Wij hebben het Woord wél... en Israël ook, in de Bijbel staat er weinig over heidenen die nog nooit van Hem gehoord hebben. God zal Zelf Zijn kerk vergaderen, maar wij hebben zijn Woord en moeten daaraan gehoorzamen.Geytenbeekje schreef:Er zijn nog stammen waar nooit het Evangelie is gepreekt.samanthi schreef:Nee ook daar klinkt: hoor des Heeren Woord.Geytenbeekje schreef:Hoe leg je dan uit dat er nog volkeren zijn die net als Israël-OT het met beelden en tekenen moesten doen ?Herman schreef:Ik vind het echt een onbegrijpelijke uitspraak: 'maar die was alleen maar door het Woord'.
Je mag van mij veel diskwalificeren, maar dat God door een middel werkt, staat toch absoluut niet ter discussie.
Ook daar klinkt dat het volk ongehoorzaam is aan het Woord.
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
Nee maar nu ging het erover dat God alleen door het Woord werkt.
Terwijl dat bij volkeren die niet weten van het Evangelie dat anders gebeurt.
Alléén door het Woord, met het verstand dus, en niet door de Geest. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?Herman schreef:Ik vind het echt een onbegrijpelijke uitspraak: 'maar die was alleen maar door het Woord'.
Je mag van mij veel diskwalificeren, maar dat God door een middel werkt, staat toch absoluut niet ter discussie.
-
En volkeren die nooit gehoord hebben van het Evangelie ?Posthoorn schreef:Alléén door het Woord, met het verstand dus, en niet door de Geest. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?Herman schreef:Ik vind het echt een onbegrijpelijke uitspraak: 'maar die was alleen maar door het Woord'.
In Romeinen 1 en 2 wordt er iets over geschreven.Geytenbeekje schreef:Nee maar nu ging het erover dat God alleen door het Woord werkt.
Het gaat erom dat als we het middel is, wat en hoe het met mensen gebeurd die het Woord niet kennen is aan God.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
- J.C. Philpot
Romeinen 10:
Natuurlijk is het aan God wat er gebeurt met hen die niet van Hem gehoord hebben. Maar wat Hij geopenbaard heeft in Zijn Woord moeten we niet in het midden laten.
Onze verantwoording is des te groter als we dit weten, en het Woord wel kennen.
Het is dus noodzakelijk om van Christus te horen om in Hem te geloven.Want ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden.
Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Wie zij niet geloven? En hoe zullen zij in Hem geloven van Wie zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder iemand die predikt?
Natuurlijk is het aan God wat er gebeurt met hen die niet van Hem gehoord hebben. Maar wat Hij geopenbaard heeft in Zijn Woord moeten we niet in het midden laten.
Onze verantwoording is des te groter als we dit weten, en het Woord wel kennen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 24 aug 2019, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Daarvoor heb je wel de Schrift nodig.J.C. Philpot schreef:Romeinen 10:Het is dus noodzakelijk om van Christus te horen om in Hem te geloven.Want ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden.
Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Wie zij niet geloven? En hoe zullen zij in Hem geloven van Wie zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder iemand die predikt?
- J.C. Philpot
Exact. Onze verantwoording is daarom des te groter aangezien wij de schrift wel kennen. Om daders van het Woord te zijn, en om het Woord te versprijden.Geytenbeekje schreef:Daarvoor heb je wel de Schrift nodig.J.C. Philpot schreef:Romeinen 10:Het is dus noodzakelijk om van Christus te horen om in Hem te geloven.Want ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Maar hoe zit het dan volgens jou met de volken die niet van Hem gehoord hebben ?
Of zal alle volk van Hem gehoord hebben voordat Hij terug komt ?
- J.C. Philpot
Ik zie in de bijbel geen aanleiding om te denken dat mensen buiten het horen van het evangelie en geloof in Jezus Christus zalig kunnen worden, integendeel. Wel zal God rechtvaardig oordelen. Aan ons die het Woord wel hebben gehoord zal meer geeist worden, en wij zullen zwaarder gestraft worden als we het Evangelie ongehoorzaam zijn.Geytenbeekje schreef:Maar hoe zit het dan volgens jou met de volken die niet van Hem gehoord hebben ?
Dat klink heel zakelijk, maar ik kan vanuit Gods Woord geen andere conclusie trekken. En als ik het zo intyp vind ik het een huiveringswekkende gedachte. Hoe meer bewogen en toegewijd aan de proclamatie van die Ene Naam door wie wij zalig MOETEN worden zou ik moeten zijn.
Anderzeids is er in God geen onrecht, al zou Hij heel de wereld verloren laten gaan. Dat maakt de genade des te groter.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 24 aug 2019, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
George Whitefield
George Whitefield
-
Die uitleg heb ik vaker gehoord.J.C. Philpot schreef:Ik zie in de bijbel geen aanleiding om te denken dat mensen buiten het horen van het evangelie en geloof in Jezus Christus zalig kunnen worden, integendeel. Wel zal God rechtvaardig oordelen. Aan ons die het Woord wel hebben gehoord zal meer geeist worden, en wij zullen zwaarder gestraft worden als we het Evangelie ongehoorzaam zijn.Geytenbeekje schreef:Maar hoe zit het dan volgens jou met de volken die niet van Hem gehoord hebben ?
Dat klink heel zakelijk, maar ik kan vanuit Gods Woord geen andere conclusie trekken. En als ik het zo intyp vind ik het een huiveringswekkende gedachte.
Ik heb ook een uitleg gehoord dat net als destijds Israël aan de tekenen mocht klampen zo zou ook iedereen mogen klampen aan de tekenen (Natuur) die nog nooit gehoord heeft van God.
- J.C. Philpot
Ik ken deze gedachte. Ik snap ook dat mensen zoeken naar dergelijke oplossingen. Ik zie alleen geen grond voor in Gods woord.Geytenbeekje schreef: Die uitleg heb ik vaker gehoord.
Ik heb ook een uitleg gehoord dat net als destijds Israël aan de tekenen mocht klampen zo zou ook iedereen mogen klampen aan de tekenen (Natuur) die nog nooit gehoord heeft van God.
George Whitefield
George Whitefield
- J.C. Philpot
Ik vind het overigens ook een gevaarlijke gedachte. Het neemt de motivatie om te geven, bidden, en gaan in dienst van de zending weg.
Hoewel allereerst het zendingsbevel van Christus onze motivatie dient te zijn, en niet de nood.
Hoewel allereerst het zendingsbevel van Christus onze motivatie dient te zijn, en niet de nood.
George Whitefield
George Whitefield
-
Vind het ook wel wat zwakjes.J.C. Philpot schreef:Ik ken deze gedachte. Ik snap ook dat mensen zoeken naar dergelijke oplossingen. Ik zie alleen geen grond voor in Gods woord.Geytenbeekje schreef: Die uitleg heb ik vaker gehoord.
Maar ik vraag me af of het in de Bijbel zwart op wit staat.
Zolang dat er niet is....
De tekenen in de natuur kunnen toch niet zaligmakend zijn.Geytenbeekje schreef:Die uitleg heb ik vaker gehoord.J.C. Philpot schreef:Ik zie in de bijbel geen aanleiding om te denken dat mensen buiten het horen van het evangelie en geloof in Jezus Christus zalig kunnen worden, integendeel. Wel zal God rechtvaardig oordelen. Aan ons die het Woord wel hebben gehoord zal meer geeist worden, en wij zullen zwaarder gestraft worden als we het Evangelie ongehoorzaam zijn.Geytenbeekje schreef:Maar hoe zit het dan volgens jou met de volken die niet van Hem gehoord hebben ?
Dat klink heel zakelijk, maar ik kan vanuit Gods Woord geen andere conclusie trekken. En als ik het zo intyp vind ik het een huiveringswekkende gedachte.
Wel geloof ik dat ook heidenen de tekenen in de natuur op hebben kunnen merken en daardoor aangespoord hadden moeten worden om de ware God te gaan zoeken. En wie zoekt zal vinden. Zoals ook de kamerling en de wijzen uit het oosten er een lange reis voor gemaakt hebben maar de ware God gevonden hebben.