God haat de verworpenen.

HerbertV
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 okt 2008, 22:38

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door HerbertV »

jvdg schreef:Herbert V,

Eigenlijk weet ik niet goed hoe ik op jouw uitgebreide (afscheids-) posting moet reageren.
Je brengt zo heel veel zaken naar voren, dat ik niet weet waar ik moet beginnen.

Maar alleen al de vermelding dat jij denkt dat die 80 familieleden denken verloren te gaan getuigt van weinig empathie.
Weet jij wat in die mensen omgaat?
Weet jij dan zo goed hoe een mens uit eigen kracht kan geloven?
Twijfel jij aan Gods souvereine Genade voor hen die zich verloren achten?

Zo kan ik nog heel lang doorgaan, maar dat heeft geen zin.
Jij hebt je stelling ingenomen, en alles en iedereen die het daar niet mee eens is zit grondig fout.

Einde dus van alle discussie, hetgeen trouwens je eigen wens is.
Dat zeggen ze zelf, lieve schat... Sorry deze moest ik nog even op reageren.
Geka schreef:
Afgewezen schreef:
HerbertV schreef: Dit is een gevolg van de DL, dit is een gevolg van de uitverkiezing. Dit is een gevolg van het gegeven geloof.
En dit is het hele punt waar het om draait. Wat er ook allemaal mis moge zijn in de GG, noch de DL, noch Gods verkiezing, noch 'het gegeven geloof' zijn de oorzaak van het fatalisme dat je in een deel van de gereformeerde gezindte tegenkomt. Dit niet onder ogen te zien, is de fout van HerbertV.
Helemaal mee eens.
Oke, oke. Daar zit wat in. Maar is het je al eens opgevallen, dat in de kerken waar het evangelie ruimer wordt verkondigd, de belijdenisgeschriften ook minder centraal staan? Ik blijf bij mijn standpunten dat de belijdenisgeschriften deze schade hebben aangericht. Ik heb in alle kerken wel gekerkt, en daar waar de mensen het sterkst afdwalen, daar worden de belijdenisgeschriften het meest geprezen.

De verwarring ik zie komt misschien dat ik (onterecht, excuses) alle verbanden over een kam scheer. Ik wil wel duidelijk zeggen dat de ger. gem. er belijdenisgeschriften bij heeft, namelijk de boekjes van dominee Moerkerken. Die hebben ook een hoop schade opgelevert..

Als iemand tegen mij zegt: Bid maar veel of God je het geloof wil geven. Vervolgens doe ik dat enkele jaren. Die enkele jaren ben ik ongelovig. Is dat nu een gevolg van het gegeven geloof of niet? Sorry, maar dat lijkt mij toch niet zo heel moeilijk om te zien.

@Pietje Bel: Toen jij de discussie in kwam, waren de vragen die ik weer stelde al vele malen door mijzelf gesteld. Dus mij eerst willen laten antwoorden, lijkt me een beetje zwak.

Ik heb helemaal nooit alle kerken veroordeeld die de belijdenisgeschriften voor staan. Er zijn genoeg dominee's die ondanks dat Jezus Christus en dien gekruisigd prediken. Maar die dominee's hoor je weinig over de belijdenisgeschriften.

Zelfs al zouden de evangelischen en de hypercalvinisten allebei maar een halve waarheid hebben, dan is het de vraag welke halve waarheid schadelijker is. Hoezo is het schadelijk om de verwerping te ontkennen? Hoezo is het schadelijk om mensen aan te dringen toch in Jezus Christus te gaan geloven? Dat is niet schadelijk! Zelfs al zou het een halve waarheid zijn, het is wel het evangelie.

Maar goed... Ik vond bovenstaand citaat een goede reactie, maar ik ben er van overtuigd (en dat is mijn eigen mening) dat de ontwikkeling die zich afspeeld in de ger. gem. ten diepste voorkomt uit de dogmatiek van het gegeven geloof en de verkiezing-verwerping.
Pietje Belhamel schreef:Op één vraag wil ik nu alvast ingaan: mijn visie op kinderen krijgen in verhouding tot de predestinatieleer. Ik kan niet beweren dat dat helemaal helder voor me is, maar een paar overwegingen die ik zelf heb rond het krijgen van kinderen wil ik wel geven:
- In de eerste plaats is kinderen krijgen een Bijbelse opdracht voor gehuwden: vermenigvuldgigt u.
- In de tweede plaats is de kans dat mijn kinderen verkoren zijn helemaal niet superklein. God werkt verbondsmatig in de lijn van geslachten.
- In de derde plaats heeft Christus uitdrukkelijk gezegd: Laat de kinderen tot Mij komen. Daarin rust een grote verantwoordelijkheid op de ouders om hun kinderen tot Christus te brengen: in het gebed, door ze te vertellen uit de Bijbel, met ze te zingen, te spreken over zonde en genade. Een kind van veel gebeden gaat zelden verloren.
- In de vierde plaats wil ik je vragen waarom in verkiezing-gelovende ouders wel zo bezorgd moeten zijn om kinderen te krijgen, en andere ouders niet. Ook in kerken en gemeenten waar het woord predestinatie nooit valt, is de kerkverlating groot en worden velen ongelovig. In die zin loopt iedere ouder het risico dat hij kinderen op de wereld zet die verloren zullen gaan.
- Rond de geboorte van één van mijn kinderen worstelde ik zelf enorm met de vraag die jij hier voorlegt. Zonder van die worsteling te weten, kreeg ik toen een mailtje waarin stond: 'Je kind kan nog niets met Christus, maar Christus kan al alles met je kind.' En zo werd de verkiezing ineens een troost, want als Christus een baby aanneemt en omhelst, is dat Zijn vrije keuze en niet het verzoek van de baby.
- Tenslotten ben ik ervan overtuigd dat mensen alleen verloren gaan door eigen schuld en stem ik ook hierin met de DL in (in onderscheid van vele refo's) dat godzalige ouders niet hoeven te twijfelen aan de verkiezing en zaligheid van hun jong stervende kinderen.
Mag ik eerlijk zeggen wat ik hier lees:
- Mijn kinderen hebben een grotere kans om zalig te worden, want God werkt in de lijn van de geslachten.
- Door veel te bidden voor mijn kinderen verdien ik het recht dat mijn kinderen haast niet verloren kunnen gaan.

Of de kans nu groot of klein is, dat doet er niet toe. Het gaat er om dat er EEN kans is dat je kind voorbestemd is voor de hel. En met de wetenschap dat DIE kans er is (of het nu 1 of 90 procent is) wil ik het risico niet nemen.

Waarom zou het onbijbels zijn om je kinderen van jongs af aan te vertellen dat Jezus Christus voor hun gestorven is? Dat lijkt me een veel beter plan, dan ze iedere keer te adviseren toch maar veel te bidden. Het komt uiteindelijk op slechts 1 enkel ding aan, voor jou, voor mij en voor je kinderen. Geloven ze dat Jezus Christus voor hun zonden gestorven is. Vragen om vergeving, is vragen naar de bekende weg. God zegt duidelijk in zijn Bijbel dat Hij WIL vergeven. En dan toch jarenlang om vergeving smeken, is de manifestatie van grof ongeloof.

Ik ben ook maar een mens, dat is de reden waarom ik toch nog reageer in tegenstelling tot dat wat ik beloofd had. Maar sommige dingen moest ik echt even recht zetten!

Gegroet,
Herbert
Laatst gewijzigd door HerbertV op 15 nov 2008, 11:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Tiberius »

HerbertV schreef:Sorry deze moest ik nog even op reageren.
Geeft helemaal niets. Tot straks.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door refo »

HerbertV schreef:Waarom zou het onbijbels zijn om je kinderen van jongs af aan te vertellen dat Jezus Christus voor hun gestorven is? Dat lijkt me een veel beter plan, dan ze iedere keer te adviseren toch maar veel te bidden. Het komt uiteindelijk op slechts 1 enkel ding aan, voor jou, voor mij en voor je kinderen. Geloven ze dat Jezus Christus voor hun zonden gestorven is. Vragen om vergeving, is vragen naar de bekende weg. God zegt duidelijk in zijn Bijbel dat Hij WIL vergeven. En dan toch jarenlang om vergeving smeken, is de manifestatie van grof ongeloof.

Ik ben ook maar een mens, dat is de reden waarom ik toch nog reageer in tegenstelling tot dat wat ik beloofd had. Maar sommige dingen moest ik echt even recht zetten!

Gegroet,
Herbert
Vragen om vergeving is vragen naar de bekende weg,ja. Maar dan wel positief uitgelegd. Want dat is de opdracht. Je bedoelt waarschijnlijk dat mensen de vergeving dan niet écht verwachten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
pietjebel
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2007, 08:54

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door pietjebel »

-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
HerbertV
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 okt 2008, 22:38

God haat de verworpenen (2)

Bericht door HerbertV »

EDIT: E.e.a. was niet meer van toepassing omdat het topic weer open is, en heb ik uit de post gehaald

Waar gaat dit over? Kan daar niet even over overlegd worden? Het onderwerp God haat de verworpenen was nog helemaal niet afgerond. Zit ik een uitgebreide reactie te typen, gaat het topic zomaar op slot. Herman, je hebt niet deelgenomen in de discussie, dus eerlijk gezegd vindt ik dit handelen een klein beetje heel erg vreemd. Pietje Bel en ik hebben het e.e.a. nog naar elkaar open staan, waar ik graag op terug had gekomen had, ware het niet dat er opeens een slot op het topic zit.

Ik zal even heel kort het verband van de laatste berichten met het topic aantonen:
- God haat de verworpenen
- God kiest de mensen uit die in hem zullen gaan geloven
- God schenkt het geloof aan die mensen
- God schenkt dat geloof door een weg van waarachtige bekering
- Doordat God het schenkt, kom je in het spanningsveld of het geloof niet onterecht toegeeigend is, of dat het echt door God geschonken is.
- Om toch zekerheid te hebben, kun je je in de ger. gem. valideren a.d.h.v. de bevindelijke traditie, en allerhande ervaringen die daarbij horen (zie boekjes Blaauwendraad)

Omdat dit het onderwerp God haat de verworpenen onder het topic Dogma en Belijdenis staat, was het voor mij van belang om het verband tussen de belijdenisgeschriften en de huidige koers van de gereformeerde gemeenten aan te tonen. Dit werd omwille van de karikatuur verwijten door mij concreet gemaakt. Het lijkt mij een beetje voorbarig om uit het feit dat enkele mensen 1 dag off-topic gaan het forum te sluiten. Dat andere kerken met dezelfde belijdenisgeschriften niet over de schreef gaan, daaruit kan niet geïmpliceerd worden dat de het dus niet aan de belijdenisgeschriften ligt.

Ik vermoed eerlijk gezegd door Herman een diepere weerstand tegen het onderwerp wat eigenlijk ter sprake komt. Daar wil men gewoon niet van weten. En dat doet men het forum maar op slot. Maar niemand ontneemd mij 2 seconden voor dat ik op de verzend knop druk de mogelijkheid om mijn bericht te plaatsen, dus die wil ik hier nog even gewoon herhalen:

---

cosmo schreef:
freek schreef: Vind je dit vreemd dan? Moet je de eerste Johannes-brief maar eens lezen. Daar worden nogal wat criteria gesteld, die jou en mij confronteren met de vraag: heb ik Hem echt hartelijk lief, heb ik mijn broeders lief, heb ik zijn geboden lief etc. Juist als je van je geloof in Christus overtuigd ben, hoeft dit toch geen enge vraag te zijn?
Dat vind ik zeker niet vreemd. Eerder vind ik het vanzelfsprekend. Hoe kun je beweren in Jezus jouw Verlosser te zien, maar verder geen acht te slaan op regels die worden gegeven hoe een christen betaamt te leven?

Mijn verbazing betreft eigenlijk de mensen die elke zondag naar de kerk gaan, maar deze vragen niet met zekerheid kunnen beantwoorden. Daarnaast verbaast het me dat mensen die menen alle bovenstaande vragen positief te kunnen beantwoorden, door een predikant openlijk worden aangevallen op de wijze waarop zij deze vragen hebben beantwoord. Mensen in deze kerken weten al dat er 'moeilijk' gedaan wordt over het aangaan aan de Avondsmaaltafel, en derhalve zal men op integere wijze voor zichzelf nagaan of zij inderdaad gerechtigd zijn om aan te gaan.
En daarom ben jij afkomstig uit een evangelische 'lichtere' gemeente, en is het merendeel van de mede-discussianten binnen dit topic lid van een kerk in de bevindelijk gereformeerde traditie.

En voor jouw, cosmo, gaan dan heel veel dingen er gewoon weg niet in. Dat kan je ook haast niet begrijpen als je er zelf niet in ben opgegroeid. Ik ben opgegroeid in de o.g.g. en daar ging alleen de enige ouderling die er was aan het avondmaal. En dat werd inderdaad gezien (zoals iemand al opmerkte) als het summum van rechtzinnigheid. Het aantal avondmaalsgangers zou de graadmeter voor de juistheid van de leer zijn.

Cosmo, laat duidelijk zijn dat ik volledig achter het geen jij zegt staat. We dwalen hiermee af van de topic, maar het is wel iets wat ik al eerder probeerde duidelijk te maken. Door de dogmatiek worden er inderdaad veel eisen (bij)gesteld aan een avondmaalsganger. Laat ik mijn punt verder uit te werken, door op enkele zaken te reageren:
Erasmiaan schreef:
HerbertV schreef:Het is geen karikatuur, het is de harde, harde werkelijkheid. Laat ik me specialiseren op de ger. gem. en zwaarder. Het aantal avondmaalsgangers is bedroevend (10% in de navolgende gemeente). En toch presteert dominee * uit de gereformeerde gemeenten te * het te zeggen in de dienst na de nabetrachting met ongeveer deze woorden: "De kerkenraad was geschrokken van de hoeveelheid avondmaalsgangers, mensen u bent niet zomaar zalig! O, dat onterecht toe-eigenen..".
Dit is dus een verdraaiing van de werkelijkheid. Helaas, maar als jij op deze basis je argumenten bouwt dan heb ik niet eens zin om je te antwoorden.
Ontkennen is wel erg makkelijk. Toch is het de harde werkelijkheid. Destijds was ik daarover zo gefrustreerd dat ik de dag na de preek een e-mail stuurde naar mensen die ik wilde waarschuwen. Dit was de dag na de preek, dus ik kon het op dat moment goed herinneren, en alles wat ik citeer van de dominee is werkelijk gezegd. Ik zal een relevant gedeelte daarvan even herhalen:


(...)
De dominee vertelde concrete dingen die een waarachtige bekering zou moeten meemaken (niet de straat oversteken omdat je bang bent dat de aarde opensplijt, elk gebod als een hamerslag in je ziel, en nog veel meer). Ik heb het al vaker gezegd maar naar mijn idee is het grote gevaar van zulke opmerkingen, dat ze tot standaard verheven worden.
(...)
Ik, en ik denk veel mensen met mij, ervaren het alsof de dominee zegt: “Zonder de gevoelens die ik je beschreven heb, is er geen sprake van een waarachtige bekering”. Over berouw van zonden zijn we het allemaal eens, alleen het grote probleem van de preek van gisteren was, dat er minimums aangesteld werden. Je moest tenminste dit voelen, tenminste zus, enzovoorts.
(...)
Goed, stel dat er zulke mensen aanwezig waren, die graag zalig wilden worden. Kregen ze dan te horen hoe ze zalig moesten worden? Ik heb het niet gehoord. Nogmaals, ik begrijp dat deze preek over de wet ging, maar dat wil niet zeggen dat het evangelie doodgezwegen mag worden. De mensen die zich ellendig voelde hoorde: “Laat ze maar doorsudderen, zeg maar niets, alleen kijken.”. Oftewel wijs deze mensen vooral niet op Jezus, want je kon het wel is te vroeg doen en “Je handen branden”. Oftewel je mag mensen niet zomaar op Jezus wijzen, en dat alleen het geloof in hem zalig maakt, maar je kan beter niets zeggen en “God de balsem in de wonden laten gieten.”. Want ontmoedigend (lijkt mij), als je als dominee niet meer Jezus mag preken, omdat je bang bent dat de persoon in kwestie er te vroeg met Jezus vandoor gaat.
(...)
Ik hoop dat u het ziet, in vers 35:

35 En Filippus deed zijn mond open en beginnende van diezelfde Schrift, verkondigde hem Jezus.

Hij verkondigde hem JEZUS. Heb u daar gisterenmiddag iets van gehoord? Wij zouden zeggen: Verkondig hem eerst maar eens de wet. En wijs hem dan niet op Jezus, maar laat hem maar sudderen, en laat God de balsem maar gieten.

Deze man kwam binnen een paar uur tot geloof. Denk u dat hij ooit in die tijd, zijn zonden gevoeld kan hebben zoals dominee * een waarachtige bekering omschrijft? Denk u dat Fillippus bang was om Jezus te verkondigen, omdat hij Ethiopiër er misschien met een gestolen Jezus vandoor zou gaan? Ik lees het nergens. Als de kamerling vraagt, mag ik gedoopt worden zegt Fillippus:

Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
(...)
Deze manier van denken, dat je niet zomaar gelovig kan worden, slaat door op alles. Zo ook op wat de dominee over het avondmaal zei. Hij zei: “De kerkenraad is verontrust over het avondmaal”.
(...)
Wat vreselijk: “We zijn verontrust over de hoeveelheid avondmaals gangers. Blijf toch liever zitten, denk toch niet dat u zomaar aan het avondmaal kan komen. Bij sommigen is het duidelijk en bij andere minder duidelijk.”.
(...)
Daar waar de dominee ik janken uit had moeten barsten omdat er zoveel onbekeerden in de kerk zitten, laat hij dat feit totaal links liggen, en barst haast in huilen uit omdat er zo VEEL avondmaalsgangers zijn. Het is toch de gek voor woorden, dat er niet opgeroepen wordt om te komen zoals je bent, maar om te blijven zitten.
(...)
De enige voorwaarde die Fillippus aan de deelneming van de sacramenten stelde was: “Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd”. Ik wou wel, dat dominee * dat ook weer als enige voorwaarde ging stellen. Dan valt er niet zoveel meer te oordelen, maar dan is het om te janken, dat mensen gemaand worden vooral niet zomaar in Jezus te geloven, en liever verloochenen en in de bank blijven zitten.

Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?

En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
(...)


Een reactie bleef uit. Logisch ook, want er valt niets op te zeggen. De Bijbel is zo duidelijk, maar toch helaas voor veel mensen geen bewijs meer. Ik wil niemand veroordelen maar we hoeven geen verstoppertje te spelen als de Bijbel duidelijk anders leert. Natuurlijk gaat het hier om een enkele preek en ik wil dat niet generaliseren.
Tiberius schreef:
cosmo schreef: Dat ben ik niet met je eens. Als gelovige wil je toch juist delen wat jij ervaart? Indien het aantal avondmaalgangers een graadmeter is van het levende geloof in een gemeente, dan lijkt het me dat je je als gelovige weinig thuis voelt, omdat je zo weinig herkent van wat jij ervaart.
Tja. Er staat niet voor niets: als schapen in het midden van de wolven. We hoeven ons hier niet thuis te voelen.
Compleet uit zijn verband gerukt. "Opdat zij allen een zijn". Dat is wat de Bijbel leert over de gemeenschap der gelovigen. De Bijbel laat ons nergens zien dat er in de christengemeenten een scheiding bestond tussen echte-gelovige en wel-naar-de-kerk-gaan-maar-toch-niet-gelovige. Dit heeft alles te maken met de vraag: Wat doe je in de kerk, als je toch niet gelooft? Dat is iets wat ik naar mijn weten al eerder naar voren heb gebracht, maar een beetje off-topic gaat. Dit komt omdat geloof iets heel anders is geworden dan de Bijbel er mee bedoelt. Men spreekt ook liever over bekering, zodat allerhande stappen beter in te passen zijn.

Door de bevindelijke traditie, is deze vraag niet meer aan de orde. Het is normaal als je in de kerk zich en niet gelooft, en het is bijzonder als je in de kerk zit en op de koop toe ook nog eens gelooft in Jezus (of om het iets gereformeerder te zeggen: "Als je ook nog eens bekeerd ben").
Tiberius schreef:
cosmo schreef:Dit even los gezien van het feit, dat slechts de belijdenis dat je gelooft dat Christus voor jouw zonden geleden heeft, voldoende is om aan te gaan.
Klopt. Alleen zal die belijdenis met allerlei vruchten gepaard gaan, waardoor die belijdenis ook blijkt.
Dit is niet het punt waar het om draait. Vruchten, logisch! Dat is een heel ander verhaal. Maar het gaat hier om de vereisen die gesteld worden aan de avondmaalsgangers. Dat ik dominee * expliciet noemde, was om een eind te maken aan het verwijt dat ik een karikatuur schets. Nee, mensen dit is net zo waar, als dat het waar is dat in dezelfde gereformeerde gemeente van Ridderkerk een avondmaalsganger te horen kreeg dat hij met snor niet meer welkom was aan de tafel. Tja, je kan het geloven of niet, maar ik zweer dat het de waarheid is.

En hoe komt dit nou, door al die voorwaarden, en regels en standen, en trappen, die een gelovige doorlopen moet hebben. Toen ik tot het geloof kwam, werd dat toch echt hard afgebrand door bepaalde mensen uit de ger. gem. Ik zou niet genoeg zondebesef hebben, niet genoeg mijn onwil ervaren hebben, geen vierschaarbeleving, geen tiende-ure, geen zien-is-nog-geen-hebben meegemaakt, en zo kan ik nog wel even door gaan.

Tja, en waar komt dit ten diepste allemaal uit voort...: de dogmatiek (om even de link naar het topic toch nog een beetje te leggen).
Afgewezen schreef:
Waar je die eisen ook stelt, bij belijdenis doen of bij het Avondmaal, het gaat er maar om: wanneer ben je een kind van God?
Bij kerken waar dat wat gemakkelijker gaat, snappen ze de problematiek bij ons niet. Maar dat is hún probleem, niet het onze.
Ik mag hopen dat mijn mening in iedergeval duidelijk is. En die mening is 100% Bijbels, en heb ik (en kan ik ook) volledig onderbouwen. Je bent een kind van God als je gelooft in Jezus Christus. Niets meer en niets minder. En dat is ook het enige waarop avondmaalsgangers geweerd mogen worden (even de levenswijze buiten beschouwing gelaten). Maar in de ger. gem. wordt een gelovige niet gevalideerd a.d.h.v. zijn vruchten, maar a.d.h.v. het bekeringsproces. Is dat dan een karikatuur, misschien. Het is in iedergeval de ervaring van mij, en velen met mij.

Dat geloof de enige voorwaarde is, is in de kerkgeschiedenis iedere keer DE herontdekking geweest.

Maar goed on-topic again: Want naar mijn idee waren de mensen hier nog helemaal niet over de verwerping uitgepraat... Of mis ik iets? Laten we daarom dan daarover verder gaan... Dit was even een uitstapje, maar heeft wel degelijk met elkaar te maken naar mijn bescheiden mening.
Laatst gewijzigd door HerbertV op 31 mar 2009, 13:16, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Tiberius »

Ik heb de hele discussie over de Avondmaalspraktijk hierheen opgesplitst.
De discussie in dit topic graag weer on-topic, aub.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Erasmiaan »

..
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 17 nov 2008, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Ariene »

Hierbij een citaat uit een preek van Ds. C.G. Vreugdenhil.
dat het verder discussies hierover krachteloos zal maken..
Er is echter ook een
verkiezing in bijzondere zin. Dat is de uitverkiezing omtrent de
eeuwige zaligheid van zondaren. Dat is een stuk, gemeente, dat de
Bijbel duidelijk leert. Maar dat leert de Schrift niet om daar met
elkaar over te gaan redetwisten. Dat leert de Schrift nog minder
om je daar aan te ergeren. Maar dat leert de Schrift ons tot troost
van het geloof. Tot troost van de gelovigen. Het is ook een troost
om door te gaan met de verkondiging van het Evangelie. Want in
de Handelingen lezen we: "Er geloofden zovelen als er geordineerd
waren tot het eeuwige leven." Met andere woorden: het
Woord wordt niet voor niets gepredikt. De arbeid in Gods Koninkrijk
is niet tevergeefs. Die Christus met Zijn bloed gekocht
heeft, wordt zeker toegebracht. Als Hij Zijn ziel tot een schuldoffer
gesteld zal hebben, zo zal Hij zaad zien. En het welbehagen
van de Heere zal door Zijn hand gelukkend voortgaan. Daar hebt
u de troost van de verkiezing. De zaligheid ligt vast in Gods
eeuwig welbehagen. De uitverkiezing is een stuk, dat we alleen in
het geloof kunnen aanvaarden. Dus wie niet gelooft, die kan
verder niets met de uitverkiezing doen. Die mag er zelfs niet over
spreken. De natuurlijke mens verstaat niet de dingen, die des
Geestes Gods zijn. De duivel probeert hier altijd een mens mee te
vangen. Dat is één van zijn voetangels, één van zijn klemmen om
een mens mee te vangen. U kent die gedachte wel zo van: als ik
niet verkoren ben, dan kom ik er niet. Dan kan ik mijn kerkbank
verslijten, maar dan heeft het geen zin. En als ik wel verkoren
ben, al zou ik dan naar de bioscoop gaan, dan zal God me wel
vinden, als Hij me echt hebben wil.
Maar dat is een karikatuur, die de satan gemaakt heeft, van
datgene wat God in Zijn Woord geopenbaard heeft, tot troost van
Zijn gunstgenoten. De troost van de verkiezing: de volharding der
heiligen. Dat Hij ze laat zien, dat ze in beide Zijn handpalmen zijn
gegraveerd. Dat is niet alleen geldig vanaf Zijn kruisdood op
Golgotha, maar dat ligt al van eeuwigheid vast. Daar heeft de
uitverkiezing zijn plaats, zijn taak, zijn functie. Niet als een muur,
maar als een poort. Niet als een ergernis, maar als een troost voor
Gods gemeente. Dat ze weten mogen: voor iets van mij begon te
leven, was alles al in Zijn Boek geschreven. Dus om troost uit te
putten op reis door deze woestijn. Dan geldt het: gij zijt een uitverkoren
geslacht. Dan geldt dat in bijzondere zin, voor diegenen,
die zijn wedergeboren tot een levende hoop.
Ik zal u een voorbeeld geven. Je kunt Gods eeuwig welbehagen,
dat blijkt in de genadige verkiezing van zondaren, vergelijken met
een schitterend ouderwets kabinet. U weet wel, zo'n mooie antieke
kast met al die laden en panelen op de deuren. Waar zet je zo'n
kast eigenlijk? Wel, zo'n kast plaats je niet voor de deuropening,
maar tegen de wand in de kamer. Zo is het nu ook met de verkiezing.
Die plaats je niet voor de deur. Als je dat doet, kan er
niemand meer in of uit. Nee, de kast hoort in de kamer tegen de
wand. Wie eerst door de deur is binnen gegaan, die kan in de
kamer de kast bewonderen. Wie niet door de deur is binnen
gegaan, die kan de kast niet zien en voor die heeft het ook geen
enkele zin om over die kast te praten en te redeneren. Eerst moet
u door de deur van het Koninkrijk naar binnen. Die deur is Christus.
Hij zegt Zelf: Ik ben de deur van de stal der schapen. Wie
door Mij ingaat, die zal behouden worden. Wie in Christus gelooft,
is binnen in de kamer en die alleen kan de kast bewonderen.
Die zegt: Heere, wat bent U genadig en goed. Wat een troost dat
ik nooit meer uit Uw doorboorde handen kan vallen. Hoe groot is
Uw eeuwige liefde tot mij, dat U mij al van eeuwigheid hebt
liefgehad. Dat kun je alleen maar zeggen als je de Heere Jezus
hebt liefgekregen. Calvijn zegt dat Christus de spiegel is van onze
verkiezing. Dat wil zeggen: wie in Hem gelooft en Hem liefheeft,
die mag daaruit weten dat God hem verkoren heeft tot het eeuwige
teven. Want God verkiest mensen opdat ze zullen geloven in Zijn
Zoon Jezus Christus. Zet de kast toch niet voor de deur, maar in
de kamer. Laat de verkiezing staan op de plaats, waar God hem
gezet heeft, namelijk tot troost voor de gelovigen en niet als een
hinderpaal voor de ongelovigen.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
HerbertV
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 okt 2008, 22:38

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door HerbertV »

Het is mooi dat het topic opgesplitst is, echter het avondmaalstopic zit op slot. Ik wou nog een klein ding toevoegen aan alles wat ik gezegd heb.
Inderdaad. En als je ds. De Leeuw zou kennen had je die opmerkingen niet meer gemaakt. In niet één preek, gebed of toespraak worden de onbekeerden niet aangesproken, sterker nog, zijn diepste drijfveer is om onbekeerden tot Christus uit te drijven.
De reden dat ik expliciet werd, en iemand uit de Ger. Gem. er bijhaalde was enkel omdat mij doorlopend het schetsen van een karikatuur verweten werd. Ik deed dit absoluut niet omdat ik zo graag iemand zwart wilde maken, maar enkel om het concreet te maken voor mensen die het wel heel erg makkelijk willen ontkennen.

Ik heb een specifieke preek uit een specifiek kerkverband aangehaald, en wil het daar ook bij laten. Het zal duidelijk zijn dat de betreffende dominee ook genoeg goede dingen verkondigd, maar daar gaat het hier niet om. Ik veroordeel ook niet dhr. De Leeuw himself, maar het gedeelte wat hij namens de kerkenraad over de avondmaalspraktijk zie.

Dit staat (mijn excuses) in het verkeerde topic, maar op het andere zit een slotje.

Groeten,
Herbert

@Ariene:
Wat de tekst uit handelingen betreft, zie eerder in het topic waar al besproken werd dat verordineerd ook/beter vertaald kan worden met toegelegd op. Het troost idee blijft mij altijd in de oren klinken als beter iets dan niets.. Maar goed, volgende keer verder...
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door mayflower »

Wat ik altijd typisch vind is dat bij bijv. de GGIN en OGG er maar enkele (of bijna geen)gemeenteleden deelnemen aan het avondmaal, en men zoekt vaak de oorzaak bij het feit dat dit zou liggen aan de leer van het aanbod van Gods genade en de uitverkiezing.
Mar hoe is dan wel mogenlijk, dat bij de strict baptisten in England en de Protestant Reformed churches in de U.S, Canada en Ireland ook de zelfde leer hebben rondom het Gods genade en de uitverkiezing, maar er blijkbaar wel vele gemeenteleden deel nemen aan het avondmaal.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Erasmiaan »

Nogmaals, Herbert, dit werd gezegd omdat de kerkenraad vóór het Heilig Avondmaal van deze mensen nog niets had gehoord aangaande hun bekering en Christuskennis. En dat is toch vreemd. Want de eerste stap in het geestelijk leven is niet de gang naar het avondmaal.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:Nogmaals, Herbert, dit werd gezegd omdat de kerkenraad vóór het Heilig Avondmaal van deze mensen nog niets had gehoord aangaande hun bekering en Christuskennis. En dat is toch vreemd. Want de eerste stap in het geestelijk leven is niet de gang naar het avondmaal.
Nee, naar de kerkenraad zullen we zeggen. ::please
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Tiberius »

Zo hoort het wel, ja.
Wat is daar mis mee?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door refo »

Tiberius schreef:Zo hoort het wel, ja.
Wat is daar mis mee?
Staat dat in de DKO?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Tiberius schreef:Zo hoort het wel, ja.
Wat is daar mis mee?
Staat dat in de DKO?
Wellicht.
Maar in ieder geval in de Bijbel.
Plaats reactie