Losgeweekt van eigen gemeente

memento

Re: Losgeweekt van eigen gemeente

Bericht door memento »

Auto schreef:
memento schreef: Jij kijkt naar uiterlijke zaken, zoals naam en eigendommen. Dan zie je net als de aardse rechter de kerk als een vereniging. Maar daar gaat het in de kerk helemaal niet om. Een kerk bestaat niet uit haar naam, uit haar gebouwen, maar op grond van haar belijdenis.
Zucht, je moet beter lezen (al vermoed ik dat zelfs een bril hier niet helpt).
1. Er is een stemming geweest in 2004 voor het opgaan in de PKN
2. Meerderheid van de synode beslist we gaan op in de PKN
3. Minderheid zegt dat kunnen wij niet
4. Minderheid zoekt elkaar op en geeft aan we gaan samen verder.
5. Synode PKN doet oproep om de plaatsen in te nemen
6. Predikanten worden ontslagen omdat ze weigeren in de PKN op te gaan.
7. Enkele predikant herbezint zich en gaat toch naar de PKN
8. Minderheid stelt nieuwe synode samen en hanteert dezelfde regels als voor de stemming (genoemd in pt 2)
9. Minderheid stelt notariele acte op
10. Minderheid schrijft zich in bij de overheid en nieuwe kerknummers worden uitgedeeld.
Facts, my dear memento, facts are these points
Inderdaad. Maar zoals ik al herhaaldelijk gezegd heb (en wat typisch is voor de gereformeerde kerkleer): Een kerk bestaat niet bij gratie van de meerderheid, maar op grond van haar belijden.
Tiberius schreef:
memento schreef:Uhm, volgens mij is het idee van een voortzetting juist, dat hetgeen er was in stand gehouden en voortgezet wordt. Er is dus niet iets nieuws, maar het oude blijft bestaan en wordt voortgezet.
Het is dat ik je standpunt ken, anders zou ik denken dat ik hier een verdediger van 1834 hoor: de kerk wijkt af, wij blijven in het gereformeerde spoor, dus wij zijn de voortzetting van de (oorspronkelijke) kerk.
Dat ligt bij 2004 wel een tikje anders.
Het gaat niet om "het gereformeerde spoor" (dat maakt afscheiden om elke dwarszittende scheet mogelijk), maar over de formele grond van de kerk: haar officiële belijdenis. Juist dat maakt 2004 een voortzetting en 1843 een scheuring. In 1843 was de officiële belijdenis der kerk niet veranderd, in 2004 wel.
Auto

Bericht door Auto »

memento schreef:
Auto schreef:
memento schreef: Jij kijkt naar uiterlijke zaken, zoals naam en eigendommen. Dan zie je net als de aardse rechter de kerk als een vereniging. Maar daar gaat het in de kerk helemaal niet om. Een kerk bestaat niet uit haar naam, uit haar gebouwen, maar op grond van haar belijdenis.
8. Minderheid stelt nieuwe synode samen en hanteert dezelfde regels als voor de stemming (genoemd in pt 2)
10. Minderheid schrijft zich in bij de overheid en nieuwe kerknummers worden uitgedeeld.
Inderdaad. Maar zoals ik al herhaaldelijk gezegd heb: Een kerk bestaat niet bij gratie van de meerderheid, maar op grond van haar belijden.
Hehe, eindelijk erkenning.

(Misschien moet je dat ook nog even uitleggen aan de synode leden hoe de DKO in elkaar zit, misschien dat de beheerskwestie dan wat sneller is opgelost)
memento

Bericht door memento »

Auto schreef:
memento schreef:
Auto schreef:
Inderdaad. Maar zoals ik al herhaaldelijk gezegd heb: Een kerk bestaat niet bij gratie van de meerderheid, maar op grond van haar belijden.
Hehe, eindelijk erkenning.
Nu we het eens zijn dat een kerk bestaat op grond van haar belijdenis, verwelkom ik je van harte terug in de Vaderlandse Kerk: de HHK :super
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Nu we het eens zijn dat een kerk bestaat op grond van haar belijdenis, verwelkom ik je van harte terug in de Vaderlandse Kerk: de HHK :super
De vaderlandse kerk is sowieso de PKN. Maar juist de ruimte die haar belijdenis biedt, blokkeert de terugweg voor de (meeste) afgescheidenen.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:Nu we het eens zijn dat een kerk bestaat op grond van haar belijdenis, verwelkom ik je van harte terug in de Vaderlandse Kerk: de HHK :super
De vaderlandse kerk is sowieso de PKN. Maar juist de ruimte die haar belijdenis biedt, blokkeert de terugweg voor de (meeste) afgescheidenen.
Waarom oordelen sommigen hier op basis van het ongereformeerde principe, dat de meerderheid bepaald wat een voortzetting is van de kerk? Dat wordt bepaald door de belijdenis. En bij de splitsing van 2004 was het de HHK die bij de belijdenis bleef en daarmee een voortzetting van de Vaderlandse Kerk vormt, niet de PKN....

Wat men al niet over heeft, om maar niet te hoeven nadenken over de plicht om conform de Acte van Afscheiding en Wederkeer terug te moeten keren :huhu
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:
Waarom oordelen sommigen hier op basis van het ongereformeerde principe, dat de meerderheid bepaald wat een voortzetting is van de kerk? Dat wordt bepaald door de belijdenis. En bij de splitsing van 2004 was het de HHK die bij de belijdenis bleef en daarmee een voortzetting van de Vaderlandse Kerk vormt, niet de PKN....
Maar bij de splitsing in 1834 waren het de afgescheidenen die bij de belijdenis bleef en daarmee de voortzetting van de vaderlandse kerk zou vormen, niet de Hervormde Kerk.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Wat men al niet over heeft, om maar niet te hoeven nadenken over de plicht om conform de Acte van Afscheiding en Wederkeer terug te moeten keren :huhu
Lees de Acte van Afscheiding en Wederkeer maar eens. Die gaat erover, wanneer de Hervormde Kerk terugkeert naar haar belijdenis; niet een andere afsplitsing daarvan.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:
Maar bij de splitsing in 1834 waren het de afgescheidenen die bij de belijdenis bleef en daarmee de voortzetting van de vaderlandse kerk zou vormen, niet de Hervormde Kerk.
Het probleem is, dat de Hervormde Kerk toen helemaal niet de 3FvE aan de kant gezet heeft. Daarmee was afscheiden m.i. toen ongeoorloofd...

Maargoed, de posities zijn helder. Aangezien we elkaar toch niet gaan overtuigen, stel ik voor dit zijspoor maar hierbij te laten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Toevoeging: Daarom was het in 1907 ook goed om met elkaar samen verder te gaan.
Ik had in 2004 de bezwaarden al geadviseerd om naar de GG over te komen, dan hadden ze het 100-jarig feestje ook nog mee kunnen vieren; nu moeten ze nog bijna 92 jaar wachten...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Het probleem is, dat de Hervormde Kerk toen helemaal niet de 3FvE aan de kant gezet heeft. Daarmee was afscheiden m.i. toen ongeoorloofd...
In theorie niet, in de praktijk wel; dat komt op hetzelfde neer.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
memento schreef:Het probleem is, dat de Hervormde Kerk toen helemaal niet de 3FvE aan de kant gezet heeft. Daarmee was afscheiden m.i. toen ongeoorloofd...
De PKN heeft de 3 FvE niet in 2004 opeens aan de kant gezet.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
memento

Bericht door memento »

Ze vormen niet meer het fundament van de kerk. De PKN is geen gereformeerde kerk meer, maar een plurale kerk, waarbinnen je kan kiezen tussen verschillende belijdenissen (die elkaar ook nog eens tegenspreken). De belijdenis is daar keuze-object geworden, in plaats van norm.
Tiberius schreef:
Niemand ontkent dat er genoeg mis was. Alleen: De Hervormde Kerk was een kerk op grondslag van gereformeerde belijdenisgeschriften. Daarvan mag je je niet afscheiden, en als dat door overmacht toch onverhoopt gebeurd, moet je zo snel mogelijk terugkeren. Iets wat een deel van de afgescheidenen ook gedaan heeft, toen de koning de kerk weer uit zijn machtsgreep vrijliet.

Ik ben in ieder geval blij dat het gereformeerde principe: Niet afscheiden, tenzij de belijdenis veranderd, ondersteund wordt. We zijn het dan alleen niet eens over wanneer dat het geval is. Wie "in de praktijk" als richtlijn neemt, kan altijd afscheiden wanneer hij wil. Dat is nogal subjectief, en er valt altijd wel iets te vinden wat niet gaat zoals het zou moeten gaan, in een kerk die gerund wordt door gevallen mensen. Daarom bepleit ik voor het uitgaan van de officiële basis van de kerk: Zolang een kerk de gereformeerde belijdenis als haar fundamentele grondslag heeft, mag je niet afscheiden.

Maargoed, om herhaling van zetten te voorkomen, stel ik voor om dit zijspoor in deze discussie verder te laten rusten. De standpunten zijn bekend, en we gaan elkaar in dezen toch niet overtuigen.
Auto

Bericht door Auto »

memento schreef:ik voor het uitgaan van de officiële basis van de kerk: Zolang een kerk de gereformeerde belijdenis als haar fundamentele grondslag heeft, mag je niet afscheiden.

Maargoed, om herhaling van zetten te voorkomen, stel ik voor om dit zijspoor in deze discussie verder te laten rusten. De standpunten zijn bekend, en we gaan elkaar in dezen toch niet overtuigen.
Hoho, jij hebt mij gelijk gegeven dus dan heb ik toch iemand weten te overtuigen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik ben momenteel het boek 'De beloofde dominee' van B. Hooghwerff aan het lezen. Dat gaat over een hervormde predikant uit de 19e eeuw, die tijdens zijn bediening, op gebed van een gezelschap, bekeerd werd, en zijn tijdgenoten. Aan een van de leden van dat gezelschap was beloofd dat er een rechtzinnige prediker zou komen. Die belofte werd uiteindelijk vervuld door de bekering van genoemde predikant.
Wat opvalt in dat boek, is dat mensen bij een niet-rechtzinnige predikant in de toen Hervormde Kerk, een afgescheiden gemeente stichtten. Kwam er weer een rechtzinnige, bevindelijke prediker, dan werd zo'n gemeente soms weer opgeheven en kwamen de leden terug in de de Hervormde Kerk.
't Is toch vaak een beetje tobben met de kerk.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 21 dec 2011, 16:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:
Tiberius schreef:
Klopt, dat was de facto in het begin van de 19e eeuw al het geval.
Het werd toen inderdaad een keuze-object: ambtsdragers ondertekenden de 3 formulieren van enigheid voorzover men zelf vond dat deze in overeenstemming waren met Gods woord.
Plaats reactie