De berekening heb ik niet gecheckt, maar de basis is juist. Ik denk dat onze mening niet verschilt.Wim Anker schreef:Dat klopt uiteraard en ik benoem dat ook. Echter komt dat natuurlijk niet in de buurt van "een enorme financiële last waardoor het onduidelijk is of de vaste lasten nog betaalt kunnen worden" wat de bewering van @Merel is.
Om e.e.a. inzichtelijk te maken een het volgende rekenvoorbeeld uitgaande van een miljoen eenverdieners (wat dus 2 miljoen personen zijn) die nu 8000 euro/jaar meer aftikken dan tweeverdieners die elk allebei de helft verdienen van de eenverdiener. Als dit gelijk wordt getrokken dient er 8000 maal 1 miljoen is 0,8 miljard minder opgehoest te worden door de eenverdieners en dat moet worden herverdeeld over ongeveer 4 miljoen 2 verdieners (8 miljoen belastingplichtigen) + de miljoen eenverdieners (2 miljoen belastingplichtigen) maakt het nodig 0,8 miljard te verdelen over 10 miljoen belastingplichtigen. Dat is 1600 euro per gezin. (Eenverdiener of tweeverdiener). Dit maakt dat de belastingdruk, in dit voorbeeld, voor de eenverdiener met 8000 - 1600 = 6400 afneemt en voor de tweeverdiener met 1600 euro toeneemt.
Ik vraag me dan ook af hoe het huishoudboekje eruit ziet als er wordt gezegd: "een enorme financiële last waardoor het onduidelijk is of de vaste lasten nog betaalt kunnen worden".