gallio schreef:huisman schreef:Erik schreef:Panny schreef:Het stuk van dominee Huijser in de Saambinder was ook nuttig om te lezen.
Tradities los laten is niet de oplossing, zie wat er gebeurd in de PKN en Gereformeerde Kerken.
Het "oude' is beproefd en heeft zijn waarde al bewezen.
En we hebben een rijke traditie in Reformatie, Puriteinen en Nadere Reformatie.
We weten dat God hier rijk Zijn zegen aan heeft verbonden.
We kunnen bijvoorbeeld leren uit wat de puriteinse traditie ons overgeleverd heeft wat betreft puurheid en zuiverheid.
Ach mag ik als zo'n verfoeide pkn'er gewoon zeggen dat de luiken niet altijd dicht kunnen blijven. Je kunt heel veel tradities los laten, uit eindelijk blijft alleen het geloof overeind. de zuil, de tradities alles zal vergaan. Wees niet angstig maar gebruik je verstand en doe je ogen niet dicht om te ontwijken wat er om je heen gebeurd. Dealen met de werkelijkheid is niet eenvoudig maar het zal toch moeten.
Wie zegt dat wij moeten "dealen met de werkelijkheid" ? De werkelijkheid noemt Paulus "
de geestelijke boosheden in de lucht"
Tradities kunnen allemaal verdwijnen ?.....Of behoren ze bij
bewaar het pand u toebetrouwd,....de tekst in zijn geheel luidt :
O Timotheus, bewaar het pand u toebetrouwd,een afkeer hebbende van het ongoddelijk ijdel-roepen, en van de tegenstellingen der valselijk genaamde wetenschap; Dewelke sommigen voorgevende, zijn van het geloof afgeweken De genade zij met u. Amen.
.....niet echt meer een tekst van deze postmoderne tijd....maar wel Gods onfeilbaar Woord!
Nee, de tradities horen daar idd niet bij. De kanttekening zegt namelijk:
Dat is, de gezonde leer des geloofs, welke u als een pand is te bewaren gegeven, om het wel aan te leggen en ook anderen te bewaren te geven.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Erik onder tradities verstaat. Concreet.
Ik heb zelf namelijk nogal eens het idee dat iets traditie wordt genoemd terwijl het gewoon naar het Woord van God is. ( zie discussie hoofdbedekking, kleding etc.) en dan wil ik niet die discussie hier opnieuw voeren. Maar eigenlijk alleen weten of jij dat onder tradities schaart? Dan weet ik denk ik al genoeg...
Verder heb ik het stuk van Ds Huijser niet gelezen. Maar soms bekruipt mij in dit soort discussies het gevoel dat we met tradities weer iets willen bereiken buiten Hem om. ( en dat wordt eerlijk gezegd voor mij weer bevestigt door de exegese die Huisman hier toepast op de tekst uit Tim.) Ik weet natuurlijk niet of dat werkelijk ook zo is in dat bewuste artikel. Dan zou dat inderdaad hier geplaatst moeten worden...
De exegese die Huisman hier toepast is m.i. niet de meest kloppende, met alle respect. Het gaat volgens mij inderdaad om de gezonde leer. Die we niet alleen verstandelijk aanvaarden. Waardoor tradities een doel opzichzelf worden...Maar waar Christus werkelijk door een waar geloof onze persoonlijke en volkomen Zaligmaker is. En van daaruit volgt dan vanzelf als het goed is de gezonde heilige levenswandel. Een wandel waarin Hij verheerlijkt wordt. Dus inderdaad de hoofdbedekking als uiting van onze plaats. Enz. Wat overigens ook geen zuilvorming of traditie (in de betekenis van puur gewoonte) is. M.i. (Een wandel niet omdat ik heilig ben, maar omdat Hij Heilig is. En ik in Hem! ) De Heere is dan niet alleen je Priester en Profeet maar ook Koning over mijn leven! Verlossing zonder heiligmaking of heilig leven, is geen kenmerk van een leven vanuit Christus!
Een heilige levenswandel kenmerkt zich overigens o.a. Dat het gericht is op de Ander en de ander. En is dus naar buiten gericht. ( iets wat ik wel in het Woord terug lees, en niet gericht op onszelf of naar binnen. Wat een beetje bij een zuil gebeurt.)
Wanneer we vast houden Christus alleen, Christus alles. Dan gooi je daarmee niet weg bijvoorbeeld een heilige levenswandel, naar Gods Woord. Maar is het gij geheel anders en geen wereldgelijkvormigheid, bijvoorbeeld. ( is niet synoniem aan een vorming van een zelfvoorzienende zuil, naar binnen gericht. gericht op misschien de Ander en op onszelf) Wanneer die juiste wortel ontbreekt. Dan kan je heilig wandelen wat je wilt, maar daar komen we geen stap dichter bij de hemel mee.
Dus tradities als kenmerk van een heilige levenswandel worden zonder zuil niet overboord gezet.
Tradities worden waardeloos als ze niet opkomen uit een heilige levenswandel vanuit een waar geloof!
Wij noemen dingen soms traditie in de betekenis van gewoonte terwijl het meer dan gewoonten zijn. namelijk dingen die ons voorgehouden zijn in Gods Woord. Waaruit bijvoorbeeld de plaats van de mens blijkt.