Ik denk dat Refo die vraag wel begrepen had hoor. Zijn antwoord was alleen wel wat kort door de bocht. Als alle gezangen even dicht bij de Schrift bleven als de berijmde psalmen, zou er ook niet zo veel oppositie tegen zijn. Maar ze zijn er wel degelijk, de psalmen die heel dicht bij de Bijbel blijven. Wie de moeite neemt om eens te gaan zoeken, vindt ze zeker. Wie zich veiliger voelt met een beperking tot psalmen alléén: prima. Maar je gooit het kind met het badwater weg als je gezangen in z'n algemeenheid afwijst omdat er minder schriftgetrouwe gezangen bestaan.eilander schreef:Huh? Ik bedoelde met mijn vraag: zijn er nu zoveel gezangen die als berijmde Bijbelgedeelten te benoemen zijn? Want daar lijkt Hendrikus een pleidooi voor te voeren.refo schreef:Allemaal?eilander schreef:Berijmde psalmen zijn inderdaad mensenwerk. Maar wel één-op-één gerelateerd aan de Bijbel (nu even afgezien van de zinnetjes als "Zo doe Hij ook aan mij" etc.). Zijn er nu zoveel gezangen die zó gerelateerd zijn aan de Bijbel?
We hadden gisteren een mooie preek over 1 Petrus 5:10-11: „De God nu van alle genade, Die ons geroepen heeft tot Zijn eeuwige heerlijkheid in Christus Jezus, nadat wij een korte tijd zullen geleden hebben, Die volmake, bevestige, versterke en fundere u. Hem zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.” Rondom dat "funderen" -en waarschijnlijk ook met de naam Petrus in gedachten- citeerde de predikant "Vaste rots van mijn behoud". Na de dienst koos ik niet dit lied, maar Gez. 440:
Ik heb de vaste grond gevonden,
waarin mijn anker eeuwig hecht,
de dood van Christus voor de zonden
van eeuwigheid als grond gelegd,
Die grond zal onverwrikt bestaan
schoon aard`en hemel ondergaan.
Ik ben enorm gehecht aan de psalmen, maar in aansluiting op deze preek was dit gezang helemaal op z'n plek. Toch?