Maatregelen kerk ivm coronavirus

Valcke

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:
Ontzettend jammer. Ik zeg: niet doen.
Inderdaad. Deze jonge academici snappen het beter: https://www.rd.nl/opinie/niet-overheid- ... -1.1704499
Eindelijk een principieel geluid...
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

samanthi schreef:
Herman schreef:
Ad Anker schreef:
Inderdaad. Deze jonge academici snappen het beter: https://www.rd.nl/opinie/niet-overheid- ... -1.1704499
De Bijbel zegt er weinig over, samenkomen, huis aan huis broodbreken, Eutichus valt in slaap als de preek tot ver na middernacht uitloopt, dat lijkt allemaal in de verste verte niet op de kerkdiensten zoals wij die kennen, ook de hele invulling niet, nee de overheid mag niet heersen over de kerk, maar je kunt je niet beroepen op een norm die je zelf niet houdt.
Uiteraard zegt de bijbel wel iets over samenkomsten. Als je dat na zes maanden discussie nog niet doorhebt, dan heb je een plaat voor de kop.
De laatste opmerking deel ik niet. Ik doe naar mijn vermogen naar wat mogelijk is de samenkomst doorgang te laten vinden.
samanthi

Bericht door samanthi »

@ Herman ik reageer hierop
Niet overheid maar Bijbel leidend voor inrichting eredienst

Ik weet niet waar jij dat bord vandaan haalt, maar je kunt in tijden van nood best wat schipperen, omdat onze inrichting ook niet precies zoals de inrichting uit de Bijbel is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Uiteraard zegt de bijbel wel iets over samenkomsten. Als je dat na zes maanden discussie nog niet doorhebt, dan heb je een plaat voor de kop.
De laatste opmerking deel ik niet. Ik doe naar mijn vermogen naar wat mogelijk is de samenkomst doorgang te laten vinden.
Het is maar net hoe je samenkomst definieert, en dat is ook het zwakke van dit opiniërende stuk. Ik vind dat je je uitspraak overigens wat zwaar aanzet.

Aardig dat deze juristen en theologen hun mening verwoorden, maar geen noties maken over de zorg die weer overbelast dreigt te raken en zoals gezegd een nogal eenzijdige definitie van onderlinge samenkomst.

Ze zijn van mening dat kerken nu juist moeten volharden, omdat anders in de toekomst de rechten van gelovigen vaker ter discussie zouden kunnen komen te staan. Ze geven echter geen blijk oog te hebben voor maatschappelijke emoties. Nu met grote groepen bijeen komen in de huidige situatie zal juist leiden tot oproepen om de rechten van gelovigen te beperken.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Uiteraard zegt de bijbel wel iets over samenkomsten. Als je dat na zes maanden discussie nog niet doorhebt, dan heb je een plaat voor de kop.
Het is maar net hoe je samenkomst definieert, en dat is ook het zwakke van dit opiniërende stuk. Ik vind dat je je uitspraak overigens wat zwaar aanzet.

Aardig dat deze juristen en theologen hun mening verwoorden, maar geen noties maken over de zorg die weer overbelast dreigt te raken en zoals gezegd een nogal eenzijdige definitie van onderlinge samenkomst.

Ze zijn van mening dat kerken nu juist moeten volharden, omdat anders in de toekomst de rechten van gelovigen vaker ter discussie zouden kunnen komen te staan. Ze geven echter geen blijk oog te hebben voor maatschappelijke emoties. Nu met grote groepen bijeen komen in de huidige situatie zal juist leiden tot oproepen om de rechten van gelovigen te beperken.
Als de eerste christenen in Rome blijk hadden gegeven van de maatschappelijke emoties...
Als Paulus en de andere apostelen blijk hadden gegeven van de mastschappelijke emoties...

En dat volharden waar deze mensen in dit opinistuk over spreken. Is een volharden met inachtneming van....
En juist dat heeft de laatste maanden is gebleken geen grote uitbraken gebracht. En hield dus al die maanden rekening met overbelaste zorg.
Dat in tegenstelling tot hen die kostte wat kost naar risico gebieden moesten om vakantie te vieren.
Of hen die kostte wat kost vooral "feestend " het leven door moeten en regels aan hun laars lapten.
Thuis. Met familie en kennissenkring. Want daar zijn de meeste besmettingen. Die het weer overbrengen aan zorgpersoneel en verpleeg en ziekenhuizen.

Dat de schrijvers van dit opinistuk geen oog hebben dus voor overbelaste zorg is m.i. onjuist. Dat zou het wel geweest zijn als ze opriepen vooral op de manier van voor maart samen te komen.

En misschien dat kerken zich kunnen bezinnen hoe er vorm gegeven kan worden aan werken der barmhartigheid in deze tijd.
DDD

Bericht door DDD »

Mijns inziens is het absurd om de vervolging in de 19e eeuw te vergelijken met een oproep tot afschaling om gezondheidsredenen.

Een bizar stuk. Alleen al zo'n onbeargumenteerde stelling:
De kerk moet in crisistijd scherp toezien op haar grondwettelijk beschermde positie, om te voorkomen dat deze in de toekomst in het gedrang komt.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de grondwettelijke positie van kerken in het gedrang komt door zorgvuldig te handelen. Er is eerder reden om aan te nemen dat de godsdienstvrijheid wordt ingeperkt als kerken zich daar op een onterechte manier op beroepen, oftewel daar eigenlijk misbruik van maken.

Als mensen menen deskundig te zijn in de vraag wát zorgvuldig handelen is, dan zou ik daar graag meer van horen. Ik neig er ook naar dat het prima mogelijk is om met driehonderd mensen in een kerk te zitten waar 2300 mensen passen. Maar dit artikel en de argumentatie daarin wekt weinig vertrouwen in een goede afweging.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Prachtig opiniërend stuk. Ik heb het geheel eens met deze heren en dame.

Hopelijk lezen de mannenbroeders van de Gereformeerde Gemeenten dit artikel ook.
Laatst gewijzigd door Jantje op 15 okt 2020, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Prachtig opiniërend stuk. Ik heb het geheel eens met deze heren.

Hopelijk lezen de mannenbroeders van de Gereformeerde Gemeenten dit artikel ook.
Verschil in dag en nacht jij en DDD
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Habitat schreef:
Angst voor het virus gaat nu hand in hand met de angst voor negatieve beeldvorming rond de kerken. Zijn er nog mensen die het "vreest niet" daadwerkelijk kunnen horen en bewaren? We zijn een volk met slappe benen. Dat wisten we natuurlijk al, maar we staan nu meer te kijk dan ooit.
Ik kijk daar toch heel anders tegenaan. Ziekenhuizen stromen vol met Corona patienten, zorg wordt afgeschaald. Van een ieder worden offers gevraagd in deze tijd.

Zouden wij als kerken dan wegkijken en met grotere groepen dan 30 personen samenkomen? Mij lijkt dat uiterst onverstandig en niet passend in deze tijd. Heeft in mijn optiek niets te maken met slappe benen oid.
Amstelodamense

Valcke schreef:
Herman schreef:
Ad Anker schreef:
Eindelijk een principieel geluid...
Je kunt ook een principieel geluid laten horen en toch je verstand gebruiken.
Amstelodamense

DDD schreef:Mijns inziens is het absurd om de vervolging in de 19e eeuw te vergelijken met een oproep tot afschaling om gezondheidsredenen.

Een bizar stuk. Alleen al zo'n onbeargumenteerde stelling:
De kerk moet in crisistijd scherp toezien op haar grondwettelijk beschermde positie, om te voorkomen dat deze in de toekomst in het gedrang komt.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de grondwettelijke positie van kerken in het gedrang komt door zorgvuldig te handelen. Er is eerder reden om aan te nemen dat de godsdienstvrijheid wordt ingeperkt als kerken zich daar op een onterechte manier op beroepen, oftewel daar eigenlijk misbruik van maken.

Als mensen menen deskundig te zijn in de vraag wát zorgvuldig handelen is, dan zou ik daar graag meer van horen. Ik neig er ook naar dat het prima mogelijk is om met driehonderd mensen in een kerk te zitten waar 2300 mensen passen. Maar dit artikel en de argumentatie daarin wekt weinig vertrouwen in een goede afweging.
Geheel met je eens!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Maar kunnen kerken ook soms niet te gemakkelijk de voor 'wetenschap' buigen die dicteert wat goed en niet goed is?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Maar kunnen kerken ook soms niet te gemakkelijk de voor 'wetenschap' buigen die dicteert wat goed en niet goed is?
Als jij naar het ziekenhuis zou moeten, kun je al niet meer in Almelo terecht.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:Maar kunnen kerken ook soms niet te gemakkelijk de voor 'wetenschap' buigen die dicteert wat goed en niet goed is?
Als jij naar het ziekenhuis zou moeten, kun je al niet meer in Almelo terecht.
Ik weet het, maar dat is toch erg? Heeft dat niet wat te zeggen? Het klinkt dreigend. Zoals heel de wereld dreigend wordt. Laten kerken zich toch niet te veel laten inpakken door een overheid die ernaartoe wil, zeker een groot deel, dat de 'status aparte' voor de kerken wordt afgeschaft en we op een hoop worden geveegd met demonstranten, voetballers en theaterbezoekers.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:
Habitat schreef:
Angst voor het virus gaat nu hand in hand met de angst voor negatieve beeldvorming rond de kerken. Zijn er nog mensen die het "vreest niet" daadwerkelijk kunnen horen en bewaren? We zijn een volk met slappe benen. Dat wisten we natuurlijk al, maar we staan nu meer te kijk dan ooit.
Ik kijk daar toch heel anders tegenaan. Ziekenhuizen stromen vol met Corona patienten, zorg wordt afgeschaald. Van een ieder worden offers gevraagd in deze tijd.

Zouden wij als kerken dan wegkijken en met grotere groepen dan 30 personen samenkomen? Mij lijkt dat uiterst onverstandig en niet passend in deze tijd. Heeft in mijn optiek niets te maken met slappe benen oid.
En Psalm 91 dan?
Die in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, die zal vernachten in de schaduw des Almachtigen. Ik zal tot den HEERE zeggen: Mijn Toevlucht en mijn Burcht; mijn God, op Welken ik vertrouw. Want Hij zal u redden van den strik des vogelvangers, van de zeer verderfelijke pestilentie. Hij zal u dekken met Zijn vlerken, en onder Zijn vleugelen zult gij betrouwen; Zijn waarheid is een rondas en beukelaar. Gij zult niet vrezen voor den schrik des nachts, voor den pijl die des daags vliegt, voor de pestilentie die in de donkerheid wandelt, voor het verderf dat op den middag verwoest. Aan uw zijde zullen er duizend vallen, en tienduizend aan uw rechterhand; tot u zal het niet genaken. (Psalm 91: 1-7, onberijmd)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie