Gelezen, gedacht, gehoord...

Arja

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

eilander schreef:Helemaal waar, maar daar ging de discussie niet over.
Help me maar. Ik heb een heel eind teruggelezen maar kan het begin niet vinden :nonnon
liz boer

Bericht door liz boer »

huisman schreef:
liz boer schreef:
pierre27 schreef:
liz boer schreef:Volgens mij heb ik dit steeds gezegd maar wellicht...
Ik denk dat je zelf niet in de gaten hebt dat je (in elk geval bij mij) de indruk wekte dat alleen het Woord lezen zonder de toepassing van de Geest in het hart voldoende is.
Door dat iets extra's te noemen lijkt het net of we dan aan het Woord alleen niet genoeg hebben. Daarom is de formulering van Posthoorn niet een bij elkaar geraapte formulering maar inderdaad een Bijbelse.
Ik wordt zo moe van al dat uitleggen, het ging erover dat je een extra stem moet horen, dat is niet zo... ik zeg steeds dat wij het Woord gekregen hebben, mi is dit duidelijk genoeg
de discussie gaat erover dat je nog iets moet horen.
Woord en Geest is genoeg.
Als iemand de Geest niet heeft heeft hij ook de Heere Jezus niet.

Dat is natuurlijk waar maar het ging ook over hoe een zondaar mag geloven dat de Geest in hem werkt. Want dat is geen vaag gevoel maar een merkbare werkelijkheid. Vele Schriftplaatsen spreken erover o.a. Joh 16.
Dus het werk van de Geest is merkbaar in het leven van een zondaar. Hij overtuigd immers van zonde, gerechtigheid en oordeel. Hij gaat in al de waarheid leiden en Hij gaat Christus verheerlijken in een zondaarsleven.
Zie pagina 328 de laatse paar postings
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
liz boer

Bericht door liz boer »

huisman schreef:
liz boer schreef:
pierre27 schreef:
liz boer schreef:Volgens mij heb ik dit steeds gezegd maar wellicht...
Ik denk dat je zelf niet in de gaten hebt dat je (in elk geval bij mij) de indruk wekte dat alleen het Woord lezen zonder de toepassing van de Geest in het hart voldoende is.
Door dat iets extra's te noemen lijkt het net of we dan aan het Woord alleen niet genoeg hebben. Daarom is de formulering van Posthoorn niet een bij elkaar geraapte formulering maar inderdaad een Bijbelse.
Ik wordt zo moe van al dat uitleggen, het ging erover dat je een extra stem moet horen, dat is niet zo... ik zeg steeds dat wij het Woord gekregen hebben, mi is dit duidelijk genoeg
de discussie gaat erover dat je nog iets moet horen.
Woord en Geest is genoeg.
Als iemand de Geest niet heeft heeft hij ook de Heere Jezus niet.

Dat is natuurlijk waar maar het ging ook over hoe een zondaar mag geloven dat de Geest in hem werkt. Want dat is geen vaag gevoel maar een merkbare werkelijkheid. Vele Schriftplaatsen spreken erover o.a. Joh 16.
Dus het werk van de Geest is merkbaar in het leven van een zondaar. Hij overtuigd immers van zonde, gerechtigheid en oordeel. Hij gaat in al de waarheid leiden en Hij gaat Christus verheerlijken in een zondaarsleven.
huisman

Bericht door huisman »

liz boer schreef:
huisman schreef:

Met alle respect maar je bent erg onduidelijk. Quote wat je bedoeld of reageer op mijn post of je het er mee eens bent of niet. Dit schiet niet op.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
liz boer

Bericht door liz boer »

huisman schreef:
liz boer schreef:
huisman schreef:

Met alle respect maar je bent erg onduidelijk. Quote wat je bedoeld of reageer op mijn post of je het er mee eens bent of niet. Dit schiet niet op.
Dit bedoel ik, het ging om een hoorbare stem
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

liz boer schreef:Dit bedoel ik, het ging om een hoorbare stem
Ik ken eerlijk gezegt geen Reformatorische predikanten of gemeenteleden die een hoorbare stem om geloofszekerheid te krijgen leren.

Volgens mij is daar dus geen discussie over nodig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Ik ken eerlijk gezegt geen Reformatorische predikanten of gemeenteleden die een hoorbare stem om geloofszekerheid te krijgen leren.

Volgens mij is daar dus geen discussie over nodig.
In de zin van letterlijk hoorbaar? Ik denk dat je in dit geval hoorbaar breder moet opvatten.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Dan het innerlijke getuigenis van de Heilige Geest. Dat heeft overigens niks te maken met een "hoorbare stem".

De Bijbel:
Romeinen 8:9 - Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.
Romeinen 8:16 - Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.

Volgens mij is de schrift er hier bijzonder duidelijk over dat het nodig is dat de Heilige Geest in je woont wil je een ware gelovige zijn, en dat deze Geest ook innerlijk getuigenis geeft dat je een kind van God bent. Ik snap niet waarom we als bijbelgetrouwe forummers hier van mening over hoeven te verschillen.

En nee, dit is geen plus op het ware geloof. Een ieder die werkelijk geloof met een levend geloof, heeft de Geest van Christus, die inwendig getuigd van het kindschap. Heb je de Geest van Christus niet, geloof je ook niet werkelijk, en behoor je Christus niet toe.

Hoe willen degenen die het hier niet mee eens zijn deze bijbelgedeelten dan uitleggen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

De Geest van Christus hebben, en kennis hebben aan de Persoon van de Heilige Geest is een groot verschil. Gods volk zei vroeger al: de Heilige Geest werkt als eerste en wordt als laatste gekend...
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jeremiah schreef:De Geest van Christus hebben, en kennis hebben aan de Persoon van de Heilige Geest is een groot verschil. Gods volk zei vroeger al: de Heilige Geest werkt als eerste en wordt als laatste gekend...
Je brengt weer een nieuwe gedachte in. Een bekende denkwijze uit het gezelschapsleven. Ook Bijbels te onderbouwen...?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Jeremiah schreef:De Geest van Christus hebben, en kennis hebben aan de Persoon van de Heilige Geest is een groot verschil. Gods volk zei vroeger al: de Heilige Geest werkt als eerste en wordt als laatste gekend...
Wil je proberen uit te leggen wat het kennen van de Heilige Geest als Persoon is?
- Niet meer zo actief -
Terri

Bericht door Terri »

DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Daar ben ik het dan wel weer mee eens, behalve dan dat er geen stem nodig is om dat te horen, omdat de vergeving onverbrekelijk aan het geloof verbonden is.

Misschien zijn het dan toch inderdaad vooral de formuleringen.
Geen hoorbare stem bedoel je?
Nee. Je moet sowieso niet spreken over het horen van vrijspraak in het hart. Dat is geen bijbelse uitdrukking, voor zover ik weet.
Hier ging het even over een 'hoorbare stem' ( idd blz. 328) ik denk dat hier verwarring/ misverstaan over is.
Als kind heeft me dat ook altijd verward, later ben ik er mee vastgelopen.
Daarom is het voor mij een openbaring geweest, dat de Heere d.m.v. de prediking en z'n Woord je vertelt hoe en wanneer je Zijn kind bent, "Voor zover ik dit gelovig aanvaard".
Dat gaf meer zekerheid, blijdschap en vreugde, dan al het zoeken en tobben over die 'hoorbare stem' .
pierre27

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:Dan het innerlijke getuigenis van de Heilige Geest. Dat heeft overigens niks te maken met een "hoorbare stem".

De Bijbel:
Romeinen 8:9 - Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.
Romeinen 8:16 - Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.

Volgens mij is de schrift er hier bijzonder duidelijk over dat het nodig is dat de Heilige Geest in je woont wil je een ware gelovige zijn, en dat deze Geest ook innerlijk getuigenis geeft dat je een kind van God bent. Ik snap niet waarom we als bijbelgetrouwe forummers hier van mening over hoeven te verschillen.

En nee, dit is geen plus op het ware geloof. Een ieder die werkelijk geloof met een levend geloof, heeft de Geest van Christus, die inwendig getuigd van het kindschap. Heb je de Geest van Christus niet, geloof je ook niet werkelijk, en behoor je Christus niet toe.

Hoe willen degenen die het hier niet mee eens zijn deze bijbelgedeelten dan uitleggen?
Helemaal helder en juist. Het ontkracht elk ander geluid wat de noodzakelijke toepassing door Gods Geest ontkend.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Arja

Bericht door Arja »

pierre27 schreef:
J.C. Philpot schreef:Dan het innerlijke getuigenis van de Heilige Geest. Dat heeft overigens niks te maken met een "hoorbare stem".

De Bijbel:

Helemaal helder en juist. Het ontkracht elk ander geluid wat de noodzakelijke toepassing door Gods Geest ontkend.
Hier past ook weer bij wat John Owen zegt (in het boek wat ik aan het lezen ben): "Indien de Geest niet in u woont, indien Hij niet uw Trooster is, is de Heere God niet uw Vader en Christus niet uw Verlosser."
pierre27

Bericht door pierre27 »

Arja schreef:
pierre27 schreef:

De Bijbel:

Hier past ook weer bij wat John Owen zegt (in het boek wat ik aan het lezen ben): "Indien de Geest niet in u woont, indien Hij niet uw Trooster is, is de Heere God niet uw Vader en Christus niet uw Verlosser."
Amen!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie