huisman schreef: ↑Gisteren, 19:58
Je betoog heeft wel een hoog 'huisman" gehalte. Hoop dat ik geen obsessie voor je wordt
Onze classis heeft zeker 3 vergaderingen deels of zelfs geheel aan dit rapport besteed. Dus wat jij zegt klopt niet.
Als alle kerken de door Selderhuis aanbevolen pauzeknop in 2022 hadden gehanteerd was jouw route gaanbaar. Na 2022 en het uitkomen van het rapport is er geen enkele terughoudendheid geweest bij de ongehoorzame kerken. In onze classis ging het van 1 naar 3 kerken die afwijken over v&a terwijl 1 daarbij onlangs ook over homoseksualiteit de NGK besluiten heeft omarmt. Landelijk is dit met vele voorbeelden uit te breiden.
Dit alles maakt dat het rapport niet meer actueel is en dat sinds het uitkomen van het rapport de situatie dramatisch verslechterd is.
Klopt, nee niet uit obsessie maar vanuit een poging om meteen allerlei zij draadjes voor te zijn. Opnieuw niet helemaal gelukt. In uren gemeten en naar de grootte van de classis is dat gesprek minimaal gevoerd. En betwijfel ik sterk of het de beoogde diepte van kerk zijn heeft aangetikt.
Overigens snap ik het niet helemaal dat wanneer het rapport heeft afgedaan, je het op die ene quote er wel steeds weer bijtrekt... Wees dan consequent en schuif het ook helemaal de la in.
Deze onderschrijf ik trouwens van harte 'Mijn wens voor de CGK is dat we door kunnen gaan met zoveel mogelijk gemeenten van verschillende signatuur. Dat een ontvlechting niet nodig zal zijn. Met als maximale schade dat we aan beide flanken misschien een klein aantal gemeenten verliezen. Dat hoop ik niet, maar het zou voor mij acceptabel zijn als daarmee een pluriforme CGK kan doorgaan.'
En met pluriform bedoelen jullie dat allerlei tegengestelde opvattingen over v&a en homoseksualiteit in de CGK legitiem worden?
Ik verlang naar een pluriforme CGK met als begrenzing de vierslag. Zoals het altijd is geweest en elk afgescheiden kerkverband is ingericht.
Verder ga jij niet in op de doorgaande ongehoorzaamheid.
Toch fijn dat nu duidelijk is dat pluriformiteit bij jullie begrensd is en Rijnsburg c.s. daar buiten valt. Minimaal 50 en op termijn maximaal 90 gemeenten zullen jullie pluriformiteit niet kunnen dragen. Praat ik nog niet over de vele individuele leden die niet meekunnen met een CGK die op de NGK gaat lijken.
Het rapport heeft niet afgedaan maar is achterhaald door de praktijk. Ik vind het nog steeds een prima rapport maar er is niet meer mee te werken. Dan had er door alle kerken pas op de plaats gemaakt moeten worden. Ik heb geen enkele terughoudendheid bemerkt in het ongehoorzaam zijn en/of worden.
Nogmaals het is voorbij. Nu rest ons de schade voor de plaatselijke kerken te beperken.
Zoals gebruikelijk weer veel inlegkunde en scholastiek. Dat past dan wel weer bij de rechterflank.