De kleine lettertjes van het Evangelie

tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door tja »

Thea schreef: 15 mei 2023, 15:45 @Cyrillus, ik heb het boek van ds vd Brink niet, dus daarin kan ik geen dingen vergelijken.

Ik zal nog iets citeren uit de sb:
" De zekerheid van het geloof ligt, zo zegt vd Brink terecht, niet in de mens, maar buiten de mens, in het werk van een drie-enig God. Het geloof rust in de verkiezende liefde des Vaders, het offer van Christus en het toepassende werk van de Heilige Geest. Waardevol! Toch roept de uitwerking ervan opnieuw vragen op. We hoopten dat vd Brink de zekerheid van het geloof zou verbinden aan het getuigenis van de Heilige Geest. 'Dezelve Geest getuigt met onze Geest, dat wij kinderen Gods zijn' (Rom.8:16). "
In dit verband zegt ds Clements dat de Geest der aanneming tot kinderen de grote Afwezige is.
Citaat vervolg:
"Ten diepste legt hij de zekerheid bij een verstandelijke redenering over mijn geloof. 'De stap van geloof naar zekerheid is een redenering, een sluitrede' ( zegt vd Brink). Zo verstandelijk hebben de vaderen deze sluitrede nooit bedoeld. De Westminster Confessiw waarschuwt er zelfs tegen. 'Deze zekerheid is geen waarschijnlijke zelfverzekerdheid'. Een optelsom leidt tot hoogmoed, Gods Geest werkt oormoed. Zowel Dordt als de Westminster Confessie spreken ten behoeve van de zekerheid altijd over het getuigenis van de Heilige Geest" . Einde citaten
Hoi Thea, Ik kan alleen maar uitgaan van jou citaat omdat ik de rest wat hij geschreven heeft niet weet. Die zorg van ds Clements is dan niet terecht. Ik geloof echt in de goede bedoelingen van de beste man, maar kloppen doet het niet. dr vd Brink erkent volledig het werk van de Heilige Geest. Mogelijk dat er mensen zijn die het woord "heilige Geest" wat vaker willen lezen, maar dat zal dan met persoonlijke voorkeur te maken hebben.

Ik vraag me af wat je beeld is van het werk van de Heilige Geest. en dan bedoel ik niet WAT hij doet, maar Hoe hij werkt. als je de KT 47 leest bij vers 15 kun je daar lezen dat de Heilige Geest de harten van de gelovigen verkwikt en verzekert dat ze kinderen van God zijn. Wat merkt een kind van God daarvan? dat hij steeds zekerder word van zijn zaligheid. De heilige Geest kun je niet zien of voelen oid. alleen je eigen overtuiging kun je voelen en die word gewerkt door de Heilige Geest. dus van de kant van de mens zie of merk je niet iets speciaals zeg maar. (eerbiedig bedoeld)

De werking van de Geest word vaak als een bijzondere belevenis uitgelegd. en dat is onjuist. Hij komt als de wind, je weet niet vanwaar hij komt en waar hij heengaat, je merkt alleen wat hij doet.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

MGG schreef: 15 mei 2023, 17:10
Cyrillus schreef: 15 mei 2023, 16:55
MGG schreef: 15 mei 2023, 16:36
Cyrillus schreef: 15 mei 2023, 16:21
Ik ben met je eens dat ik te veel heb gegeneraliseerd. De reden is dat niet alleen leken, maar klaarblijkelijk ook sommige predikanten niet meer de moeite nemen aan factchecking te doen. Maar nogmaals, niet iedereen doet zo dom, inderdaad. Wat moet ik verder aantonen? Als jij meent een deskundige te kunnen citeren en dan vervolgens zelf niet meer aansprakelijkheid te zijn voor wat je zegt, wat moet ik dan nog duidelijk maken? Ik heb je de gegevens met een paplepel aangereikt.
Ik ben inderdaad van mening dat ik zonder factchecking deskundigen mag citeren. Ik ben ook nog niet overtuigd van het ongelijk van ds. Clements zijn uitspraken. Mocht hij ongelijk hebben, dan nog vind ik excuses overbodig. Het ging duidelijk om een citaat. Om toch aardig te eindigen. Excuses/sorry dat ik ds. Clements zijn uitspraken zonder onderzoek overgenomen heb.
Overigens vind ik excuses voor mijn onvriendelijke toon richting jou meer op zijn plaats. Ik had of vriendelijker moeten reageren of eerder mijn mond moeten houden.
Dank voor je excuses voor de toonzetting. Alleen gaat het mij alleen maar om de inhoud. Een deskundige onterecht citeren kan gebeuren, geen probleem mee. Maar als je iemand vals beschuldigt op grond van een citaat, dan kan ik er niet bij dat je zegt ook dan geen excuses te moeten aanbieden. Die beschuldiging is dan toch echt jouw verantwoordelijkheid. Denk er eens over na.
Verduidelijking/aanvulling: de beschuldiging naar mij toe was jouw persoonlijke beschuldiging aan mijn adres, niet die van Ds. Clements.
Wil je aangeven in welk bericht ik dit gedaan heb? Als het zo is, dan wil ik ook hiervoor excuses maken.
Het was voor mij ook even zoeken :-).
MGG » 13 mei 2023, 23:29: Mijn conclusie is dat je extreem veel moeite heb met lezen en het 9e gebod.
Voor mij is er geen wezenlijk verschil tussen extreem veel moeite hebben met- en overtreden van een gebod, ik hoop dat je dat snapt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door refo »

MGG schreef: 15 mei 2023, 16:36
Cyrillus schreef: 15 mei 2023, 16:21
MGG schreef: 15 mei 2023, 15:39
Cyrillus schreef: 15 mei 2023, 15:01
Ik sta echt versteld @MGG. Je beschuldigde mij eerder van overtreding van het 9e gebod. Ik zou dus liegen, dat is dus nogal een zware beschuldiging van een christen naar een christen. Dit, terwijl je zelf niet eens aan waarheidsvinding hebt gedaan. Ik toon met meerdere citaten aan dat je ongelijk hebt. Nu heb je niet eens het fatsoen om je excuus aan te bieden? Dit is dus de manier waarop mensen die kritiek hebben op Van den Brink te werk gaan. Ik heb er geen woorden voor. Zelfs atheisten in mijn omgeving zijn fatsoenlijker.
Toon aub aan waar ik je onterecht beschuldigd heb. Als dat zo is, dan wil ik best sorry zeggen. Ik heb overigens ook nog geen sorry gezien voor jouw onjuiste uitspraken. Ik citeer uit een artikel dat door een deskundige geschreven is. Ik zou niet weten waarom ik excuus moet aanbieden als het citaat volgens jou niet klopt.
Het dikgedrukte deel is wederom een foutieve redenatie, framing of zo je wil een leugen.


Ik ben helemaal klaar met jouw beschuldigingen en (bewust?) foutieve redenaties. Ik zal proberen je onzin volledig te negeren. Tenzij je aan kan tonen dat ik nog excuses behoor te maken. Mocht dat zo zijn, dan zal ik die zeker aanbieden.
Ik ben met je eens dat ik te veel heb gegeneraliseerd. De reden is dat niet alleen leken, maar klaarblijkelijk ook sommige predikanten niet meer de moeite nemen aan factchecking te doen. Maar nogmaals, niet iedereen doet zo dom, inderdaad. Wat moet ik verder aantonen? Als jij meent een deskundige te kunnen citeren en dan vervolgens zelf niet meer aansprakelijkheid te zijn voor wat je zegt, wat moet ik dan nog duidelijk maken? Ik heb je de gegevens met een paplepel aangereikt.
Ik ben inderdaad van mening dat ik zonder factchecking deskundigen mag citeren. Ik ben ook nog niet overtuigd van het ongelijk van ds. Clements zijn uitspraken. Mocht hij ongelijk hebben, dan nog vind ik excuses overbodig. Het ging duidelijk om een citaat. Om toch aardig te eindigen. Excuses/sorry dat ik ds. Clements zijn uitspraken zonder onderzoek overgenomen heb.
Overigens vind ik excuses voor mijn onvriendelijke toon richting jou meer op zijn plaats. Ik had of vriendelijker moeten reageren of eerder mijn mond moeten houden.
In z'n algemeenheid kan ik wel verklaren dat ds Clements niet al te nauwkeurig is in het citeren.
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

Cyrillus schreef: 15 mei 2023, 17:26
MGG schreef: 15 mei 2023, 17:10
Cyrillus schreef: 15 mei 2023, 16:55
MGG schreef: 15 mei 2023, 16:36

Ik ben inderdaad van mening dat ik zonder factchecking deskundigen mag citeren. Ik ben ook nog niet overtuigd van het ongelijk van ds. Clements zijn uitspraken. Mocht hij ongelijk hebben, dan nog vind ik excuses overbodig. Het ging duidelijk om een citaat. Om toch aardig te eindigen. Excuses/sorry dat ik ds. Clements zijn uitspraken zonder onderzoek overgenomen heb.
Overigens vind ik excuses voor mijn onvriendelijke toon richting jou meer op zijn plaats. Ik had of vriendelijker moeten reageren of eerder mijn mond moeten houden.
Dank voor je excuses voor de toonzetting. Alleen gaat het mij alleen maar om de inhoud. Een deskundige onterecht citeren kan gebeuren, geen probleem mee. Maar als je iemand vals beschuldigt op grond van een citaat, dan kan ik er niet bij dat je zegt ook dan geen excuses te moeten aanbieden. Die beschuldiging is dan toch echt jouw verantwoordelijkheid. Denk er eens over na.
Verduidelijking/aanvulling: de beschuldiging naar mij toe was jouw persoonlijke beschuldiging aan mijn adres, niet die van Ds. Clements.
Wil je aangeven in welk bericht ik dit gedaan heb? Als het zo is, dan wil ik ook hiervoor excuses maken.
Het was voor mij ook even zoeken :-).
MGG » 13 mei 2023, 23:29: Mijn conclusie is dat je extreem veel moeite heb met lezen en het 9e gebod.
Voor mij is er geen wezenlijk verschil tussen extreem veel moeite hebben met- en overtreden van een gebod, ik hoop dat je dat snapt.

Quote uit @Cyrillus zijn bericht.
'Het is best erg, maar ik kan geen andere conclusie trekken dat Ds Clements dus gewoon aan het jokkebrokken is.'


Mijn reactie was een reactie op jouw bovenstaande uitspraak. Mijn reactie is scherp, maar in mijn ogen terecht. Je beschuldigd een achtenswaardige dominee van jokken. In mijn ogen is dat strijdig met antwoord 112 van de HC.
Voor de toon in dit bericht telt wel wat ik eerder al zei.
'Ik had of vriendelijker moeten reageren of eerder mijn mond moeten houden.'
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

Thea schreef: 15 mei 2023, 15:45 @Cyrillus, ik heb het boek van ds vd Brink niet, dus daarin kan ik geen dingen vergelijken.

Ik zal nog iets citeren uit de sb:
" De zekerheid van het geloof ligt, zo zegt vd Brink terecht, niet in de mens, maar buiten de mens, in het werk van een drie-enig God. Het geloof rust in de verkiezende liefde des Vaders, het offer van Christus en het toepassende werk van de Heilige Geest. Waardevol! Toch roept de uitwerking ervan opnieuw vragen op. We hoopten dat vd Brink de zekerheid van het geloof zou verbinden aan het getuigenis van de Heilige Geest. 'Dezelve Geest getuigt met onze Geest, dat wij kinderen Gods zijn' (Rom.8:16). "
In dit verband zegt ds Clements dat de Geest der aanneming tot kinderen de grote Afwezige is.
Citaat vervolg:
"Ten diepste legt hij de zekerheid bij een verstandelijke redenering over mijn geloof. 'De stap van geloof naar zekerheid is een redenering, een sluitrede' ( zegt vd Brink). Zo verstandelijk hebben de vaderen deze sluitrede nooit bedoeld. De Westminster Confessiw waarschuwt er zelfs tegen. 'Deze zekerheid is geen waarschijnlijke zelfverzekerdheid'. Een optelsom leidt tot hoogmoed, Gods Geest werkt oormoed. Zowel Dordt als de Westminster Confessie spreken ten behoeve van de zekerheid altijd over het getuigenis van de Heilige Geest" . Einde citaten
Ik heb het boek en jij de Saambinder. Misschien kunnen we ruilen? :-)
1) De zekerheid van het geloof wordt door Van den Brink benoemd (boek blz. 193 bijv.). Het kan zijn dat hij daar meer nadruk op kan leggen (ook een antwoord aan @Evangelis). Maar hij wil vooral het aanbod van genade benadrukken, dat is wat hij aan de orde wil stellen. Dat de Heilige Geest werkt is in dit opzicht zo vanzelfsprekend, dat je je kunt afvragen of je dit apart moet bespreken. Het lijkt er soms ook op dat van Van den Brink een complete theologie verwacht wordt, terwijl hij slechts een deelonderwerp aan de orde wil stellen.
2) Ik heb nergens gelezen dat Van den Brink naar een soort van zelfverzekerdheid zou streven. Maar wel dat onze zekerheid niet in het gevoel ligt. Juist als de twijfel dreigt toe te slaan, zal de wetenschap dat God ons niet laat vallen onze troost zijn. Dat is een verstandelijke redenering. Maar wij mogen God ook dienen met heel ons verstand staat in de Bijbel. Het verstand is een wezenlijk bestanddeel van ons dienen.
Laatst gewijzigd door Cyrillus op 15 mei 2023, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

MGG schreef: 15 mei 2023, 17:36
Cyrillus schreef: 15 mei 2023, 17:26
MGG schreef: 15 mei 2023, 17:10
Cyrillus schreef: 15 mei 2023, 16:55
Dank voor je excuses voor de toonzetting. Alleen gaat het mij alleen maar om de inhoud. Een deskundige onterecht citeren kan gebeuren, geen probleem mee. Maar als je iemand vals beschuldigt op grond van een citaat, dan kan ik er niet bij dat je zegt ook dan geen excuses te moeten aanbieden. Die beschuldiging is dan toch echt jouw verantwoordelijkheid. Denk er eens over na.
Verduidelijking/aanvulling: de beschuldiging naar mij toe was jouw persoonlijke beschuldiging aan mijn adres, niet die van Ds. Clements.
Wil je aangeven in welk bericht ik dit gedaan heb? Als het zo is, dan wil ik ook hiervoor excuses maken.
Het was voor mij ook even zoeken :-).
MGG » 13 mei 2023, 23:29: Mijn conclusie is dat je extreem veel moeite heb met lezen en het 9e gebod.
Voor mij is er geen wezenlijk verschil tussen extreem veel moeite hebben met- en overtreden van een gebod, ik hoop dat je dat snapt.

Quote uit @Cyrillus zijn bericht.
'Het is best erg, maar ik kan geen andere conclusie trekken dat Ds Clements dus gewoon aan het jokkebrokken is.'


Mijn reactie was een reactie op jouw bovenstaande uitspraak. Mijn reactie is scherp, maar in mijn ogen terecht. Je beschuldigd een achtenswaardige dominee van jokken. In mijn ogen is dat strijdig met antwoord 112 van de HC.
Voor de toon in dit bericht telt wel wat ik eerder al zei.
'Ik had of vriendelijker moeten reageren of eerder mijn mond moeten houden.'
Als een achtenswaardige dominee in het openbaar onwaarheid zegt, dan mag ik hem daar in het openbaar op aanspreken, zeker in het licht van het belang van het onderwerp. Immers, hij spreekt op dat moment zelf een vals getuigenis (vr/antw 112). Dat jij dat niet als vals getuigenis ziet, begrijp ik ook, want jij hebt dat boek niet. Maar ik zit met het boek voor mijn neus en zie dat het niet klopt. Ik begrijp dat dit alles heftige gevoelens kan oproepen en tot op zeker hoogte kan ik dat zelfs waarderen, maar jij citeert hem en op grond daarvan kan ik (nog steeds!) geen andere conclusies trekken.
Al met al is wat mij betreft de kou uit de lucht hoor. Ik hoop dat jij de betreffende passages in het boek te zien krijgt en ik de Saambinder. Dat maakt het in ieder geval mogelijk om dingen in hun samenhang te lezen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

tja schreef: 15 mei 2023, 14:50
huisman schreef: 15 mei 2023, 11:08
Bedankt voor de vraag . Kan ik eindelijk mijn ei kwijt.

Zelf zit ik onder een evenwichtige prediking. Zie rubriek Hoe was je Zondag. Natuurlijk weet ik van een prediking die niet gepaard gaat met bevel van bekering en geloof. Waar wordt afgedaan van de gewilligheid van de Zaligmaker. Daarom heb ik in het verleden ook op dit forum gestreden voor een welmenend aanbod van genade aan alle hoorders.

Juist daarom vind ik het ‘medicijn’ van dr. G.A. van de Brink zo misgaan. Zijn toon is ronduit onverstandig en zijn eenzijdigheid op het werk van de mens om te geloven maakt dat juist de kring die hij wil reformeren zich totaal niet herkennen en hem met groot wantrouwen bejegenen.
Ik mis bij dr. G.A. van de Brink het ‘wonder’ van de rechtvaardiging van de goddeloze. Dat is ook wel logisch omdat zijn opvatting over de doop nogal fors is. Hij veronderstelt toch min of meer de wedergeboorte bij de dopeling. Als dr. G.A. van de Brink vindt dat ik hem hier geen recht doe hoor ik dat graag van hem. Ik heb het debat tussen hem en wijlen ds M.G.Ezinga (Baptist) gezien en toen riep dr. G.A. van de Brink zijn standpunt meer vervreemding op dan die van ds M.G.Ezinga. Terwijl ik toch zeer overtuigd ben van de Bijbelse grond van de kinderdoop.

Zijn beantwoording van vragen op refoweb vind ik ronduit gevaarlijk. Mensen oproepen onder prediking vandaan te gaan zonder de persoon persoonlijk te hebben gesproken en al zijn omstandigheden te kennen is pastoraal levensgevaarlijk.

Zie jij ook gevaren in de eenzijdige benadering van dr. G.A. van de Brink?

Bedankt voor je reactie,

Ik ben echt blij dat er zo een gesprek ontstaat. Het gebeurd zo makkelijk dat mensen zich ingraven en ongenuanceerde uitspraken gaan doen. De hardste schreeuwer zou dan gelijk hebben lijkt het soms. Dat gebeurd helaas aan twee kanten van de zaak. Dus mijn oprechte dank naar jou.

1. Laat ik vooropstellen dat de manier van uitspreken van dr van den Brink niet persé door mij gekozen zouden zijn. Als je bedoelt te zeggen dat zaken zoals zijn voorbeeld over de terrorist van de kern van zijn punt afwijzen heb je echt gelijk. Dat vind ik jammer.
Ik zie de woorden die hij gebruikt als een nogal flinke aanval op een zaak die hij aan de kaak wil stellen, en niet als een aanval op personen. Ik vind daar een wezenlijk verschil in zitten. Kun je mij hier in volgen?

Het probleem van met name de lijdelijkheid zit wel wat dieper dan enkel het niet oproepen tot geloof en bekering.
Dr vd Brink richt zich in het bijzonder tot dominees, maar geeft aan dat het probleem breder leeft. Er zijn namelijk ook andere ambtsdragers, ouders en overige gemeenteleden die denken dat er een grote bijzonder gebeurtenis in iemands leven moet gebeuren voor hij of zij tot Christus mag vluchten. Dit is echt een cultuur ding. We zijn de eenvoudigheid die in christus is kwijt geraakt (2 Korinthe 11:3). Het word heel normaal gevonden dat er kerken vol met onbekeerde mensen zijn. Je mag je geloof belijden voor in de kerk, maar als je belijd dat je mag geloven dat de Heere ook voor jou zonden gestorven is, ja dan heb je wel wat uit te leggen. Zo ontstaat een beeld van een God die toch niet graag heeft dat alle mensen zalig worden. En je bent onbekeerd totdat God je stilzet. En tot die tijd kun je niet anders doen dan afwachten en om een nieuw hartje bidden. Als dit beeld van de Heere ontstaat moeten we constateren dat er iets grondig mis gaat. Ik kan echt heel goed de pijn en toch ook wel boosheid tegen die cultuur begrijpen die dr vd Brink vermoedelijk heeft. Ik deel die volledig met hem. Hoe kijk je hiernaar en wat zou jou advies zijn aan mensen in zo'n omgeving?

2. Zie ik gevaren in de eenzijdige benadering van dr vd Brink vraag je.
Als de lezing de inhoud van zijn volledig prediking zou zijn dan zou ik me daar zeker zorgen over kunnen maken, maar ik hoor dr van den Brink wel regelmatig preken, en in zijn prediking kan hij zeker de wet als afsnijdend middel prediken en het evangelie tot behoud van zondaren. Ik begrijp dat de lezing niet een preek uit de eredienst is maar een thema avond voor geïnteresseerde jongeren. Daar zit voor mij een wezenlijk verschil in.

3. Ik denk niet dat van den Brink gemeend heeft om de dominees te veranderen (maar dat weet ik niet zeker)
Deze lezingen zijn echt gericht op zoekende jongeren en ouderen die vast lopen op de lijdelijkheid in gemeenten. Die met God verzoend willen worden, maar nooit zeker weten of ze al genoeg zondekennis hebben om tot christus te komen of weet ik wat voor bezwaren er al niet meer zijn om tot Hem te komen.

Wat ik treurig vind is dat er predikanten en mensen zij die de zorgen herkennen, maar dat er zo weinig over gesproken word met elkaar om die cultuur te doorbreken. En dat er zoveel op de toon van dr van den Brink gaan wijzen om vervolgens het doel van zijn boodschap teniet te doen. Zou je hier op in willen gaan?

Als we nu met elkaar overeenstemmen dat we over de toon van mening kunnen verschillen, kunnen we ons dan richten op de inhoud? En dan vooral met de vraag bezig zijn hoe het beter kan. Dit bedoel ik niet persoonlijk hoor, maar echt algemeen. Ik waardeer namelijk nogmaals dat je het gesprek aangaat.

Ik lees best wel wat reacties van mensen die zeggen dat ze de zorg van dr vd Brink niet herkennen. Dan ben je in mijn ogen of een gelukkig man/vrouw of je hebt weinig onderscheidingsvermogen.

4. De vraagbeantwoording uit refoweb vind ik een lastig punt. Wat zou je iemand adviseren die in een gemeente zit waar het aanbod alleen gebracht word aan de uitverkorenen en je nooit zeker kunt weten of je dat bent? Ik weet het oprecht niet, maar ik denk dat ik mijn kinderen zou adviseren om weg te gaan. Dit vind ik echt een moeilijk punt.

5. Ik ken het doopstandpunt van dr van den Brink niet, maar dat is vwb deze discussie naar mijn mening iets minder relevant. Maar ik ben daar zeker wel in geïnteresseerd.

1. Ik zie dat toch anders. Hij noemt geen namen maar is zeer aanvallend richting personen en dat vind ik in zo'n discussie onverstandig. Mijn advies aan mensen in zo'n omgeving en trouwens aan een ieder. Onderzoekt de Schriften. Lees de bronnen.

2.Ook in een lezing moet je het Bijbelse evenwicht bewaren. Worden wij geboren met de gave om te kunnen geloven of is waar wat in het doopformulier staat : dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren, en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden.
Het antwoord op deze vraag gaat wel het verschil maken hoe je hoorders benaderd.

3. Je spreekt hier over het komen tot Christus. Misschien kun je dat eens uitwerken aan de hand van de Schrift.
Deze drie vragen : 1.Wie komen tot Christus ? 2. Hoe komen ze tot Christus? 3. Wanneer komen ze tot Christus?

4. Ik begrijp werkelijk niet dat een predikant of ambtsdrager een zo verregaand advies kan geven (Om de gemeente waarin je geplaats bent te verlaten) online aan iemand waar je de omstandigheden niet van kent.
Ik zeg niet dat je dat nooit zou mogen adviseren maar dan alleen ingekaderd in een voluit pastorale verhouding.

5. https://youtu.be/idgBohAe8Ug Hier is de lezing waar ik naar verwees. Je zou er bijna baptist van worden (Rol niet van je stoel @Posthoorn :huhu ) Ik denk dat dr. G.A. van de Brink zijn visie op doop/verbond, verondersteld geloof/wedergeboorte absoluut zijn bijdragen kleurt. Ik deel zijn opvattingen niet.

Ik mis bij dr. G.A. van de Brink zijn lezing en zijn schrijven op refoweb de warme bewogenheid maar voel meer een koud rationalisme. Hij kan best anders want zijn lezing over zijn hartstilstand maakte op mij wel indruk.

Samenvattend vind ik dat dr. G.A. van de Brink nu veel te veel in de oorlogsstand is en daarmee belangrijke Bijbelse elementen laat liggen. Dat is gevaarlijk want de discipelen van zo iemand slaan meestal veel verder door. voorbeeld op het RF is @Cyrillus

Ik heb waarschijnlijk niet alle vragen beantwoord maar ga nu aan de broccoli
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 15 mei 2023, 15:59 Kom op GG-lid, je weet toch zelf wat je gepost hebt?
Doelt @Job op de kwestie rond mevrouw Heikoop? De opmerking over ds. Baan is weggemodeerd, dus daar kan het niet over gaan.
Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Erskinees »

Offtopic?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef: 15 mei 2023, 17:50 maar ga nu aan de broccoli
Sterkte.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef: 15 mei 2023, 18:21
huisman schreef: 15 mei 2023, 17:50 maar ga nu aan de broccoli
Sterkte.
:yahoo

Mijn maaltijd was waarschijnlijk heel wat smakelijker... ;)
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door tja »

huisman schreef: 15 mei 2023, 17:50
tja schreef: 15 mei 2023, 14:50
huisman schreef: 15 mei 2023, 11:08
Bedankt voor de vraag . Kan ik eindelijk mijn ei kwijt.

Zelf zit ik onder een evenwichtige prediking. Zie rubriek Hoe was je Zondag. Natuurlijk weet ik van een prediking die niet gepaard gaat met bevel van bekering en geloof. Waar wordt afgedaan van de gewilligheid van de Zaligmaker. Daarom heb ik in het verleden ook op dit forum gestreden voor een welmenend aanbod van genade aan alle hoorders.

Juist daarom vind ik het ‘medicijn’ van dr. G.A. van de Brink zo misgaan. Zijn toon is ronduit onverstandig en zijn eenzijdigheid op het werk van de mens om te geloven maakt dat juist de kring die hij wil reformeren zich totaal niet herkennen en hem met groot wantrouwen bejegenen.
Ik mis bij dr. G.A. van de Brink het ‘wonder’ van de rechtvaardiging van de goddeloze. Dat is ook wel logisch omdat zijn opvatting over de doop nogal fors is. Hij veronderstelt toch min of meer de wedergeboorte bij de dopeling. Als dr. G.A. van de Brink vindt dat ik hem hier geen recht doe hoor ik dat graag van hem. Ik heb het debat tussen hem en wijlen ds M.G.Ezinga (Baptist) gezien en toen riep dr. G.A. van de Brink zijn standpunt meer vervreemding op dan die van ds M.G.Ezinga. Terwijl ik toch zeer overtuigd ben van de Bijbelse grond van de kinderdoop.

Zijn beantwoording van vragen op refoweb vind ik ronduit gevaarlijk. Mensen oproepen onder prediking vandaan te gaan zonder de persoon persoonlijk te hebben gesproken en al zijn omstandigheden te kennen is pastoraal levensgevaarlijk.

Zie jij ook gevaren in de eenzijdige benadering van dr. G.A. van de Brink?

Bedankt voor je reactie,

Ik ben echt blij dat er zo een gesprek ontstaat. Het gebeurd zo makkelijk dat mensen zich ingraven en ongenuanceerde uitspraken gaan doen. De hardste schreeuwer zou dan gelijk hebben lijkt het soms. Dat gebeurd helaas aan twee kanten van de zaak. Dus mijn oprechte dank naar jou.

1. Laat ik vooropstellen dat de manier van uitspreken van dr van den Brink niet persé door mij gekozen zouden zijn. Als je bedoelt te zeggen dat zaken zoals zijn voorbeeld over de terrorist van de kern van zijn punt afwijzen heb je echt gelijk. Dat vind ik jammer.
Ik zie de woorden die hij gebruikt als een nogal flinke aanval op een zaak die hij aan de kaak wil stellen, en niet als een aanval op personen. Ik vind daar een wezenlijk verschil in zitten. Kun je mij hier in volgen?

Het probleem van met name de lijdelijkheid zit wel wat dieper dan enkel het niet oproepen tot geloof en bekering.
Dr vd Brink richt zich in het bijzonder tot dominees, maar geeft aan dat het probleem breder leeft. Er zijn namelijk ook andere ambtsdragers, ouders en overige gemeenteleden die denken dat er een grote bijzonder gebeurtenis in iemands leven moet gebeuren voor hij of zij tot Christus mag vluchten. Dit is echt een cultuur ding. We zijn de eenvoudigheid die in christus is kwijt geraakt (2 Korinthe 11:3). Het word heel normaal gevonden dat er kerken vol met onbekeerde mensen zijn. Je mag je geloof belijden voor in de kerk, maar als je belijd dat je mag geloven dat de Heere ook voor jou zonden gestorven is, ja dan heb je wel wat uit te leggen. Zo ontstaat een beeld van een God die toch niet graag heeft dat alle mensen zalig worden. En je bent onbekeerd totdat God je stilzet. En tot die tijd kun je niet anders doen dan afwachten en om een nieuw hartje bidden. Als dit beeld van de Heere ontstaat moeten we constateren dat er iets grondig mis gaat. Ik kan echt heel goed de pijn en toch ook wel boosheid tegen die cultuur begrijpen die dr vd Brink vermoedelijk heeft. Ik deel die volledig met hem. Hoe kijk je hiernaar en wat zou jou advies zijn aan mensen in zo'n omgeving?

2. Zie ik gevaren in de eenzijdige benadering van dr vd Brink vraag je.
Als de lezing de inhoud van zijn volledig prediking zou zijn dan zou ik me daar zeker zorgen over kunnen maken, maar ik hoor dr van den Brink wel regelmatig preken, en in zijn prediking kan hij zeker de wet als afsnijdend middel prediken en het evangelie tot behoud van zondaren. Ik begrijp dat de lezing niet een preek uit de eredienst is maar een thema avond voor geïnteresseerde jongeren. Daar zit voor mij een wezenlijk verschil in.

3. Ik denk niet dat van den Brink gemeend heeft om de dominees te veranderen (maar dat weet ik niet zeker)
Deze lezingen zijn echt gericht op zoekende jongeren en ouderen die vast lopen op de lijdelijkheid in gemeenten. Die met God verzoend willen worden, maar nooit zeker weten of ze al genoeg zondekennis hebben om tot christus te komen of weet ik wat voor bezwaren er al niet meer zijn om tot Hem te komen.

Wat ik treurig vind is dat er predikanten en mensen zij die de zorgen herkennen, maar dat er zo weinig over gesproken word met elkaar om die cultuur te doorbreken. En dat er zoveel op de toon van dr van den Brink gaan wijzen om vervolgens het doel van zijn boodschap teniet te doen. Zou je hier op in willen gaan?

Als we nu met elkaar overeenstemmen dat we over de toon van mening kunnen verschillen, kunnen we ons dan richten op de inhoud? En dan vooral met de vraag bezig zijn hoe het beter kan. Dit bedoel ik niet persoonlijk hoor, maar echt algemeen. Ik waardeer namelijk nogmaals dat je het gesprek aangaat.

Ik lees best wel wat reacties van mensen die zeggen dat ze de zorg van dr vd Brink niet herkennen. Dan ben je in mijn ogen of een gelukkig man/vrouw of je hebt weinig onderscheidingsvermogen.

4. De vraagbeantwoording uit refoweb vind ik een lastig punt. Wat zou je iemand adviseren die in een gemeente zit waar het aanbod alleen gebracht word aan de uitverkorenen en je nooit zeker kunt weten of je dat bent? Ik weet het oprecht niet, maar ik denk dat ik mijn kinderen zou adviseren om weg te gaan. Dit vind ik echt een moeilijk punt.

5. Ik ken het doopstandpunt van dr van den Brink niet, maar dat is vwb deze discussie naar mijn mening iets minder relevant. Maar ik ben daar zeker wel in geïnteresseerd.

1. Ik zie dat toch anders. Hij noemt geen namen maar is zeer aanvallend richting personen en dat vind ik in zo'n discussie onverstandig. Mijn advies aan mensen in zo'n omgeving en trouwens aan een ieder. Onderzoekt de Schriften. Lees de bronnen.

2.Ook in een lezing moet je het Bijbelse evenwicht bewaren. Worden wij geboren met de gave om te kunnen geloven of is waar wat in het doopformulier staat : dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren, en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden.
Het antwoord op deze vraag gaat wel het verschil maken hoe je hoorders benaderd.

3. Je spreekt hier over het komen tot Christus. Misschien kun je dat eens uitwerken aan de hand van de Schrift.
Deze drie vragen : 1.Wie komen tot Christus ? 2. Hoe komen ze tot Christus? 3. Wanneer komen ze tot Christus?

4. Ik begrijp werkelijk niet dat een predikant of ambtsdrager een zo verregaand advies kan geven (Om de gemeente waarin je geplaats bent te verlaten) online aan iemand waar je de omstandigheden niet van kent.
Ik zeg niet dat je dat nooit zou mogen adviseren maar dan alleen ingekaderd in een voluit pastorale verhouding.

5. https://youtu.be/idgBohAe8Ug Hier is de lezing waar ik naar verwees. Je zou er bijna baptist van worden (Rol niet van je stoel @Posthoorn :huhu ) Ik denk dat dr. G.A. van de Brink zijn visie op doop/verbond, verondersteld geloof/wedergeboorte absoluut zijn bijdragen kleurt. Ik deel zijn opvattingen niet.

Ik mis bij dr. G.A. van de Brink zijn lezing en zijn schrijven op refoweb de warme bewogenheid maar voel meer een koud rationalisme. Hij kan best anders want zijn lezing over zijn hartstilstand maakte op mij wel indruk.

Samenvattend vind ik dat dr. G.A. van de Brink nu veel te veel in de oorlogsstand is en daarmee belangrijke Bijbelse elementen laat liggen. Dat is gevaarlijk want de discipelen van zo iemand slaan meestal veel verder door. voorbeeld op het RF is @Cyrillus

Ik heb waarschijnlijk niet alle vragen beantwoord maar ga nu aan de broccoli
Bij punt 3 is wel meer te zeggen dan mij met een opdracht terug te sturen lijkt me zo :super

Verder hoop ik er zeker op terug te komen
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef: 15 mei 2023, 13:08
DDD schreef: 15 mei 2023, 11:17Ik zou zo gauw ook geen goede manier weten om over de heilige Geest te spreken in het kader van de geloofszekerheid. De boom wordt aan de vrucht gekend.
DDD schreef:Het probleem is niet het feit op zich, maar dat het werk van de heilige Geest zo uit zijn verband wordt gerukt dat het niet leidt tot verzekering, maar tot precies het tegenover gestelde: het in twijfel brengen over eigen ervaring en gedachten.
Even voor mijn helderheid, @DDD. Wat bedoel je met deze uitspraken? Mogelijk heb ik de eerste uitspraak verkeerd uitgelegd.
Mijn uitspraken zijn in zichzelf onduidelijk, dus dat deugt al niet. Het is ook niet zo makkelijk om het punt goed te omschrijven. Ik doe een nieuwe poging. Bij het opbouwen van de gelovigen in de genade en kennis van Christus is het bespreken van de persoon en het werk van de heilige Geest onmisbaar.

Bij het aanbod van Gods genade moet de noodzaak van de toepassing door de heilige Geest niet zo op de voorgrond staan, dat de oproep tot geloof en bekering feitelijk krachteloos wordt omdat mensen daar zonder inwendige roeping toch geen gehoor aan kunnen geven. Hoewel dat ook weer een waarheid is als een koe. Elders op dit forum stond recent een 'oefening' van Wulfert Floor waarin dat heel mooi aan de orde komt.

Doden horen alleen door het werk van de heilige Geest, maar het bij de oproep tot bekering nadrukkelijk wijzen op de heilige Geest geeft lijdelijkheid. Dat bedroeft de heilige Geest en misschien moet je zeggen: verhindert Hem zijn werk te doen.
Evangelist
Berichten: 547
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Evangelist »

Cyrillus schreef: 15 mei 2023, 16:39
Evangelist schreef: 15 mei 2023, 15:32
Cyrillus schreef: 15 mei 2023, 13:16
Thea schreef: 15 mei 2023, 13:01 @tja, er zijn zeker dingen waar, waar ds vd Brink op wijst. Maar hij schiet zo door naar de andere kant, dat hijj dwalingen begint te verkondigen. Dan verwijs ik nogmaals maar eens naar de recensie van ds C in de Saambinder.
Misschien kan jij dan ophelderen wat @MGG een aantal posts hiervoor bedoelt: "Om misverstanden te voorkomen zal ik een klein stukje van ds. Clements zijn artikel citeren. 'Dord noemt de Heilige Geest in de vijfde hoofdstuk wel 35 keer, Van der Brink noemt het werk van de Heilige Geest niet éénmaal. De Geest der aanneming tot kinderen is bij hem de grote Afwezige.'". Ik heb 2 citaten uit het boek van Van den Brink genoemd waarin het werk van de Heilige Geest naar voren komt. @DDD heeft het aantal keren berekend dat de Heilige Geest in het 5e hoofdstuk wordt genoemd. Dat is lang geen 35x. Dus al met al concludeer ik voorlopig dat Ds. Clements een slechte dag had. Ik druk mij nog netjes uit.
Het getal 35 lijkt me wat aan de hoge kant, maar als je naar de tekst van de Dordtse Leerregels in hoofdstuk 5 kijkt en de bijbehorende Verwerping der dwalingen, en je zoekt op het noemen van de Heilige Geest en Zijn werkingen (wat dat hoort m.i. echt wel bij elkaar!), dan kom ik toch wel op 30 keer. Dat is nog steeds een stuk meer dan dr. van den Brink doet. Het achterliggende punt ga je gemakshalve voorbij: Van den Brink brengt het noodzakelijke werk van de Heilige Geest niet of nauwelijks ter sprake. Ik lees dat je meerdere keren tegenwerpt dat in de prediking de oproep tot geloof moet klinken. Daarmee ben ik het eens; maar dat is toch niet alles wat gezegd moet worden. Dat doet de Heere Jezus toch zelf ook. Denk aan Johannes 6; daar klinkt een royale belofte van het Evangelie in vers 37 (...en wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.) tegelijk noemt Hij zelf het verborgen werk van de Heilige Geest in vers 44 (Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.) Ik vind het eigenlijk niet kunnen om het te vragen, maar ik doe het toch: Gebruikt de Heere Jezus volgens jou in vers 44 ook kleine lettertjes? Of spreekt Hij daarmee over het noodzakelijke werk van de Heilige Geest (zonder de Naam Heilige Geest te noemen)?
Net als tja zie ik niet in waarom dit van toepassing zou zijn. Jezus spreekt tegen een volk dat murmureert, dat duidelijk maakt niet te willen geloven. Jezus verklaart waarom zij niet geloven, namelijk omdat zij niet getrokken worden door de Vader. En wat mij betreft mag je hier inderdaad de Heilige Geest in mee lezen. Ik zie in deze preek eerder de bevestiging van wat Van den Brink zegt: de zoekenden en twijfelaars in de kerk die zo graag willen geloven, mogen dat ook, juist omdat de Vader hen trekt. Ga je tegen zulke zoekers ook ook eens zeggen dat ze niet zomaar kunnen komen, omdat de Geest hen moet trekken? Niet echt pastoraal, toch?
Wat ik wilde zeggen - en ik denk dat dit voor alle prediking geldt - dat de Heere Jezus ook meer zegt dan dat de boodschap gelooft moet worden en dat er een aanbod van genade is. In precies hetzelfde hoofdstuk spreekt Hij over het verkiezende werk van de Vader en het trekkende werk van de Heilige Geest. Jammer dat je mij een frame in probeert te duwen, alsof ik zou zeggen dat je zoekers moet afhouden. Dat zegt bovendien niemand.

Nu dan even de 30 keer dat de Heilige Geest en het werk van Hem ter sprake komt in hoofdstuk 5 van de Dordtse Leerregels:
1. artikel 1: …en door de Heilige Geest wederbaart…
2. artikel 2: …het vlees hoe langer hoe meer door de Geest des gebeds…
3. artikel 3: …God is getrouw, Die hen in de genade, hun eenmaal gegeven…
4. artikel 4: …die macht Gods, waardoor Hij de ware gelovigen in de genade bevestigt en bewaart…
5. artikel 5: …bedroeven de Heilige Geest…
6. artikel 5: …totdat hun, wanneer zij door ernstige boetvaardigheid op de weg wederkeren, het Vaderlijk aanschijn Gods opnieuw verschijnt.
7. artikel 6: …neemt, naar het onveranderlijk voornemen der verkiezing, de Heilige Geest van de Zijnen, ook zelfs in hun droevig vallen, niet geheel weg…
8. artikel 6: …of tegen de Heilige Geest, en, van Hem geheel verlaten zijnde…
9. artikel 7: …in zulk vallen bewaart Hij nog in hen dit Zijn onverderfelijk zaad, waaruit zij wedergeboren zijn…
10. artikel 7: …vernieuwt Hij hen zekerlijk en krachtiglijk door Zijn Woord en Geest tot bekering…
11. artikel 8: …verkrijgen zij dan dit, niet door hun verdiensten of krachten, maar uit de genadige barmhartigheid Gods…
12. artikel 8: …noch de verzegeling van de Heilige Geest verijdeld of vernietigd kan worden.
13. artikel 9: …deze bewaring der uitverkorenen tot de zaligheid, en van de volharding der ware gelovigen in het geloof, kunnen de gelovigen zelf verzekerd zijn, en zij zijn het ook...
14. artikel 10: …uit het getuigenis van de Heilige Geeste, Die met onzen geest getuigt…
15. artikel 11: …wekt in hen de verzekerdheid der volharding door de Heilige Geest…
16. artikel 12: …een ware wortel is van nederigheid, kinderlijke vreze, ware godzaligheid, lijdzaamheid in allen strijd, vurige gebeden, standvastigheid in het kruis en in de belijdenis der waarheid, mitsgaders...
17. artikel 13: …het vertrouwen der volharding wederom levend wordt in degenen, die van den val weder opgericht worden…
18. artikel 14: …God nu beliefd heeft dit Zijn werk der genade door de prediking van het Evangelie in ons te beginnen…
19. artikel 15: …welke enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest, zij eer en heerlijkheid…
20. VdD 1: …de Heilige Schrift getuigt, dat zij uit de verkiezing volgt, en door de kracht van de dood, van de verrijzenis en van de voorbidding van Christus aan de uitverkorenen gegeven wordt…
21. VdC 2: …deze weldaad aan de genade Gods alleen toeschrijft…
22. VdD 3: …deze mening maakt de genade, rechtvaardigmaking, wedergeboorte, en voortdurende bewaring van Christus krachteloos…
23. VdD 4: …dat de ware gelovigen en wedergeborenen kunnen zondigen de zonde tot de dood, of tegen de Heilige Geest.
24. VdD 4: …dat een iegelijk die uit God geboren is; niet zondigt, (versta: met zulke zonde); maar die uit God geboren is, bewaart zichzelf, en de boze vat hem niet (1 Joh. 5:18).
25. VdD 5: en Johannes: Die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelve; en hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft (1 Joh. 3:24).
26. VdD 6: …dezen betonen, dat zij de kracht der Goddelijke genade en de werking van de inwonende Heilige Geest niet kennen…
27. VdD 7: …dat genen zonder vruchten zijn, maar deze hun vrucht, in onderscheiden mate, met standvastigheid of volstandigheid voortbrengen...
28. VdD 8: …want dezen loochenen door deze leer de onverderfelijkheid van het zaad Gods, waardoor wij wedergeboren worden…
29. VdD 9: …wederspreken Christus Zelf, Dewelke zegt: Ik heb voor u gebeden, Petrus, dat uw geloof niet ophoude (Luk. 22:32)…
30. VdD 9: …die getuigt, dat Christus niet alleen voor de apostelen, maar ook voor al degenen, die door hun woord geloven zouden, gebeden heeft: (…) maar dat Gij hen bewaart van de boze (Joh. 17:11, 15, 20).
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Evangelist schreef: 15 mei 2023, 18:42 Nu dan even de 30 keer dat de Heilige Geest en het werk van Hem ter sprake komt in hoofdstuk 5 van de Dordtse Leerregels:
1. artikel 1: …en door de Heilige Geest wederbaart…
2. artikel 2: …het vlees hoe langer hoe meer door de Geest des gebeds…
3. artikel 3: …God is getrouw, Die hen in de genade, hun eenmaal gegeven…
4. artikel 4: …die macht Gods, waardoor Hij de ware gelovigen in de genade bevestigt en bewaart…
5. artikel 5: …bedroeven de Heilige Geest…
6. artikel 5: …totdat hun, wanneer zij door ernstige boetvaardigheid op de weg wederkeren, het Vaderlijk aanschijn Gods opnieuw verschijnt.
7. artikel 6: …neemt, naar het onveranderlijk voornemen der verkiezing, de Heilige Geest van de Zijnen, ook zelfs in hun droevig vallen, niet geheel weg…
8. artikel 6: …of tegen de Heilige Geest, en, van Hem geheel verlaten zijnde…
9. artikel 7: …in zulk vallen bewaart Hij nog in hen dit Zijn onverderfelijk zaad, waaruit zij wedergeboren zijn…
10. artikel 7: …vernieuwt Hij hen zekerlijk en krachtiglijk door Zijn Woord en Geest tot bekering…
11. artikel 8: …verkrijgen zij dan dit, niet door hun verdiensten of krachten, maar uit de genadige barmhartigheid Gods…
12. artikel 8: …noch de verzegeling van de Heilige Geest verijdeld of vernietigd kan worden.
13. artikel 9: …deze bewaring der uitverkorenen tot de zaligheid, en van de volharding der ware gelovigen in het geloof, kunnen de gelovigen zelf verzekerd zijn, en zij zijn het ook...
14. artikel 10: …uit het getuigenis van de Heilige Geeste, Die met onzen geest getuigt…
15. artikel 11: …wekt in hen de verzekerdheid der volharding door de Heilige Geest…
16. artikel 12: …een ware wortel is van nederigheid, kinderlijke vreze, ware godzaligheid, lijdzaamheid in allen strijd, vurige gebeden, standvastigheid in het kruis en in de belijdenis der waarheid, mitsgaders...
17. artikel 13: …het vertrouwen der volharding wederom levend wordt in degenen, die van den val weder opgericht worden…
18. artikel 14: …God nu beliefd heeft dit Zijn werk der genade door de prediking van het Evangelie in ons te beginnen…

19. artikel 15: …welke enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest, zij eer en heerlijkheid…
20. VdD 1: …de Heilige Schrift getuigt, dat zij uit de verkiezing volgt, en door de kracht van de dood, van de verrijzenis en van de voorbidding van Christus aan de uitverkorenen gegeven wordt…
21. VdC 2: …deze weldaad aan de genade Gods alleen toeschrijft…
22. VdD 3: …deze mening maakt de genade, rechtvaardigmaking, wedergeboorte, en voortdurende bewaring van Christus krachteloos…
23. VdD 4: …dat de ware gelovigen en wedergeborenen kunnen zondigen de zonde tot de dood, of tegen de Heilige Geest.
24. VdD 4: …dat een iegelijk die uit God geboren is; niet zondigt, (versta: met zulke zonde); maar die uit God geboren is, bewaart zichzelf, en de boze vat hem niet (1 Joh. 5:18).
25. VdD 5: en Johannes: Die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelve; en hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft (1 Joh. 3:24).
26. VdD 6: …dezen betonen, dat zij de kracht der Goddelijke genade en de werking van de inwonende Heilige Geest niet kennen…
27. VdD 7: …dat genen zonder vruchten zijn, maar deze hun vrucht, in onderscheiden mate, met standvastigheid of volstandigheid voortbrengen...
28. VdD 8: …want dezen loochenen door deze leer de onverderfelijkheid van het zaad Gods, waardoor wij wedergeboren worden…
29. VdD 9: …wederspreken Christus Zelf, Dewelke zegt: Ik heb voor u gebeden, Petrus, dat uw geloof niet ophoude (Luk. 22:32)…
30. VdD 9: …die getuigt, dat Christus niet alleen voor de apostelen, maar ook voor al degenen, die door hun woord geloven zouden, gebeden heeft: (…) maar dat Gij hen bewaart van de boze (Joh. 17:11, 15, 20).
Zelfs Jehova's Getuigen lezen de Bijbel nog zorgvuldiger dan jij de DL. Dit lijkt echt nergens op. Maar iedereen oordele zelf.
Gesloten