Het gaat nu over het kerkverband dus niet over je plaatselijke gemeente. Daar voelen wij ons erg thuis.Wim Anker schreef: ↑Vandaag, 12:28En toch, @Huisman, waarom vond je dan afgelopen decennia scheiden, hertrouwen, ongehuwd samenwonen etc. en daarbij wel avondmaalsgang en geen vermaan (waarvan we allemaal weten dat de Schrift hier ook over oordeelt) wel "principieel te dragen"? Of het denken over evolutie en dat ook uitdragen? (6 dagen zijn geen 6 dagen, tast dat het Schriftgezag niet aan?)huisman schreef: ↑Vandaag, 11:31Bedankt voor je aansporing om te gaan D.V. 29 november. Maar zonder jouw aansporing was ik ook gegaan.MidMid schreef: ↑Vandaag, 10:37Niet waar en dat weet je, daar heb ik wel over geschreven.huisman schreef: ↑Vandaag, 10:18
Ik waardeer je stappenplan maar er kan toch niet gebeden worden voor het toelaten van wat Gods Woord zonde noemt. Dan heb ik het over het thema homoseksueel samenleven. Ook daar nemen CGK gemeenten tot op de dag van vandaag besluiten over die rechtstreeks ingaan tegen Gods Woord en tegen de GS besluiten die zich gronden op Gods Woord.
@Middenrefo en @MidMid hebben nog nooit een oplossing aangedragen hoe deze dwaling bestreden moet gaan worden door de GS van Hoogeveen. Dit terwijl zij een en andermaal hebben geschreven dat zij deze ongehoorzaamheid ook niet kunnen dragen.
Of gaat het net als met v&a en gaan de kerken die zich rondom Hoogeveen groeperen dit legitimeren. Dan wordt dat de volgende breuk maar dan binnen Hoogeveen.
Het verdrietige is dat het nu steeds gaat over de gevolgen en dat de oorzaak zeker door Hoogeveen c.s. in nevelen wordt gehuld.
Wat ik nog steeds wel mis is de belofte waarop Rijnsburg c.s. acteert in de verkozen weg. Welke beloften uit de Schrift ligt er onder deze weg en onder deze plannen. En nee, dat gaat niet over wat zegt de Schrift over v&a en homoseksualiteit. De vraag is waar ligt de basis in de Schrift voor deze gekozen weg?
En verder... met alle retoriek van de laatste dagen en de vergaande plannen voor 29 november: ga!
Over de beloften het volgende. Eerst zie ik een Bijbelse opdracht in de weg van Rijnsburg. Anders had ik deze weg ook niet durven gaan. Die opdracht is Zijn Woord bewaren. Die opdracht is o.a. verwoord in de brief aan de gemeente van Filadelfia. (Openbaring 3 : 7 - 13) Deze gemeente wordt door de Heere Jezus bemoedigd o.a. vanwege het bewaren van Zijn Woord. De belofte staat in vers 10. omdat gij het woord Mijner lijdzaamheid bewaart hebt, zo zal ik ook u bewaren uit de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken die op de aarde wonen.
Het is mijn oprechte overtuiging dat je zegen mag verwachten bij het bewaren van Zijn Woord.
Zie deze prachtige meditatie van C.H. Spurgeon over dit gedeelte. https://charlesspurgeon.nl/het-bewaren-gods-woord/
Nu zeg ik absoluut niet dat jij het Woord niet wil bewaren. Dat wil jij en daarom vind ik het oprecht verdrietig dat wij straks in 2 verschillende kerken zitten. Daarom vind ik nog steeds dat de scheur zou moeten lopen waar hij getrokken is en dat is door die kerkenraden die hun eigen weg zijn gegaan tegen de kerkelijke besluiten in.
Nog los van het feit: Ga eruit als het je niet zint!" Briefje schrijven naar de kerkenraad, hartelijke groet eronder en ga zondag naar een gemeente die je wel zint.
Het gaat hier om de ongehoorzaamheid aan uitspraken die kerkenraad overstijgend zijn. Waar de kerken van onderaf uitspraken/besluiten over hebben gevraagd. Deze besluiten over v&a en homoseksualiteit zijn voluit Schriftuurlijk. Als kerkenraden dan een weg gaan die tegen Gods Woord ingaat moet er vermaan volgen (in onze classis is dat ook gebeurd) en als er geen bekering komt moet er censuur worden toegepast. Nu er classes zijn die weigeren te vermanen is het kerkverband stuk.
Natuurlijk tast de evolutietheorie het Schriftgezag aan maar ik ken geen kerkenraad binnen de CGK die een besluit heeft genomen om niet meer in de schepping te geloven.
Dus begrijpelijk dat jij er allerlei zaken bijhaalt maar het heeft er toch echt niets mee te maken. Verder heeft het CGK kerkverband zich nooit tot op de komma beziggehouden hoe binnen een plaatselijke gemeente pastoraal om wordt gegaan met zaken die de Schrift zonde noemt. Trouwens op de classisvergaderingen kwamen regelmatig hulp vragen van plaatselijke gemeente hoe pastoraal om te gaan met moeilijke pastorale situaties zoals bv ongehuwd samenwonen.
Het gaat nunom ongehoorzaamheid tegen gezamenlijke afspraken, tegen de broederlijke liefde en tegen de Schrift.