Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Middenrefo
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
De brief van deputaten kerkorde en kerkrecht zojuist gelezen. Uitstekende brief die duidelijk aangeeft hoe we naar het convent van 29 november moeten kijken. Ook de uitleg hoe plaatselijke kerken die naar het convent toegaan zouden moeten handelen volgens art 37 ko; een speciale vergadering beleggen voor de gemeente en die vergadering moet twee keer afgekondigd worden. Terloops geven ze ook aan dat wanneer een kerkenraad dat niet doet, individuele gemeenteleden revisie en appel kunnen aantekenen.
Duidelijk uitgelegd, goed onderbouwd en met uitgebreide bronvermelding.
Duidelijk uitgelegd, goed onderbouwd en met uitgebreide bronvermelding.
Wat ik me afvraag: waar moet men dan revisie en appel aantekenen? De kerkenraad accepteert dan de classis niet meer. In onze classis zijn er zelfs een paar gemeenten die stellen dat de classis niet meer bestaat.
-
Middenrefo
Revisie bij de eigen kerkenraad. Dat heeft opschortende werking en dan wordt het interessant. Daarna appel en dat moet in principe bij de bestaande classis, of bij het nieuwe kerkverband van Rijnsburg. De leiding van Rijnsburg zal in elk geval met dit scenario rekening moeten houden aangezien er vast gemeenteleden zijn die niet achter het besluit van hun kerkenraad staan. Het gaat om ingrijpende besluiten en dan moet er voor elk gemeentelid de mogelijk bestaan van revisie en appel.
Ik kan ook beweren dat men nooit op de maan is geweest, maar daarmee is het geen waarheid.
Datzelfde lijkt mij hier te gelden.
De classis is er. Ze heeft een postadres (roepende kerk) en de hele weg tot aan de GS kan gegaan worden volgens revisie en appel.
Als de kerkenraad van betreffende gemeente vervolgens de classis niet erkent, kan je een mogelijke juridische weg gaan krijgen.
Waarbij je dan wel nare lokale situaties kan krijgen (rondom gebouwen ed.) Lijkt mij dat een kerkenraad dat ten alle tijde wil voorkomen.
Op welke manier zou dan een nieuw te vormen classis bevoegd kunnen zijn om over appel te oordelen? Gewoon uit nieuwsgierigheid: ik snap niet hoe je tot die conclusie kunt komen.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 18:53Revisie bij de eigen kerkenraad. Dat heeft opschortende werking en dan wordt het interessant. Daarna appel en dat moet in principe bij de bestaande classis, of bij het nieuwe kerkverband van Rijnsburg. De leiding van Rijnsburg zal in elk geval met dit scenario rekening moeten houden aangezien er vast gemeenteleden zijn die niet achter het besluit van hun kerkenraad staan. Het gaat om ingrijpende besluiten en dan moet er voor elk gemeentelid de mogelijk bestaan van revisie en appel.
-
Middenrefo
Als die lokale gemeente inmiddels bij een nieuw kerkverband is aangesloten zal binnen dat kerkverband de normale rechtsgang van het kerkrecht gelden, inclusief het recht van appel. Je kunt dan geen appel meer aantekenen binnen de CGK waar die gemeente niet meer bij hoort.DDD schreef: ↑Vandaag, 18:59Op welke manier zou dan een nieuw te vormen classis bevoegd kunnen zijn om over appel te oordelen? Gewoon uit nieuwsgierigheid: ik snap niet hoe je tot die conclusie kunt komen.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 18:53Revisie bij de eigen kerkenraad. Dat heeft opschortende werking en dan wordt het interessant. Daarna appel en dat moet in principe bij de bestaande classis, of bij het nieuwe kerkverband van Rijnsburg. De leiding van Rijnsburg zal in elk geval met dit scenario rekening moeten houden aangezien er vast gemeenteleden zijn die niet achter het besluit van hun kerkenraad staan. Het gaat om ingrijpende besluiten en dan moet er voor elk gemeentelid de mogelijk bestaan van revisie en appel.
Maar eigenlijk geldt eerst de opschortende werking en kan zo'n gemeente zich niet eens aansluiten bij Rijnsburg. En dan gaat het appel wel binnen de CGK uiteraard.
Het wordt in elk geval ingewikkeld voor zulke gemeenten.
Laatst gewijzigd door Middenrefo op 12 nov 2025, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
En wat als de kerkenraad een revisieverzoek niet correct afhandelt? Dan ben je toch ook uitgepraat?
-
Middenrefo
Maar goed, Rijnsburg zal dat appel inzake een eventuele scheuring niet honoreren, want ze vinden dat geen scheuring. Dus blijft alleen een juridische procedure over?Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 19:05Juist dan kan het gemeentelid in appel. Binnen het kerkverband van Rijnsburg. Of een juridische procedure starten.
Het zou toch raar zijn als Rijnsburg zich zelf niet zou houden aan de eigen kerkordelijke bepalingen. Het bezwaar tegen links is juist dat de gemeenten niet alle bepalingen naleven.
-
Middenrefo
Dat hangt van de appellant af. 'Rijnsburg' moet dat onderbouwen op basis van Schrift, belijdenis en kerkorde. Meestal ontstaan er dan groepen appellanten en dat zorgt voor hele nare situaties. Laten we hopen dat dat niet gebeurt en dat kerkenraden heel zorgvuldig omgaan met hun hele gemeente.Tiberius schreef: ↑Vandaag, 19:11Maar goed, Rijnsburg zal dat appel inzake een eventuele scheuring niet honoreren, want ze vinden dat geen scheuring. Dus blijft alleen een juridische procedure over?Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 19:05Juist dan kan het gemeentelid in appel. Binnen het kerkverband van Rijnsburg. Of een juridische procedure starten.
-
Evangelist
Je mist het punt: Egas c.s. en Rijnsburg scheuren niet. Dat loop je in het frame dat inmiddels zo vaak herhaald is dat je dit voor waar aan het aannemen bent.Wim Anker schreef: ↑Vandaag, 16:43Ook ds. Egas gaat volledig bij aan het punt dat men gewoon kan vertrekken uit een kv als men meent dat de kerk geen ware openbaring van de kerk meer is en zich aansluiten elders. Ds. Egas heeft - naar ik meen - vele malen op kansels gestaan van GG en HHK. Dus die zijn niet zo verschrikkelijk dat hij principiele bezwaren heeft om daarbij aan te sluiten.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 15:26
Verder kan ik me geheel vinden in de reactie van ds. A.A. Egas tegen een ieder - ook op RF - die het initiatief Rijnsburg scheurmakerij noemt: https://www.rd.nl/artikel/1127603-rijns ... rde-kerken Deze opiniebijdrage deel ik van A tot Z.
Derhalve is al het geneuzel in de brief een rookgordijn om scheuren goed te praten. En iemand die scheurt is een scheurmaker.
Laten we wel wezen, scheuren is van 1 kv 2 kv's maken. Scheuren is niet van a naar b overstappen.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Je kunt altijd hopen, ja. Maar ik verwacht het niet, gezien eerdere ervaringen.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 19:18Dat hangt van de appellant af. 'Rijnsburg' moet dat onderbouwen op basis van Schrift, belijdenis en kerkorde. Meestal ontstaan er dan groepen appellanten en dat zorgt voor hele nare situaties. Laten we hopen dat dat niet gebeurt en dat kerkenraden heel zorgvuldig omgaan met hun hele gemeente.Tiberius schreef: ↑Vandaag, 19:11Maar goed, Rijnsburg zal dat appel inzake een eventuele scheuring niet honoreren, want ze vinden dat geen scheuring. Dus blijft alleen een juridische procedure over?Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 19:05Juist dan kan het gemeentelid in appel. Binnen het kerkverband van Rijnsburg. Of een juridische procedure starten.
Bedankt voor je antwoorden in ieder geval.
-
Evangelist
Precies! Dat is de kern van de impasse waarin we zijn terecht gekomen. En dit is op de synode ook al vastgesteld. Het kerkverband functioneert niet meer. Want zelfs als er appel wordt aangetekend, waarom zou een kerkenraad zich daaraan houden, als de breedste vergadering niet in staat is gebleken om daarin een weg te wijzen. In de CGK kun je straffeloos gezamenlijk genomen besluiten naast je neerleggen. Kortom: het gewone gemeentelid is daarmee inderdaad vogelvrij. Dat lijkt me een heel belangrijke reden om zo spoedig mogelijk weer een werkende, kerkelijke structuur op te bouwen.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Nee, niet dus. Ik heb nog steeds geen reactie hierop. Nota bene de preses van de afgelopen GS geeft een duiding die een andere kant uitwijst...Evangelist schreef: ↑Vandaag, 19:31Precies! Dat is de kern van de impasse waarin we zijn terecht gekomen. En dit is op de synode ook al vastgesteld. Het kerkverband functioneert niet meer. Want zelfs als er appel wordt aangetekend, waarom zou een kerkenraad zich daaraan houden, als de breedste vergadering niet in staat is gebleken om daarin een weg te wijzen. In de CGK kun je straffeloos gezamenlijk genomen besluiten naast je neerleggen. Kortom: het gewone gemeentelid is daarmee inderdaad vogelvrij. Dat lijkt me een heel belangrijke reden om zo spoedig mogelijk weer een werkende, kerkelijke structuur op te bouwen.
'Eerder plaatste ik hier een verwijzing naar een uitspraak van synode preses Buijs over de duiding van het terugleggen in de kerken. In zijn woorden (van een maand terug) zegt hij dat daarmee beoogd werd de zaak terug te leggen op de classistafel.'