Kleine vreugden

DDD

Re: Kleine vreugden

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:Dat zijn we dan oneens.

Een huis kan bijzonder in waarde dalen. Het kan 300 procent in waarde stijgen in 15 jaar, maar natuurlijk ook 50 procent in waarde dalen. Dat is verder niet erg, je moet toch ergens wonen en als je meer dan 20 jaar op één plaats woont is kopen meestal voordeliger. Hoewel dat met de huidige bevolkingskrimp voor de komende 20 jaar nog maar zeer de vraag is.

Maar een studie blijft altijd waardevol, zeker als je de schuld alleen hoeft terug te betalen als je een fatsoenlijk inkomen hebt.
Zeker als je dit bericht dan leest, deze week:
Hbo'ers vinden moeilijk werk.
Nu blijkt dat genuanceerder te liggen, omdat dit een beperkt aantal studierichtingen betreft, maar toch.
Veel afgestudeerden vinden geen baan, of (ver) beneden hun niveau.

W.b. huis kopen, dat ligt telkens anders, dan ligt aan de economie. Een aantal jaar geleden kregen wij het advies om elke 5 jaar steeds een wat duurder te huis te kopen. Dat hebben wij niet gedaan, wij durfden dat niet aan.

Toen wij ons huis kochten, lag dat ook best moeilijk, omdat wij geen tweeverdieners waren, mijn man moest het alleen verdienen.
Nu lijkt het vrijwel onmogelijk voor de starters, je bent als jong stel verplicht om beide te werken en het liefst met een starterskapitaal (van de ouders) een hypotheek te nemen. Maar de huren liggen ook hoog, vind ik. Zie maar eens een leuk appartementje onder de 400 euro per maand te vinden.

Je krijgt door de jaren heen allerlei adviezen van mensen die er verstand van hebben.
We hebben altijd onze eigen koers maar gevaren en dat is in ons geval goed uitgekomen.
Maar als ik hoor hoe allerlei regels inmiddels zijn afgeschaft, neem ik mijn petje af voor degenen die het nog aandurven om een huis te kopen.
Mensen die zo´n advies geven hebben vast nog nooit van een Ponzi-scheme of in goed Nederlands piramidespel gehoord. Daar zou ik maar niet teveel naar luisteren.

Huren zijn ook hoog, dat is waar. Maar hypotheekrente plus onderhoud en belastingen liggen ongeveer even hoog, en daarbij loop je ook nog eens een beleggingsrisico. Het is nogal wat om een groot deel van je vermogen in een huis te stoppen en dan te zien dat dat flink in waarde daalt. Momenteel lijkt het even mee te vallen, maar op lange termijn is een waardedaling -los van de afschrijving- bij bevolkingskrimp onvermijdelijk, dat kan iedere weldenkende Nederlander bedenken.

Maar een goede opleiding, mits deze bij je past, is het geld altijd waard. Ook als je huismoeder of -vader bent is een opleiding geen weggegooid geld. Het is zo dat HBO-ers momenteel niet zo gemakkelijk een baan vinden, maar laagopgeleiden vinden nog moeilijker een baan, behalve dan natuurlijk als ze een nuttig vak beheersen, dan zijn ze beter af dan een HBO-er communicatiestrategie en dat soort dingen.

En als je een baan vindt onder je niveau, dan heb je in ieder geval nog een baan. Dat kan ook niet iedereen zeggen.

Bovendien hoef je de studieschuld niet terug te betalen als je geen goed inkomen hebt. Dus het risico is nul. Kom daar maar eens om bij een bank. Die zet je zonder pardon het huis uit als dat beter uitkomt. Het is dat daarmee de waarde van de huizen nog sneller zou dalen, wat niet echt in het belang van de banken is, anders waren er nog veel meer mensen uit huis gezet.

Als je nu een huis koopt, moet je lenen zonder rekening te houden met de hypotheekrenteaftrek. Dan is de kans dat je een probleem krijgt niet zo heel groot. Maar zeker in gebieden buiten de Randstad zal huren vaak een aantrekkelijke optie zijn.
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

Tot nu toe zijn wij met ons gezin iedere paar jaar verhuisd. Heerlijk!
Soms is het helemaal niet ver. Het genot om weer een nieuwe bakker en supermarkt te ontdekken! :)
(Wij huren altijd. Dat maakt snel verhuizen wel makkelijker natuurlijk.)
DDD

Bericht door DDD »

Alleen al vanwege de rommel die je dan moet wegdoen zou ik dat niet graag doen. Bovendien ben je zo drie weken of een maand kwijt aan extra werk. Waar haal je de tijd vandaan;-)

Maar dan is huren inderdaad de enige optie, anders betaal je meer overdrachtsbelasting dan je aan huur zou betalen...
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:Dat zijn we dan oneens.

Een huis kan bijzonder in waarde dalen. Het kan 300 procent in waarde stijgen in 15 jaar, maar natuurlijk ook 50 procent in waarde dalen. Dat is verder niet erg, je moet toch ergens wonen en als je meer dan 20 jaar op één plaats woont is kopen meestal voordeliger. Hoewel dat met de huidige bevolkingskrimp voor de komende 20 jaar nog maar zeer de vraag is.

Maar een studie blijft altijd waardevol, zeker als je de schuld alleen hoeft terug te betalen als je een fatsoenlijk inkomen hebt.
Zeker als je dit bericht dan leest, deze week:
Hbo'ers vinden moeilijk werk.
Nu blijkt dat genuanceerder te liggen, omdat dit een beperkt aantal studierichtingen betreft, maar toch.
Veel afgestudeerden vinden geen baan, of (ver) beneden hun niveau.

W.b. huis kopen, dat ligt telkens anders, dan ligt aan de economie. Een aantal jaar geleden kregen wij het advies om elke 5 jaar steeds een wat duurder te huis te kopen. Dat hebben wij niet gedaan, wij durfden dat niet aan.

Toen wij ons huis kochten, lag dat ook best moeilijk, omdat wij geen tweeverdieners waren, mijn man moest het alleen verdienen.
Nu lijkt het vrijwel onmogelijk voor de starters, je bent als jong stel verplicht om beide te werken en het liefst met een starterskapitaal (van de ouders) een hypotheek te nemen. Maar de huren liggen ook hoog, vind ik. Zie maar eens een leuk appartementje onder de 400 euro per maand te vinden.

Je krijgt door de jaren heen allerlei adviezen van mensen die er verstand van hebben.
We hebben altijd onze eigen koers maar gevaren en dat is in ons geval goed uitgekomen.
Maar als ik hoor hoe allerlei regels inmiddels zijn afgeschaft, neem ik mijn petje af voor degenen die het nog aandurven om een huis te kopen.
Mensen die zo´n advies geven hebben vast nog nooit van een Ponzi-scheme of in goed Nederlands piramidespel gehoord. Daar zou ik maar niet teveel naar luisteren.

Huren zijn ook hoog, dat is waar. Maar hypotheekrente plus onderhoud en belastingen liggen ongeveer even hoog, en daarbij loop je ook nog eens een beleggingsrisico. Het is nogal wat om een groot deel van je vermogen in een huis te stoppen en dan te zien dat dat flink in waarde daalt. Momenteel lijkt het even mee te vallen, maar op lange termijn is een waardedaling -los van de afschrijving- bij bevolkingskrimp onvermijdelijk, dat kan iedere weldenkende Nederlander bedenken.

Maar een goede opleiding, mits deze bij je past, is het geld altijd waard. Ook als je huismoeder of -vader bent is een opleiding geen weggegooid geld. Het is zo dat HBO-ers momenteel niet zo gemakkelijk een baan vinden, maar laagopgeleiden vinden nog moeilijker een baan, behalve dan natuurlijk als ze een nuttig vak beheersen, dan zijn ze beter af dan een HBO-er communicatiestrategie en dat soort dingen.

En als je een baan vindt onder je niveau, dan heb je in ieder geval nog een baan. Dat kan ook niet iedereen zeggen.

Bovendien hoef je de studieschuld niet terug te betalen als je geen goed inkomen hebt. Dus het risico is nul. Kom daar maar eens om bij een bank. Die zet je zonder pardon het huis uit als dat beter uitkomt. Het is dat daarmee de waarde van de huizen nog sneller zou dalen, wat niet echt in het belang van de banken is, anders waren er nog veel meer mensen uit huis gezet.

Als je nu een huis koopt, moet je lenen zonder rekening te houden met de hypotheekrenteaftrek. Dan is de kans dat je een probleem krijgt niet zo heel groot. Maar zeker in gebieden buiten de Randstad zal huren vaak een aantrekkelijke optie zijn.
Wat ons opvalt, is de enorme verandering. Men vindt het heel bijzonder dat je je 30jarig jubileum viert, bij hetzelfde bedrijf.
Ook als je langer dan 30 jaar getrouwd bent.
Hoe komt het nu toch dat alles zo vluchtig is, een jong volwassene is blij als een baan met een halfjaarcontract wordt aangeboden.
Als je langer dan 5 jaar getrouwd bent.
Hoe komt het dat alles zo vluchtig is geworden?
Dat is ergens gebeurd, we waren er allemaal bij en zagen dit niet afglijden volgens mij. het was er opeens.
Ik vind dat een teken des tijds, dat alles maar kortstondig is, waar het ook over gaat.
Ik heb medelijden met de jongeren, zij groeien op met de wetenschap dat alles maar kort en snel is.
In feite is dit DE WAARHEID.
Maar wij hadden vroeger als 20 jarigen, oceanen van tijd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Ik stoor me daar ook aan. Ik wil er ook niet aan meedoen. Ik ben werkgever, en zit ook niet te wachten op personeel dat na twee jaar verdwijnt. Mijn vroegere directeur deed alsof dat normaal was, maar als je een baan hebt naar je zin, waar je iets nuttigs doet en naar behoren betaald wordt, kun je daar mijns inziens beter blijven, tenzij je je ergens anders in je vakgebied verder kunt ontwikkelen, misschien.

Anderzijds kan het soms ook zijn dat je ongelukkig wordt op een bepaalde functie, en een nieuwe stap moet zetten.
Dodo

Bericht door Dodo »

Cavia-geluk: voor het eerst basilicum proeven :oops
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Vinden ze dat lekker?
Dodo

Bericht door Dodo »

Chrisje72 schreef:Vinden ze dat lekker?
Ik heb wat rondgelezen op internet, en ze zijn echte kruideneters. Ik heb nu citroenmelisse gegeven, en munt, en nu dus basilicum. Ze vinden het heerlijk. Brandnetel laten ze nog liggen, misschien moet ik die drogen. Maar hun eten bestaat in het wild voor een groot deel uit kruiden, dus ja, ze lusten het graag. Ik wist het eerst ook niet.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Chrisje72 schreef:Vinden ze dat lekker?
Ik heb wat rondgelezen op internet, en ze zijn echte kruideneters. Ik heb nu citroenmelisse gegeven, en munt, en nu dus basilicum. Ze vinden het heerlijk. Brandnetel laten ze nog liggen, misschien moet ik die drogen. Maar hun eten bestaat in het wild voor een groot deel uit kruiden, dus ja, ze lusten het graag. Ik wist het eerst ook niet.
Onze konijntjes waren ook dol op keukenkruiden, o.a. peterselie en citroenmelisse. Ook een blaadje witlof ging er altijd in.
Tip: als je een toko of turkse supermarkt in de buurt hebt, betaal je minder dan de helft heb ik ontdekt.
Veel jonge vrouwen drinken tegenwoordig thee, getrokken van verse munt en in de supermarkt betaal je al snel anderhalve euro voor een miezerig bosje.
In de toko heb je voor 50 cent een hele bos!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Huismans avatar
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Waar blijft die van jou @Modesto? ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Hierissidan!
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Orchidee

Bericht door Orchidee »

:super
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Dodo

Bericht door Dodo »

De eerstewereldproblemen van een nieuwe telefoon. Hoe zet ik de foto's en de muziek over, welke beltoon en zo verder. Leukleukleuk...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:De eerstewereldproblemen van een nieuwe telefoon. Hoe zet ik de foto's en de muziek over, welke beltoon en zo verder. Leukleukleuk...
Ik weet er alles van...

Van problemen dan, niet van telefoons...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie