Schuivende panelen onder ons?

Ad Anker
Moderator

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Ad Anker »

BJD schreef:
Ad Anker schreef: Dat vind jij. Er wordt iets beschreven, met feiten omkleed. Dat mag best. En ik kan me er eigenlijk wel in vinden ook, al schijnt dat hier heel bijzonder te zijn. :hum
eens of niet eens.. Het verdient niet de schoonheidsprijs.. Zeker niet als degene waar je over schrijft zelf ambtsdrager is in de GG. Wat heeft dit voor invloed op het gezag van broeder Kole in zijn gemeente.
inderdaad is hij geen ambtsdrager meer. Maar Janse schrijft dit n.a.v. een recensie van ds. Moerkerken uit 1988, na te lezen in digibron. Een beetje flauw om daar nu mee aan te komen, alsof hij ineens heel autoritair iets zegt. Beetje flauw.

De opinie van ds. M. van Reenen vandaag in het RD is ook wel de moeite waard, trouwens.
Erik
Verbannen

Bericht door Erik »

Ad Anker schreef:
BJD schreef:
Ad Anker schreef: Dat vind jij. Er wordt iets beschreven, met feiten omkleed. Dat mag best. En ik kan me er eigenlijk wel in vinden ook, al schijnt dat hier heel bijzonder te zijn. :hum
eens of niet eens.. Het verdient niet de schoonheidsprijs.. Zeker niet als degene waar je over schrijft zelf ambtsdrager is in de GG. Wat heeft dit voor invloed op het gezag van broeder Kole in zijn gemeente.
inderdaad is hij geen ambtsdrager meer. Maar Janse schrijft dit n.a.v. een recensie van ds. Moerkerken uit 1988, na te lezen in digibron. Een beetje flauw om daar nu mee aan te komen, alsof hij ineens heel autoritair iets zegt. Beetje flauw.

De opinie van ds. M. van Reenen vandaag in het RD is ook wel de moeite waard, trouwens.
Die heeft zo te lezen inderdaad zonder aanzien des persoons willen schrijven, zo kan het dus ook.

Broeders en zusters zouden op opiniepagina's elkaar enkel met inhoudelijke argumenten moeten bestoken. Het demagogische gedoe is aan mij niet besteed.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erik schreef:Het demagogische gedoe is aan mij niet besteed.
Jongens, we zijn niet van suiker. En zoals @Wilhelm meen ik al had aangegeven, is de persoon van Janse een deel van het probleem dat Spruyt c.s. aan de orde wilde stellen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Panny

Bericht door Panny »

Het stuk van dominee Huijser in de Saambinder was ook nuttig om te lezen.
Tradities los laten is niet de oplossing, zie wat er gebeurd in de PKN en Gereformeerde Kerken.
Het "oude' is beproefd en heeft zijn waarde al bewezen.

En we hebben een rijke traditie in Reformatie, Puriteinen en Nadere Reformatie.
We weten dat God hier rijk Zijn zegen aan heeft verbonden.
We kunnen bijvoorbeeld leren uit wat de puriteinse traditie ons overgeleverd heeft wat betreft puurheid en zuiverheid.
Laatst gewijzigd door Panny op 13 feb 2015, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
keesjanm

Bericht door keesjanm »

Panny schreef:Het stuk van dominee Huijser in de Saambinder was ook nuttig om te lezen.
.
Ik las er weinig nuttigheid in. Hooguit was het een beetje lachwekkend om te lezen dat ds. Huijser doet alsof hij niet door heeft dat de HSV door het kerkvolk al lang en breed geaccepteerd is. Hij weet wel beter.
Panny

Bericht door Panny »

keesjanm schreef:
Panny schreef:Het stuk van dominee Huijser in de Saambinder was ook nuttig om te lezen.
.
Ik las er weinig nuttigheid in. Hooguit was het een beetje lachwekkend om te lezen dat ds. Huijser doet alsof hij niet door heeft dat de HSV door het kerkvolk al lang en breed geaccepteerd is. Hij weet wel beter.
Dat gedeelte van het artikel vond ik inderdaad ook wat te stellig geschreven (niet alleen wat hij schreef over de HSV).
Alsof zijn mening het einde van alle tegenspraak is.
DDD

Bericht door DDD »

BJD schreef: eens of niet eens.. Het verdient niet de schoonheidsprijs.. Zeker niet als degene waar je over schrijft zelf ambtsdrager is in de GG. Wat heeft dit voor invloed op het gezag van broeder Kole in zijn gemeente.
Ik denk dat er ook genoeg gemeenten zijn waar zo´n stuk van dr. Janse eerder als aanbeveling zou gelden, dus dit lijkt me een wat gezocht argument.
DDD

Bericht door DDD »

keesjanm schreef:
.
Weet je dat ik soms echt geloof dat de auteurs dat soort dingen echt menen? Je moet niet onderschatten hoe wereldvreemd een aantal predikanten is. Er zijn kerkenraden die hen nauwelijks tegenspreken. Er zijn mensen die speciaal voor het huisbezoek een andere huisbijbel tevoorschijn halen.

Het is deels wellicht meer een wensen dan een stellig geloven, maar het artikel kon wel eens eerlijker zijn dan je denkt.
Erik
Verbannen

Bericht door Erik »

Tradities los laten is niet de oplossing, zie wat er gebeurd in de PKN en Gereformeerde Kerken.

We kunnen bijvoorbeeld leren uit wat de puriteinse traditie ons overgeleverd heeft wat betreft puurheid en zuiverheid.
Ach mag ik als zo'n verfoeide pkn'er gewoon zeggen dat de luiken niet altijd dicht kunnen blijven. Je kunt heel veel tradities los laten, uit eindelijk blijft alleen het geloof overeind. de zuil, de tradities alles zal vergaan. Wees niet angstig maar gebruik je verstand en doe je ogen niet dicht om te ontwijken wat er om je heen gebeurd. Dealen met de werkelijkheid is niet eenvoudig maar het zal toch moeten.
Panny

Bericht door Panny »

Open luiken en een reformatorische traditie hoeven elkaar niet uit te sluiten toch?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wat deze week in De Saambinder staat (heb het vanavond pas gelezen) zou eigenlijk al veel eerder en meer besproken moeten worden. (Is trouwens ook wel eerder gesignaleerd). Ik zie al langer schuivende panelen in het kerkverband waarin ik ben opgegroeid. Voor velen zal een waarschuwing tegen de HSV enkel maar verhardend werken. Men heeft immers gekozen? En dan weer terug? Geen denken aan! Er kan een kantelpunt zijn dat er geen houden meer aan is. Men láát zich gewoon niet meer gezeggen.
We zijn immers mondige mensen van de 21e eeuw? Nou dan!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Erik schreef:Het demagogische gedoe is aan mij niet besteed.
Jongens, we zijn niet van suiker. En zoals @Wilhelm meen ik al had aangegeven, is de persoon van Janse een deel van het probleem dat Spruyt c.s. aan de orde wilde stellen.
Ik vind dit weer 'op de persoon', zoals hier in deze casus veelvuldig gebeurt. Wat mij betreft een teken van zwakte.
DDD

Bericht door DDD »

@DIA:

Houd je er wel rekening mee dat in de jaren 70 ook een belangrijke stroom binnen de GG meewerkte aan de Tukkerbijbel? En dat alleen onder druk van een aantal predikanten dat is stopgezet? Het is spijtig dat het zo gegaan is, overigens, maar dat terzijde.

Zo hard schuiven de panelen dus niet, integendeel.

Het mag kwalijk zijn als mensen zich niet van Godswege laten gezeggen, maar doordat een deel van de predikanten in de Gereformeerde Gemeenten bij ongeveer iedere eigen gedachte Gods naam betrekt, is het goed dat gemeenteleden onderscheidend luisteren.

En dat is niet zozeer 21e- eeuws, maar wel gereformeerd.

Hoewel ik het met je eens ben dat vooral in de extreme gemeenten ter rechterzijde de 'waarschuwingen' zo dramatisch en extremistisch zijn dat alle mensen met een gezonde psyche daar zich al niets meer van aantrekken, en vervolgens met het badwater ook het Kind moeten missen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@DIA:

Houd je er wel rekening mee dat in de jaren 70 ook een belangrijke stroom binnen de GG meewerkte aan de Tukkerbijbel? En dat alleen onder druk van een aantal predikanten dat is stopgezet? Het is spijtig dat het zo gegaan is, overigens, maar dat terzijde.

Zo hard schuiven de panelen dus niet, integendeel.

Het mag kwalijk zijn als mensen zich niet van Godswege laten gezeggen, maar doordat een deel van de predikanten in de Gereformeerde Gemeenten bij ongeveer iedere eigen gedachte Gods naam betrekt, is het goed dat gemeenteleden onderscheidend luisteren.

En dat is niet zozeer 21e- eeuws, maar wel gereformeerd.

Hoewel ik het met je eens ben dat vooral in de extreme gemeenten ter rechterzijde de 'waarschuwingen' zo dramatisch en extremistisch zijn dat alle mensen met een gezonde psyche daar zich al niets meer van aantrekken, en vervolgens met het badwater ook het Kind moeten missen.
Volgens mij is de Tukker-Biibel nooit door de GG aanvaard. Ik geloof trouwens dat dat hele project op een soort mislukking is uitgelopen. Ik denk dat er misschien wel op persoonlijk titel aan is meegewerkt, net als bij de HSV. Ik meen dat daar dhr. Kole ook bij betrokken was?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

Erik schreef:

Ach mag ik als zo'n verfoeide pkn'er gewoon zeggen dat de luiken niet altijd dicht kunnen blijven. Je kunt heel veel tradities los laten, uit eindelijk blijft alleen het geloof overeind. de zuil, de tradities alles zal vergaan. Wees niet angstig maar gebruik je verstand en doe je ogen niet dicht om te ontwijken wat er om je heen gebeurd. Dealen met de werkelijkheid is niet eenvoudig maar het zal toch moeten.
Wie zegt dat wij moeten "dealen met de werkelijkheid" ? De werkelijkheid noemt Paulus " de geestelijke boosheden in de lucht"

Tradities kunnen allemaal verdwijnen ?.....Of behoren ze bij bewaar het pand u toebetrouwd,....de tekst in zijn geheel luidt : O Timotheus, bewaar het pand u toebetrouwd,een afkeer hebbende van het ongoddelijk ijdel-roepen, en van de tegenstellingen der valselijk genaamde wetenschap; Dewelke sommigen voorgevende, zijn van het geloof afgeweken De genade zij met u. Amen.

.....niet echt meer een tekst van deze postmoderne tijd....maar wel Gods onfeilbaar Woord!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie