Re: Welke muziek beluister je nu? [7]
Geplaatst: 31 aug 2012, 14:19
wat staat daar mooie muziek op zeg!! Beluister nu Stabat Mater van Pergolesi.Bert Mulder schreef:http://pcorgan.com/SampleSets1761Arlesheim.html
jakobmarin schreef:wat staat daar mooie muziek op zeg!! Beluister nu Stabat Mater van Pergolesi.Bert Mulder schreef:http://pcorgan.com/SampleSets1761Arlesheim.html
Is dit orgel op de computer, met geluid van een echt pijporgel?
Klopt, met behulp van Hauptwerksoftware kun je je eigen orgel, via een computer en met een goede geluidsinstallatie, de klanken van allerlei orgels laten produceren. Eigenlijk produceert je eigen orgel dat niet, maar je gebruikt het klavier ervan.jakobmarin schreef:wat staat daar mooie muziek op zeg!! Beluister nu Stabat Mater van Pergolesi.Bert Mulder schreef:http://pcorgan.com/SampleSets1761Arlesheim.html
Is dit orgel op de computer, met geluid van een echt pijporgel?
Tja, ik weet het ook eigenlijk wel, maar ik ben hier een beetje gevoelig voor, omdat ik zelf piano speel. Als ik dan zie dat zo'n man schroefjes e.d. tussen de snaren van de piano stopt, of dat ze de de snaren trommelen zoals bij die video van jakobmarin, dan vraag ik me af waar dit toch goed voor is; de piano is zo'n mooi instrument! Ik hou te veel van piano's om ze zo toe te takelen.Jongere schreef: Die vraag lijkt retorisch, maar is niet zo maar met 'nee' te beantwoorden. Cage zal dat in ieder geval niet doen.
Belangrijk idee van veel moderne kunst is oog hebben voor het feit dat gebruiksvoorwerpen op veel manieren dienst kunnen doen. Het is juist goed, vindt men, om verder te kijken dan het schijnbare doel van iets.
4'33" van Cage is toch heel toegankelijk?François Turretini schreef:[Dat stuk van Cage was nou ook niet echt heel toegankelijk.
Misschien moet ik die op mijn mp3-speler zetten, voor als ik behoefte heb aan wat stilte.Hendrikus schreef:4'33" van Cage is toch heel toegankelijk?![]()
Zozo, wat is het probleem dan bij al die mensen die het niet goed doen?Johann Gottfried Walther schreef:Een correcte uitvoering van Orgelsonates van Jakob Ludwig Felix Mendelssohn-Bartholdy.
Wat best uniek is, want ik ken maar weinig organisten die zijn muziek goed spelen.
Het niet volgen van de metronoomaanduidingen van Mendelssohn zelf, bijvoorbeeld.Hendrikus schreef:Zozo, wat is het probleem dan bij al die mensen die het niet goed doen?Johann Gottfried Walther schreef:Een correcte uitvoering van Orgelsonates van Jakob Ludwig Felix Mendelssohn-Bartholdy.
Wat best uniek is, want ik ken maar weinig organisten die zijn muziek goed spelen.
Persoonlijk vind ik dat musici daar redelijk vrij in zijn.Johann Gottfried Walther schreef:Het niet volgen van de metronoomaanduidingen van Mendelssohn zelf, bijvoorbeeld.Hendrikus schreef:Zozo, wat is het probleem dan bij al die mensen die het niet goed doen?Johann Gottfried Walther schreef:Een correcte uitvoering van Orgelsonates van Jakob Ludwig Felix Mendelssohn-Bartholdy.
Wat best uniek is, want ik ken maar weinig organisten die zijn muziek goed spelen.
Een metronoom is een onmuzikaal ding. Over de betrouwbaarheid van metronoomaanduidingen bestaat vaak grote twijfel (Reger, Franck). Bovendien: een ruimte met veel galm vraagt om een ander tempo dan een droge ruimte. Er is dus nooit één metronoomsnelheid voor elk stuk, je moet het altijd zien in de context van ruimte en situatie.jakobmarin schreef:Persoonlijk vind ik dat musici daar redelijk vrij in zijn.Johann Gottfried Walther schreef:Het niet volgen van de metronoomaanduidingen van Mendelssohn zelf, bijvoorbeeld.Hendrikus schreef:Zozo, wat is het probleem dan bij al die mensen die het niet goed doen?Johann Gottfried Walther schreef:Een correcte uitvoering van Orgelsonates van Jakob Ludwig Felix Mendelssohn-Bartholdy.
Wat best uniek is, want ik ken maar weinig organisten die zijn muziek goed spelen.
Je moet ook anders durven spelen, anders krijg je allemaal dezelfde soort uitvoeringen in hetzelfde tempo. Juist het onderscheid maakt het interessant.
Als je een verhaal voorleest, geeft ook ieder zijn eigen snelheid en intonatie aan.
En soms klinken muziekstukken zowel snel als langzaam gewoon mooi, maar wel anders.