MGG schreef: ↑Vandaag, 08:36
Tiberius schreef: ↑Vandaag, 07:51
wfloor schreef: ↑Vandaag, 07:37
mvdb schreef: ↑Vandaag, 07:22
Misschien worden van uiterlijk zaken hoofdzaken gemaakt en zie je een tegenreactie. Eenvoudige afvinklijstjes, terwijl de meest wezenlijke vraag naar de achtergrond verdwijnt?
Een ieder die in een gemeente zit waar dit plaatsvind weet wat ik bedoel. Ds. Vught heeft onderzoek gedaan naar de instroom. Als er ook onderzoek gedaan wordt naar de uitstroom, kan ik nu al de conclusie schrijven dat een heel groot deel daarvan afkomstig is vanuit de rechterflank en uitschrijft naar een linkereflank. Ik weet dat dit generaliserend is, maar voor 65% van de uitstroom links zijn er ooit rechts ingekomen. Daar hoef je geen onderzoek naar te doen, het is een algemeen bekend verschijnsel.
Ik neem dat eerlijk gezegd niet zo waar.
Ik zie meer uitstroom van mensen die al langer in de GG zitten (zeg maar: native-GG'ers) en die zien dat hun gemeente door de instroom van rechts steeds rechtser, vormelijker en gebaseerd op uiterlijkheden wordt. Die gaan uiteindelijk naar de HHK of de CGK. Dat is de groep die ds. Van Vught waarneemt.
Maar misschien is dat meer een regionale observatie in de Randstad, en ligt het op de Veluwe anders, dat zou kunnen.
wfloor schreef: ↑Vandaag, 07:37En daarbij: als mensen van de gergem in de hhk komen vanwege de geestelijke nood, waarom zie ik veel van die mensen dan niet tijdens de weekdiensten? Als de nood echt zo groot is wil je toch zoveel mogelijk geholpen worden? Als er zo'n honger is naar geestelijk voedsel, waarom komen ze dan niet als het voedsel uitgedeeld wordt? (En nu geen discussie over mogelijke afspraken op die avond waarom iemand niet kan, ik schets de grote lijn die je ziet.)
Dat is natuurlijk niet juist.
Als mensen vanwege de geestelijke nood niet door de zondagse preken gevoed worden, worden ze dat door de weeks evenmin.
De preken in de weekdiensten zijn niet zo heel verschillend van de zondagse diensten.
Bovendien zie je die mensen juist bovengemiddeld meer op Bijbelstudie- en dergelijke avonden.
Zie je in de HHK en CGK ook uitstroom door de rechtse instroom?
Over de HHK weet ik te weinig.
Bij de CGK zie ik geen uitstroom, maar wel ongemak over discussies die oplaaien onder invloed van rechtse instroom.
Bovendien is de CGK zo breed, dat uitstroom niet nodig is: je kan altijd wel in een andere, linksere gemeente terecht; je moet wel behoorlijk verlinksen, wil je niet meer binnen de CGK passen.