Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik vind het wel een interessante stelling dat een beginnende gemeente vaak een middengemeente zou zijn. Dat idee heb ik dan weer niet.
Ik ben wel benieuwd wat Bezorgd daarmee bedoelt en waarom dat zo zou zijn.
Ik denk juist dat een jonge gemeente eerder kan radicaliseren, het maakt niet uit welke kant op. Bij nieuwe gemeenten heb je wellicht minder vaak strakke kerkelijke grenzen dus je krijgt vanzelf iets van een profielgemeente. De GG in Alphen aan den Rijn is ook extreem in vergelijking met Boskoop en Leiderdorp. Dat zijn, althans waren, middengemeenten. Nou krijg je dat misschien vanzelf als je kerkverlaters bij elkaar zet in één gemeente.
Ik denk juist dat een jonge gemeente eerder kan radicaliseren, het maakt niet uit welke kant op. Bij nieuwe gemeenten heb je wellicht minder vaak strakke kerkelijke grenzen dus je krijgt vanzelf iets van een profielgemeente. De GG in Alphen aan den Rijn is ook extreem in vergelijking met Boskoop en Leiderdorp. Dat zijn, althans waren, middengemeenten. Nou krijg je dat misschien vanzelf als je kerkverlaters bij elkaar zet in één gemeente.
Het hangt ongetwijfeld af van een heleboel factoren, maar één van de belangrijkste is hoe de geestelijke leiding plaatsheeft. Hoe wordt die in het eerste begin vorm gegeven door de moedergemeente? Waar ligt de regie? Komt er spoedig een eigen predikant en zo ja: welke? Hoe is diens wijze van leiding geven? Waar zijn de kerkenraadsleden gelegerd? Omdat Sliedrecht al heel snel een eigen predikant kreeg, en ook nog een beginner (om het zo te zeggen: iemand nog vol vuur en enthousiasme, dat bedoel ik niet negatief) gaat in Sliedrecht de vorming van de ligging van de gemeente denk ik sterk samen op met hoe haar predikant zich vestigt als predikant.DDD schreef:Ik vind het wel een interessante stelling dat een beginnende gemeente vaak een middengemeente zou zijn. Dat idee heb ik dan weer niet.
De GG Alphen aan den Rijn is een scheurgemeente afkomstig uit de CGK.DDD schreef:Ik vind het wel een interessante stelling dat een beginnende gemeente vaak een middengemeente zou zijn. Dat idee heb ik dan weer niet.
Maar als ik denk aan jonge gemeenten als Ede en Houten, dan zijn dat middengemeenten. Vaak starten ze ook met veel jongere gezinnen, die wat meer midden in de maatschappij staan en daarom vooral op uiterlijke zaken wat minder ouderwets zijn.
Maar het is verder geen discussie waard. Ik wist ook niet dat er in het Westen gemeenten waren (op een enkele kustgemeente na) waar ouderlingen buiten de zondagsediensten om in het zwart lopen.
En het lijkt me sterk dat de foto op een zondag is gemaakt. Dat zou ik als lezer van het RD niet fijn vinden.
Ede komt van Veenendaal, Houten komt van Utrecht en Sliedrecht komt van Hardinxveld-Giessendam.Bezorgd schreef:De GG Alphen aan den Rijn is een scheurgemeente afkomstig uit de CGK.DDD schreef:Ik vind het wel een interessante stelling dat een beginnende gemeente vaak een middengemeente zou zijn. Dat idee heb ik dan weer niet.
Maar als ik denk aan jonge gemeenten als Ede en Houten, dan zijn dat middengemeenten. Vaak starten ze ook met veel jongere gezinnen, die wat meer midden in de maatschappij staan en daarom vooral op uiterlijke zaken wat minder ouderwets zijn.
Maar het is verder geen discussie waard. Ik wist ook niet dat er in het Westen gemeenten waren (op een enkele kustgemeente na) waar ouderlingen buiten de zondagsediensten om in het zwart lopen.
En het lijkt me sterk dat de foto op een zondag is gemaakt. Dat zou ik als lezer van het RD niet fijn vinden.
Ik denk dat alledrie deze gemeenten ongeveer dezelfde ligging hebben behouden als hun moedergemeente.
-
- Verbannen
Dat is niet zo bijzonder hoor. Het weer gebeurt steeds vaker, net als vroeger.Bezorgd schreef:Ik wist ook niet dat er in het Westen gemeenten waren (op een enkele kustgemeente na) waar ouderlingen buiten de zondagsediensten om in het zwart lopen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Op de afgelopen classisvergadering van classis Barneveld is rondom gemeentegroei in de van Ede besloten dat verder onderzoek nodig is.
Door de gemeente van Zeist is nogmaals getracht te overleggen met de gemeenten van Scherpenzeel en Amersfoort over gemeentevorming in Woudenberg, maar dat was voor laatste twee gemeenten onbespreekbaar. Er komt definitief en nooit geen GG in Woudenberg. De gemeente van Zeist gaat nu het huidige kerkgebouw drastisch verkleinen en verbouwen of nieuwbouwen.
Door de gemeente van Zeist is nogmaals getracht te overleggen met de gemeenten van Scherpenzeel en Amersfoort over gemeentevorming in Woudenberg, maar dat was voor laatste twee gemeenten onbespreekbaar. Er komt definitief en nooit geen GG in Woudenberg. De gemeente van Zeist gaat nu het huidige kerkgebouw drastisch verkleinen en verbouwen of nieuwbouwen.
nooit geen = altijd éénTom schreef:Op de afgelopen classisvergadering van classis Barneveld is rondom gemeentegroei in de van Ede besloten dat verder onderzoek nodig is.

Maar afgezien daarvan: het zou zonde zijn als het gebouw in Zeist ook uitwendig werd aangetast. Het is een van de meest markante kerkgebouwen van de GG. En een van de weinige met een goede akoestiek, ook.
~~Soli Deo Gloria~~
-
- Verbannen
Waarom is dat niet bespreekbaar?Tom schreef:Op de afgelopen classisvergadering van classis Barneveld is rondom gemeentegroei in de van Ede besloten dat verder onderzoek nodig is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Waarom moet het kerkgebouw verkleind worden omdat er geen nieuwe kerk elders gebouwd wordt? Het zou fijn zijn als een aantal GG-ers uit Woudenberg/Doorn/Langbroek die lid zijn in Scherpenzeel gewoon naar Zeist zouden reizen, dan hoeft er ook geen nieuw kerkgebouw te komen.
-
- Verbannen
Het zijn liggingsverschillen, @DDD. Had je dat nog nog niet door? 

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dit is daar nu de bandbreedte daar. Breed genoeg?Jantje schreef:Het zijn liggingsverschillen, @DDD. Had je dat nog nog niet door?
GG Scherpenzeel : dinsdag 13 augustus 19:30 uur ds. W. Harinck
woensdag 02 oktober 19:30 uur ds. B. J. van Boven
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik denk dat Jantje ook geen gelijk heeft. Er zijn heus wel mensen die ook naar Zeist zouden kunnen gaan.
-
- Verbannen
Ze hebben trouwens extreem weinig leesdienst in Scherpenzeel. Dit jaar maar 8 keer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Geen idee, ik ben niet bij die vergadering geweest. Ik kan me zo voorstellen dat er iedere zondagochtend honderden auto's gestart worden en deze stoet in drie verschillende richtingen uiteenvalt. Vanuit een groep Woudenbergers zelf is ook het verlangen om een gemeente te starten; flinke reistijd besparing voor cathechisaties. Anderzijds gaat het op dit moment ook wel prima. Een ieder heeft een gemeente waar ze zichzelf het beste thuisvoelen. Dan is het ook wel eens mooi dat er niet moeilijk gedaan wordt over kerkelijke grenzen.Jantje schreef:Waarom is dat niet bespreekbaar?
Speelt voor de gemeente van Amersfoort wellicht ook nog mee dat de huizenprijzen in de stad daar vrij hoog liggen, dus jonge gezinnen ook deels in Woudenberg en omstreken belanden. Als je daar dan een gemeente start raak je die jonge mensen, de toekomst van de kerk, ongewild kwijt. Dat zou kunnen meespelen.
Klopt aardig ja.Jantje schreef:Ze hebben trouwens extreem weinig leesdienst in Scherpenzeel. Dit jaar maar 8 keer.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.