Het komt niet over wat ik wil zeggen. Mijn stelling is dat het grondvlak helemaal niet zo bezig is met theologische vragen rondom fundamenten van kerk-zijn, historie van de CGK en kerkordelijke vragen.MidMid schreef: ↑Vandaag, 11:20 Dat die vervreemding er van meet af aan inzat, erken ik ten volle. Van meet af aan had je de ‘Drentse-’ en ‘Gelderse richting’.
Maar dat is al die tientallen jaren geen reden geweest om de kloof als onoverbrugbaar te definiëren. Daar - in dat woord - zit mijn moeite met wat jij stelt.
Voor hen zit de eenheid veel meer op expressie/gevoelsniveau (liturgie, sfeer, cultuur, accentverschil op ellende of juist dankbaarheid in de preken) en daar worden kerken op uitgekozen. Ik ben het daar niet mee eens. Tegelijkertijd is dat wel een ontwikkeling in kerkelijk Nederland die veel meer de eenheid onder druk zet of verbreekt. Kijk maar hoe makkelijk mensen tegenwoordig van kerkverband wisselen om deze redenen.
Daar hoor ik nooit iemand over. Noch van rechts noch van links. Ik denk dat als iemand uit CGK Zwolle komt ze zich eerder bij een evangelische gemeente op Urk zouden aansluiten dan bij de CGK en andersom ook: iemand van CGK Urk gaat in Den Haag eerder naar een HHK of GB gemeente dan CGK vermoed ik.
Is dat erg?
Dáár gaat het gesprek niet over, maar raakt wel praktisch gezien de eenheid van het kerkverband en dat raakt alle flanken van de CGK en speelt ook in andere kerken.