Dia, de preek van Paulus' zeereis is van wijlen ds. A. Hoogerland.-DIA- schreef:MORGENDIENST
Openingspsalm: 124:1,3
Na de Decaloog: 119:87
Collectepsalm: 118:3,8
Tussenzang: 36:3
Stlotpsalm: 18:8
LEZEN: Openb. 1:9-20
TEKST:
Openbaring 2:1
Schrijf aan den engel der Gemeente van Efeze: Dit zegt Hij, Die de zeven sterren in Zijn rechter hand houdt, Die in het midden der zeven gouden kandelaren wandelt.
THEMA:
Christus' bewaring van Zijn Kerk
1. Wie Hij is
2. Wat Hij zegt
3. Wat Hij doet
MIDDAGDIENST
Leesdienst
Openingspsalm: 107:12
Collectepsalm: 68:11,16
Tussenzang: 42:5
Slotpsalm: 77:6
LEZEN: Psalm 77
TEKST: Handelingen 27 samengevat in vers 13
En alzo de zuidenwind zachtelijk waaide, meenden zij hun voornemen verkregen te hebben, en afgevaren zijnde, zeilden zij dicht voorbij Kreta henen.
THEMA: HET BEGIN VAN PAULUS' ZEEREIS
1. De waarschuwing vab Paulus
2. De hoop der zeelieden
3. De storm des Heeren
VRIENDELIJK VERZOEK: Wie weet van wie deze preek is?
Ik ben vergeten het te noteren.
AVONDDIENST
Openingspsalm: 21:3,7
Collectepsalm: 89:9.12
Tussenzang: 45:1
Slotpsalm: 72:1
TEKST:
Zondag 23 Antwoord 31 laatste gedeelte
THEMA: De gezalfde Koning
1. De Persoon van deze Koning
2. De taak van deze Koning
3. De troost van deze Koning
Nu ik boven toch een vraagje gesteld heb, dacht ik om er
eentje aan toe te voegen waar ik de predikant niet genoteerd heb, dus ook hier der vraag:
Weet iemand van wie onderstaande preek is?
Op zondagmiddag 30 september is een preek gelezen over
PSALM 146:8a
De HEERE opent de ogen der blinden.
THEMA was: DE OOGARTS DER BLINDEN
1. Een bevoorrecht patient
2. Een uitmuntend Geneesheer
3. Tot de genezing der blinden
De gezonden pslamen:
97:7
111:2,3
138:1,2
4:3
Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Dia, de tweede is van ds. van Reenen - Tweede bundel Keurstoffen
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Dank voor de antwoorden!
Soms vergeet ik de naam te noteren en dan weet ik later soms niet meer van wie de preek was.
Soms vergeet ik de naam te noteren en dan weet ik later soms niet meer van wie de preek was.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Wat dat betreft, daar hoeven echt niet over te klagen!Zucht schreef:Ze lezen trouwens wel goeie kost bij jullie DIA.
Een voorrecht om daar onder te zitten. Zeker ook onder de prediking van jullie predikant.
Al is er op een ledenvergadering wel eens gepleit voor 'modernere' preken,
die de jeugd ook 'meer zouden aanspreken'. Maar daarop kwam er vanuit
de vergadering een ander die juist meer oudvaders wilde.
Gelukkig is het leesbeleid niet veranderd, al zijn oude schrijvers wel goed,
Misschien beter om zelf te lezen, i.v.m. de soms ingewikkelde structuur
van de preken, en je ziet de onderverdeling niet als je luistert...
Dat is mijn ervaring dan wel eens...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- SecorDabar
- Berichten: 1543
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Modernere preken ?-DIA- schreef:Wat dat betreft, daar hoeven echt niet over te klagen!Zucht schreef:Ze lezen trouwens wel goeie kost bij jullie DIA.
Een voorrecht om daar onder te zitten. Zeker ook onder de prediking van jullie predikant.
Al is er op een ledenvergadering wel eens gepleit voor 'modernere' preken,
die de jeugd ook 'meer zouden aanspreken'. Maar daarop kwam er vanuit
de vergadering een ander die juist meer oudvaders wilde.
Gelukkig is het leesbeleid niet veranderd, al zijn oude schrijvers wel goed,
Misschien beter om zelf te lezen, i.v.m. de soms ingewikkelde structuur
van de preken, en je ziet de onderverdeling niet als je luistert...
Dat is mijn ervaring dan wel eens...
Wat verstaat u daaronder ?
Ik neem aan geen vrijzinnige preken.
Vroeger had je in de Hervormde Kerk een moderne richting.
Dat zal toch in uw gemeente toch niet het geval zijn ?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Nee, bedoeld is: van predikanten die nog leven.SecorDabar schreef: Modernere preken ?
Wat verstaat u daaronder ?
Ik neem aan geen vrijzinnige preken.
Vroeger had je in de Hervormde Kerk een moderne richting.
Dat zal toch in uw gemeente toch niet het geval zijn ?
Leespreken zijn blijkbaar pas goed als de predikant in kwestie niet meer in het land der levenden is.

Om die sfeer op te roepen, spreekt de eigen predikant zelfs consequent over "den hemel". De naamvals-n zorgt voor een degelijk, belegen tintje, blijkbaar.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Kun je je voorstellen dat mensen van preken van "oudvaders" houden?Hendrikus schreef:Nee, bedoeld is: van predikanten die nog leven.SecorDabar schreef: Modernere preken ?
Wat verstaat u daaronder ?
Ik neem aan geen vrijzinnige preken.
Vroeger had je in de Hervormde Kerk een moderne richting.
Dat zal toch in uw gemeente toch niet het geval zijn ?
Leespreken zijn blijkbaar pas goed als de predikant in kwestie niet meer in het land der levenden is.![]()
Om die sfeer op te roepen, spreekt de eigen predikant zelfs consequent over "den hemel". De naamvals-n zorgt voor een degelijk, belegen tintje, blijkbaar.
Beetje jammer dat je er op zo'n toon over meent te moeten spreken, vind ik.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Volgens mij gaat het hier niet over oudvaders.eilander schreef:Kun je je voorstellen dat mensen van preken van "oudvaders" houden?Hendrikus schreef:Nee, bedoeld is: van predikanten die nog leven.SecorDabar schreef: Modernere preken ?
Wat verstaat u daaronder ?
Ik neem aan geen vrijzinnige preken.
Vroeger had je in de Hervormde Kerk een moderne richting.
Dat zal toch in uw gemeente toch niet het geval zijn ?
Leespreken zijn blijkbaar pas goed als de predikant in kwestie niet meer in het land der levenden is.![]()
Om die sfeer op te roepen, spreekt de eigen predikant zelfs consequent over "den hemel". De naamvals-n zorgt voor een degelijk, belegen tintje, blijkbaar.
Beetje jammer dat je er op zo'n toon over meent te moeten spreken, vind ik.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
In leespreken zou een gezond evenwicht gezocht moeten worden tussen oudvaders, preken van overleden predikanten en preken van recenter datum. Denk eens aan al die jeugd in de kerk! Als zo overduidelijk de preken van recenter datum worden gemeden, dan doe je iets niet goed.eilander schreef:Kun je je voorstellen dat mensen van preken van "oudvaders" houden?Hendrikus schreef:Nee, bedoeld is: van predikanten die nog leven.SecorDabar schreef: Modernere preken ?
Wat verstaat u daaronder ?
Ik neem aan geen vrijzinnige preken.
Vroeger had je in de Hervormde Kerk een moderne richting.
Dat zal toch in uw gemeente toch niet het geval zijn ?
Leespreken zijn blijkbaar pas goed als de predikant in kwestie niet meer in het land der levenden is.![]()
Om die sfeer op te roepen, spreekt de eigen predikant zelfs consequent over "den hemel". De naamvals-n zorgt voor een degelijk, belegen tintje, blijkbaar.
Beetje jammer dat je er op zo'n toon over meent te moeten spreken, vind ik.
En als een dominee anno 2012 spreekt met naamvals-ennetjes, zoals ik gisteren weer hoorde, dan vraag ik me ook af: waar zijn we nou mee bezig?
~~Soli Deo Gloria~~
- SecorDabar
- Berichten: 1543
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
We hebben thuis gelezen: 2 predikaties van Ds. P van der Hagen (1641-1671)
1e preek was een vervolgpreek over: Efeze 1:: 6b Door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde.
1. Wie begenadigd zijn
2. Door wie zij begenadigd zijn
2e preek was een catechismuspreek van dezelfde predikant over zondag 44 het tiende gebod
Gij zult niet begeren
1e preek was een vervolgpreek over: Efeze 1:: 6b Door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde.
1. Wie begenadigd zijn
2. Door wie zij begenadigd zijn
2e preek was een catechismuspreek van dezelfde predikant over zondag 44 het tiende gebod
Gij zult niet begeren
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Heb je voor de rest wel goed kunnen luisteren? Of was dit het enige wat je onthouden hebt?Hendrikus schreef:In leespreken zou een gezond evenwicht gezocht moeten worden tussen oudvaders, preken van overleden predikanten en preken van recenter datum. Denk eens aan al die jeugd in de kerk! Als zo overduidelijk de preken van recenter datum worden gemeden, dan doe je iets niet goed.eilander schreef:Kun je je voorstellen dat mensen van preken van "oudvaders" houden?Hendrikus schreef:Nee, bedoeld is: van predikanten die nog leven.SecorDabar schreef: Modernere preken ?
Wat verstaat u daaronder ?
Ik neem aan geen vrijzinnige preken.
Vroeger had je in de Hervormde Kerk een moderne richting.
Dat zal toch in uw gemeente toch niet het geval zijn ?
Leespreken zijn blijkbaar pas goed als de predikant in kwestie niet meer in het land der levenden is.![]()
Om die sfeer op te roepen, spreekt de eigen predikant zelfs consequent over "den hemel". De naamvals-n zorgt voor een degelijk, belegen tintje, blijkbaar.
Beetje jammer dat je er op zo'n toon over meent te moeten spreken, vind ik.
En als een dominee anno 2012 spreekt met naamvals-ennetjes, zoals ik gisteren weer hoorde, dan vraag ik me ook af: waar zijn we nou mee bezig?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Ik herken jouw gevoel helemaal, ik heb hier ook nog al eens last van. En toch gaat het niet over heel belangrijke zaken.Hendrikus schreef: En als een dominee anno 2012 spreekt met naamvals-ennetjes, zoals ik gisteren weer hoorde, dan vraag ik me ook af: waar zijn we nou mee bezig?
Tja, over het evenwicht in leespreken: met een kleine variatie, maar in de geest van één van onze predikanten zou ik zeggen: "Laat de prekenboeken van de predikanten uit de vorige eeuw met een gerust hart dicht. Neem andere, betere boeken om uzelf en anderen te onderwijzen. De boeken van goede oude schrijvers als Augustinus, Luther, Calvijn, Ursinus, Kohlbrugge, Thomas Watson, Stephen Charnock en anderen zijn geest en leven."
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Daar word ik oprecht bedroefd van, van zulke uitspraken. Niemand zal ontkennen, en zeker die predikanten uit de vorige eeuw niet, dat ze nachtpitjes waren vergeleken bij het voorgeslacht. Maar dat generatielang, gedurende kennelijk honderd jaar, het kerkvolk stenen voor brood heeft gehad... wat een oordeel matig je jezelf dan aan. Wat een ellende.eilander schreef:Ik herken jouw gevoel helemaal, ik heb hier ook nog al eens last van. En toch gaat het niet over heel belangrijke zaken.Hendrikus schreef: En als een dominee anno 2012 spreekt met naamvals-ennetjes, zoals ik gisteren weer hoorde, dan vraag ik me ook af: waar zijn we nou mee bezig?
Tja, over het evenwicht in leespreken: met een kleine variatie, maar in de geest van één van onze predikanten zou ik zeggen: "Laat de prekenboeken van de predikanten uit de vorige eeuw met een gerust hart dicht. Neem andere, betere boeken om uzelf en anderen te onderwijzen. De boeken van goede oude schrijvers als Augustinus, Luther, Calvijn, Ursinus, Kohlbrugge, Thomas Watson, Stephen Charnock en anderen zijn geest en leven."
En zeker als je zelf een hele andere ondervinding heb. Als ik dan predikaties lees van Van der Groe over Barthimeüs (acht preken over de blindgeborene), dan zeg ik: als je de auteur niet wist zou je zo kunnen zeggen dat die preken geschreven of uitgesproken zijn door een predikant uit deze of de vorige eeuw. Echt waar.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Dus als ik moet kiezen bij preeklezen (ik heb het nu niet over de levende verkondiging) dan moet ik af en toe kiezen uit een "nachtpitje" in plaats van meer licht?Erasmiaan schreef:Daar word ik oprecht bedroefd van, van zulke uitspraken. Niemand zal ontkennen, en zeker die predikanten uit de vorige eeuw niet, dat ze nachtpitjes waren vergeleken bij het voorgeslacht. Maar dat generatielang, gedurende kennelijk honderd jaar, het kerkvolk stenen voor brood heeft gehad... wat een oordeel matig je jezelf dan aan. Wat een ellende.eilander schreef:Ik herken jouw gevoel helemaal, ik heb hier ook nog al eens last van. En toch gaat het niet over heel belangrijke zaken.Hendrikus schreef: En als een dominee anno 2012 spreekt met naamvals-ennetjes, zoals ik gisteren weer hoorde, dan vraag ik me ook af: waar zijn we nou mee bezig?
Tja, over het evenwicht in leespreken: met een kleine variatie, maar in de geest van één van onze predikanten zou ik zeggen: "Laat de prekenboeken van de predikanten uit de vorige eeuw met een gerust hart dicht. Neem andere, betere boeken om uzelf en anderen te onderwijzen. De boeken van goede oude schrijvers als Augustinus, Luther, Calvijn, Ursinus, Kohlbrugge, Thomas Watson, Stephen Charnock en anderen zijn geest en leven."
En zeker als je zelf een hele andere ondervinding heb. Als ik dan predikaties lees van Van der Groe over Barthimeüs (acht preken over de blindgeborene), dan zeg ik: als je de auteur niet wist zou je zo kunnen zeggen dat die preken geschreven of uitgesproken zijn door een predikant uit deze of de vorige eeuw. Echt waar.
(Om ds. Kort helemaal recht te doen moet ik zeggen dat er in het boek staat: "dogmatieken" in plaats van "prekenboeken", daarom zei ik ook dat het een variatie erop was)
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Eens. Bij ons werd zondagavond een preek gelezen van wijlen ds. Zwerus. Een prachtige, inhoudsvolle preek maar best moeilijk, verouderd taalgebruik. Dan zeg ik: lees dan maar een oudvader. Die is zeker niet moeilijker en vaak Schriftuurlijker. De preken van de laatste honderd jaar, en dan de rechtse zijn best een beetje overbevindelijk en dat taalgebruik is toch weer even wennen als je het wat ontwend bent. Al veracht ik het niet. En het is nog steeds zo, de Heere kan een preek van recenter datum gebruiken om een zondaar in het hart te grijpen of Zijn volk te onderwijzen en hij kan daarvoor ook een oudvader gebruiken. 's Morgens hadden we een hervormingspreek van ds. Bac, een heel heldere preek, niet moeilijk.eilander schreef:Dus als ik moet kiezen bij preeklezen (ik heb het nu niet over de levende verkondiging) dan moet ik af en toe kiezen uit een "nachtpitje" in plaats van meer licht?Erasmiaan schreef:Daar word ik oprecht bedroefd van, van zulke uitspraken. Niemand zal ontkennen, en zeker die predikanten uit de vorige eeuw niet, dat ze nachtpitjes waren vergeleken bij het voorgeslacht. Maar dat generatielang, gedurende kennelijk honderd jaar, het kerkvolk stenen voor brood heeft gehad... wat een oordeel matig je jezelf dan aan. Wat een ellende.eilander schreef:Ik herken jouw gevoel helemaal, ik heb hier ook nog al eens last van. En toch gaat het niet over heel belangrijke zaken.Hendrikus schreef: En als een dominee anno 2012 spreekt met naamvals-ennetjes, zoals ik gisteren weer hoorde, dan vraag ik me ook af: waar zijn we nou mee bezig?
Tja, over het evenwicht in leespreken: met een kleine variatie, maar in de geest van één van onze predikanten zou ik zeggen: "Laat de prekenboeken van de predikanten uit de vorige eeuw met een gerust hart dicht. Neem andere, betere boeken om uzelf en anderen te onderwijzen. De boeken van goede oude schrijvers als Augustinus, Luther, Calvijn, Ursinus, Kohlbrugge, Thomas Watson, Stephen Charnock en anderen zijn geest en leven."
En zeker als je zelf een hele andere ondervinding heb. Als ik dan predikaties lees van Van der Groe over Barthimeüs (acht preken over de blindgeborene), dan zeg ik: als je de auteur niet wist zou je zo kunnen zeggen dat die preken geschreven of uitgesproken zijn door een predikant uit deze of de vorige eeuw. Echt waar.
(Om ds. Kort helemaal recht te doen moet ik zeggen dat er in het boek staat: "dogmatieken" in plaats van "prekenboeken", daarom zei ik ook dat het een variatie erop was)