COVID-19

huisman

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Hendrien schreef:Het aantal mensen op IC is nog niet zo hoog. En ze liggen er nu korter en hoeven toch ook niet meer allemaal op hun buik te liggen?
Precies, Mara heeft het over de eerste golf. Nu wordt er veel eerder geïntervenieerd met medicijnen en worden de patiënten over het algemeen minder ziek. Er blijven natuurlijk mensen die heel erg ziek worden en zelfs overlijden.
Volgens Gommers komt die buikligging eigenlijk niet meer voor. Het verschil met de eerste golf is dat minder ernstige patiënten nu ook worden opgenomen en een korte ligtijd hebben. Vanmorgen vertelde Kuipers van het LCPS dat een enkele dag geleden er 175 opnames waren en 110 patiënten werden ontslagen uit het ziekenhuis.

Om de angstcultuur wat te beheersen zou het ook goed zijn om de cijfers van genezen ziekenhuispatiënten dagelijks te melden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:
Hendrien schreef:Het aantal mensen op IC is nog niet zo hoog. En ze liggen er nu korter en hoeven toch ook niet meer allemaal op hun buik te liggen?
Dat niet, maar besef je hoeveel handelingen er verricht moeten worden? Het verwisselen van de beschermende kleding is al een klus op zich.

,,Het werk op de IC is veel omvattender dan wat ik gewend was. Daar wil ik mee verder. In de afgelopen maanden heb ik meegedraaid bij het gereed maken van medicatie en infusen. Geholpen ook bij het omdraaien van Covid-patiënten. Om de vier uur moest het hoofd van de patiënt worden gedraaid. Daar waren we met vier collega's mee bezig. Precisiewerk. Mensen liggen aan de beademing, dus je moet heel goed opletten.”
bron: AD.nl
De overall IC bezetting is nog steeds laag. Na de eerste golf steeds laag geweest. Gisteren bv 828 terwijl 900 een gemiddelde bezetting is die in het najaar vaak nog wat hoger is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Om de angstcultuur wat te beheersen zou het ook goed zijn om de cijfers van genezen ziekenhuispatiënten dagelijks te melden.
https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... is-opnames

In de grafiek 'Bezetting ziekenhuisbedden over tijd' geeft daar toch duidelijkheid over. Vooralsnog worden er meer mensen opgenomen dan ontslagen.
Panny

Bericht door Panny »

Valcke schreef:Het probleem ligt nu niet bij de IC-capaciteit, maar bij de ‘gewone’ ziekenhuiszorg. Er komen door betere behandelmethoden steeds minder covid-patiënten op de IC en ze liggen er korter.
Dat er geen problemen voorzien worden in de IC capaciteit is echt niet waar.

Gisteren lagen er 277 COVID-19 patiënten op de IC (33,8% van het totale aantal patiënten op de IC).
Dat is best behoorlijk. Daarnaast wordt de komende 4 weken nog een forse stijging verwacht (laatste 6 weken hebben we ongeveer te maken met een verdubbeling per twee weken). We kunnen eigenlijk niet nog twee keer een verdubbeling aan.

Nederland had maar 1150 IC-bedden (die normaal gesproken voor ongeveer 75% bezet zijn), maar eigenlijk waren dit er in de praktijk minder door personeelsgebrek.

Het grootste probleem bij het opschalen van de IC's is het benodigde personeel. Er is al jaren een tekort aan IC-verpleegkundigen.
Per twee IC bedden is er één IC-verpleegkundige nodig (en die werken niet 168 uur per week). En dan heb je ook nog ander ondersteunend personeel nodig.
Valcke

Bericht door Valcke »

Panny schreef:
Valcke schreef:Het probleem ligt nu niet bij de IC-capaciteit, maar bij de ‘gewone’ ziekenhuiszorg. Er komen door betere behandelmethoden steeds minder covid-patiënten op de IC en ze liggen er korter.
Dat er geen problemen voorzien worden in de IC capaciteit is echt niet waar.

Gisteren lagen er 277 COVID-19 patiënten op de IC (33,8% van het totale aantal patiënten op de IC).
Dat is best behoorlijk. Daarnaast wordt de komende 4 weken nog een forse stijging verwacht (laatste 6 weken hebben we ongeveer te maken met een verdubbeling per twee weken). We kunnen eigenlijk niet nog twee keer een verdubbeling aan.

Nederland had maar 1150 IC-bedden (die normaal gesproken voor ongeveer 75% bezet zijn), maar eigenlijk waren dit er in de praktijk minder door personeelsgebrek.

Het grootste probleem bij het opschalen van de IC's is het benodigde personeel. Er is al jaren een tekort aan IC-verpleegkundigen.
Per twee IC bedden is er één IC-verpleegkundige nodig (en die werken niet 168 uur per week). En dan heb je ook nog ander ondersteunend personeel nodig.
O.k. dank je voor de correctie en aanvulling.
Ik had moeten schrijven: Het probleem ligt nu in eerste instantie niet bij de IC-capaciteit, maar bij de reguliere ziekenhuiszorg. Ik ben het met je eens dat uiteindelijk er ook problemen kunnen komen met de beschikbare IC-capaciteit; dat is echter niet waar het nu (volgens de berichtgeving) als eerste knelt.
Mara

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Je bedoelt: de cijfers van de ontslagen patiënten. Ze zijn dan nog lang niet genezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erasmiaan

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Erasmiaan »

windorgel schreef:
Valcke schreef:De zorg zit in het scenario dat er eind november 5700 gehospiteerde covid-patiënten zijn, waarbij 75% van de reguliere ziekenhuiszorg afgeschaald zou moeten worden. Ik kende het getal van 40000 bedden niet; als dat klopt, dan begrijp ik de rekensom ook nog niet.
Ik meen 38.000 bedden, maar dat is een totaalaantal, dus inclusief bedden voor de dagbehandeling, couveuse-afdeling etc.
Dat klopt. Ernst Kuipers heeft dat vanmorgen uitgelegd na een vraag van (ik meen) Azarkan. Volgens Kuipers hebben we de facto in Nederland maar 20.000 bedden (op een couveuse, kraambedden en dagbehandelingsstoelen kun je geen covid-patienten behandelen). Bij de Covid-plaatsen (eind november 5700) moet je nog 30 of 40% optellen voor patiënten die verdacht worden van Covid en dus ook plekken opeisen waar goed beschermd verpleegd moet worden. Dan moeten er natuurlijk ook altijd lege bedden zijn voor nieuwe patiënten. Dan kom je eind november op het punt dat je door Covid 75% van alle reguliere zorg moet afschalen.
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef:
Je bedoelt: de cijfers van de ontslagen patiënten. Ze zijn dan nog lang niet genezen.
Die in mijn omgeving wel. Dit bedoek ik nu met angstcultuur. De anekdotische verhalen in de Telegraaf of AD dat Covid-19 patiënten nog maandenlang moeten herstellen. Is voor verreweg het grootste deel van de mensen gewoon niet waar.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Mara schreef:
huisman schreef:
Die in mijn omgeving wel. Dit bedoek ik nu met angstcultuur. De anekdotische verhalen in de Telegraaf of AD dat Covid-19 patiënten nog maandenlang moeten herstellen. Is voor verreweg het grootste deel van de mensen gewoon niet waar.
Eens. Wel hoor je van veel mensen dat ze er toch iets aan overhouden, zoals moeheid of geen reuk.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Een leidinggevende op het werk heeft in februari, nog voor de eerste officiële casus, corona gehad. Hij loopt nog steeds het ziekenhuis in en uit en naar verwachting is hij pas komende februari, dus een jaar later, weer de oude. Dat gaat je niet in je koude kleren zitten en dat is hem aan te zien.
Tegelijk sprak ik gisteren iemand die tijdens de eerste golf corona heeft gehad en volledig hersteld is. Ondanks een longontsteking zei hij dat het uiteindelijk wel mee viel (in zijn geval tien dagen vrij hoge koorts en daarna geen restverschijnselen).

Het is zeker niet iedereen die last houdt. Degenen die wel maandenlang klachten houden hebben, of ze nu wel of niet in het ziekenhuis zijn geweest, geen milde maar ernstige klachten. Dat moeten we zeker niet bagatelliseren.

Gelukkig geldt dit voor de meesten niet. De corona gedraagt zich als een grieppandemie en ook de aantallen slachtoffers zijn daarnaar.
Helaas zit er, omdat het virus inmiddels overal is, niets anders op dan het te laten uitwoeden. Waarbij de overheidsmaatregelen in acht genomen moeten worden omdat die ervoor zorgen dat de zorg niet overbelast wordt en tegelijk dat de meest kwetsbaren onder ons beschermd worden. Natuurlijk maakt de regering fouten, maar dit is wel hun intentie. Onzinnige complottheorieën die iets anders zeggen moet je vooral negeren.
Mara

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Mara schreef:
huisman schreef:
Tuurlijk joh, houd het vooral alleen bij je eigen omgeving. En luister niet naar de ervaringen van artsen en verpleegkundigen, die besmet waren in maart en april en nog steeds thuis moeten herstellen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Laag

Bericht door Laag »

Mara schreef:
huisman schreef:
Mara schreef:
huisman schreef:
Tuurlijk joh, houd het vooral alleen bij je eigen omgeving. En luister niet naar de ervaringen van artsen en verpleegkundigen, die besmet waren in maart en april en nog steeds thuis moeten herstellen.
Ik wordt Covid-19 moe. Het moet en zal iets vreselijks zijn, elke opmerking die de andere kant op gaat, wordt afgedaan als complottheorie of men reageert alsof je uit een ander tijdperk komt, of dat je niet goed snik bent.
Overal lijkt angst te regeren, we doen vanalles, of het helpt of niet, we volgen blind de overheid en de maatregelen, en waag het niet om iets er tegenin te brengen, want die heeft dit eraan overgehouden, die is eraan overleden, en die......angst. Angst vreet een mens op, angst verteerd een mens, wat is de invloed van al die angst op de oude van dagen, misschien in dagen geen bezoek en dan te weten dat een levensgevaarlijk virus je elk moment kan overvallen, zelfs die je lief en dierbaar zijn, zijn potentiële bronnen van het levensgevaarlijke virus, zelfs je dierbaarste vrienden moet je benaderen, alsof het gevaarlijke monsters zijn die je kunnen besmetten. Wat doet angst, wat doen al die maatregelen met de ouden van dagen, angst verteerd.
En dan verlang je naar mensen die nuchter naar de feiten durven kijken, die zaken nuchter blijven bekijken, die enige hoop bieden, troost, toekomstperspectief. En dat kan ten diepste alleen God, Gods Woord.
Laten we elkaar serieus blijven nemen, ook degenen die er andere gedachten op na houden, die relativeren. Niet iedereen is gelijk een complotdenker.
Ik bedoel het absoluut niet persoonlijk naar @Mara.
Ik vind het een vreselijke tijd. Laten we elkaar vasthouden, naar elkaar luisteren, elkaar bemoedigen, troosten en boven alles, buigen onder God, luisteren naar God, bidden tot God, wederkeren tot God.
Panny

Bericht door Panny »

Laag schreef:zelfs die je lief en dierbaar zijn, zijn potentiële bronnen van het levensgevaarlijke virus, zelfs je dierbaarste vrienden moet je benaderen, alsof het gevaarlijke monsters zijn die je kunnen besmetten.
Nou, je maakt het wel heel sterk... Je creëert zelf een karikatuur die je vervolgens gaat bestrijden.
Je hebt gelijk dat we nuchter moeten blijven en ons niet door angst laten leiden.
Maar ik heb ook helemaal niet het idee dat de regering zich door angst laat leiden of dat ze zich bezig houden met angst zaaien. Het ingrijpen is gewoon gebaseerd op de cijfers van de laatste weken die iedereen gewoon kan bekijken.
Maar jij zal het vast veel beter weten dan de artsen en ziekenhuizen die de noodklok luiden.
Laag

Bericht door Laag »

Panny schreef:
Laag schreef:zelfs die je lief en dierbaar zijn, zijn potentiële bronnen van het levensgevaarlijke virus, zelfs je dierbaarste vrienden moet je benaderen, alsof het gevaarlijke monsters zijn die je kunnen besmetten.
Maar jij zal het vast veel beter weten dan de artsen en ziekenhuizen die de noodklok luiden.
Dat is precies wat ik zeg ja....
Ik weet niet waar het staat, waar ik het suggereer, maar men leest wat men lezen wil.
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef:
Mara schreef:
huisman schreef:
Feiten Mara. Elke technische briefing opent van Dissel met een slide dat 98% van de besmette mensen geen tot milde klachten hebben.

Echt jij leest teveel anekdotes van slechte journalisten.
Plaats reactie