Jantje schreef:Tsja, de prediking die op onze eigen verantwoordelijkheid wijst, is meestal niet aangenaam voor het vlees. Ik ben het helemaal met @Tuinman eens. Niet de verkiezing hoort centraal te staan, maar Gods Evangelieverkondiging.
Verder, @mulder, is er vrijwel geen verschil tussen ds. Roos en ds. Huijser. Dus ik snap die mensen niet zo.
Ik zie inderdaad dat de prediking in de GGiN aan het veranderen is. Als je predikanten als ds. Krijgsman of ds. Weststrate hoort, is er zo goed als geen enkel verschil te bespeuren in de prediking (behalve misschien wat liturgische bijzaken). Dat is overigens niet van de laatste jaren. Ik herinner me ook dat ds. Mallan in het laatste van zijn leven steeds ruimer het Evangelie verkondigde.
Ik vind wel dat er verschil is tussen de prediking van ds. Huijser en ds. Roos. Maar dat is meer een kwestie van karakter. De ene tamelijk extreem van karakter en de ander mild en met wat meer levenswijsheid, al is dat ook een tamelijk persoonlijk perspectief.
Maar historisch gezien is de benadering van ds. Huijser in de GG erg ongebruikelijk hoor. Je kunt daaruit niet afleiden dat de GGiN veranderen. Het is meer zo dat zo'n predikant in de jaren na de oorlog niet kon bestaan en nu wel. De GG verbreden zich naar rechts.
Los daarvan zijn de leergeschillen waarover wij ons hier druk maken in het licht van de wereldkerk natuurlijk wel beperkt, uitgezonderd de predikanten die het evangelie niet meer brengen en zich beperken tot een beschrijving van hun gedachten over de uitverkiezing. Daarvan kun je je afvragen of ze nog wel tot het christendom behoren, al lijkt de kerkdienst qua stijl geheel op een klassieke reformatorische dienst.