Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Jantje
Verbannen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

John Galt schreef:Reageert je vrouw ook zo als je haar een bos bloemen geeft?
Die geef ik nooit. Mede vanwege bovengenoemde redenen.
John Galt schreef:En sta je altijd zo in het leven? "Jantje, wil je een biefstukje?" "Nee, het is maar een dooie koe die overmorgen gaat ontbinden."
Ik lust geen biefstuk. En verder slaat de vergelijking als een tang op een varken, omdat je vlees nooit voor de sier ergens kunt neerleggen. Een bloem wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
John Galt

Bericht door John Galt »

Het is me helder.
Who is John Galt? :quoi
samanthi

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
John Galt schreef:Reageert je vrouw ook zo als je haar een bos bloemen geeft?
Die geef ik nooit. Mede vanwege bovengenoemde redenen.
John Galt schreef:En sta je altijd zo in het leven? "Jantje, wil je een biefstukje?" "Nee, het is maar een dooie koe die overmorgen gaat ontbinden."
Ik lust geen biefstuk. En verder slaat de vergelijking als een tang op een varken, omdat je vlees nooit voor de sier ergens kunt neerleggen. Een bloem wel.
Een varken geeft geen biefstuk. Hahahahaha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara

Bericht door Mara »

John Galt schreef:
Mara schreef:Wat heeft dit met hekel aan bloemen te maken?
Omdat je niet wilt luisteren naar een preek waar bloemen naast of voor staan.
Ik heb wel geluisterd.
Je vult iets voor mij in wat dus niet klopt.
John Galt schreef:Heel wat, maar dat vind jij vast geen rechtse gemeenten. Wat gelijk de nutteloosheid van die kwalificatie aangeeft. Wanneer is een kerk links of rechts? Ten opzichte van wat? Een linkse Ger Gem lijkt soms op een rechtse PKN.
En voordat je oversteekt, moet je altijd eerst naar links kijken, daarna naar rechts en dan weer naar links.
John Galt schreef:Moet alles dan praktisch nuttig zijn? Wat is überhaupt het nut van bloemen? Ze zijn mooi, ze ruiken lekker, ze hebben symboliek, ze zijn geschapen tot eer van God. "Mij spreekt de blomme een tale" dichtte Guido Gezelle.
O ja, na de dienst worden ze vaak weggegeven aan bejaarden en zieken.
O ja, altijd fijn om een gebruikt boeketje te krijgen.
En dan in april maar vervangen door de Palmpasentak en in december de kerstboom?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

@Mara:
Je reageert cynisch en onaardig. Alsof een in de dienst aan God gebruikt boeket ook maar enige mindere waarde zou hebben dan een gloednieuw boeket.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

In onze gemeente hebben we de wekelijkse bloemengroet. Iedere week wordt er een bos bloemen gegeven aan iemand die een steuntje kan gebruiken of iets te vieren heeft. Die bos(sen) bloemen staan altijd voorin de kerk in een vaas en na afloop worden ze door een gemeentelid bezorgd bij de betreffende perso(o)n(en).

Maar dat mag dan ook niet?
merel

Bericht door merel »

Wij hebben dat ook. Wij hebben zelf ook een keer de bos bloemen ontvangen en vonden dat een mooi en leuk gebaar.

Het lijkt mij geen christelijke houding als je je zo ergert over een bijzaak in een dienst waar het Woord van God verkondigd wordt.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef: Het lijkt mij geen christelijke houding als je je zo ergert over een bijzaak in een dienst waar het Woord van God verkondigd wordt.
Ik erger mij aan het verkeerde invullen.
In de afgelopen maanden heb ik tientallen diensten gezien in tal van kerken, van HHK, CGK links, midden en BhP, van het noorden van Friesland, tot en met het zuiden van Zeeland, en tot vorige zondag was ik nergens een bos bloemen tegengekomen.
En dan zou mijn standpunt inzake bloemen star en exclusief zijn? En maar bijzaak?
merel

Bericht door merel »

Is een bos bloemen de essentie van het geloof of de verkondiging? Zo nee, dan is het bijzaak.

Ik was het ook niet gewend, nu kerk ik in een gemeente waar dit wel is. Allemaal bijzaak.
DDD

Bericht door DDD »

Mara schreef:
merel schreef: Het lijkt mij geen christelijke houding als je je zo ergert over een bijzaak in een dienst waar het Woord van God verkondigd wordt.
In de afgelopen maanden heb ik tientallen diensten gezien in tal van kerken, van HHK, CGK links, midden en BhP, van het noorden van Friesland, tot en met het zuiden van Zeeland, en tot vorige zondag was ik nergens een bos bloemen tegengekomen.
En dan zou mijn standpunt inzake bloemen star en exclusief zijn? En maar bijzaak?
Dat is toch wel vreemd. Er zijn ontzettend veel kerken waar een bos bloemen staat die naar een gemeentelid of iemand in de buurt gaat.

En bovendien is dat nog steeds geen reden om onaardig te doen.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Mara schreef:
Waarom ben je zo aan het shoppen?
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef: Er zijn ontzettend veel kerken waar een bos bloemen staat die naar een gemeentelid of iemand in de buurt gaat.
Hoeveel HHK's, GG's, GGiN, OGG, CGK vallen hieronder?
Zelfs in onze eigen linkse gemeente staan er geen bloemen. Nog niet.

Bloemen vérbloemen, was (meen ik) een citaat van ds Vergunst. (Maar dat weet Jantje vast wel :) )
refo

Bericht door refo »

Dat is in het kader van begrafenissen gezegd.
Maar is wel flauw van ds Vergunst. Laat iedereen vrij in zijn rouwgebruik -verwerking.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Ik erger mij aan het verkeerde invullen.
De bloemen hebben geen liturgische waarde. Dus je maakt je druk om niets.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Elkaar de maat nemen met wel of geen bloemen in de kerk. Waar maak je je druk om. Van mij hoeft het niet maar om daar nu zo’n probleem van te maken...
Gesloten