In het specifieke geval gold het: gewogen, gewogen en te zwaar bevonden. Als ik er aan denk, kan ik nog ziedend er van worden.Hollander schreef:Ik moet zeggen dat ik dat negatieve ook niet zo herken. De gesprekken na de dienst gaan zeker niet altijd over de preek of het geestelijk leven. Dat is m.i. ook helemaal niet erg. Maar niet zelden leiden andere gespreksvertrekpunten uiteindelijk toch tot een inhoudelijk gesprek over de preek of het geestelijk leven.Zeeuw schreef:Ik heb vele negatieve oordelen in het verleden horen vellen. Maar dat gebeurde niet rond de kerk. Daarom ben ik extra blij om nu te merken dat men verheugd uit Gods huis komt. Waar het hart van vol zit etc.Jantje schreef:Ik begrijp de opmerking van @Zeeuw helemaal niet. Maar dat zal vast komen omdat ik niet (meer) napraat over de preek.
Ik heb eens zo'n negatief oordeel horen vellen over twee preken van Naäman de Syriër, dat ik een trauma heb over gehouden aan het 'napraten over de preek'. Daarom ga ik altijd direct naar huis en denk en mediteer ik er daar nog wat over na.
Verder eens met @Mara en @Herman.
Het heeft me in ieder geval doen besluiten om nooit meer zulke gesprekken te voeren. De vogels pikken het zaad dan weg.