Herman schreef:Maanenschijn schreef:'t Kan verkeren. Ik kom net van een interessante SGP avond met mr. dr. Cees Zweistra (als hervormde mag ik Cees zeggen

)
En de emeritus pastor loci zeker Anne?
Maar, hoe was het? Ik was verhinderd, maar uiteindelijk thuis met een fikse verkoudheid.
Nee, zijn zoon. De filosoof Cees. Hij was samen met Ds. Rijken. Een mooie combinatie.
De analyse van de hedendaagse complotdenker was mooi, maar vergde ook enig niveau om hem te kunnen blijven volgen.
Korte samenvatting:
- er zijn complotten/plannen (Zweistra)
- complotdenkers zijn vooral ‘ergens tegen’ en zoeken ondersteuning in bij hen passende complotten. (Zweistra)
- Complotdenkers zoeken zekerheden in complotten (die geven hen gelijk), vooral als er geen andere zekerheden meer zijn. (Zweistra)
- Door het wegvallen van het verstandelijk, maar ook inwendig geloof en zekerheid in God vinden complotten makkelijk ingang, ook onder kerkvolk. (Rijken)
- Een mens is erg gevoelig voor leugens/ halve waarheden (Rijken)
- Openbaringen is geen puzzelboek, maar een profetie die in zijn geheel moet worden genomen. (Rijken)
- Complotdenkers zijn vaak kritisch. Kritisch en kritiek is goed, maar dat behoort thuis in een debat, complotdenkers mijden dit debat, overtuigd van het eigen gelijk (Zweistra en Rijken)
En nog wat meer, maar dit is denk ik wel de grote lijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.