Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid
Geplaatst: 03 feb 2012, 08:27
Wat een mooie, heldere citaten!
Daar kan - me dunkt - niemand toch wat tegin brengen?
Daar kan - me dunkt - niemand toch wat tegin brengen?
Nou ... zeker wel: allereerst is er geen bronvermelding. Dat is jammer.Luther schreef:Wat een mooie, heldere citaten!
Daar kan - me dunkt - niemand toch wat tegin brengen?
Hier ging het me om.Terecht stelt Van Genderen dat de onderscheiding tussen de dadelijke en de lijdelijk gehoorzaamheid van Christus, die van verscheidene kanten bekritiseerd is, toch zinvol is. Zp laat ons namelijk zien wat de gehoorzaamheid van Christus omvat. We krijgen deel aan de gerechtigheid van Christus door het geloof. Het geloof is een gave van God, een werk van de Heilige Geest.
Er wordt in "Gerechtigheid als geschenk" op gewezen dat het tot de reformatoren teruggaande spraakgebruik dat het geloof rechtvaardigt, eigenlijk minder juist is. De rechtvaardiging is geen vrijsprekend oordeel van het geloof, maar de vrijspraak door God, die door het geloof wordt aanvaard.
Dat weet ik niet. Heb je ze wel gelezen, Luther?Luther schreef:Wat een mooie, heldere citaten!
Daar kan - me dunkt - niemand toch wat tegin brengen?
En die vrijspraak wordt ons verkondigd door het Evangelie.vragensteller schreef:Helaas is er iets fundamenteels weggelaten. Dit stond ervoor:Hier ging het me om.Terecht stelt Van Genderen dat de onderscheiding tussen de dadelijke en de lijdelijk gehoorzaamheid van Christus, die van verscheidene kanten bekritiseerd is, toch zinvol is. Zp laat ons namelijk zien wat de gehoorzaamheid van Christus omvat. We krijgen deel aan de gerechtigheid van Christus door het geloof. Het geloof is een gave van God, een werk van de Heilige Geest.
Er wordt in "Gerechtigheid als geschenk" op gewezen dat het tot de reformatoren teruggaande spraakgebruik dat het geloof rechtvaardigt, eigenlijk minder juist is. De rechtvaardiging is geen vrijsprekend oordeel van het geloof, maar de vrijspraak door God, die door het geloof wordt aanvaard.
Het enige wat ik wil bereiken met deze en andere citaten is het volgende.Tiberius schreef:Dat weet ik niet. Heb je ze wel gelezen, Luther?Luther schreef:Wat een mooie, heldere citaten!
Daar kan - me dunkt - niemand toch wat tegin brengen?
Het citaat van dr. De Vries heeft geen enkele onderbouwing en de twee andere vind ik juist heel erg mistig.
Ja, ik heb ze gegeven.Tiberius schreef:Dat weet ik niet. Heb je ze wel gelezen, Luther?Luther schreef:Wat een mooie, heldere citaten!
Daar kan - me dunkt - niemand toch wat tegin brengen?
Het citaat van dr. De Vries heeft geen enkele onderbouwing en de twee andere vind ik juist heel erg mistig.
Bert Mulder schreef:Geachte Huisman, zo dat je me even goed begrijp...
Ik heb die citaten gepost, in antwoord op jouw citaten.
We kunnen een citatenstrijd beginnen, die net zo eindeloos zal zijn als dit onderwerp al is...
En daar heb ik geen zin in.
Huisman, het is AL LANG GENOEG!
@Bert ik ben het met je eens: Het is lang genoeg nu. (Ik heb trouwens Afgewezen erg gemist in dit topic....Afgewezen waar zit je? )Ds Kersten schreef:Maar moet deze rechtvaardigmaking van eeuwigheid en in de opstanding van Christus, niet in de tijd worden toegepast? ja, gewisselijk; want zonder de toepassing van Christus en Zijn gerechtigheid, zijn ook de uitverkorenen, gelijk alle mensen, doemwaardig voor God. Mitsdien is elk ter zaligheid de rechtvaardigmaking dóór het geloof onmisbaar. Wie zich op de rechtvaardigmaking van eeuwigheid en de opstanding van Christus beroept, zonder de rechtvaardigmaking door het geloof deelachtig te zijn, bedriegt zichzelf en loochent de leer der Schriften, die ons zegt dat de zondaar uit of door het geloof gerechtvaardigd wordt.
Wij houden dus staande dat er een rechtvaardigmaking is vóór het geloof, maar eveneens dat de rechtvaardigmaking dóór het geloof onmisbaar is. Deze stelt ons in een verzoende betrekking met God. Want toch de rechtvaardigmaking door het geloof is meer dan een zich bewust worden, dat wij eigenlijk al waren gerechtvaardigd. O, het is iets heel anders, want niemand is rechtvaardig. In de rechtvaardigmaking door het geloof is een staatsverwisseling. De uitverkoren zondaar gaat daarin uit de staat der verdoemenis over in de staat der verzoening met God. Hij wordt vrijgesproken van schuld en straf en ontvangt een recht ten eeuwigen leven. "
Ik ben het dus ook hierin met Ds. Kersten eens, maar daar je mijn posten leest, wist je dat allang.huisman schreef:@Bert ik ben het met je eens: Het is lang genoeg nu. (Ik heb trouwens Afgewezen erg gemist in dit topic....Afgewezen waar zit je? )Ds Kersten schreef:Maar moet deze rechtvaardigmaking van eeuwigheid en in de opstanding van Christus, niet in de tijd worden toegepast? ja, gewisselijk; want zonder de toepassing van Christus en Zijn gerechtigheid, zijn ook de uitverkorenen, gelijk alle mensen, doemwaardig voor God. Mitsdien is elk ter zaligheid de rechtvaardigmaking dóór het geloof onmisbaar. Wie zich op de rechtvaardigmaking van eeuwigheid en de opstanding van Christus beroept, zonder de rechtvaardigmaking door het geloof deelachtig te zijn, bedriegt zichzelf en loochent de leer der Schriften, die ons zegt dat de zondaar uit of door het geloof gerechtvaardigd wordt.
Wij houden dus staande dat er een rechtvaardigmaking is vóór het geloof, maar eveneens dat de rechtvaardigmaking dóór het geloof onmisbaar is. Deze stelt ons in een verzoende betrekking met God. Want toch de rechtvaardigmaking door het geloof is meer dan een zich bewust worden, dat wij eigenlijk al waren gerechtvaardigd. O, het is iets heel anders, want niemand is rechtvaardig. In de rechtvaardigmaking door het geloof is een staatsverwisseling. De uitverkoren zondaar gaat daarin uit de staat der verdoemenis over in de staat der verzoening met God. Hij wordt vrijgesproken van schuld en straf en ontvangt een recht ten eeuwigen leven. "
Ik wist het....welterusten het is in ons landje bijna twaalf uur.Bert Mulder schreef:Ik ben het dus ook hierin met Ds. Kersten eens, maar daar je mijn posten leest, wist je dat allang.huisman schreef:@Bert ik ben het met je eens: Het is lang genoeg nu. (Ik heb trouwens Afgewezen erg gemist in dit topic....Afgewezen waar zit je? )Ds Kersten schreef:Maar moet deze rechtvaardigmaking van eeuwigheid en in de opstanding van Christus, niet in de tijd worden toegepast? ja, gewisselijk; want zonder de toepassing van Christus en Zijn gerechtigheid, zijn ook de uitverkorenen, gelijk alle mensen, doemwaardig voor God. Mitsdien is elk ter zaligheid de rechtvaardigmaking dóór het geloof onmisbaar. Wie zich op de rechtvaardigmaking van eeuwigheid en de opstanding van Christus beroept, zonder de rechtvaardigmaking door het geloof deelachtig te zijn, bedriegt zichzelf en loochent de leer der Schriften, die ons zegt dat de zondaar uit of door het geloof gerechtvaardigd wordt.
Wij houden dus staande dat er een rechtvaardigmaking is vóór het geloof, maar eveneens dat de rechtvaardigmaking dóór het geloof onmisbaar is. Deze stelt ons in een verzoende betrekking met God. Want toch de rechtvaardigmaking door het geloof is meer dan een zich bewust worden, dat wij eigenlijk al waren gerechtvaardigd. O, het is iets heel anders, want niemand is rechtvaardig. In de rechtvaardigmaking door het geloof is een staatsverwisseling. De uitverkoren zondaar gaat daarin uit de staat der verdoemenis over in de staat der verzoening met God. Hij wordt vrijgesproken van schuld en straf en ontvangt een recht ten eeuwigen leven. "
vragensteller schreef:Ter verdieping een citaat van een tegenstander van de rechtvaardiging van eeuwigheid. Het gaat me erom, dat hij wel de zaak erkent, maar de term afwijst. Voor de tegenstanders van de term, zijn jullie het nu wel of niet eens met de zaak?
Hij zegt dus dat er geen rechtvaardiging voor het geloof is, maar erkent wel de zaak, die Comrie met de term "rechtvaardiging van eeuwigheid" aanduidde. Nml dat de zondaar t.a.v. Gods verkiezing van eeuwigheid Christus heeft toebehoord.Het merg van het Evangelie, Edward Fisher schreef:6. De rechtvaardigmaking voor het geloof verworpen
Antinomista: Mijnheer, vergun mij in het voorbijgaan ook iets te vragen. Was hij niet al tevoren
gerechtvaardigd ?
Evangelista: Indien hij tevoren niet in Christus geloofd heeft zoals ik denk dat hij niet gedaan heeft,
dan is hij ook zeker tevoren niet gerechtvaardigd geweest.
Antinomista: Maar, mijnheer, u weet dat het God is Die rechtvaardigt, zoals de apostel zegt. Maar God
is eeuwig; en zoals u zei, mag van Christus gezegd worden, dat Hij van eeuwigheid het Verbond der
Werken vervuld heeft. Indien hij nu Christus toebehoort, dan is hij de Zijne geweest van eeuwigheid.
En daarom is hij, volgens mijn gedachte, van eeuwigheid gerechtvaardigd.
Evangelista: Het is waar, God is eeuwig.
En aangezien God de onderneming van Christus, om in de
tijd het Verbond der Werken te vervullen, aangenomen heeft, mogen wij ook zeggen dat Hij dat van
eeuwigheid heeft vervuld.
Ook is waar dat hij ten aanzien van Gods verkiezing van eeuwigheid Christus heeft toebehoord, en
daarom ook in Gods besluit van eeuwigheid gerechtvaardigd is. Ook ten aanzien van de verdienste is
hij gerechtvaardigd geworden in de dood en de opstanding van Christus. Maar toch is hij dan nog niet
dadelijk gerechtvaardigd voordat hij metterdaad in Christus gelooft. Want, zo zegt de apostel, door
Hem wordt gerechtvaardigd een iegelijk die gelooft (Hand 13:39). Zodat in de daad van de
rechtvaardigmaking het geloof en Christus een onderlinge betrekking moeten hebben, en altijd samen
moeten komen: het geloof als de daad die aangrijpt, en Christus als het Voorwerp dat aangegrepen
wordt.
Eén argument tegen:Bert Mulder schreef:Ten Arguments for Justification from Eternity
Kun je één plaats in de Schrift noemen waar het woord 'rechtvaardigen' of 'rechtvaardigmaking' gebruikt wordt in de betekenis van rechtvaardigen/rechtvaardigmaking van eeuwigheid. Laten we Bijbels blijven spreken.Daarom spreek ik, met de Schrift, meen ik, ook altijd over rechtvaardiging van eeuwigheid, maar ook rechtvaardiging in de tijd.
Dit is een dwaling. Het geloof vloeit niet uit de rechtvaardigmaking.10. Faith flows from justification
The righteousness of Christ is given to sinners so that faith and repentance might ensue. Justification is the cause of faith and faith is the effect of justification. The cleansing blood and perfect righteousness of Christ is the efficient cause of our justification. The faith of the elect is the instrument, or means, by which they apprehend justification and is the free gift of God in Christ (Ephesians 2:8).