Dat is zeker waar, maar het is afwachten of D66 en CDA het spel zo hoog willen spelen. Uiteindelijk is er een regering nodig. Als je als partijen de grootste winnaar uitsluit vanwege de fractievoorzitter, dan is het afbreukrisico bij nieuwe verkiezingen erg groot. Doorgaans bestraft de niet-populistische kiezer een destructieve houding, die vanuit wantrouwen gevoed wordt.Henk J schreef:Als D66, CDA en CU alledrie zeggen, alleen een VVD zonder Rutte, dan wordt zijn positie lastig. Wordt de VVD niet blij van, maar zonder onderling vertrouwen kun je niet formeren en regeren.
Kabinetsformatie 2021
Re: Kabinetsformatie 2021
Sommige mensen zeggen: de VVD laat Mark Rutte niet los als premierskandidaat. Dat is een riskante strategie.
Want stel hij gaat nu wel door als premier. Dan hoeft er maar iets te gebeuren (en in politiek Den Haag gebeurt er van alles), en hij krijgt alsnog de motie van wantrouwen aan zijn broek. Hij heeft weinig krediet meer.
Terwijl de VVD nu de kans heeft voor een transitie.
Want stel hij gaat nu wel door als premier. Dan hoeft er maar iets te gebeuren (en in politiek Den Haag gebeurt er van alles), en hij krijgt alsnog de motie van wantrouwen aan zijn broek. Hij heeft weinig krediet meer.
Laat ik hier mijn mening over Mark Rutte eens geven. 10 jaar lang heeft hij alles gegeven als premier van Nederland. Daarin gingen zaken zeker niet altijd goed. Maar ik ben van mening dat Mark Rutte meer krediet heeft opgebouwd, dan dit nu afgebroken word.
- J.C. Philpot
Helemaal mee eens.Piet Puk schreef:Laat ik hier mijn mening over Mark Rutte eens geven. 10 jaar lang heeft hij alles gegeven als premier van Nederland. Daarin gingen zaken zeker niet altijd goed. Maar ik ben van mening dat Mark Rutte meer krediet heeft opgebouwd, dan dit nu afgebroken word.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Als ik zo rondkijk naar de VVD prominenten staan ze allemaal nog achter Rutte. Elias, Kamp, Jorritsma, partijvoorzitter Van der Wal, Teeven, Wiegel. En alle kamerleden hebben hun carrière aan Rutte te danken, dus ze bedenken zich wel voordat ze hem de deur wijzen. Als Rutte gaat, dan gaat hij pas als de informateur hem duidelijk maakt dat hij de enige sta-in-de-weg is naar een nieuw kabinet.Habitat schreef:Sommige mensen zeggen: de VVD laat Mark Rutte niet los als premierskandidaat. Dat is een riskante strategie.
En over Rutte wordt gewoon verschillend gedacht, sommigen vinden op dit forum dat hij prima door kan, anderen vinden van niet.
-
Niet mee eens, sinds 2010 roep ik al dat als ik niet christelijk ben ik VVD zou stemmen. De laatste verkiezingen had ik dat nooit gedaan, vanwege de toeslagenaffaire. Dat was voor mij de druppel, na andere affaires, die ik nog afstreepte tegen zijn krediet, en dat krediet was hoog. Maar nadat ik mij verdiepte in die affaire was het voor mij klaar. De manier van regeren van Rutte staat, naar mijn idee, een aantal noodzakelijke veranderingen in dit land tegen. Waaronder macht en tegenmacht.Piet Puk schreef:Laat ik hier mijn mening over Mark Rutte eens geven. 10 jaar lang heeft hij alles gegeven als premier van Nederland. Daarin gingen zaken zeker niet altijd goed. Maar ik ben van mening dat Mark Rutte meer krediet heeft opgebouwd, dan dit nu afgebroken word.
Ik zie de toeslagen-affaire als iets wat Asscher niet helemaal onder controle had en daarom het gezag van Rutte voor mij niet aantast.Henk J schreef:Niet mee eens, sinds 2010 roep ik al dat als ik niet christelijk ben ik VVD zou stemmen. De laatste verkiezingen had ik dat nooit gedaan, vanwege de toeslagenaffaire. Dat was voor mij de druppel, na andere affaires, die ik nog afstreepte tegen zijn krediet, en dat krediet was hoog. Maar nadat ik mij verdiepte in die affaire was het voor mij klaar. De manier van regeren van Rutte staat, naar mijn idee, een aantal noodzakelijke veranderingen in dit land tegen. Waaronder macht en tegenmacht.Piet Puk schreef:Laat ik hier mijn mening over Mark Rutte eens geven. 10 jaar lang heeft hij alles gegeven als premier van Nederland. Daarin gingen zaken zeker niet altijd goed. Maar ik ben van mening dat Mark Rutte meer krediet heeft opgebouwd, dan dit nu afgebroken word.
Ook eens.J.C. Philpot schreef:Helemaal mee eens.Piet Puk schreef:Laat ik hier mijn mening over Mark Rutte eens geven. 10 jaar lang heeft hij alles gegeven als premier van Nederland. Daarin gingen zaken zeker niet altijd goed. Maar ik ben van mening dat Mark Rutte meer krediet heeft opgebouwd, dan dit nu afgebroken word.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Daar heb ik geen actieve herinnering aan.Piet Puk schreef:Laat ik hier mijn mening over Mark Rutte eens geven. 10 jaar lang heeft hij alles gegeven als premier van Nederland. Daarin gingen zaken zeker niet altijd goed. Maar ik ben van mening dat Mark Rutte meer krediet heeft opgebouwd, dan dit nu afgebroken word.
Met name het corona 'beleid' van het afgelopen half jaar was één grote miskleun. Ik begrijp sowieso niet dat mensen daarom nog op hem gestemd hebben.Piet Puk schreef:Laat ik hier mijn mening over Mark Rutte eens geven. 10 jaar lang heeft hij alles gegeven als premier van Nederland. Daarin gingen zaken zeker niet altijd goed. Maar ik ben van mening dat Mark Rutte meer krediet heeft opgebouwd, dan dit nu afgebroken word.
Dan pas je prima bij een partij als de VVD(of D'66)refo schreef:Daar heb ik geen actieve herinnering aan.Piet Puk schreef:Laat ik hier mijn mening over Mark Rutte eens geven. 10 jaar lang heeft hij alles gegeven als premier van Nederland. Daarin gingen zaken zeker niet altijd goed. Maar ik ben van mening dat Mark Rutte meer krediet heeft opgebouwd, dan dit nu afgebroken word.

Had jij het beter gedaan dan? Wat zou je (met de kennis van toen) anders hebben gedaan?Tiberius schreef:Met name het corona 'beleid' van het afgelopen half jaar was één grote miskleun. Ik begrijp sowieso niet dat mensen daarom nog op hem gestemd hebben.Piet Puk schreef:Laat ik hier mijn mening over Mark Rutte eens geven. 10 jaar lang heeft hij alles gegeven als premier van Nederland. Daarin gingen zaken zeker niet altijd goed. Maar ik ben van mening dat Mark Rutte meer krediet heeft opgebouwd, dan dit nu afgebroken word.
-
Dat begrijp ik niet. In 2016 was binnen de belastingdienst duidelijk dat het mis ging, memo Palmen. In 2017 kwam er een snoeihard rapport van de ombudsman, en begonnen de kamerleden Omtzigt en Leijten echt serieuze vragen stellen. Tot 2020 is alles onder het tapijt geveegd. Dat is gewoon onder de regie van Rutte gebeurt, hij wist daarvan, anders bespreek je de positie van Omtzigt en Leijten niet in de ministerraad. Asscher was toen al lang weg. Je kunt een fout maken, heeft Asscher gedaan. Als je de fout weet moet je hem oplossen, en dat is niet gebeurt. Dat vind ik nog kwalijker. Iedereen maakt fouten, maar je moet ze kunnen herstellen.Piet Puk schreef:Ik zie de toeslagen-affaire als iets wat Asscher niet helemaal onder controle had en daarom het gezag van Rutte voor mij niet aantast.Henk J schreef:Niet mee eens, sinds 2010 roep ik al dat als ik niet christelijk ben ik VVD zou stemmen. De laatste verkiezingen had ik dat nooit gedaan, vanwege de toeslagenaffaire. Dat was voor mij de druppel, na andere affaires, die ik nog afstreepte tegen zijn krediet, en dat krediet was hoog. Maar nadat ik mij verdiepte in die affaire was het voor mij klaar. De manier van regeren van Rutte staat, naar mijn idee, een aantal noodzakelijke veranderingen in dit land tegen. Waaronder macht en tegenmacht.Piet Puk schreef:Laat ik hier mijn mening over Mark Rutte eens geven. 10 jaar lang heeft hij alles gegeven als premier van Nederland. Daarin gingen zaken zeker niet altijd goed. Maar ik ben van mening dat Mark Rutte meer krediet heeft opgebouwd, dan dit nu afgebroken word.
Daar gaat het niet om: ik heb geen opleiding en ervaring als crisismanager, maar die mensen zijn er zeker wel in Nederland. Een minister of premier is voor zo'n rol sowieso niet geschikt.Piet Puk schreef:Had jij het beter gedaan dan? Wat zou je (met de kennis van toen) anders hebben gedaan?Tiberius schreef:Met name het corona 'beleid' van het afgelopen half jaar was één grote miskleun. Ik begrijp sowieso niet dat mensen daarom nog op hem gestemd hebben.Piet Puk schreef:Laat ik hier mijn mening over Mark Rutte eens geven. 10 jaar lang heeft hij alles gegeven als premier van Nederland. Daarin gingen zaken zeker niet altijd goed. Maar ik ben van mening dat Mark Rutte meer krediet heeft opgebouwd, dan dit nu afgebroken word.
Maar in een stapje terug doen is Rutte niet zo sterk, blijkt.
-
- Verbannen
Is het trouwens niet mogelijk dat Rutte gewoon fractievoorzitter blijft in de Tweede Kamer als de VVD in een kabinet komt, en er een ander persoon naar voren geschoven wordt voor premier? Of zou Segers daar ook niet mee akkoord gaan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje