COVID-19

Valcke

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Hendrikus schreef:Afgelopen zondag is het bij veel natuurgebieden ongekend druk geweest. 't Was prachtig weer natuurlijk, en opeens moest iedereen tegelijk z'n portie vitamine D gaan scoren. "In alle rust een wandeling maken" was er niet bij, 't was file in de natuur.
Hoe kom je daar nu bij? In jouw omgeving is er alle ruimte, hoor. En in mijn omgeving ook. En ik heb werkelijk heel rustig gewandeld, van huis uit ben ik in 10 minuten lopen in een natuurgebied van naam.

Misschien in een stadsparkje in Amsterdam of Rotterdam anders, maar de meeste natuurgebieden raken niet snel overvol. Ook de duinen bij Den Haag bv. niet. Ook daar kun je op een zondag relatief rustig wandelen (vroeger wel gedaan toen ik daar woonde), beslist geen 'file'-gevoel.
Laatst gewijzigd door Valcke op 13 nov 2020, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Al voor corona liep ik graag in de natuur.

Maar sinds dit voorjaar erger ik me toch flink aan mensen die buiten op 2 cm. afstand naast je gaan staan omdat je buiten toch niet besmet kunt worden. Dan probeer ik opzij te gaan om afstand te houden en vervolgens lopen zij in dezelfde richting zodat ze toch rakelings passeren. Hoe eerder iedereen besmet raakt hoe beter, lijken zij te denken.

De kans om buiten, of in de supermarkt, besmet te raken is in vergelijking met binnen klein. Maar die kans is zeker niet nul. Daarom de regel om ook buiten afstand te houden.
Maar als ik me aan die regel probeer te houden wordt ik aangekeken alsof ik een marsmannetje ben.. :nonnon
Mara

Bericht door Mara »

Valcke schreef:
Mara schreef:Er zijn in de afgelopen weken verschillende toegangswegen afgezet omdat er teveel mensen kwamen. De parkeerplaatsen waren overvol.
Lees eens wat meer kranten dan!
Ik lees die artikelen ook (echt wel). Maar we moeten de kranten niet klakkeloos napraten; laten we ons verstand gebruiken.

Ook in mijn omgeving zijn in het voorjaar toegangswegen tot natuurgebieden afgezet; terwijl als dit niet gebeurde, je gemakkelijk 100 meter afstand kan houden. (Vandaar dat ik mij inderdaad wat erger over de berichtgeving.)

Volle parkeerplaatsen zegt helemaal niets: wanneer mensen gespreid aankomen en gespreid vertrekken, is dat geen enkel risico.
In natuurgebieden is het geen enkel probleem afstand te houden. Al staan de parkeerplaatsen overvol.
Hoe naief dit.
Het meest recente bericht dan, een oproep:

Kom niet met de auto naar drukke natuurgebieden, waarschuwt veiligheidsregio
Lekker het bos in om te wandelen of fietsen dit weekend? De Veiligheidsregio Utrecht roept iedereen met klem op om niet met de auto naar natuurgebieden te komen. ,,Haal een frisse neus in je eigen omgeving.”
https://www.gelderlander.nl/utrecht/kom ... gle.com%2F

Dus nogmaals, lees eens wat meer, dat bespaart ons deze denigrende reacties.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke

Bericht door Valcke »

Mara schreef:
Valcke schreef:
Mara schreef:Er zijn in de afgelopen weken verschillende toegangswegen afgezet omdat er teveel mensen kwamen. De parkeerplaatsen waren overvol.
Lees eens wat meer kranten dan!
Ik lees die artikelen ook (echt wel). Maar we moeten de kranten niet klakkeloos napraten; laten we ons verstand gebruiken.

Ook in mijn omgeving zijn in het voorjaar toegangswegen tot natuurgebieden afgezet; terwijl als dit niet gebeurde, je gemakkelijk 100 meter afstand kan houden. (Vandaar dat ik mij inderdaad wat erger over de berichtgeving.)

Volle parkeerplaatsen zegt helemaal niets: wanneer mensen gespreid aankomen en gespreid vertrekken, is dat geen enkel risico.
In natuurgebieden is het geen enkel probleem afstand te houden. Al staan de parkeerplaatsen overvol.
Hoe naief dit.
Het meest recente bericht dan, een oproep:

Kom niet met de auto naar drukke natuurgebieden, waarschuwt veiligheidsregio
Lekker het bos in om te wandelen of fietsen dit weekend? De Veiligheidsregio Utrecht roept iedereen met klem op om niet met de auto naar natuurgebieden te komen. ,,Haal een frisse neus in je eigen omgeving.”
https://www.gelderlander.nl/utrecht/kom ... gle.com%2F

Dus nogmaals, lees eens wat meer, dat bespaart ons deze denigrende reacties.
Ik vraag mij af of jij ooit in een natuurgebied komt...?
En of je dan inderdaad ervaart dat het moeilijk is om afstand te houden?
Ik wandel ongeveer wekelijks - of vaker - in diverse natuurgebieden, ook op zogenaamde drukke dagen; ik weet echt wel waarover ik spreek.

Ik spreek trouwens niet denigrerend over jou, maar de berichtgeving in de kranten stoort mij wel.
Idem stoort mij het afsluiten van kolossale natuurgebieden in mijn omgeving van honderden hectares, waar je moeite moet doen om iemand binnen 10 meter te ontmoeten.

P.S. het artikeltje in De Gelderlander is illustratief hiervoor: een tamelijk volle parkeerplaats bij een groot natuurgebied (in mijn omgeving, trouwens). Maar op de parkeerplaats is bijna geen mens te zien: af en toe komt er iemand en af toe gaat er iemand. Kortom: wie bedenkt dat dit gevaarlijk is, is kennelijk een natuurhater. Sorry, ik kan er niets anders van maken.
Mara

Bericht door Mara »

Dit is niet facebook, dit is een forum.
Probeer dus eens niet te reageren met een vooringenomenheid. ::bye
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke

Bericht door Valcke »

Mara schreef:Dit is niet facebook, dit is een forum.
Sorry, Mara. Ik ervaar het zelf in de bossen. Ik ben werkelijk niet vooringenomen.
Maar ik kan mij voorstellen dat wanneer je de kranten leest (en het zelf niet ervaart), je een ander beeld hebt.
Fotografen die langskomen om een volle parkeerplaats bij een natuurgebied te vinden... dan kunnen ze net zo goed bij ons in de woonstraat een foto maken, daar zijn ook volle parkeerplaatsen.
Je kunt je afvragen wie er dan vooringenomen is.
Laag

Bericht door Laag »

Valcke schreef:
Mara schreef:Dit is niet facebook, dit is een forum.
Sorry, Mara. Ik ervaar het zelf in de bossen. Ik ben werkelijk niet vooringenomen.
Maar ik kan mij voorstellen dat wanneer je de kranten leest (en het zelf niet ervaart), je een ander beeld hebt.
Fotografen die langskomen om een volle parkeerplaats bij een natuurgebied te vinden... dan kunnen ze net zo goed bij ons in de woonstraat een foto maken, daar zijn ook volle parkeerplaatsen.
Je kunt je afvragen wie er dan vooringenomen is.
Helemaal eens.
Wanneer gaan we weer ons boeren verstand gebruiken? En gewoon nadenken?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Valcke schreef:
Hendrikus schreef:Afgelopen zondag is het bij veel natuurgebieden ongekend druk geweest. 't Was prachtig weer natuurlijk, en opeens moest iedereen tegelijk z'n portie vitamine D gaan scoren. "In alle rust een wandeling maken" was er niet bij, 't was file in de natuur.
Hoe kom je daar nu bij? In jouw omgeving is er alle ruimte, hoor. En in mijn omgeving ook. En ik heb werkelijk heel rustig gewandeld, van huis uit ben ik in 10 minuten lopen in een natuurgebied van naam.

Misschien in een stadsparkje in Amsterdam of Rotterdam anders, maar de meeste natuurgebieden raken niet snel overvol. Ook de duinen bij Den Haag bv. niet. Ook daar kun je op een zondag relatief rustig wandelen (vroeger wel gedaan toen ik daar woonde), beslist geen 'file'-gevoel.
Hoe ik daar bij kom? Eigen waarneming, zo simpel is dat.
Maar ook berichten in de media, zoals deze
https://nos.nl/liveblog/2355658-opnieuw ... r-48870533
~~Soli Deo Gloria~~
Valcke

Bericht door Valcke »

Hendrikus schreef:Hoe ik daar bij kom? Eigen waarneming, zo simpel is dat.
Dat lijkt mij stug. Filewandelen in de bossen in Gelderland, Overijssel, Utrecht of Noord-Brabant - het bestaat niet!
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Hendrikus schreef:
Valcke schreef:

Hoe ik daar bij kom? Eigen waarneming, zo simpel is dat.
Maar ook berichten in de media, zoals deze
https://nos.nl/liveblog/2355658-opnieuw ... r-48870533
Hier in Mastbos geweest. Parkeerterrein vol. Eenmaal in bos. Nou als file er echt zo uitziet... zou ik ervoor tekenen. Met andere woorden. Ja het was druk. ( vrijdag) maar file? In de gezonde buitenlucht. In de supermarkt loop ik dichter op het volk. In het bos. Zodra je verder liep, heerlijk genoten van een rustige herfstwandeling.
Afgelopen zomer. Strand zou overvol geweest zijn. Ja parkeerterrein was vol. (Ouddorp) Klopt. Maar op het strand zat er ruime afstand tussen de families. Ik weet het niet hoor. Maar af en toe heb ik het idee dat er schromelijk wordt overdreven in de media. E n dan nog even scoren met overvolle prullenbakfoto. Daar komt nog bij dat na die "overvolle" stranden het virus niet oplaaide. En u. Ja je zit in de tijd van kou en regen. (Voor die mooie dagen afgelopen week) . Iedereen binnen aan werk. Minder ramen open? Minder ventilatie? Ik denk dat dat meer de virus opdrijft dan de mensen die een boswandeling hebben gemaakt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Valcke schreef:
Hendrikus schreef:Hoe ik daar bij kom? Eigen waarneming, zo simpel is dat.
Dat lijkt mij stug. Filewandelen in de bossen in Gelderland, Overijssel, Utrecht of Noord-Brabant - het bestaat niet!
Dan lijkt het je maar stug. Had je zondagmiddag maar eens op de Sallandse Heuvelrug moeten zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Of in Midden-Delfland.

En als je afstand probeert te houden ben je een sukkel die uitgelachen moet worden.
Waarom heeft Zuid-Holland de hoogste besmettingen van alle provincies?
O ja, die ander...
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het wel met Valcke eens dat deze risico's nogal overdreven overkomen. Ik was op Dankdag op de Utrechtse heuvelrug en heb gewandeld. Het was tamelijk druk bij de parkeerplaats, maar prima mogelijk om twee meter afstand te houden en tien minuten het bos in was het helemaal niet zo druk. Natuurlijk is het op zondagmiddag rond twee uur nogal druk in het bos, maar dan nog is het daar relatief heel rustig.

De overheid zou het eerder moeten stimuleren dat mensen een rondje gaan wandelen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wij hebben de afgelopen zomer op veel plaatsen in Overijssel en Gelderland gewandeld. Ons is opgevallen dat het overal veel drukker dan normaal was.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Laatst op Tiengemeten gewandeld. Heerlijk rustig.
Plaats reactie