Vriend, je kletst, is mijn onbescheiden mening.DDD schreef:Het is niet evident. Dat is precies het punt. Uit interviews met Sefa blijkt heel duidelijk dat hij aan allerlei bijbelse normen en kenmerken voldoet. En hij -en niet alleen hij, er zijn natuurlijk ook predikanten die het met hem eens zijn- denkt hier anders over.
Het is ook zeker geen feit van algemene bekendheid dat dit satanisch is. Integendeel, volgens de uitkomsten van het onderzoek dat ik net op aanwijzingen van Maanenschijn deed, is dat helemaal niet het geval. Vooralsnog zie ik hier op het forum en in het RD-artikel bergen vol vooroordelen. En omdat ik dat vaker meemaak, wil ik dat zelf kunnen beoordelen. De enige mij bekende autoriteit op dit gebied denkt er immers anders over en hij onderbouwt dat ook fatsoenlijk.
De voorbeelden die je noemt, slaan mijns inziens nergens op, omdat het daarbij gaat om het 'onderzoeken' van iets dat in zijn algemeenheid al bekend is. Het is een cirkelredenering.
Het boek van Chesterton ken ik. Het is wel lang geleden dat ik dat las. En eerlijk gezegd, vrees ik dat deze discussie daar beter bij past dan het optreden van de besproken artiest.
Het is niet dat ik het nu zulke mooie muziek vind. Het is niet zo mijn stijl. Maar ik denk dat ik de engelenzang met Kerst ook niet mooi zou vinden. We weten niet precies hoe het klonk, maar het is aannemelijk dat het klonk zoals het scanderen van soldatenlegers in die tijd. Mijn smaak is niet de norm van alle dingen, en jouw smaak ook niet.
Ik ga echt niet voor jou de teksten en achterliggende geest van de daar klinkende muziek ontleden. Dat is omdat ik het ken en het schade aan mijn ziel doet als ik daar weer in duik.
Ja, er is enigszins ‘neutrale’ muziek (als er geen teksten, maar alleen maar beat is), ja er klinken heel soms ook teksten die geen dubbele lading hebben. Alhoewel, neutraal? Muziek, ook zonder tekst is vervoering van de ziel. Beat is en was een belangrijk instrument van heidenen bij hun feesten en rituelen. De speelman had in Bijbelse tijd ook een functie om tot God te kunnen naderen, maar dat is een mooi topic waard, los van deze discussie.
Maar jij weet ook dat de gehele entourage, uitingen, muziek, teksten en beat zondig en openlijk satanisch is. Daar ben jij slim genoeg voor, is mijn inschatting.
En ja, dat is uit je dak gaan en in bed belanden met deze of gene na een avondje in een zuipkeet ook, of …(allerlei andere voorbeelden). Maar het ene verkeerde maakt iets anders niet minder verkeerd.