De auteur van dit antwoord op refoweb.Zeeuw schreef:Ja? Van wie dan bijvoorbeeld?GGBeroopingswerk schreef:Van sommige predikanten is het moeilijk te geloven dat ze onmisbaar zijn.Arja schreef:Wat een goede raad geeft hij:BJD schreef:Scherp maar mooi antwoord van ds Harinck op refoweb vandaag.. “Het is eigenlijk aangrijpend wat sommige mensen en predikers met de Bijbel durven doen.”
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... -bekering/
Ook voor mij in de PKN.Ik wil je de raad geven alles wat men je wil verkondigen naast de Bijbel te leggen en te vragen: Waar staat dit?
Gereformeerde Gemeenten
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Misschien is het goed wat uit te kijken dit soort zinnen te dichten over een dominee. Ik denk dat het een helder antwoord is. Je kunt het er niet mee eens zijn. Maar probeer dan inhoudelijk te reageren.GGBeroopingswerk schreef: De auteur van dit antwoord op refoweb.
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Daarom citeerde ik als mens, wel voorzichtig maar niet absoluut.Zeeuw schreef:Misschien is het goed wat uit te kijken dit soort zinnen te dichten over een dominee. Ik denk dat het een helder antwoord is. Je kunt het er niet mee eens zijn. Maar probeer dan inhoudelijk te reageren.GGBeroopingswerk schreef: De auteur van dit antwoord op refoweb.
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Ach, beweringen met enige voorzichtigheid komen soms erger over dan absoluut. Bv. in te trant van 'ik zeg niet dat hij een dief is, maar..'. Ik zou vooral het antwoord van deze ds eens op de keper beschouwen en bezien of er een inhoudelijke kant in zit. Die ik overigens wel degelijk rond me heen herken en betreur.GGBeroopingswerk schreef:Daarom citeerde ik als mens, wel voorzichtig maar niet absoluut.Zeeuw schreef:Misschien is het goed wat uit te kijken dit soort zinnen te dichten over een dominee. Ik denk dat het een helder antwoord is. Je kunt het er niet mee eens zijn. Maar probeer dan inhoudelijk te reageren.GGBeroopingswerk schreef: De auteur van dit antwoord op refoweb.
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Het is nogal wat, wat hij zegt.Zeeuw schreef:Misschien is het goed wat uit te kijken dit soort zinnen te dichten over een dominee. Ik denk dat het een helder antwoord is. Je kunt het er niet mee eens zijn. Maar probeer dan inhoudelijk te reageren.GGBeroopingswerk schreef: De auteur van dit antwoord op refoweb.
“Men leest de Bijbel niet meer onbevangen, maar door de bril van bepaalde opvattingen over de weg van de bekering. Dat wordt dan in iedere tekst gestopt. Wat een armoede! En wat een dwaalweg. God zegt: “Zij hebben Mijn Woord verlaten wat wijsheid zouden zij dan hebben?” (Jeremia 8:9).”
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Klopt. Dus is het goed er inhoudelijk op in te gaan ipv een mening over de persoon an sich te vormen.Zonnebloem schreef:Het is nogal wat, wat hij zegt.Zeeuw schreef:Misschien is het goed wat uit te kijken dit soort zinnen te dichten over een dominee. Ik denk dat het een helder antwoord is. Je kunt het er niet mee eens zijn. Maar probeer dan inhoudelijk te reageren.GGBeroopingswerk schreef: De auteur van dit antwoord op refoweb.
“Men leest de Bijbel niet meer onbevangen, maar door de bril van bepaalde opvattingen over de weg van de bekering. Dat wordt dan in iedere tekst gestopt. Wat een armoede! En wat een dwaalweg. God zegt: “Zij hebben Mijn Woord verlaten wat wijsheid zouden zij dan hebben?” (Jeremia 8:9).”
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Herken je dit niet, dan? Ik zal je twee voorbeelden noemen van een predikant die vrij veel beroepen wordt.Zeeuw schreef:Klopt. Dus is het goed er inhoudelijk op in te gaan ipv een mening over de persoon an sich te vormen.Zonnebloem schreef:Het is nogal wat, wat hij zegt.Zeeuw schreef:Misschien is het goed wat uit te kijken dit soort zinnen te dichten over een dominee. Ik denk dat het een helder antwoord is. Je kunt het er niet mee eens zijn. Maar probeer dan inhoudelijk te reageren.GGBeroopingswerk schreef: De auteur van dit antwoord op refoweb.
“Men leest de Bijbel niet meer onbevangen, maar door de bril van bepaalde opvattingen over de weg van de bekering. Dat wordt dan in iedere tekst gestopt. Wat een armoede! En wat een dwaalweg. God zegt: “Zij hebben Mijn Woord verlaten wat wijsheid zouden zij dan hebben?” (Jeremia 8:9).”
Ezechiël 21:27: Ik zal die kroon omgekeerd, omgekeerd, omgekeerd stellen; ja, zij zal niet zijn, totdat Hij kome Die daartoe recht heeft, en Dien Ik dat geven zal.
Kanttekening: Dat is, gans uitroeien, omwerpen en verderven. Hetzelve wordt driemaal herhaald, om de zekerheid van het verhaal en den ijver van den profeet aan te wijzen, alsook om dengene dien het aanging, sterkelijk te bewegen. Vgl. Jer. 7:4; 22:29. Het Hebreeuwse woord is zo genomen Jes. 24:1.
Wat zegt hij in zijn preek: Velen blijven steken tussen de tweede en de derde omkering. Ze zijn levendgemaakt (1e omkering), ze hebben Christus leren kennen (2e omkering), maar ze komen niet tot de 3e omkering, de rechtvaardigmaking in de vierschaar. Ergens tussen Bethel en Pniël, zeg maar.
Johannes 20:17: Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader.
Kanttekening: Dat is, Ik zal zo haast nog niet opvaren en van u vertrekken; gij zult nog tijd genoeg hebben om Mij te zien en te spreken, en om Mij eer te bewijzen. Anderen menen dat Hij dit tegen haar zou gezegd hebben om haar te vermanen, dat zij niet te zeer met haar hart moest hangen aan Zijn lichamelijke tegenwoordigheid.
Wat zegt hij in zijn preek: Maria mocht hier Pasen beleven. Ze moest echter niet blijven hangen in het beleven van Pasen, maar ze wordt er hier op gewezen dat er meer te verkrijgen is, namelijk het beleven van Hemelvaart.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik stel af en toe ook wel wat vragen bij de vraagstellers. De laatste tijd worden er bepaalde vragen uit linkse hoek gesteld, waarvan ik me afvraag of het niet iets is om de dominee woorden in de mond te leggen wat vervolgens als steun in de rug dient om de kerk maar te verlaten. Gelukkig zegt ds. Harinck dat wijselijk niet en roept hij op om het kerkverband trouw te blijven. En gezien het stukje wat ik pas las in een andere vraag, is hij ook heel kritisch op mensen die dat wél doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Maar wat wil je nu zeggen? Dat de predikant die je citeert dé waarheid spreekt, of is dit je input voor een gesprek/discussie?GGBeroopingswerk schreef:
Herken je dit niet, dan? Ik zal je twee voorbeelden noemen van een predikant die vrij veel beroepen wordt.
Ezechiël 21:27: Ik zal die kroon omgekeerd, omgekeerd, omgekeerd stellen; ja, zij zal niet zijn, totdat Hij kome Die daartoe recht heeft, en Dien Ik dat geven zal.
Kanttekening: Dat is, gans uitroeien, omwerpen en verderven. Hetzelve wordt driemaal herhaald, om de zekerheid van het verhaal en den ijver van den profeet aan te wijzen, alsook om dengene dien het aanging, sterkelijk te bewegen. Vgl. Jer. 7:4; 22:29. Het Hebreeuwse woord is zo genomen Jes. 24:1.
Wat zegt hij in zijn preek: Velen blijven steken tussen de tweede en de derde omkering. Ze zijn levendgemaakt (1e omkering), ze hebben Christus leren kennen (2e omkering), maar ze komen niet tot de 3e omkering, de rechtvaardigmaking in de vierschaar. Ergens tussen Bethel en Pniël, zeg maar.
Johannes 20:17: Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader.
Kanttekening: Dat is, Ik zal zo haast nog niet opvaren en van u vertrekken; gij zult nog tijd genoeg hebben om Mij te zien en te spreken, en om Mij eer te bewijzen. Anderen menen dat Hij dit tegen haar zou gezegd hebben om haar te vermanen, dat zij niet te zeer met haar hart moest hangen aan Zijn lichamelijke tegenwoordigheid.
Wat zegt hij in zijn preek: Maria mocht hier Pasen beleven. Ze moest echter niet blijven hangen in het beleven van Pasen, maar ze wordt er hier op gewezen dat er meer te verkrijgen is, namelijk het beleven van Hemelvaart.
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Misschien is het goed wat uit te kijken dit soort zinnen te dichten over een dominee. Ik denk dat het een helder antwoord is. Je kunt het er niet mee eens zijn. Maar probeer dan inhoudelijk te reageren.[/quote]
Het is nogal wat, wat hij zegt.
“Men leest de Bijbel niet meer onbevangen, maar door de bril van bepaalde opvattingen over de weg van de bekering. Dat wordt dan in iedere tekst gestopt. Wat een armoede! En wat een dwaalweg. God zegt: “Zij hebben Mijn Woord verlaten wat wijsheid zouden zij dan hebben?” (Jeremia 8:9).”[/quote]
Klopt. Dus is het goed er inhoudelijk op in te gaan ipv een mening over de persoon an sich te vormen.[/quote]
Herken je dit niet, dan? Ik zal je twee voorbeelden noemen van een predikant die vrij veel beroepen wordt.
Ezechiël 21:27: Ik zal die kroon omgekeerd, omgekeerd, omgekeerd stellen; ja, zij zal niet zijn, totdat Hij kome Die daartoe recht heeft, en Dien Ik dat geven zal.
Kanttekening: Dat is, gans uitroeien, omwerpen en verderven. Hetzelve wordt driemaal herhaald, om de zekerheid van het verhaal en den ijver van den profeet aan te wijzen, alsook om dengene dien het aanging, sterkelijk te bewegen. Vgl. Jer. 7:4; 22:29. Het Hebreeuwse woord is zo genomen Jes. 24:1.
Wat zegt hij in zijn preek: Velen blijven steken tussen de tweede en de derde omkering. Ze zijn levendgemaakt (1e omkering), ze hebben Christus leren kennen (2e omkering), maar ze komen niet tot de 3e omkering, de rechtvaardigmaking in de vierschaar. Ergens tussen Bethel en Pniël, zeg maar.
Johannes 20:17: Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader.
Kanttekening: Dat is, Ik zal zo haast nog niet opvaren en van u vertrekken; gij zult nog tijd genoeg hebben om Mij te zien en te spreken, en om Mij eer te bewijzen. Anderen menen dat Hij dit tegen haar zou gezegd hebben om haar te vermanen, dat zij niet te zeer met haar hart moest hangen aan Zijn lichamelijke tegenwoordigheid.
Wat zegt hij in zijn preek: Maria mocht hier Pasen beleven. Ze moest echter niet blijven hangen in het beleven van Pasen, maar ze wordt er hier op gewezen dat er meer te verkrijgen is, namelijk het beleven van Hemelvaart.[/quote]
Dat heeft hij zo niet gezegd. Ik heb beide preken ook gehoord, zelfs meerdere keren. Wat Joh. 20:17 betreft wijst hij naar wat Calvijn daar over zegt. En wat Ezechiël 21 betreft is het exegetisch sterk onderbouwt en wordt dezelfde lijn getrokken door J.C. Philpot en ook door Ds. J. van Haaren. Ik vind dit niet eerlijk. Lees zelfs na wat Ds. M.M. van Campen over Ez. 21 zegt in een preek, het is precies dezelfde lijn. Daarnaast gebruikt de door jou bedoelde dominee de uitdrukking Bethel en Pniël niet eens in de preek. En ook spreekt hij niet over het beleven van Pasen. Hij legt wel duidelijk uit dat Christus doel was om zondaren tot de Vader te leiden. Lees daarover ook de preek van J.W. Kersten in zijn bundel De Wijnstok en de ranken.
Het is nogal wat, wat hij zegt.
“Men leest de Bijbel niet meer onbevangen, maar door de bril van bepaalde opvattingen over de weg van de bekering. Dat wordt dan in iedere tekst gestopt. Wat een armoede! En wat een dwaalweg. God zegt: “Zij hebben Mijn Woord verlaten wat wijsheid zouden zij dan hebben?” (Jeremia 8:9).”[/quote]
Klopt. Dus is het goed er inhoudelijk op in te gaan ipv een mening over de persoon an sich te vormen.[/quote]
Herken je dit niet, dan? Ik zal je twee voorbeelden noemen van een predikant die vrij veel beroepen wordt.
Ezechiël 21:27: Ik zal die kroon omgekeerd, omgekeerd, omgekeerd stellen; ja, zij zal niet zijn, totdat Hij kome Die daartoe recht heeft, en Dien Ik dat geven zal.
Kanttekening: Dat is, gans uitroeien, omwerpen en verderven. Hetzelve wordt driemaal herhaald, om de zekerheid van het verhaal en den ijver van den profeet aan te wijzen, alsook om dengene dien het aanging, sterkelijk te bewegen. Vgl. Jer. 7:4; 22:29. Het Hebreeuwse woord is zo genomen Jes. 24:1.
Wat zegt hij in zijn preek: Velen blijven steken tussen de tweede en de derde omkering. Ze zijn levendgemaakt (1e omkering), ze hebben Christus leren kennen (2e omkering), maar ze komen niet tot de 3e omkering, de rechtvaardigmaking in de vierschaar. Ergens tussen Bethel en Pniël, zeg maar.
Johannes 20:17: Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader.
Kanttekening: Dat is, Ik zal zo haast nog niet opvaren en van u vertrekken; gij zult nog tijd genoeg hebben om Mij te zien en te spreken, en om Mij eer te bewijzen. Anderen menen dat Hij dit tegen haar zou gezegd hebben om haar te vermanen, dat zij niet te zeer met haar hart moest hangen aan Zijn lichamelijke tegenwoordigheid.
Wat zegt hij in zijn preek: Maria mocht hier Pasen beleven. Ze moest echter niet blijven hangen in het beleven van Pasen, maar ze wordt er hier op gewezen dat er meer te verkrijgen is, namelijk het beleven van Hemelvaart.[/quote]
Dat heeft hij zo niet gezegd. Ik heb beide preken ook gehoord, zelfs meerdere keren. Wat Joh. 20:17 betreft wijst hij naar wat Calvijn daar over zegt. En wat Ezechiël 21 betreft is het exegetisch sterk onderbouwt en wordt dezelfde lijn getrokken door J.C. Philpot en ook door Ds. J. van Haaren. Ik vind dit niet eerlijk. Lees zelfs na wat Ds. M.M. van Campen over Ez. 21 zegt in een preek, het is precies dezelfde lijn. Daarnaast gebruikt de door jou bedoelde dominee de uitdrukking Bethel en Pniël niet eens in de preek. En ook spreekt hij niet over het beleven van Pasen. Hij legt wel duidelijk uit dat Christus doel was om zondaren tot de Vader te leiden. Lees daarover ook de preek van J.W. Kersten in zijn bundel De Wijnstok en de ranken.
Laatst gewijzigd door Marion op 02 jul 2019, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.Jantje schreef:Ik stel af en toe ook wel wat vragen bij de vraagstellers. De laatste tijd worden er bepaalde vragen uit linkse hoek gesteld, waarvan ik me afvraag of het niet iets is om de dominee woorden in de mond te leggen wat vervolgens als steun in de rug dient om de kerk maar te verlaten. Gelukkig zegt ds. Harinck dat wijselijk niet en roept hij op om het kerkverband trouw te blijven. En gezien het stukje wat ik pas las in een andere vraag, is hij ook heel kritisch op mensen die dat wél doen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Sorry, ik heb niet juist gequote…
Maar hoe het wel moet....??
Maar hoe het wel moet....??
Re: Gereformeerde Gemeenten
Die arme Moorman....
Die kende er dan nog maar bar weinig van...
Die kende er dan nog maar bar weinig van...
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Het wordt steeds gekker. Ik heb zoiets nog nooit gehoord. Ik zou haast zeggen: ik zou wel bewijs willen zien dat dit soort onzin in de GG verteld wordt. Maar ik vrees dat het toch werkelijk waar is. Hoewel Marion nu ook het tegendeel schrijft, zie ik.GGBeroopingswerk schreef:Herken je dit niet, dan? Ik zal je twee voorbeelden noemen van een predikant die vrij veel beroepen wordt.Zeeuw schreef:Klopt. Dus is het goed er inhoudelijk op in te gaan ipv een mening over de persoon an sich te vormen.Zonnebloem schreef:
Het is nogal wat, wat hij zegt.
“Men leest de Bijbel niet meer onbevangen, maar door de bril van bepaalde opvattingen over de weg van de bekering. Dat wordt dan in iedere tekst gestopt. Wat een armoede! En wat een dwaalweg. God zegt: “Zij hebben Mijn Woord verlaten wat wijsheid zouden zij dan hebben?” (Jeremia 8:9).”
Ezechiël 21:27: Ik zal die kroon omgekeerd, omgekeerd, omgekeerd stellen; ja, zij zal niet zijn, totdat Hij kome Die daartoe recht heeft, en Dien Ik dat geven zal.
Kanttekening: Dat is, gans uitroeien, omwerpen en verderven. Hetzelve wordt driemaal herhaald, om de zekerheid van het verhaal en den ijver van den profeet aan te wijzen, alsook om dengene dien het aanging, sterkelijk te bewegen. Vgl. Jer. 7:4; 22:29. Het Hebreeuwse woord is zo genomen Jes. 24:1.
Wat zegt hij in zijn preek: Velen blijven steken tussen de tweede en de derde omkering. Ze zijn levendgemaakt (1e omkering), ze hebben Christus leren kennen (2e omkering), maar ze komen niet tot de 3e omkering, de rechtvaardigmaking in de vierschaar. Ergens tussen Bethel en Pniël, zeg maar.
Johannes 20:17: Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader.
Kanttekening: Dat is, Ik zal zo haast nog niet opvaren en van u vertrekken; gij zult nog tijd genoeg hebben om Mij te zien en te spreken, en om Mij eer te bewijzen. Anderen menen dat Hij dit tegen haar zou gezegd hebben om haar te vermanen, dat zij niet te zeer met haar hart moest hangen aan Zijn lichamelijke tegenwoordigheid.
Wat zegt hij in zijn preek: Maria mocht hier Pasen beleven. Ze moest echter niet blijven hangen in het beleven van Pasen, maar ze wordt er hier op gewezen dat er meer te verkrijgen is, namelijk het beleven van Hemelvaart.
Misschien iets voor de preekluisterkring. Ik ben heel benieuwd. Maar ik weet niet of Helma dat een goed idee vindt.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik denk dat GG beroepingswerk bedoelt dat de uitleg van de ds niet strookt met de kanttekeningen.
Marion heeft het anders gehoord dus wat is nu waar?
Marion heeft het anders gehoord dus wat is nu waar?