Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Erasmiaan

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Erasmiaan »

Overigens zondagochtend een preek gehoord over Handelingen 2 met deze tekst:

16 Maar dit is het, wat gesproken is door den profeet Joël:
17 En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.
18 En ook op Mijn dienstknechten, en op Mijn dienstmaagden, zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten, en zij zullen profeteren.

In zijn voorafspraak sprak de dominee onder meer over pinksteren als het feest der vervulling. Het is opvallend dat in de eerste vier verzen drie keer het woord vervulling gebruikt wordt:

En als de dag van het Pinkster feest vervuld werd,.... en vervulde het gehele huis,..... En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest

De tijd vervuld, het huis vervuld en de mensen vervuld.

Ook haalde hij nog een al bekend gezegde aan: Kerst: God met ons, Goede Vrijdag: God voor ons, pinksteren: God in ons.

De gedachten waren (uit het hoofd geciteerd):

De tijd de vervulling (de laatste dagen);
De personen die vervuld worden (jongelingen, jongedochters, ouden, dienstknechten en dienstmaagden);
De vruchten der vervulling (profeteren, gezichten zien, dromen dromen en nogmaals profeteren).
Marnix

Bericht door Marnix »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:HeartCry en JijDaar happenings.
Wat klinkt dat weer heerlijk positief...
Wat er zich in de Flevopolder zich afspeelde was zeker nog positiever....

Opwekking trekt meer dan 50.000 bezoekers

BIDDINGHUIZEN (ANP) – Het christelijke evenement Opwekking bij Biddinghuizen heeft dit pinksterweekeinde een recordaantal bezoekers getrokken. Het aantal lag „ver boven de 50.000", aldus directeur Joop Gankema van stichting Opwekking.

Vorig jaar waren er 50.000 bezoekers. Volgens Gankema waren er deze keer misschien wel 60.000 mensen, maar het was zo druk dat de organisatie het tellen op een gegeven moment niet meer kon bijhouden.

Gankema vindt het heel bijzonder dat zoveel christenen uit verschillende kerkgemeenten zijn samengekomen. „Want het is geen popconcert. We gaan met mensen de diepte in. Het is een prachtige belevenis. De eenheid die je als christenen met elkaar beleeft, vind je hier terug".

Opwekking vierde het pinksterfeest met zang, gebed, themadiensten en een afsluitend aanbiddingsconcert. Het evenement duurde van vrijdagavond tot en met maandag. Er bleven ruim 17.000 mensen overnachten op het kampeerterrein bij het evenement, ook een recordaantal.
Ik ben het eens met het gevoelen van DIA, dat ik hier heel verdrietig van word.
Waarom worden DIA en Luther hier heel verdrietig van?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Waarom worden DIA en Luther hier heel verdrietig van?
Misschien vinden ze het jammer dat jij van je gemeente losgeweekt wordt.
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Ik ben vaak naar Opwekking en andere bijeenkosmten geweest, maar ik ben nog steeds niet losgeweekt. Mensen moeten niet zo overdrijven, met dat losweken. Het lichaam van Christus bestaat uit meer delen dan enkel het gereformeerde deel.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hoezo, ik vind dat zo'n vreemd argument. Ik heb de andere discussie er ook even op nagelezen. Ik ben in het verleden naar een interkerkelijke jeugdkerk gegaan, 1x in de maand op zondagavond. God heeft me er veranderd en sindsdien ben ik veel betrokkener bij en actiever in eigen kerk. En zo heb ik talloze verhalen gehoord van jongeren die er werden veranderd en juist daardoor terugkwamen bij hun eigen kerk, zich weer bij een kerk aansloten etc. en er actieve leden van werden in plaats van passieve, ongeinteresseerde leden. Maar dat maakt sommigen niks uit, die vinden het prima als je iedere zondag 2x in de kerk zit en hoe je er dan zit maakt niet uit. Het kerkverband centraal stellen in plaats van Christus. Zouden ze dat doen, dan zouden ze blij zijn dat die mensen positief veranderd zijn en dat dat ook in eigen kerk (als daar ruimte voor is) te merken is.

En dan is Opwekking nog een wat ander verhaal. Ik was dit weekend aan het kamperen en kon dus sowieso niet naar mijn eigen gemeente gaan. Nou krijg ik de indruk dat dit helemaal niet erg is, tenzij je naar Opwekking gaat. Dan mist men mij opeens in eigen kerk, ga ik naar een kerk in de buurt, dan mist men mij in eigen gemeente opeens niet? Gaan mensen soms ook niet op vakantie omdat ze dan niet in hun eigen kerk kunnen zitten, ze gemist worden en men bang is voor "losweking"?

Altijd weer erg opbeurend, een schitterende dienst gehad zondag en een mooie zangdienst, een hoop geleerd, gesticht, opgebouwd. En dat mensen dat dan weer de grond in willen boren met dit soort onzinargumenten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Tja, wat is losgeweekt?

Overigens gaat de term losweking niet over Opwekking. Als je daar wat van wilt lezen, kan ik je het boekje "Reformatorisch of evangelisch" aanbevelen, van L. Snoek.
freek

Bericht door freek »

Wij hadde zondagavond een heel bijzondere preek over Efeze 5:18 "En word niet dronken van wijn, waarin losbandigheid is, maar word vervuld met de Geest"
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Maandag 2e Pinksterdag hadden we leesdienst maar het was (voor mij i.i.g.) een bijzondere dienst. De preek die gelezen werd was van ds. C. Harinck.
N.a.v. Rom. 8:1-17. Kerntekst: vs 16:
Het getuigenis van de Heilige Geest.
1. de betekenis
2. de noodzaak
3. de zekerheid
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marnix schreef:Hoezo, ik vind dat zo'n vreemd argument. Ik heb de andere discussie er ook even op nagelezen. Ik ben in het verleden naar een interkerkelijke jeugdkerk gegaan, 1x in de maand op zondagavond. God heeft me er veranderd en sindsdien ben ik veel betrokkener bij en actiever in eigen kerk. En zo heb ik talloze verhalen gehoord van jongeren die er werden veranderd en juist daardoor terugkwamen bij hun eigen kerk, zich weer bij een kerk aansloten etc. en er actieve leden van werden in plaats van passieve, ongeinteresseerde leden. Maar dat maakt sommigen niks uit, die vinden het prima als je iedere zondag 2x in de kerk zit en hoe je er dan zit maakt niet uit. Het kerkverband centraal stellen in plaats van Christus. Zouden ze dat doen, dan zouden ze blij zijn dat die mensen positief veranderd zijn en dat dat ook in eigen kerk (als daar ruimte voor is) te merken is.

En dan is Opwekking nog een wat ander verhaal. Ik was dit weekend aan het kamperen en kon dus sowieso niet naar mijn eigen gemeente gaan. Nou krijg ik de indruk dat dit helemaal niet erg is, tenzij je naar Opwekking gaat. Dan mist men mij opeens in eigen kerk, ga ik naar een kerk in de buurt, dan mist men mij in eigen gemeente opeens niet? Gaan mensen soms ook niet op vakantie omdat ze dan niet in hun eigen kerk kunnen zitten, ze gemist worden en men bang is voor "losweking"?

Altijd weer erg opbeurend, een schitterende dienst gehad zondag en een mooie zangdienst, een hoop geleerd, gesticht, opgebouwd. En dat mensen dat dan weer de grond in willen boren met dit soort onzinargumenten.
Ik hoop dat jij niet hieraan heb meegedaan ;)
Christelijke vandalen slopen auto's BIDDINGHUIZEN - Rondom het christelijke feest Opwekking in Biddinghuizen zijn dit weekeinde vernielingen aangericht bij een naastgelegen bedrijf. Dat maakte de directeur René van Westendorp van de gedupeerde zaak woensdag bekend.
Bezoekers van de Opwekking kwamen het terrein van het outdoorbedrijf op en vernielden drie wagens. Van Westendorp: „Alle ruiten zijn er uit geslagen en de terreinverlichting is kapot gemaakt. Ook het hek is vernield. De schade bedraagt tussen de 10.000 en 15.000 euro.”
De buren van het bedrijf zagen het gebeuren en belden de politie, stelt de directeur. „Die kon de daders niet te pakken krijgen. Maar de organisatie van Opwekking voelt zich erg verantwoordelijk en heeft toegezegd de schade te vergoeden.”
Directeur Joop Gankema van het feest bevestigt dat. „Wij vinden het heel spijtig dat dit is gebeurd en voelen ons verantwoordelijk, ook vanuit onze christelijke achtergrond. Gerechtigheid was nota bene het thema van deze Opwekking. Daarom willen we de schade betalen.” De organisatie probeert de daders te achterhalen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Uiteraard niet. Triest dat zoiets gebeurt.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

JolandaOudshoorn schreef:quote]Christelijke vandalen slopen auto's BIDDINGHUIZEN - Rondom het christelijke feest Opwekking in Biddinghuizen zijn dit weekeinde vernielingen aangericht bij een naastgelegen bedrijf. Dat maakte de directeur René van Westendorp van de gedupeerde zaak woensdag bekend.
Bezoekers van de Opwekking kwamen het terrein van het outdoorbedrijf op en vernielden drie wagens. Van Westendorp: „Alle ruiten zijn er uit geslagen en de terreinverlichting is kapot gemaakt. Ook het hek is vernield. De schade bedraagt tussen de 10.000 en 15.000 euro.”
De buren van het bedrijf zagen het gebeuren en belden de politie, stelt de directeur. „Die kon de daders niet te pakken krijgen. Maar de organisatie van Opwekking voelt zich erg verantwoordelijk en heeft toegezegd de schade te vergoeden.”
Directeur Joop Gankema van het feest bevestigt dat. „Wij vinden het heel spijtig dat dit is gebeurd en voelen ons verantwoordelijk, ook vanuit onze christelijke achtergrond. Gerechtigheid was nota bene het thema van deze Opwekking. Daarom willen we de schade betalen.” De organisatie probeert de daders te achterhalen.

Hoe weten ze dat de daders van Opwekking kwamen?
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Marnix

Bericht door Marnix »

Tja, dat weet je nooit honderd procent zeker, iedereen kan daar gewoon het terrein op en af. Maar het vermoeden is er wel.
sweelinck 25

Bericht door sweelinck 25 »

`s morgens Ds. Jongejan, Handelingen 6:7

`s avonds in Ouddorp Ds. H. Lassche, voorbereiding H.A. vr. 81 uit de Heidelberger. Indringend en waarschuwend!
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

's Morgen een preek uit Romeinen 8, dat de Geest Zelf voor ons bid omdat wij niet weten hoe we bidden moeten > leespreek Wulfert Floor
's Avonds over HC Zondag 10 (de voorzienigheid) > leespreek ds. J. Karels.
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
aritha

Bericht door aritha »

Romeinen 4:20b Voorbereiding. ds M. Goudriaan
Romeinen 8:26 ds Kortleve
Plaats reactie