huisman schreef: ↑Vandaag, 14:39
MidMid schreef: ↑Vandaag, 14:12
huisman schreef: ↑Vandaag, 13:58
MidMid schreef: ↑Vandaag, 13:40
Volgens mij ligt die route er wel, in bijv. het aan de orde stellen van art. 85. Een kleine meerderheid die iets oplegt aan een grote minderheid. Dat gaat niet goed. Daar zijn vragen bij te stellen n.a.v. het in art. 31 genoemde 'eenparige stemmen'. Overigens hoorde ik de laatste GS hier wijze woorden over spreken, hoe je tot meer draagvlak onder besluiten kan komen via kringen van peilen en gesprek, voordat er daadwerkelijke stemmingen zijn.
Het probleem is, volgens mij, niet het 'niet kunnen', maar het 'niet willen'.
Als je met art 85 in de hand ons P.S. kerkstelsel volkomen wil opblazen is het bij mij inderdaad niet willen.
Moeten we nu echt uitwegen zoeken voor de flagrante ongehoorzaamheid die er kerkordelijk niet zijn?
Waarom zegt de breed samengestelde taakgroep samen Kerk-zijn duidelijk in haar rapport dat als je ongehoorzaam bent aan de besluiten en CGK wil blijven je iets onmogelijks uitspreekt?
Met jouw visie kan elke gemeente doen wat hij wil met art. 85 in de hand. Homoseksueel samenleven goedkeuren en inzegenen, de kinderdoop afschaffen. Kinderen aan het avondmaal toelaten, de offerdienst weer invoeren enz.
Beste @MidMid dat is toch niet de bedoeling van art. 85?
Al die zaken stel ik niet... Waarom niet gewoon inhoudelijk op het gemaakte punt ingaan?
En ondertussen lijkt het rapport kerk-zijn te bestaan uit één zin i.p.v. 80 pagina's die ook spreken over gezamenlijke schuld en samen achteruit.
Het was natuurlijk gewoon een inhoudelijke reactie. Die ene zin staat toch echt in dat rapport. Dat er veel meer in staat wist die ene zin toch niet uit? Waarom ga jij daar niet op in?
Verder stel jij de zaken die ik noem inderdaad niet maar hoe begrens jij jouw uitleg van art.85? Waarom wel bij v@a en niet bij homoseksueel samenleven of het afschaffen van de kinderdoop? Dat de ene ambtsdrager niet mag heersen over de andere ambtsdrager mag links/midden wel eens in praktijk brengen als ze hun collega ambtsdragers met censuur dreigen omdat die zich willen aansluiten bij Rijnsburg. Helaas ken ik daar teveel voorbeelden van.
Omdat jij net al mij weet dat die ene zin direct gevolgd wordt door:
'2. Tegelijk,
en niet minder belangrijk, moeten we spreken over onze
gezamenlijke zonde en schuld, en de noodzaak van vermaning en bekering van ons allen. Niemand kan voor de schuld van de impasse alleen naar de ander kijken. Dat kerken zich distantiëren van kerkelijke besluiten is niet los te zien van een gebrek aan vertrouwen waar we gezamenlijk schuld aan hebben. We laten elkaar vaak gemakkelijk los, wat blijkt uit een houding van onverschilligheid jegens elkaar. We vinden het moeilijk om het op punten met elkaar oneens te zijn terwijl we elkaar tegelijk in liefde vasthouden en dienen. Partijschappen zijn ons niet vreemd. We nemen elkaar de maat in plaats van dat we werkelijk met elkaar meeleven. Waar vermaning nodig is, komt die niet altijd voort uit hartelijke betrokkenheid en bewogenheid. Kritiek hebben op elkaar zonder elkaar op te zoeken en te spreken, neerbuigend spreken over elkaar, ongeïnteresseerd zijn jegens elkaar, het stelt ons diep schuldig.
Daarom kunnen we van gemeenten die zich distantiëren van kerkelijke besluiten niet vragen zich te verootmoedigen en terug te keren tot een geestelijke houding jegens het kerkverband, als we ons niet gezamenlijk tot in het stof verootmoedigen. Het vertrouwen kan niet hersteld worden als we de verantwoordelijkheid voor dat herstel alleen bij deze gemeenten neerleggen. De problemen die gemeenten ervaren mede wegens kerkelijk gestimuleerde samenwerking is niet alleen de verantwoordelijkheid van deze gemeenten, maar die van ons allen. Er zal begrip moeten zijn voor de historische gegroeidheid van de situatie zoals die nu is.
Een oplossing waarbij gemeenten zich zouden verwijderen uit het kerkverband, zou een oplossing zonder genade en zegen zijn, een wangetuigenis naar de wereld, een verlies voor Gods Koninkrijk, een zonde voor God en een gebruikmaken van kerkelijke verdeeldheid. Een oplossing waarbij we elkaar meer en meer loslaten op punten die naar overtuiging van de kerken (we spreken niet over een ‘meerderheid’ en over de ‘synode’ als we kerkelijke denken) principieel liggen, is niet anders dan het aanvaarden van geestelijke verwijdering van elkaar, het ontkennen van het probleem, en het relativeren van de gezamenlijke belijdenis waarop wij staan.
Waar we om mogen en moeten bidden is nieuwe verbrokenheid van hart, nieuwe verwondering over Gods genade en over het Evangelie van zijn Zoon, diepgaande en open gesprekken over wat het is om te belijden dat Jezus Christus de Heere is, en van daaruit te zien wat het is dat ons werkelijk samenbindt. Als we elkaar door Gods genade mogen hervinden in die belijdenis, is het ook mogelijk om de band met elkaar te dienen door eensgezind Gods weg te zoeken voor de kerken, ook als die weg ons moeite kost. Niet voor niets gaan moeite en zegen in de Bijbel vaak hand in hand.'
Een route en weg waar ik van harte achter sta...