Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Geplaatst: 11 nov 2025, 22:44
Herkenbaar. Heb jij dat dan nooit zelf? Dat je de ander de schuld geeft en die ander jou weer de schuld geeft. Hoe los jij dat op?
Herkenbaar. Heb jij dat dan nooit zelf? Dat je de ander de schuld geeft en die ander jou weer de schuld geeft. Hoe los jij dat op?
Nee, dat heb ik nooit.Refojongere schreef: ↑11 nov 2025, 22:44
Herkenbaar. Heb jij dat dan nooit zelf? Dat je de ander de schuld geeft en die ander jou weer de schuld geeft. Hoe los jij dat op?
Jouw antwoord verbaast me ergens niet. Betekent dit dat je anderen nooit de schuld van iets geeft of dat je nooit de schuld terugkrijgt als reactie?Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 06:39Nee, dat heb ik nooit.Refojongere schreef: ↑11 nov 2025, 22:44
Herkenbaar. Heb jij dat dan nooit zelf? Dat je de ander de schuld geeft en die ander jou weer de schuld geeft. Hoe los jij dat op?
Het is vaak helemaal niet interessant om vast te stellen wie ergens schuld aan heeft. En ik ben niet te groot om fouten te erkennen.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 07:48 Jouw antwoord verbaast me ergens niet. Betekent dit dat je anderen nooit de schuld van iets geeft of dat je nooit de schuld terugkrijgt als reactie?
Wat moet ik hiervan denken:'Door van een vierslag te spreken, komt iets op één lijn te staan met de regering van Christus zelf. Wat men op die grondslag bij elkaar brengt, is niet de kerk van Christus, maar een menselijke organisatie.'
1. Is het niet veel meer het gevaar dat voorschriften van kerkenraden als Zwolle naast die levende beweging komen te staan?'Het gereformeerde kerkrecht heeft als centraal kenmerk dat het erom gaat Christus zelf zijn regering te laten uitoefenen. Er is een gevaar dat voorschriften en regels naast die levende beweging van Woord, belijdenis en kerkorde komen te staan. Dat gebeurt vandaag opnieuw waar men spreekt van een vierslag.'
Ik lees in het stuk wel over verdriet, verootmoediging. Ook in de tranen van ds. Buijs en ds. Van der Rhee. Ik weeet niet of ik bij midden, links nog tranen heb gemist. Maar ik vind deze reactie van Den Hertog geen verootmoediging en nederigheid uitstralen, maar oordeel over de harten. Mag dat wel?'Het nieuwe ‘tractaat van de reformatie der kerken’ dat zij op tafel leggen, is een zielloos stuk, zonder hart, zonder liefde, zonder Evangelie en zonder de verbrokenheid van geest die gepaard gaat met het kennen van de genade'
Wat een rare vraag ook. Je zit midden in een scheiding na overspel en gaat vragen aan iemand of hij blij is met de stap? Zoiets?'Nu vraag ik u: hebt u de Koning van de kerk kunnen danken voor de weg die u bent gegaan? Ik kan het me niet voorstellen.'
Reactie van Rijnsburg bezoekers? Spiegel?'Zonder uitzondering hebben ze hun nood geklaagd over de hardheid en onbuigzaamheid die ze op verschillende bijeenkomsten hebben ervaren.'
De Bijbel staat toch vol van deze schuldvraag en het begint al bij de zondeval. Hoe zie jij dat dan?Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 08:08Het is vaak helemaal niet interessant om vast te stellen wie ergens schuld aan heeft. En ik ben niet te groot om fouten te erkennen.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 07:48 Jouw antwoord verbaast me ergens niet. Betekent dit dat je anderen nooit de schuld van iets geeft of dat je nooit de schuld terugkrijgt als reactie?
Maar deze discussie over de CGK verloopt al 350 pagina's hetzelfde. Dat mensen er zelf niet moe van worden.
Ik vind daar de Bijbel helemaal niet vol van staan. Ongeacht dat is het niet interessant om hetzelfde gesprek telkens opnieuw te doen. Stop dan het gesprek met de constatering dat je een ander inzicht hebt.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 08:19 De Bijbel staat toch vol van deze schuldvraag en het begint al bij de zondeval. Hoe zie jij dat dan?
Wat zijn de kenmerken van goddeloosheid bij Rijnsburg volgens jou?
Het is jammer dat je niet kunt begrijpen dat mensen onoverkomelijke moeite hebben met dwalingen in de kerk en tegelijkertijd midden in de wereld willen staan. Als jij buiten jouw refobubbel kijkt zul je ontdekken dat er hier vele van zijn. Kijk alleen al naar de vele evangelische christenen.Ik zie dit "bord voor de kop" gedrag elke keer terug. Een van de fanatiekste voorstanders voor scheuren en een eigen kv hekelt gisteren refo's die bij elkaar gaan wonen. Enerzijds groot voorstander van een nieuwe eigen bubbel (lekker ons kent ons en voorkom dat er andersdenkenden op je pad komen) en aan de andere kant de onstane bubbels hekelen als mensen geen zin (meer) hebben in verloederde stadswijken te wonen. (Met wat sneren over auto's en zo).
Ik kan een lange lijst bijbelteksten citeren, maar ik verwijs slechts naar de vijfde bede van Christus.Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 08:35Ik vind daar de Bijbel helemaal niet vol van staan. Ongeacht dat is het niet interessant om hetzelfde gesprek telkens opnieuw te doen. Stop dan het gesprek met de constatering dat je een ander inzicht hebt.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 08:19 De Bijbel staat toch vol van deze schuldvraag en het begint al bij de zondeval. Hoe zie jij dat dan?
Niemand verplicht u alles te lezen of daaraan bij te dragen. Blijkbaar zien de betrokken het zelf wel zitten om verder te spreken. Negeer gewoon de pagina...Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 08:35Ik vind daar de Bijbel helemaal niet vol van staan. Ongeacht dat is het niet interessant om hetzelfde gesprek telkens opnieuw te doen. Stop dan het gesprek met de constatering dat je een ander inzicht hebt.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 08:19 De Bijbel staat toch vol van deze schuldvraag en het begint al bij de zondeval. Hoe zie jij dat dan?
Ik vind het fascinerend Wim, hoe je ongelijksoortige grootheden aan elkaar kunt verknopen, berichten kunt verdraaien onder een schijn van recht, én er onder de gordel flink op los kan gaan. Het lust mij niet om dit alles te weerleggen, te nuanceren of toe te lichten. Ik meen uit eerdere reacties ook te mogen opmaken dat dit geen enkele zin heeft.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 08:28 Wat rechts gewoon niet (wil) snappen is dat iemand inhoudelijk helemaal gelijk kan hebben en toch op een hele goddeloze manier kan pogen gelijk te krijgen. Dat is er hier aan de hand.
Ik zie dit "bord voor de kop" gedrag elke keer terug. Een van de fanatiekste voorstanders voor scheuren en een eigen kv hekelt gisteren refo's die bij elkaar gaan wonen. Enerzijds groot voorstander van een nieuwe eigen bubbel (lekker ons kent ons en voorkom dat er andersdenkenden op je pad komen) en aan de andere kant de onstane bubbels hekelen als mensen geen zin (meer) hebben in verloederde stadswijken te wonen. (Met wat sneren over auto's en zo).
Dit is meestal de reactie als de argumenten op zijn helaas. Ik wijs op discrepantie in opvattingen bij verschillende onderwerpen en het enige wat er vervolgens gebeurt is laster.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 11:04Ik vind het fascinerend Wim, hoe je ongelijksoortige grootheden aan elkaar kunt verknopen, berichten kunt verdraaien onder een schijn van recht en er onder de gordel op los gaat. Het lust mij niet om dit alles te weerleggen, te nuanceren of toe te lichten. Ik meen uit eerdere reacties ook te mogen opmaken dat dit geen enkele zin heeft.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 08:28 Wat rechts gewoon niet (wil) snappen is dat iemand inhoudelijk helemaal gelijk kan hebben en toch op een hele goddeloze manier kan pogen gelijk te krijgen. Dat is er hier aan de hand.
Ik zie dit "bord voor de kop" gedrag elke keer terug. Een van de fanatiekste voorstanders voor scheuren en een eigen kv hekelt gisteren refo's die bij elkaar gaan wonen. Enerzijds groot voorstander van een nieuwe eigen bubbel (lekker ons kent ons en voorkom dat er andersdenkenden op je pad komen) en aan de andere kant de onstane bubbels hekelen als mensen geen zin (meer) hebben in verloederde stadswijken te wonen. (Met wat sneren over auto's en zo).
@Refojongere heeft het overigens wél begrepen.