Gelezen, gedacht, gehoord... [1]

Erasmiaan

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef:
Wat ben ik voor U, dat U door mij bemind wilt worden, dat U zelfs boos wordt als ik dat niet doe en mij dan de grootste ellende in het vooruitzicht stelt?
Belijdenissen, Boek 1-5, Augustinus
Kun je eens wat nader aangeven op welke pagina van welke editie dit citaat gevonden wordt? Wil het graag eens nalezen.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:
Wat ben ik voor U, dat U door mij bemind wilt worden, dat U zelfs boos wordt als ik dat niet doe en mij dan de grootste ellende in het vooruitzicht stelt?
Kun je eens wat nader aangeven op welke pagina van welke editie dit citaat gevonden wordt? Wil het graag eens nalezen.
Aurelius Augustinus, Belijdenissen.
Ingeleid, vertaald en van aantekeningen voorzien door Wim Sleddens O.S.A., door uitgeverij DAMON. Op bladzijde 41, onder kopje [5].

In de vertaling van Sizoo staat het zo: Wat ben ik zelf voor U, dat U mij beveelt U lief te hebben en, zo ik dat nalaat, op mij toornt en mij bedreigt met ontzettend jammer?

Wist je trouwens dat deze zin best gehaald zou kunnen zijn uit Deuteronomium 28:47, 48?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara

Bericht door Mara »

Zulk haten van de zonde nu heeft weer, als vruchtopenbaring, een vlieden van de zonde tengevolge. Het rechte vlieden van de zonde komt voort uit
haat tegen en afkeer van de zonde, gelijk de rechte haat zulk vlieden veroorzaakt;
vandaar dat een godzalige het gebed kent: O Heere, als de gelegenheid tot zondigen er is, ontneem mij dan de genegenheid,
en indien de genegenheid zich laat gelden, onthoud mij dan de gelegenheid.

Prof. G. Wisse
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
jakobmarin

jakobmarin schreef:
Mijn zonde bestond erin dat ik plezier, verhevenheid en waarheid niet zocht in Hem, maar in Zijn schepselen, in mijzelf en in anderen met het gevolg dat ik terecht kwam in verdriet, verwarring en dwaling. (Belijdenissen, Augustinus, Boek 1, 31).
jakobmarin

Cabaretier Herman Boon bespreekt de gelijkenis van de Verloren Zoon

En doet dit wat mij betreft nog helemaal zo gek niet!
parel

Bericht door parel »

Waar is God?
Een atheïst zei eens, in antwoord op een kind dat beweerd had christen te zijn: ”Ik zal je een tientje geven als je me kunt laten zien waar God is!”

Het kind antwoordde: “Ik heb alleen een kwartje, maar ik zal het u geven als u me een plaats kunt laten zien waar God niet is.”
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
dennis

Bericht door dennis »

parel schreef:Waar is God?
Een atheïst zei eens, in antwoord op een kind dat beweerd had christen te zijn: ”Ik zal je een tientje geven als je me kunt laten zien waar God is!”

Het kind antwoordde: “Ik heb alleen een kwartje, maar ik zal het u geven als u me een plaats kunt laten zien waar God niet is.”
Mooi!
jakobmarin

Psalm 119:132: Wend U tot mij en wees mij genadig, overeenkomstig het recht voor wie Uw Naam liefhebben.

Wonderlijk toch, dat, als je liefhebber van Zijn naam bent, je het recht hebt dat God Zich tot je wend en Hij je genadig is.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

jakobmarin schreef:Psalm 119:132: Wend U tot mij en wees mij genadig, overeenkomstig het recht voor wie Uw Naam liefhebben.

Wonderlijk toch, dat, als je liefhebber van Zijn naam bent, je het recht hebt dat God Zich tot je wend en Hij je genadig is.
De kanttekening zegt daarbij: Gelijk Gij gewoon zijt te doen.
Juist afgelopen zondag een preek beluisterd over Gods soevereiniteit. De Heere doet ons geen onrecht als Hij ons voorbij zou gaan. In die zin hebben we dus geen "rechten".
jakobmarin

eilander schreef:
jakobmarin schreef:Psalm 119:132: Wend U tot mij en wees mij genadig, overeenkomstig het recht voor wie Uw Naam liefhebben.

De kanttekening zegt daarbij: Gelijk Gij gewoon zijt te doen.
Juist afgelopen zondag een preek beluisterd over Gods soevereiniteit. De Heere doet ons geen onrecht als Hij ons voorbij zou gaan. In die zin hebben we dus geen "rechten".
Het is een 'genaderecht'. Hij zou ONS ook geen onrecht doen, maar ZICHZELF, omdat Hij gezegd heeft degene die Hem liefhebben genadig te zullen zijn. En als Hij ons dan zou voorbij gaan, zou Hij onrecht doen.

Dächsel : Wij moeten hier het woord recht beslist behouden. Niet dat de dichter hier spreekt van verdienste, maar hij doelt hier op een genaderecht, hetwelk de gelovige heeft. Op het terrein des geloofs is zowel van recht als van loon sprake maar uit vrije genade en ongehoudene goedertierenheid Gods. Op dat genaderecht pleit de gelovige dichter hier.
jakobmarin

"Het leven kan slechts achterwaarts begrepen worden, maar het moet voorwaarts worden geleefd". Kiergegaard.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Een ledige plaats, een ledig hart

„Christus is geboren in een stal, gelegd in een beestenkribbe, gewonden in doeken, een ledige plaats, met slechte dingen in Zijn logement. Het hart waarin Jezus geboren wordt, is een ledig hart, dikwijls een gekrookt riet des geloofs. Het was het ledige hart van de wenende zondares waarin Jezus Zich nederlegde, tot heling en vertroosting. ’t Was het hongerige hondeke, de Kananese vrouw, die ’t brood des levens verkreeg. Het zijn de kleine kinderkens, die Jezus’ ontferming deelachtig worden. Het was niet de rijke farizeeër, maar de arme tollenaar die door Jezus gerechtvaardigd werd. Zolang Paulus rijk was, zolang was hij arm. Maar toen hij ledig en arm gemaakt was, was hij rijk. Het ledige geloof windt Jezus in de ziel. De tedere lammeren draagt Jezus in Zijn armen, terwijl Hij ’t vette en sterke laat henenlopen. Dit zijn Gods wondere wegen, die hoger zijn dan onze wegen en gedachten. Zo verdwaast Hij de wijzen der wereld. Zo vernedert Hij het hoge, en verheft het nederige. Zo doet Hij voor Zich overblijven een arm en ellendig volk, dat op de Naam des Heeren zal vertrouwen.”

Jodocus van Lodensteyn
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
caprice

Bericht door caprice »

Och! dat dan deze dag, op dewelke Bethlehem Christus zag geboren worden, Hij eens wederom mocht geboren worden, en een nieuwe gedaante krijgen in uwe zielen. Hebt gij geen plaats voor Christus in uw harte, wilt gij Hem niet herbergen, zijt gij zo vol van de dingen van dit leven, en zo verzadigd van de vettigheden dezer aarde, dat daar niet een hoekje voor Christus open is?
Wilt gij uw hart dan niet veranderd hebben. Staat u dat zo wel aan, dat het tot nog toe geweest is een stal van beesten en een woonplaats van onreinigheid, dat gij Christus dat niet wilt laten veranderen in een paleis van Zijn heerlijkheid, en een tempel des Heiligen Geestes?
Och! dat dit Goddelijke Kind, ja deze God en Mens, u verwaardigen wilde om in te gaan in uw hart, daar te groeien en toe te nemen, daar Zich te versterken en te regeren tot in eeuwigheid.

Zie Ik sta aan de deur en klop, indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur open doen, Ik zal tot hem inkomen en Ik zal met hem Avondmaal houden, en hij met Mij, zegt Hij, Openb. 3:20. Hij veracht geen arme woonplaats, Hij werd geboren in een stal, en nu woont Hij ook bij de verslagene van hart, en Hij is nabij de gebrokene van geeste, Psalm 34:19. Hoe armer gij van geest zijt, hoe liever deze rijke Zaligmaker wonen zal in u. Hij veracht de hovaardige en opgeblazene van harten, de nederige geeft Hij genade, 1 Petr. 5:5. Hoe gij hongeriger en dorstiger zijt, hoe liever Hij u verzadigen zal. Die om uwentwil kwam op de aarde, zal u die verstoten wanneer gij komt tot Hem? Ontvangt Hem maar met een waarachtig geloof, en zo al uw hart gereinigd wezen, gelijk een beest dat moede en hongerig is, komt gelopen naar de stal en kribbe, waar zijn voedsel is. Komt zo hier tot deze tafel, waar de spijze van uw ziel is opgedist. Neemt dit kindeken op in de armen uwes geloofs, drukt Het aan uwe borst, kust Hem met uw mond. Zeg immers mijn Liefste is mijne, en ik ben Zijne, Hooglied 2:16.

Beken dat in Hem alleen uw zaligheid is, en dat zonder Hem gij niets kunt doen. Komt daar met een hart, brandende van begeerte, om die Zaligmaker wederom te beminnen, en te leven ter ere Desgene Die voor u geboren en gestorven is. Dat gij moogt zeggen: Ik leve, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij, Gal. 2:20.
Zo gij met zulke gedachten hebt aangehoord de historie van Zijn geboorte, zo gij met dat voornemen nadert tot de gemeenschap van Zijn dood, wij verzekeren u dat dit een zalige Kerstdag geweest zal zijn aan uwe ziele. Gij zult meer bate vinden als diegene die uit nieuwsgierigheid deze historie horen verhandelen. Wat verschilt die tale: 'heden is de Zaligmaker geboren', of; 'Die heden geboren is, is mijn Zaligmaker, die is voor mij gestorven!' en ik ben gestorven met Hem, en daarom ontvang ik de zegelen van Zijn gemeenschap, de panden van Zijne genade.

Kom dan tot de bruiloft des Lams, kom tot in de binnenkameren van onze Koning, komt, ziet, tast en smaakt, hoe lieflijk onze God is: zo zal Christus Zich openbaren aan uwe zielen, hier in genade, hiernamaals in heerlijkheid, wanneer gij Hem zult zien zitten op den Troone des Vaders, bekleed met Majesteit en heerlijkheid, en omsingeld met de engelen Zijner macht. Gij zult horen spreken niet meer: komt tot Mijn woord, tot Mijne Sacramenten, komt om Mijn kruis te dragen; maar komt gij gezegende Mijns Vader, be-erft dat Koninkrijk, dat u bereid is voor de grondlegging der wereld, Matth. 25:34.
Amen.

Ds. Petrus van der Hagen (1641-1671)
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

caprice schreef:Och! dat dan deze dag, op dewelke Bethlehem Christus zag geboren worden, Hij eens wederom mocht geboren worden, en een nieuwe gedaante krijgen in uwe zielen. Hebt gij geen plaats voor Christus in uw harte, wilt gij Hem niet herbergen, zijt gij zo vol van de dingen van dit leven, en zo verzadigd van de vettigheden dezer aarde, dat daar niet een hoekje voor Christus open is?
Wilt gij uw hart dan niet veranderd hebben. Staat u dat zo wel aan, dat het tot nog toe geweest is een stal van beesten en een woonplaats van onreinigheid, dat gij Christus dat niet wilt laten veranderen in een paleis van Zijn heerlijkheid, en een tempel des Heiligen Geestes?
Och! dat dit Goddelijke Kind, ja deze God en Mens, u verwaardigen wilde om in te gaan in uw hart, daar te groeien en toe te nemen, daar Zich te versterken en te regeren tot in eeuwigheid.

Zie Ik sta aan de deur en klop, indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur open doen, Ik zal tot hem inkomen en Ik zal met hem Avondmaal houden, en hij met Mij, zegt Hij, Openb. 3:20. Hij veracht geen arme woonplaats, Hij werd geboren in een stal, en nu woont Hij ook bij de verslagene van hart, en Hij is nabij de gebrokene van geeste, Psalm 34:19. Hoe armer gij van geest zijt, hoe liever deze rijke Zaligmaker wonen zal in u. Hij veracht de hovaardige en opgeblazene van harten, de nederige geeft Hij genade, 1 Petr. 5:5. Hoe gij hongeriger en dorstiger zijt, hoe liever Hij u verzadigen zal. Die om uwentwil kwam op de aarde, zal u die verstoten wanneer gij komt tot Hem? Ontvangt Hem maar met een waarachtig geloof, en zo al uw hart gereinigd wezen, gelijk een beest dat moede en hongerig is, komt gelopen naar de stal en kribbe, waar zijn voedsel is. Komt zo hier tot deze tafel, waar de spijze van uw ziel is opgedist. Neemt dit kindeken op in de armen uwes geloofs, drukt Het aan uwe borst, kust Hem met uw mond. Zeg immers mijn Liefste is mijne, en ik ben Zijne, Hooglied 2:16.

Beken dat in Hem alleen uw zaligheid is, en dat zonder Hem gij niets kunt doen. Komt daar met een hart, brandende van begeerte, om die Zaligmaker wederom te beminnen, en te leven ter ere Desgene Die voor u geboren en gestorven is. Dat gij moogt zeggen: Ik leve, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij, Gal. 2:20.
Zo gij met zulke gedachten hebt aangehoord de historie van Zijn geboorte, zo gij met dat voornemen nadert tot de gemeenschap van Zijn dood, wij verzekeren u dat dit een zalige Kerstdag geweest zal zijn aan uwe ziele. Gij zult meer bate vinden als diegene die uit nieuwsgierigheid deze historie horen verhandelen. Wat verschilt die tale: 'heden is de Zaligmaker geboren', of; 'Die heden geboren is, is mijn Zaligmaker, die is voor mij gestorven!' en ik ben gestorven met Hem, en daarom ontvang ik de zegelen van Zijn gemeenschap, de panden van Zijne genade.

Kom dan tot de bruiloft des Lams, kom tot in de binnenkameren van onze Koning, komt, ziet, tast en smaakt, hoe lieflijk onze God is: zo zal Christus Zich openbaren aan uwe zielen, hier in genade, hiernamaals in heerlijkheid, wanneer gij Hem zult zien zitten op den Troone des Vaders, bekleed met Majesteit en heerlijkheid, en omsingeld met de engelen Zijner macht. Gij zult horen spreken niet meer: komt tot Mijn woord, tot Mijne Sacramenten, komt om Mijn kruis te dragen; maar komt gij gezegende Mijns Vader, be-erft dat Koninkrijk, dat u bereid is voor de grondlegging der wereld, Matth. 25:34.
Amen.

Ds. Petrus van der Hagen (1641-1671)
Met instemming gelezen.
Het luistert nauw op de herdenking van dit werkelijke heilsfeit:
Beken dat in Hem alleen uw zaligheid is, en dat zonder Hem gij niets kunt doen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
parel

Bericht door parel »

Een man fluisterde: "God, zeg wat tegen mij."
En de tuinfluiter zong zijn lied.
Maar de man hoorde het niet.

En de man riep: "God, spreek tegen mij."
En de bliksem en onweer raasde langs de hemel.
Maar de man luisterde er niet naar.

De man keek in het rond en zei:
"God, laat mij dan iets van U zien."
En de noorderster scheen helder.
Maar de man zag het niet.

De man schreeuwde: "God, laat mij een wonder zien."
En een nieuw leven werd geboren.
Maar de man had er geen aandacht voor.

In wanhoop huilde de man: "God, raak mij aan, laat me toch merken dat U er bent."
En op dat moment stak God zijn hand uit en raakte hem aan.
Maar de man veegde de vlinder van zijn schouder en liep verder.

-> God is er in de kleinste dingen!
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Gesloten