Mensen die zo´n advies geven hebben vast nog nooit van een Ponzi-scheme of in goed Nederlands piramidespel gehoord. Daar zou ik maar niet teveel naar luisteren.Mara schreef:Zeker als je dit bericht dan leest, deze week:DDD schreef:Dat zijn we dan oneens.
Een huis kan bijzonder in waarde dalen. Het kan 300 procent in waarde stijgen in 15 jaar, maar natuurlijk ook 50 procent in waarde dalen. Dat is verder niet erg, je moet toch ergens wonen en als je meer dan 20 jaar op één plaats woont is kopen meestal voordeliger. Hoewel dat met de huidige bevolkingskrimp voor de komende 20 jaar nog maar zeer de vraag is.
Maar een studie blijft altijd waardevol, zeker als je de schuld alleen hoeft terug te betalen als je een fatsoenlijk inkomen hebt.
Hbo'ers vinden moeilijk werk.
Nu blijkt dat genuanceerder te liggen, omdat dit een beperkt aantal studierichtingen betreft, maar toch.
Veel afgestudeerden vinden geen baan, of (ver) beneden hun niveau.
W.b. huis kopen, dat ligt telkens anders, dan ligt aan de economie. Een aantal jaar geleden kregen wij het advies om elke 5 jaar steeds een wat duurder te huis te kopen. Dat hebben wij niet gedaan, wij durfden dat niet aan.
Toen wij ons huis kochten, lag dat ook best moeilijk, omdat wij geen tweeverdieners waren, mijn man moest het alleen verdienen.
Nu lijkt het vrijwel onmogelijk voor de starters, je bent als jong stel verplicht om beide te werken en het liefst met een starterskapitaal (van de ouders) een hypotheek te nemen. Maar de huren liggen ook hoog, vind ik. Zie maar eens een leuk appartementje onder de 400 euro per maand te vinden.
Je krijgt door de jaren heen allerlei adviezen van mensen die er verstand van hebben.
We hebben altijd onze eigen koers maar gevaren en dat is in ons geval goed uitgekomen.
Maar als ik hoor hoe allerlei regels inmiddels zijn afgeschaft, neem ik mijn petje af voor degenen die het nog aandurven om een huis te kopen.
Huren zijn ook hoog, dat is waar. Maar hypotheekrente plus onderhoud en belastingen liggen ongeveer even hoog, en daarbij loop je ook nog eens een beleggingsrisico. Het is nogal wat om een groot deel van je vermogen in een huis te stoppen en dan te zien dat dat flink in waarde daalt. Momenteel lijkt het even mee te vallen, maar op lange termijn is een waardedaling -los van de afschrijving- bij bevolkingskrimp onvermijdelijk, dat kan iedere weldenkende Nederlander bedenken.
Maar een goede opleiding, mits deze bij je past, is het geld altijd waard. Ook als je huismoeder of -vader bent is een opleiding geen weggegooid geld. Het is zo dat HBO-ers momenteel niet zo gemakkelijk een baan vinden, maar laagopgeleiden vinden nog moeilijker een baan, behalve dan natuurlijk als ze een nuttig vak beheersen, dan zijn ze beter af dan een HBO-er communicatiestrategie en dat soort dingen.
En als je een baan vindt onder je niveau, dan heb je in ieder geval nog een baan. Dat kan ook niet iedereen zeggen.
Bovendien hoef je de studieschuld niet terug te betalen als je geen goed inkomen hebt. Dus het risico is nul. Kom daar maar eens om bij een bank. Die zet je zonder pardon het huis uit als dat beter uitkomt. Het is dat daarmee de waarde van de huizen nog sneller zou dalen, wat niet echt in het belang van de banken is, anders waren er nog veel meer mensen uit huis gezet.
Als je nu een huis koopt, moet je lenen zonder rekening te houden met de hypotheekrenteaftrek. Dan is de kans dat je een probleem krijgt niet zo heel groot. Maar zeker in gebieden buiten de Randstad zal huren vaak een aantrekkelijke optie zijn.