Het merendeel hoort inderdaad niet echt wat de organist doet maar ik vind het wel leuk als er wat nieuws is ingestudeerdHerman schreef: ↑Vandaag, 08:43 Vroeger vond ik het een belasting, maar nu ik ergens tussen de 15 en 20 jaar diensten begeleid heb ik een redelijk groot repertoire. En aangezien de goegemeente het toch nauwelijks hoor speel ik stukken best wel vaak vaker. Zo speelde ik zowel in de weekdienst (halve man en een paardenhoofd) hetzelfde stuk voor de dienst als in de avonddienst de zondag erna, met overigens een relatief sterk afwijkende registratie. Wat ik wel fijn vind is dat de tijd voor de dienst van een kwartier naar tien minuten is gegaan.
Voor de organisten onder ons
-
Henk J
Re: Voor de organisten onder ons
- Maanenschijn
O, is er bij jullie stilte? Bij ons het orgelspel voor de dienst meer het stichtelijk omlijsten van het genoeglijk gekeuvel.Henk J schreef:Het merendeel hoort inderdaad niet echt wat de organist doet maar ik vind het wel leuk als er wat nieuws is ingestudeerdHerman schreef: ↑Vandaag, 08:43 Vroeger vond ik het een belasting, maar nu ik ergens tussen de 15 en 20 jaar diensten begeleid heb ik een redelijk groot repertoire. En aangezien de goegemeente het toch nauwelijks hoor speel ik stukken best wel vaak vaker. Zo speelde ik zowel in de weekdienst (halve man en een paardenhoofd) hetzelfde stuk voor de dienst als in de avonddienst de zondag erna, met overigens een relatief sterk afwijkende registratie. Wat ik wel fijn vind is dat de tijd voor de dienst van een kwartier naar tien minuten is gegaan.Maar met veel ervaring zal het inderdaad wel gemakkelijker gaan, heb je wat om op terug te vallen. Bij ons wordt eerst de klok geluid en daarna mag de organist de stilte vullen, dat zal ook ongeveer tien minuten zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Als er geen stilte zou zijn, zou ik per direct bedanken als organist. Ik zit er niet om stoorzender te zijn voor alle gesprekken. Gelukkig zijn er in de diverse kerken waar ik mag begeleiden voldoende luisteraars die ook herkennen wat er wordt gespeeld, juist ook als ik daar een stuk literatuur doorheen weef.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 09:06O, is er bij jullie stilte? Bij ons het orgelspel voor de dienst meer het stichtelijk omlijsten van het genoeglijk gekeuvel.Henk J schreef:Het merendeel hoort inderdaad niet echt wat de organist doet maar ik vind het wel leuk als er wat nieuws is ingestudeerdHerman schreef: ↑Vandaag, 08:43 Vroeger vond ik het een belasting, maar nu ik ergens tussen de 15 en 20 jaar diensten begeleid heb ik een redelijk groot repertoire. En aangezien de goegemeente het toch nauwelijks hoor speel ik stukken best wel vaak vaker. Zo speelde ik zowel in de weekdienst (halve man en een paardenhoofd) hetzelfde stuk voor de dienst als in de avonddienst de zondag erna, met overigens een relatief sterk afwijkende registratie. Wat ik wel fijn vind is dat de tijd voor de dienst van een kwartier naar tien minuten is gegaan.Maar met veel ervaring zal het inderdaad wel gemakkelijker gaan, heb je wat om op terug te vallen. Bij ons wordt eerst de klok geluid en daarna mag de organist de stilte vullen, dat zal ook ongeveer tien minuten zijn.
.
Keuvelen is prima, maar dat doe je maar voor of na de dienst in de hal. Het is wat mij betreft een must als het in de kerkzaal zelf nagenoeg stil is. Er zijn tenslotte ook mensen die zich aan het voorbereiden zijn op de dienst.
-
Henk J
Stilte wil ik het niet noemen maar als je strategisch niet op die drie a vier plekken ga zitten waar je voor keuvelende dames zit dan kun je jezelf in relatieve stilte voorbereiden op de dienst.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 09:06 O, is er bij jullie stilte? Bij ons het orgelspel voor de dienst meer het stichtelijk omlijsten van het genoeglijk gekeuvel..