De kleine lettertjes van het Evangelie

Evangelist
Berichten: 547
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Evangelist »

DDD schreef: 16 mei 2023, 08:45Dat is precies het punt. De dominee had het niet over het werk van de heilige Geest. En dus tel je verkeerd.
Als je de Persoon en het werk van de Heilige Geest gaat scheiden, gaat het echt mis.
Maar de kern is wat Ad zegt: de verdedigers van Van den Brink zijn zo verbeten van plan om geen milimeter ruimte te geven aan inhoudelijke kritiek op hem, dat alles wordt aangegrepen om duidelijk te maken dat de critici er niets van begrijpen. Maar waarom is het zo ingewikkeld om te zien dat de waarheid vrijwel zeker ergens in het midden ligt? Van den Brink slaat niet alleen door naar de andere kant; hij noemt ook echt laakbare argumenten. Ik concentreer op één punt: alsof er ook maar één predikant is die zou zeggen dat het aanbod van genade alleen maar tot ieder komt om het oordeel zwaarder te maken. Dat is echt laster. Zo lang hij dat niet terugneemt, zal er nooit een vruchtbaar gesprek ontstaan. (Er zijn meer dingen, maar dit eerst maar.) Kortheidshalve verwijs ik naar wat ik citeerde van ds. H.J. Agteresch en wat ds. W. Visscher in het interview zei.
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Inderdaad kun je de Persoon en het werk van de heilige Geest niet scheiden. Maar dat was niet het punt van discussie.

Inhoudelijk ben ik het ook met Ad Anker eens dat de waarheid in het midden ligt. Alleen ging het er nu om dat iemand hier beweerde dat ds. Clements een goede reactie schreef, en de enige stelling daaruit die naar voren gebracht werd, was een absurde overdrijving. Ik geef toe dat ik op zulke dingen graag helemaal los ga, maar de oorzaak daarvan ligt toch echt in de slordige argumentatie.

En dan hebben we het bovendien wel over een aangelegen punt. Als je beweert dat de ander geen oog heeft voor de rol van de heilige Geest en dat dat blijkt uit het feit dat de heilige Geest niet wordt genoemd, dan vind ik dat ten eerste al een onjuiste verdachtmaking.
Evangelist
Berichten: 547
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Evangelist »

DDD schreef: 16 mei 2023, 09:33 Inderdaad kun je de Persoon en het werk van de heilige Geest niet scheiden. Maar dat was niet het punt van discussie.

Inhoudelijk ben ik het ook met Ad Anker eens dat de waarheid in het midden ligt. Alleen ging het er nu om dat iemand hier beweerde dat ds. Clements een goede reactie schreef, en de enige stelling daaruit die naar voren gebracht werd, was een absurde overdrijving. Ik geef toe dat ik op zulke dingen graag helemaal los ga, maar de oorzaak daarvan ligt toch echt in de slordige argumentatie.

En dan hebben we het bovendien wel over een aangelegen punt. Als je beweert dat de ander geen oog heeft voor de rol van de heilige Geest en dat dat blijkt uit het feit dat de heilige Geest niet wordt genoemd, dan vind ik dat ten eerste al een onjuiste verdachtmaking.
Als je goed leest, heb ik op geen enkele manier ds. Clements verdedigt of juist zijn tegenstanders hier. Ik heb me louter op het getal 35 geconcentreerd, met de vraag: Hoe zou je aan dat getal kunnen komen? Ik kom vervolgens op 30 als ik ook het werk van de Heilige Geest meetel. Het was misschien een vorm van welwillend lezen, en niet helemaal losgaan op overdrijving. Want het valt me wel op dat juist diegenen die hier zo’n punt van die overdrijving maken, juist verdedigen dat Jona in zijn beschrijving van de grootte van Ninevé overdrijving toepaste.
Misschien heeft ds. Clements gewoon een foutje gemaakt en bedoelde hij niet hoofdstuk 5 van de Dordtse Leerregels maar de 5 hoofdstukken. In ieder geval heeft het gefunctioneerd als afleiding voor de wezenlijke kritiek die ik ook heb, dat de Persoon en het werk van de Heilige Geest weliswaar niet ontkend wordt door Van den Brink, maar gewoon niet functioneert in zijn boek, en dat hij ook een bepaalde opvatting heeft over het ter sprake brengen van het werk van de Heilige Geest in de prediking. Die opvatting wordt niet gedeeld door verschillende critici.
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef: 16 mei 2023, 09:13
Herman schreef: 16 mei 2023, 08:50 Telwerk als onderdeel van een uit de hand gelopen debat is natuurlijk van een afstandje bekeken een triest dieptepunt van het elkaar niet willen begrijpen.
En zo is het.
Telwerk
Uit de hand gelopen
Triest dieptepunt
Niet willen begrijpen

Een gesprek is pas vruchtbaar als je de ander wil begrijpen. Dat wordt hier node gemist. Als we nu eens opnieuw beginnen en Cyrillus c.s. gaan eens opschrijven wat de opponenten van dr. v.d. Brink bewegen om te reageren en wat hun drijfveren zijn.

Ik meen best te begrijpen wat het punt vsn dr. v.d. Brink is en dat hij ook echt een punt heeft. Volgens mij zijn er niet veel hier die dat met me oneens zijn. Of wel? Diegenen mogen zich dan verdiepen in de mening van dr. v.d. Brink en dat opschrijven.

De felheid en het onheus reageren, zoals DDD m.b.t. het telwerk, wordt ingegeven doordat in beide kampen valide standpunten niet bij elkaar gebracht kunnen worden. Dan ga je je bedienen van bijvoorbeeld nare jij-bakkrn.
Volgens mij heb ik een redelijk gesprek met @tja. Hij zou nog reageren op mijn laatste antwoord aan hem gistermiddag.

Verder ben ik het wel eens met jou. Wel vind ik het dat dr. G.A. van de Brink het kind (zijn terechte punt) met het badwater heeft weggegooid. Zijn lezing en zijn antwoorden op refoweb zijn nu niet zo geformuleerd dat je als opponent popelt om in gesprek met hem te gaan.

Ik vind deze zin uit een recensie op het boek van dr. G.A. van de Brink nog altijd zeer raak: ‘dr. G.A. van de Brink heeft de opdracht om te geloven met een schaartje uit de Bijbel geknipt. Het aanbod van genade wordt geïsoleerd van de Bijbelse leer.’
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Thea »

Eens!
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Onbekende »

Totaal mee oneens. Ds. van den Brink ageert tegen een bepaald type prediking, en hij laat heel duidelijk de andere kant zien. Logisch dus dat hij -als hij hierover spreekt - onevenwichtig over komt. Die ene kant van de medaille hoeft hij niet te benoemen in dezen, want zijn hoorders kennen die kant al uit ten treure. Hij zorgt juist voor het evenwicht door de andere kant te benadrukken, nogmaals in dezen .

Wie het geheel van de prediking van ds. van den Brink kent, weet dat hij helemaal niet eenzijdig is!

Wat ik zie gebeuren is het framen van ds. van den Brink. En we gaan het over de toonzetting hebben, of over wat hij niet zegt. Om het vervolgens maar niet te hoeven hebben over wat hij wel zegt. Slechts een enkeling durft toe te geven dat hij wel degelijk een punt heeft. Terwijl het echt door meerderen herkend wordt.

Al met al vind ik het een droevige vertoning.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Onbekende schreef: 16 mei 2023, 11:12 Totaal mee oneens. Ds. van den Brink ageert tegen een bepaald type prediking, en hij laat heel duidelijk de andere kant zien. Logisch dus dat hij -als hij hierover spreekt - onevenwichtig over komt. Die ene kant van de medaille hoeft hij niet te benoemen in dezen, want zijn hoorders kennen die kant al uit ten treure. Hij zorgt juist voor het evenwicht door de andere kant te benadrukken, nogmaals in dezen .

Wie het geheel van de prediking van ds. van den Brink kent, weet dat hij helemaal niet eenzijdig is!

Wat ik zie gebeuren is het framen van ds. van den Brink. En we gaan het over de toonzetting hebben, of over wat hij niet zegt. Om het vervolgens maar niet te hoeven hebben over wat hij wel zegt. Slechts een enkeling durft toe te geven dat hij wel degelijk een punt heeft. Terwijl het echt door meerderen herkend wordt.

Al met al vind ik het een droevige vertoning.
Even tot je laten doordringen wat dr. vd Brink over zijn collega's heeft gezegd.
Lukt het jou om je te verplaatsen in diegenen die de visie van dr. vd Brink bestrijden?

Verder herken ik in het geheel niet wat je schrijft.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bertiel »

de twee korte zinnen van onbekende ben ik het mee eens (heb nog niet zo veel preken gehoord van dr. v.d. Brink, maar die ik hoorde waren idd evenwichtig)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Thea »

Ds vd Brink heeft het over de Dordtse Leerregels. Dat is een belijdenis van de gereformeerde leer. Dus hij moet wel compleet zijn. Als hij de DL laat samenvallen met het aanbod van genade, is hij echt oenig (om maar eens de woorden van een medeforummer te gebruiken).
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

Thea, heb jij het boek gelezen?

Mijn idee over ds. Van den Brink is dat hij een punt heeft wat betreft het aanbod van genade. Ik ben het echter niet eens met zijn uitgangspunt, namelijk dat het geloof niet merkbaar in een mens wordt gewerkt.

Ik baseer mijn oordeel overigens op wat ik heb gehoord (?) en gelezen van ds. Van den Brink en de korte mailwisseling die ik met hem heb gehad.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Thea »

Ik heb zijn boek niet gelezen. Ik baseer me idd op wat ik erover lees. En als hij zijn boek noemt: 'Dordt zoals je Dordt niet kende' vind ik dat hij aanspreekbaar is op de hele DL.
Mijn idee is, dat hij de gereformeerde leer ondergraaft. Natuurlijk zegt hij ook ware dingen, waar we iets van kunnen leren, maar het fundament is niet goed ( naar mijn idee).
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zijn er ook mensen die deze lezing van Dr. Van den Brink geluisterd hebben?:
https://www.youtube.com/watch?v=KsF21bS ... T5V2w-tcvX
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Tiberius »

Thea schreef: 16 mei 2023, 11:42 Ik heb zijn boek niet gelezen. Ik baseer me idd op wat ik erover lees. En als hij zijn boek noemt: 'Dordt zoals je Dordt niet kende' vind ik dat hij aanspreekbaar is op de hele DL.
Mijn idee is, dat hij de gereformeerde leer ondergraaft. Natuurlijk zegt hij ook ware dingen, waar we iets van kunnen leren, maar het fundament is niet goed ( naar mijn idee).
Dat hangt ervan af of er een komma achter het 1e Dordt in de titel staat; volgens mij is dat niet het geval.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

Thea schreef: 16 mei 2023, 11:42 Ik heb zijn boek niet gelezen. Ik baseer me idd op wat ik erover lees. En als hij zijn boek noemt: 'Dordt zoals je Dordt niet kende' vind ik dat hij aanspreekbaar is op de hele DL.
Mijn idee is, dat hij de gereformeerde leer ondergraaft. Natuurlijk zegt hij ook ware dingen, waar we iets van kunnen leren, maar het fundament is niet goed ( naar mijn idee).
Maar hoe weet je dat dan hij dat doet als je het boek niet hebt gelezen?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Thea »

Omdat ik hem langer ken dan vandaag.
Gesloten