Wat ik jammer vind is dat er hier twee opties worden genoemd (of levendgemaakt, of natuurstaat), vervolgens moet de beste eruit gekozen worden. Ik zou het liever andersom doen. Wat zegt de Bijbel over iemand die Christus nog niet kent? Die kent ook het leven niet (Johannes 17:3) Dus is deze persoon nog geestelijk dood'.Tiberius schreef:Dat zegt ook niemand, althans ik niet. Het gaat erom of deze werkingen in een levendgemaakte zondaar zijn of in iemand in zijn natuurstaat. Het laatste is hetgeen ik bestrijd. Daar zie noch in Gods Woord, noch in de belijdenisgeschriften enige mogelijkheid voor.Afgewezen schreef:Waarom moet een overtuige zondaar een levendgemaakte zondaar zijn? Dat is juist het hele punt waar het om draait. Als je dát stelt, is er leven voor de kennis van Christus. En dan is het bidden om het behoud, het behoud zelf al. Hier kom je niet uit. Ik heb er op zich niet zo'n probleem mee om dat levendmaking te noemen, als je ermee bedoelt het begin van het werk van de Heilige Geest in de mens. Een 'aandrift van boven' noemt Calvijn het ergens. Maar zo'n mens is toch echt nog niet behouden.Tiberius schreef:Wat bedoel je met een overtuigde zondaar? Een levendgemaakte zondaar? Dan ben ik het met je eens.Afgewezen schreef:
Citaat:Dan wil ik een eenvoudige vraag stellen over een klaar Schriftgegeven: is het bidden van Paulus in die 3 dagen schijngeloof?
Of over een ander klaar Schriftgegeven: is het reizen van de verloren zoon vanuit een vergelegen land naar huis een schijngeloof? (einde citaat)
Wat Paulus betreft: 1. óf hij kende Christus al en dan is de vraag niet relevant, 2. of hij was een overtuigde zondaar die bad om zijn behoud. Maar dat laatste ís toch niet je behoud? Moet er dan per se geloof voorondersteld worden, omdat hij anders niet zou kunnen bidden?
En inderdaad, bidden om je behoud, is nog niet je behoud. Maar wel een teken van leven.
Is er verschil tussen deze persoon en iemand die geen door de Heilige Geest gewerkte ellendekennis kent? Nee en ja.
Nee: beiden zijn geestelijk dood (er zijn immers maar twee wegen, geen drie)
Ja: De eerstgenoemde heeft een door de Heilige Geest gewerkte droefheid over de zonde. Hij leeft nog wel onder de wet, maar mag soms troost ervaren in dit bidden, omdat de Heere het goede werk dat Hij is begonnen, ook zal voleindigen.