Volgens mij heeft niemand gevraagd om een gehele uitgetypte preek.
GBS
Re: GBS
Er werd wel om gevraagd, dat heb ik in eerste instantie niet gedaan en ik heb verwezen naar deze preek, maar blijkbaar is die niet toch niet beluisterd. Het is ook niet mijn bedoeling. maar ik wel van alle kanten belasterd als zijnde bizar. Daar moet dan wel uit volgen, dat deze dominee ook een bizarre is.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: GBS
Ik ben benieuwd naar de rest @DIA.-DIA- schreef: ↑05 apr 2025, 13:10Er werd wel om gevraagd, dat heb ik in eerste instantie niet gedaan en ik heb verwezen naar deze preek, maar blijkbaar is die niet toch niet beluisterd. Het is ook niet mijn bedoeling. maar ik wel van alle kanten belasterd als zijnde bizar. Daar moet dan wel uit volgen, dat deze dominee ook een bizarre is.
Op basis van dit eerste punt is inderdaad vooralsnog nog mijn conclusie dat deze ds. "een bizarre" is.
Re: GBS
Tot op heden heb je niets uitgetypt wat ook maar in de buurt komt van je eerdere opmerkingen erover.-DIA- schreef: ↑05 apr 2025, 13:10Er werd wel om gevraagd, dat heb ik in eerste instantie niet gedaan en ik heb verwezen naar deze preek, maar blijkbaar is die niet toch niet beluisterd. Het is ook niet mijn bedoeling. maar ik wel van alle kanten belasterd als zijnde bizar. Daar moet dan wel uit volgen, dat deze dominee ook een bizarre is.
Re: GBS
@ DIA, Gevraagd of niet gevraagd, ik vind het een prachtig gebaar van u. Het is een enorm lastige klus om gesproken woord van een opname op papier te zetten. Tot nu toe heb ik in het geschrevene niets onaangenaams kunnen ontdekken, eerlijk is eerlijk!
Re: GBS
De rest kunt u hier (bij 2 april) beluisteren. Er zullen nog wel fragmenten volgen waarvan ik wel verwacht dat er ook hier zijn die zich daaraan zullen ergeren. Maar ik ben ongeveer bij het begin begonnen, zodat het niet een uiteengerukt citaat is, maar zo is het beter in de context te verstaan.JanRap schreef: ↑05 apr 2025, 14:45@ DIA, Gevraagd of niet gevraagd, ik vind het een prachtig gebaar van u. Het is een enorm lastige klus om gesproken woord van een opname op papier te zetten. Tot nu toe heb ik in het geschrevene niets onaangenaams kunnen ontdekken, eerlijk is eerlijk!
Het is inderdaad een heel nauwkeurig werk om om alles zo secuur mogelijk op te schrijven.
https://www.gergemrijssen.nl/terugluisteren/
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: GBS
Na de conversatie van de afgelopen dagen moest ik denken aan onderstaand gedicht van Isaäc da Costa:
1. Bij 't openslaan van 't Boek der boeken
gedenk, o christen, dag aan dag,
dat, wie dat Woord wil onderzoeken,
geen eigen licht vertrouwen mag.
2. Geen mensen wijsheid zou hier baten,
geen vlijtig' arbeid hier volstaan;
all' eigen wijsheid dient verlaten;
een ander oog moet opengaan.
3. Voordat g' u dan begeeft tot lezen,
val, christen, val uw God te voet!
En dat een heilig, heilzaam vrezen
zich meester maak' van uw gemoed.
4. Vraag, eer gij verder gaat, een zegen;
vraag ogen, oren en een hart.
En Jezus Zelve koom' u tegen
in dit Zijn Woord bij vreugd en smart.
1. Bij 't openslaan van 't Boek der boeken
gedenk, o christen, dag aan dag,
dat, wie dat Woord wil onderzoeken,
geen eigen licht vertrouwen mag.
2. Geen mensen wijsheid zou hier baten,
geen vlijtig' arbeid hier volstaan;
all' eigen wijsheid dient verlaten;
een ander oog moet opengaan.
3. Voordat g' u dan begeeft tot lezen,
val, christen, val uw God te voet!
En dat een heilig, heilzaam vrezen
zich meester maak' van uw gemoed.
4. Vraag, eer gij verder gaat, een zegen;
vraag ogen, oren en een hart.
En Jezus Zelve koom' u tegen
in dit Zijn Woord bij vreugd en smart.
Re: GBS
@ DIA, Dank ook voor link en warme aanbeveling. Het moet een mooie avond geweest zijn. Ds. Schot heeft een prettige, enigszins zakelijke stijl. Vind ik fijn om naar te luisteren. Heb niets gehoord waar ik het niet mee eens kon zijn. Nou ja, bij het punt toedoen aan de Schrift ging het over het uitbreiden van de beloften alsof ze iedereen zouden gelden. Zo is dat in de GG. De beloften zijn voor de uitverkorenen. Men durft niet te zeggen dat de beloften voor alle hoorders zijn. Anders houdt men ook op GG te zijn. De dominee heeft veel mooie en wijze dingen gezegd. Bijvoorbeeld dat wij een actieve doodstaat hebben. M.a.w. springelvend in de zonden. Dat zei ook de hervormde prof. A. A. van Ruler. Bij zijn punt over het afdoen van het Woord herinnerde ds. Schot aan een brochure die ooit verscheen die gericht was tegen de DL. Dat klopt. Het was een zeer slechte en ongereformeerde brochure. Walgelijk en bedriegelijk. Net als die oproerkraaiers nu in Werkendam van de Christengemeente. Ook hier weer bij zijn derde punt waarschuwde ds. als goed GGer voor het naar je toetrekken van de beloften, en het niet toepassen van de bedreigingen op jezelf. Het zij hem vergeven. Tot mijn ultieme verbazing heb ik heel weinig kritiek gehoord op de HSV. Behalve dan dat de verbondsvisie van de vertaler in de vertaling merkbaar zouden zijn. Dat zou hij nog eens moeten bewijzen want dat kan ik niet volgen. Het woord verbondsvisie is een vrij modern woord. Komt volgens mij uit de Kuyperiaanse en Steenblokkiaanse ( !) hoek. Dr. Cornelis Steenblok schreef ooit in de Saambinder (?) tientallen artikelen onder de titel: 'Af te wijzen verbondsbeschouwingen' Maar dat heeft met een vertaling niks maar dan ook niks te maken. Als de moderatoren effe de andere kant opkijken wil ik ook nog mijn waardering uitspreken voor het waardige orgelspel. Resumerend DIA: Uw posting heeft voor mij uiteindelijk 'Samenbindend' gewerkt en daar ben ik u oprecht dankbaar voor. We hebben in onze gezindte dringend behoefte aan vredestichters en samenbinders.JanRap schreef: ↑05 apr 2025, 14:45@ DIA, Gevraagd of niet gevraagd, ik vind het een prachtig gebaar van u. Het is een enorm lastige klus om gesproken woord van een opname op papier te zetten. Tot nu toe heb ik in het geschrevene niets onaangenaams kunnen ontdekken, eerlijk is eerlijk!
Re: GBS
Mooie reactie JanRap, beeldend beschreven. Ook dat je de ander in zijn waarde laat.JanRap schreef: ↑05 apr 2025, 20:21@ DIA, Dank ook voor link en warme aanbeveling. Het moet een mooie avond geweest zijn. Ds. Schot heeft een prettige, enigszins zakelijke stijl. Vind ik fijn om naar te luisteren. Heb niets gehoord waar ik het niet mee eens kon zijn. Nou ja, bij het punt toedoen aan de Schrift ging het over het uitbreiden van de beloften alsof ze iedereen zouden gelden. Zo is dat in de GG. De beloften zijn voor de uitverkorenen. Men durft niet te zeggen dat de beloften voor alle hoorders zijn. Anders houdt men ook op GG te zijn. De dominee heeft veel mooie en wijze dingen gezegd. Bijvoorbeeld dat wij een actieve doodstaat hebben. M.a.w. springelvend in de zonden. Dat zei ook de hervormde prof. A. A. van Ruler. Bij zijn punt over het afdoen van het Woord herinnerde ds. Schot aan een brochure die ooit verscheen die gericht was tegen de DL. Dat klopt. Het was een zeer slechte en ongereformeerde brochure. Walgelijk en bedriegelijk. Net als die oproerkraaiers nu in Werkendam van de Christengemeente. Ook hier weer bij zijn derde punt waarschuwde ds. als goed GGer voor het naar je toetrekken van de beloften, en het niet toepassen van de bedreigingen op jezelf. Het zij hem vergeven. Tot mijn ultieme verbazing heb ik heel weinig kritiek gehoord op de HSV. Behalve dan dat de verbondsvisie van de vertaler in de vertaling merkbaar zouden zijn. Dat zou hij nog eens moeten bewijzen want dat kan ik niet volgen. Het woord verbondsvisie is een vrij modern woord. Komt volgens mij uit de Kuyperiaanse en Steenblokkiaanse ( !) hoek. Dr. Cornelis Steenblok schreef ooit in de Saambinder (?) tientallen artikelen onder de titel: 'Af te wijzen verbondsbeschouwingen' Maar dat heeft met een vertaling niks maar dan ook niks te maken. Als de moderatoren effe de andere kant opkijken wil ik ook nog mijn waardering uitspreken voor het waardige orgelspel. Resumerend DIA: Uw posting heeft voor mij uiteindelijk 'Samenbindend' gewerkt en daar ben ik u oprecht dankbaar voor. We hebben in onze gezindte dringend behoefte aan vredestichters en samenbinders.JanRap schreef: ↑05 apr 2025, 14:45@ DIA, Gevraagd of niet gevraagd, ik vind het een prachtig gebaar van u. Het is een enorm lastige klus om gesproken woord van een opname op papier te zetten. Tot nu toe heb ik in het geschrevene niets onaangenaams kunnen ontdekken, eerlijk is eerlijk!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: GBS
@ Diana, ik moet voor u nog het boetekleed aantrekken. In een eerdere posting reageerde ik zeer fel op uw opmerking dat er op de GBS bijeenkomst ook werd gewaarschuwd. Gisteren las ik juist in de Waarheidsvriend in een artikel over belijdenis en Heilig Avondmaal, dat we ( weergegeven in mijn woorden) in Hervormde kring veel spreken over de zegeningen van het Heilig Avondmaal, maar daarbij kunnen vergeten dat er ook bedreigingen, vloeken,( vervloekingen) zijn; bijvoorbeeld als wij aan het Avondmaal deelnemen alsof dat zo maar iets vanzelfsprekends zou zijn. Dat er nu eenmaal bijhoort als je belijdenis hebt gedaan. Onwaardig deelnemen dus.
Welnu, zo waarschuwde ds. Schot op de GBS bijeenkomst ook tegen degenen die wel de beloften uit Gods Woord naar zich toe trekken, maar de bedreigingen uit Gods Woord ( vervloekingen) niet op zichzelf toepassen. Een getrouwe waarschuwing dus. In mijn hoogmoed schreef ik: 'het zij hem vergeven'. Die misselijke woorden trek ik terug. Bedankt voor uw geduld.
Re: GBS
Duidelijk geen Brabantse dominee;-)
Los daarvan is het ook wel een bewust keuze van de GBS om "gij" te laten staan in de huidige editie. Er is op de Dordtse synode over gediscussieerd, en de Statenvertalers kozen voor 'gij' omdat dat modern was en de synode dat in meerderheid de juiste benaming vond. Dus wat dat betreft, zou je ook voor een moderne aanspreekvorm kunnen kiezen. Je kunt ook zeggen: de SV-GBS weerspiegelt daarmee duidelijker zijn historische context.
Los daarvan is het ook wel een bewust keuze van de GBS om "gij" te laten staan in de huidige editie. Er is op de Dordtse synode over gediscussieerd, en de Statenvertalers kozen voor 'gij' omdat dat modern was en de synode dat in meerderheid de juiste benaming vond. Dus wat dat betreft, zou je ook voor een moderne aanspreekvorm kunnen kiezen. Je kunt ook zeggen: de SV-GBS weerspiegelt daarmee duidelijker zijn historische context.