Hoe was je zondag [2]?

DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Arja schreef: 29 aug 2023, 15:56 Ik hoorde twee preken in de PKN in ons dorp

Morgendienst Psam 15:1, ds A. Kunz https://www.youtube.com/watch?v=BFdJROMYlUo
Avonddienst Jozua 5, ds G. Herwig https://www.youtube.com/watch?v=pmylmaMCftw

Psalm 15 vond ik echt zo'n goede preek, uitleg dat ik hem nog een keer ga luisteren.
Luisteren jullie wel eens een preek terug?
Ik moest aan deze vraag denken.

Ik heb deze week (ook omdat ik door werkdruk deze week niet zo goed slaap) de kerkdienst van afgelopen zondagmorgen al twee keer teruggeluisterd. En het zingen zelfs vaker.

https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/11057

Ik vond het een goede preek.

De middag had ik een jubileumdienst van een bevriende predikant. Dat was ook erg de moeite waard.

Helaas zijn de kerkdiensten uit mijn eigen gemeente niet openbaar te beluisteren. Dat zou geregeld zeker ook de moeite waard zijn, als je voldoende tijd hebt.
Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Erskinees »

Oprecht fijn dat je zo te spreken bent over de preken uit jouw eigen gemeente. Waarom zijn de preken zo strikt afgeschermd? Van links tot rechts zetten gemeenten tegenwoordig de preken open. Volgens mij is er ook nooit een videostream geweest, toch? Had ik eigenlijk wel verwacht bij die gemeente.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Laat ik me daar maar nu hier verder niet over uitlaten. We hoeven ook niet in alle ontwikkelingen de leiding van de heilige Geest te zien, immers.

Maar een videostream voor de gemeenteleden is er dan weer wel hoor. De evangelisatiecommissie moet echter mensen tot in het kerkgebouw zien te krijgen. :lock
Cornelia83
Berichten: 274
Lid geworden op: 24 okt 2020, 19:39

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Cornelia83 »

Orchidee schreef: 16 sep 2023, 10:18 Ow haha ik dacht dat hij die gewoonte wel zou voortzettenAfbeelding
Prompt stond hij afgelopen zondag wel beide keren een half uur voor de dienst(9.30 en 18.00) al in de hal.(hij heeft gehoord dat ik zei dat hij te laat was ;)) en 10 min. voor het begin van de dienst ging hij richting consistorie. Hij heeft wel een groot deel van de kerkgangers gemist denk ik want hij stond bij de kapstokken bij de hoofdingang dus zij die door de achteringang binnenkwamen of gelijk, wel door de hoofdingang maar zonder jas uittrekken, zo de galerij opschoten('s ochtends) mistte hij sowieso en hen die nog net voor de dienst begint binnen komen. Zag ook genoeg mensen hem gewoon voorbij liepen hooguit met een korte groet. Wij zijn dit gewoon niet zo gewend. En daarnaast staan er al een gastvrouw/heer, een kerkenraadslid, de koster en zijn vrouw in de hal, ik denk dat men dat wel genoeg vind. Maar wie weet wordt het wel gewoon.

Maar nu over de diensten:
In beide diensten ging dus Ds. J.W. van Bart voor. 's Ochtends was het bediening van het Heilig Avondmaal en 's avonds voortgezette bediening en dankzegging.
In beide diensten preekte hij net als in de voorbereidingsdienst over 2 Koningen 5: 1 t/m 19 Naäman door Elisa genezen. Dit gedeelte was ook in beide diensten de schriftlezing.
Aan de tafels zowel 's ochtends als 's avonds lazen we en zongen we uit Psalm 116.
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 21 sep 2023, 18:50 Laat ik me daar maar nu hier verder niet over uitlaten. We hoeven ook niet in alle ontwikkelingen de leiding van de heilige Geest te zien, immers.

Maar een videostream voor de gemeenteleden is er dan weer wel hoor. De evangelisatiecommissie moet echter mensen tot in het kerkgebouw zien te krijgen. :lock
Het eerste deel vind ik wel een hele rare reactie van je. Ik bedoel, je bent vaak heel open op dat punt dus.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6950
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef: 21 sep 2023, 18:23 Oprecht fijn dat je zo te spreken bent over de preken uit jouw eigen gemeente. Waarom zijn de preken zo strikt afgeschermd? Van links tot rechts zetten gemeenten tegenwoordig de preken open. Volgens mij is er ook nooit een videostream geweest, toch? Had ik eigenlijk wel verwacht bij die gemeente.
Welke gemeenten bedoel je precies?

Overigens staat Meliskerke ook open sinds de nieuwe dominee, zag ik.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef: 21 sep 2023, 21:55
Erskinees schreef: 21 sep 2023, 18:23 Oprecht fijn dat je zo te spreken bent over de preken uit jouw eigen gemeente. Waarom zijn de preken zo strikt afgeschermd? Van links tot rechts zetten gemeenten tegenwoordig de preken open. Volgens mij is er ook nooit een videostream geweest, toch? Had ik eigenlijk wel verwacht bij die gemeente.
Welke gemeenten bedoel je precies?

Overigens staat Meliskerke ook open sinds de nieuwe dominee, zag ik.
Live is er veel mee te luisteren, ook ter rechterzijde. Bedoel je dat, Erskinees? Of gaat het hier om diensten die vrij terug te luisteren zijn achteraf?
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Cornelia83 schreef: 21 sep 2023, 21:41
Orchidee schreef: 16 sep 2023, 10:18 Ow haha ik dacht dat hij die gewoonte wel zou voortzettenAfbeelding
Prompt stond hij afgelopen zondag wel beide keren een half uur voor de dienst(9.30 en 18.00) al in de hal.(hij heeft gehoord dat ik zei dat hij te laat was ;)) en 10 min. voor het begin van de dienst ging hij richting consistorie. Hij heeft wel een groot deel van de kerkgangers gemist denk ik want hij stond bij de kapstokken bij de hoofdingang dus zij die door de achteringang binnenkwamen of gelijk, wel door de hoofdingang maar zonder jas uittrekken, zo de galerij opschoten('s ochtends) mistte hij sowieso en hen die nog net voor de dienst begint binnen komen. Zag ook genoeg mensen hem gewoon voorbij liepen hooguit met een korte groet. Wij zijn dit gewoon niet zo gewend. En daarnaast staan er al een gastvrouw/heer, een kerkenraadslid, de koster en zijn vrouw in de hal, ik denk dat men dat wel genoeg vind. Maar wie weet wordt het wel gewoon.

Maar nu over de diensten:
In beide diensten ging dus Ds. J.W. van Bart voor. 's Ochtends was het bediening van het Heilig Avondmaal en 's avonds voortgezette bediening en dankzegging.
In beide diensten preekte hij net als in de voorbereidingsdienst over 2 Koningen 5: 1 t/m 19 Naäman door Elisa genezen. Dit gedeelte was ook in beide diensten de schriftlezing.
Aan de tafels zowel 's ochtends als 's avonds lazen we en zongen we uit Psalm 116.
Dat vind ik dan weer razend interessant allemaal.

Hij kan ook gewoon hier meelezen. Ik krijg ook een melding als mijn naam op internet genoemd wordt.

Los daarvan: waarom zou men daarover hetzelfde denken?

Heb je enig idee waarom de koster samen met zijn vrouw in de hal staat? Dat vind ik wel bijzonder. Voor de gezelligheid misschien?

Maar dat er mensen zijn die de dominee in de gang van de kerk zonder even hallo te zeggen voorbijlopen, dat zou bij ons toch echt niet gebeuren. Ik denk dat er zelfs nog mensen zijn die netjes "Dag dominee" zouden zeggen. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand hem straal zou negeren.

Maar aangezien hij altijd door de achterdeur naar binnen komt, kan ik het niet met zekerheid zeggen. :)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10479
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Orchidee »

Nieuwe gewoonten zijn niet per definitie verkeerd.
Bij ons ontvangt het dienstdoende kostersechtpaar iedereen en een deel van de kerkenraad staat (aanspreekbaar)voor de ingang (soms ook de predikant) en na de dienst staan er ook altijd kerkenraadsleden bij de uitgang.
Een minimale goedendag kost je geen cent

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Henk J
Berichten: 2679
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Henk J »

Bij ons ging twee keer onze eigen dominee voor.
In de morgendienst een preek over Psalm 13, Spurgeon noemde dat de 'psalm van hoe lang'.
In de avonddienst een preek over D/L H. 5, artikel 5. Deze twee preken sloten goed bij elkaar aan.
Beide preken ging het over zondaren die hun eigen zaligheid verzondigen, voor hun gevoel God kwijt kunnen zijn, maar door Hem vastgehouden worden.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Gisterenmorgen kand M. Diepeveen - voorbereiding Heilig Avondmaal
Gal 2: 11- 21 - tekst : 15&16
Rechtvaardig zijn voor God
1. Brandende kwestie
2. Verootmoedigend antwoord
3. Rijke vertroosting

Gisterenavond ds K. den Boer - preek op beroep
Opb. 2: 12-17
De Brief van Christus aan een wereldse kerk
1. Christus bemoedigd
2. Christus vermaand
3. Christus handelt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zita »

Mijn hoofd zat nogal vol. Overvol. Dus niet alles kwam erg goed binnen.
's Morgens ging de preek vanuit 1 Korinthe 1 over het geheiligd zijn. Deze dominee preekt altijd op hoog analytisch niveau, en dat vind ik heel fijn. Hij weet zijn tempo te matigen, zodat volgens mij toch heel veel mensen het heel goed kunnen volgen. Hij heeft ijzersterke voorbeelden voor de kinderen. Maar ik moet de preek nog een keer luisteren om 'm echt te gaan doorgronden.
's Avonds was minder ingewikkeld te begrijpen. De dominee zou preken over het gebed van Abraham voor Sodom en Gomorra, maar nam alle omliggende gedeelten ook maar mee. Dat vulde een flink deel van de preek: de geschiedenis navertellen. Hij deelde verklaringen die hij wel juist vond, maar ook verklaringen die hij niet juist vond (zoals van Sacks). Deel die dan niet, denkt mijn simpele hoofd. Want ik vond het zo opmerkelijk dat de dominee zei: 'Er is voor dit gedeelte ook nog een verklaring die naar mijn idee niet klopt', dat ik juist die ging onthouden. En tja, hij had er dan beter ook nog even bij kunnen vertellen waarom het niet zou kloppen. (Sacks zegt bij het bezoek van de drie mannen bij de tent van Abraham dat dit niet God is, maar dat God er eerst was, vervolgens komen er drie mannen voor wie Abraham zich nogal gastvrij gaat gedragen, en pas als die drie mannen uitgeleide zijn gedaan, heeft hij weer aandacht voor God, die al die tijd wachtte.) De preek zou gaan over het gebed van Abraham, maar dan verwacht ik dat er ook iets aan de orde komt over God die oordeelt. Een waarschuwing voor de gemeente. Dat kwam niet. Kortom: ik was het niet zo eens met de inhoud van zijn preek. Al zat er ook wel weer genoeg in om wel te onthouden: De HEERE redt om één Rechtvaardige. Daar kun je dan toch weer de week mee in.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door merel »

Zita schreef: 25 sep 2023, 10:49 Mijn hoofd zat nogal vol. Overvol. Dus niet alles kwam erg goed binnen.
's Morgens ging de preek over het geheiligd zijn. Deze dominee preekt altijd op hoog analytisch niveau, en dat vind ik heel fijn. Hij weet zijn tempo te matigen, zodat volgens mij toch heel veel mensen het heel goed kunnen volgen. Hij heeft ijzersterke voorbeelden voor de kinderen. Maar ik moet de preek nog een keer luisteren om 'm echt te gaan doorgronden.
's Avonds was minder ingewikkeld te begrijpen. De dominee zou preken over het gebed van Abraham voor Sodom en Gomorra, maar nam alle omliggende gedeelten ook maar mee. Hij deelde verklaringen die hij wel juist vond, maar ook verklaringen die hij niet juist vond (zoals van Jonathan Sachs). Deel die dan niet, denkt mijn simpele hoofd. Want ik vond het zo opmerkelijk dat de dominee zei: 'Er is voor dit gedeelte ook nog een verklaring die naar mijn idee niet klopt', dat ik juist die ging onthouden. En tja, hij had er dan beter ook nog even bij kunnen vertellen waarom het niet zou kloppen. (Sachs zegt bij het bezoek van de drie mannen bij de tent van Abraham dat dit niet God is, maar dat God er eerst was, vervolgens komen er drie mannen voor wie Abraham zich nogal gastvrij gaat gedragen, en pas als die drie mannen uitgeleide zijn gedaan, heeft hij weer aandacht voor God, die al die tijd wachtte.) De preek zou gaan over het gebed van Abraham, maar dan verwacht ik dat er ook iets aan de orde komt over God die oordeelt. Een waarschuwing voor de gemeente. Dat kwam niet. Kortom: ik was het niet zo eens met de inhoud van zijn preek. Al zat er ook wel weer genoeg in om wel te onthouden: De HEERE redt om één Rechtvaardige. Daar kun je dan toch weer de week mee in.
Deze preek heeft gisteren aan tafel bij ons ook de nodige discussie opgeleverd. Met name de zinsnede 'let wel in Sodom ging het om homoseksuele excessen en niet om homoseksualiteit. De betreffende predikant betrap ik vaker op rare wendingen in zijn standpunten en krijg de indruk dat hij niet gebukt gaat onder kennis.
Tel daarbij op dat mijn dochter een godsdienst leraar heeft die stelt dat hij maar extra zijn best doet op de overige geboden van God om daarmee zijn homoseksuele relatie te compenseren. een soort RK gedachte 'door goede werken worden we zalig'. Dat leverde een gesprek op van ruim een uur. Hierdoor hebben en wij de middagdienst gemist, maar ik vond dit even belangrijker.
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1631
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bourdon16 »

En je zou toch ook liever een lange ochtenddienst hebben en geen middag/avonddienst Merel?
Wellicht dat dat ook meespeelt.

Ik vind de avonddienst goed om bij te wonen. Ik heb dan meestal meer aandacht dan tijdens de ochtenddienst. En geen kinderen om op te letten. Om de week geef ik in de middag ook zondagsschool en ik moet zeggen dat ik daarna meestal wel aardig gaar ben.
Zo ook gisteren. Toch nog naar de kerk geweest. Het was goed om in Gods huis te zijn. Maar voor de thuissituatie was het beter geweest om thuis mee te luisteren.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door merel »

Eigenlijk speelde dat niet mee. Meestal gaan wij namelijk naar beide diensten.
Plaats reactie