Ik vind dat echt verbijsterend. 40 jaar geleden zou dat alleen gekund hebben als dat zo in het gezin was meegegeven. En ik denk dat dat nog steeds zo is. Dat zijn geen dingen die je op school of in de kerk hoort.Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 09:56In de 21e eeuw kwam eens een kind thuis: "Mijn juf is onbekeerd, want ze draagt oorbellen."
Context: in doorsnee kerkelijk gezin, van relatief brede reformatorische school, uit gematigde gemeente binnen de gereformeerde gezindte.
Het bestaat dus.
Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
-
MGG
Het was een retorische vraag naar Tiberius, omdat hij begon met onzinnige vragen stellen.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 09:37Dit is een zinloze opmerking.MGG schreef:Wat voor zin heeft het om naar Gods geboden te leven als je toch niet gelooft?Tiberius schreef: ↑Gisteren, 08:43Even voor mijn helderheid: wat heeft het dragen van een rok en geen oorbellen voor zin als je toch niet gelooft?Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 06:26Ik ben met nog 1 catechesant overgebleven die nog wel een rok draagt en geen oorbellen.
(...)
Er was dus bij niemand geloof aanwezig. Want dat zou duidelijk te zien moeten zijn in het gelaat en het gewaad. .
Of in het dagelijks leven wat voor zin heeft het om je te houden aan wetten als je weet dat de gevolgen verwaarloosbaar zijn?
Wat voor zin heeft het om thuis 8 uur te werken als je weet dat niemand het merkt als jij je werk in 6 uur doet en de overige 2 uur een sneeuwpop maakt.
Zulke vragen zijn zinloos. Meestal zijn het pubers die de vraag aan ouders of docenten stellen. Verantwoordelijkheden en plichten hoeven niet samen te hangen met de beloning.
In het geestelijke is de beloning niet uit verdienste maar uit genade. Voor niemand heeft het in dat opzicht zin om naar Gods geboden te leven.
Je wordt gestraft in het leven of na de dood vanwege de zonden.
Dat weet jij, dat weet ik, dat weet iedereen met een geweten.
Als jij er op los leeft is dat pas zinloos, want wat zal het je in de eeuwigheid baten?
Dan lees je de verkeerde dingen. Gods volk verafschuwt jouw gepraat.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 09:56Ik heb gelezen dat Gods volk het verafschuwt.HHR schreef:Met alle respect mensen maar de tijd dat we dachten dat een oorbel of vrouwenbroek een teken waren van een leven zonder genade ligt toch wel achter ons mag ik hopen?
Verwar cultuur en traditie niet met godsdienst.
Anders zou er in China geen christin zijn.
Ook mannen met lange baarden, men gaat in de weg der bekering geestelijk door de hel, dan brandt God de baard er wel af.
Mensen dragen geen baarden omdat het van enige wet moet maar omdat ze zichzelf mooier vinden etc. Vrouwen dragen met de zelfde redenen Oorbellen of een broek.
Niet omdat dat geboden is in Gods woord.
Met deze reden, is het een schop tegen Gods wet aan.
Onzinnige vragen bestaan niet, alleen onzinnige antwoorden.MGG schreef: ↑Gisteren, 10:07Het was een retorische vraag naar Tiberius, omdat hij begon met onzinnige vragen stellen.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 09:37Dit is een zinloze opmerking.MGG schreef:Wat voor zin heeft het om naar Gods geboden te leven als je toch niet gelooft?
Of in het dagelijks leven wat voor zin heeft het om je te houden aan wetten als je weet dat de gevolgen verwaarloosbaar zijn?
Wat voor zin heeft het om thuis 8 uur te werken als je weet dat niemand het merkt als jij je werk in 6 uur doet en de overige 2 uur een sneeuwpop maakt.
Zulke vragen zijn zinloos. Meestal zijn het pubers die de vraag aan ouders of docenten stellen. Verantwoordelijkheden en plichten hoeven niet samen te hangen met de beloning.
In het geestelijke is de beloning niet uit verdienste maar uit genade. Voor niemand heeft het in dat opzicht zin om naar Gods geboden te leven.
Als jij er op los leeft is dat pas zinloos, want wat zal het je in de eeuwigheid baten?
Het was overigens een verhelderingsvraag richting Geeske; niet aan jou.
Een vrouw kan ook om gezondheids redenen een broek dragen!
En ik draag kleine oorbellen en zie daar niks verkeerds in
En ik draag kleine oorbellen en zie daar niks verkeerds in
- Johann Gottfried Walther
Vele Godzalige (Nadere) Reformatoren hadden een baard, maar jij gaat die nu even allemaal veroordelen?Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 09:56Ik heb gelezen dat Gods volk het verafschuwt.HHR schreef:Met alle respect mensen maar de tijd dat we dachten dat een oorbel of vrouwenbroek een teken waren van een leven zonder genade ligt toch wel achter ons mag ik hopen?
Ook mannen met lange baarden, men gaat in de weg der bekering geestelijk door de hel, dan brandt God de baard er wel af.
Mensen dragen geen baarden omdat het van enige wet moet maar omdat ze zichzelf mooier vinden etc. Vrouwen dragen met de zelfde redenen Oorbellen of een broek.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Je beschrijft nu wel allerlei dingen, mooi, maar je geeft geen antwoord op mijn vraag.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 09:53Het kleed van de man zal aan de vrouw niet zijn.Tiberius schreef:Ik begrijp wel dat je regels moet gehoorzamen. Dat geldt overal, om dichtbij te blijven hier op het forum ook.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 09:34Waarom zal je je ouders gehoorzamen? Omdat God daar Zijn zegen aan wil verbinden. Idem dito met de genademiddelen waarnemen, idem dito met je zover gedragen (met wat je kan) als God het wil.Tiberius schreef: Even voor mijn helderheid: wat heeft het dragen van een rok en geen oorbellen voor zin als je toch niet gelooft?
En ouders gehoorzamen, enz. zijn geboden van God.
Maar ik vroeg nu dus specifiek naar het dragen van een rok en afzien van oorbellen. Dat zijn geen Bijbelse geboden of richtlijnen, dus vandaar dat ik graag zou willen weten wat voor zin je er in ziet. En welke zegen je dan concreet verwacht.
En dan kun je muggenziften over wat voor kledij de man of de vrouw aan moet hebben maar ik heb het dan specifiek over mensen die dus van beide wat dragen, want zondag kan het dan ineens toch niet.
En de personen droegen tijdens de catechesatie geen oorbellen of make up, maar doordeweeks wel.
Dan ben je dus in het bezit van een redelijk verstand die precies weet wat wel en niet kan.
Dit is mijn vraag:
Wat voor zin heeft dat dragen van een rok als je toch niet gelooft? Welke concrete zegen verwacht je dan?
Jij bent wel heel gevaarlijk bezig door God dingen te laten zeggen die niet in Zijn Woord staan. Lees Ezechiël 16 : 12 ( Nog beter het hele hoofdstuk) waar de HEERE zelf zijn opgezocht kind oorsierselen aandoet. Zou mij in de veroordeling wat voorzichtig maken. Verbod om een baard te dragen zie ik ook nergens in Gods Woord. Wel dat Gods kinderen in de Bijbel een baard hadden.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 09:56Ik heb gelezen dat Gods volk het verafschuwt.HHR schreef:Met alle respect mensen maar de tijd dat we dachten dat een oorbel of vrouwenbroek een teken waren van een leven zonder genade ligt toch wel achter ons mag ik hopen?
Van David, Aäron en Ezechiël wordt het zelfs expliciet vermeld.
P.S. Ik draag geen baard en mijn vrouw draagt geen oorbellen maar we zien geen Bijbelse gronden om baarddragers of oorbeldraagsters af te wijzen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
@_Geeske 1991 Het zou voor het pastoraat wel gemakkelijk zijn als je mensen kon herkennen aan hun gelaat, gewaad en gepraat. De werkelijkheid ligt helaas genuanceerder. Overigens: aan hun spreken kun je wel mensen herkennen. Maar aan de gezichten en de kleding? Wat kun je daar falikant bedrogen mee uitkomen.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 07:44Ik toets het aan Gods woord. Waarin staat dat men verandert in praat, gelaat en gewaad.Groepscirkel schreef:Omdat dit niet strookt met Gods Woord. Jes. 29:13 en Matt. 15:8. Verder zijn in Voetius' vragen leer en geloof niet los verkrijgbaar.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 06:26<> Waarom wordt het niet gewoon een belijdenis van de leer in plaats van een belijdenis van je geloof?Ik ken de mensen niet, maar wees voorzichtig met zulke openbare uitspraken over de geestelijke staat van een medereiziger, ook over haar die broek en oorbel draagt.Er was dus bij niemand geloof aanwezig. Want dat zou duidelijk te zien moeten zijn in het gelaat en het gewaad. .
-
MGG
Het lijkt mij onzinnige om te stellen dat onzinnige vragen niet bestaan.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 10:12Onzinnige vragen bestaan niet, alleen onzinnige antwoorden.MGG schreef: ↑Gisteren, 10:07Het was een retorische vraag naar Tiberius, omdat hij begon met onzinnige vragen stellen.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 09:37Dit is een zinloze opmerking.MGG schreef:
Wat voor zin heeft het om naar Gods geboden te leven als je toch niet gelooft?
Blijkbaar vind je de volgende vragen zinnig:
Stel dat ik een mier was hoe zou ik dan op mijn verjaardag wakker worden?
Wat is het exacte gewicht van de Mount Everest?
Waarom heeft God de aarde rond geschapen?
@Geeske_1991, Je schrijft 'Ook mensen met lange baarden, men gaat in de weg der bekering geestelijk door de hel, dan brandt God de baard er wel af'. Geeske dit kun je toch niet zeggen? We nemen het van je dat je wat ongenuanceerd bent, je hebt een en ander uitgelegd over jezelf, maarhuisman schreef: ↑Gisteren, 10:20Jij bent wel heel gevaarlijk bezig door God dingen te laten zeggen die niet in Zijn Woord staan. Lees Ezechiël 16 : 12 ( Nog beter het hele hoofdstuk) waar de HEERE zelf zijn opgezocht kind oorsierselen aandoet. Zou mij in de veroordeling wat voorzichtig maken. Verbod om een baard te dragen zie ik ook nergens in Gods Woord. Wel dat Gods kinderen in de Bijbel een baard hadden.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 09:56Ik heb gelezen dat Gods volk het verafschuwt.HHR schreef:Met alle respect mensen maar de tijd dat we dachten dat een oorbel of vrouwenbroek een teken waren van een leven zonder genade ligt toch wel achter ons mag ik hopen?
P.S. Ik draag geen baard en mijn vrouw draagt geen oorbellen maar we zien geen Bijbelse gronden om baarddragers of oorbeldraagsters af te wijzen.
nu maak je heel de leer van Gods Woord bespottelijk. Zo bont heb je het nog nooit gemaakt. Wat een ongelofelijke zware lariekoek. Je maakt ook een karikatuur van 'de weg der bekering'. Je maakt jezelf ook volledig ongeloofwaardig. En je werpt een smet op wat men noemt de gereformeerde gezindte.
-
Geeske_1991
God legde die heerlijkheid op de mens.huisman schreef:Jij bent wel heel gevaarlijk bezig door God dingen te laten zeggen die niet in Zijn Woord staan. Lees Ezechiël 16 : 12 ( Nog beter het hele hoofdstuk) waar de HEERE zelf zijn opgezocht kind oorsierselen aandoet. Zou mij in de veroordeling wat voorzichtig maken. Verbod om een baard te dragen zie ik ook nergens in Gods Woord. Wel dat Gods kinderen in de Bijbel een baard hadden.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 09:56Ik heb gelezen dat Gods volk het verafschuwt.HHR schreef:Met alle respect mensen maar de tijd dat we dachten dat een oorbel of vrouwenbroek een teken waren van een leven zonder genade ligt toch wel achter ons mag ik hopen?
Dat is niet hetzelfde als je je eigen versierselen koopt en je zelf er mee behangt
-
Geeske_1991
Ik ben van de Gergem in ned bv. En een ieder die daar zit, zal het onderschrijven.JanRap schreef:@Geeske_1991, Je schrijft 'Ook mensen met lange baarden, men gaat in de weg der bekering geestelijk door de hel, dan brandt God de baard er wel af'. Geeske dit kun je toch niet zeggen? We nemen het van je dat je wat ongenuanceerd bent, je hebt een en ander uitgelegd over jezelf, maarhuisman schreef: ↑Gisteren, 10:20Jij bent wel heel gevaarlijk bezig door God dingen te laten zeggen die niet in Zijn Woord staan. Lees Ezechiël 16 : 12 ( Nog beter het hele hoofdstuk) waar de HEERE zelf zijn opgezocht kind oorsierselen aandoet. Zou mij in de veroordeling wat voorzichtig maken. Verbod om een baard te dragen zie ik ook nergens in Gods Woord. Wel dat Gods kinderen in de Bijbel een baard hadden.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 09:56Ik heb gelezen dat Gods volk het verafschuwt.HHR schreef:Met alle respect mensen maar de tijd dat we dachten dat een oorbel of vrouwenbroek een teken waren van een leven zonder genade ligt toch wel achter ons mag ik hopen?
nu maak je heel de leer van Gods Woord bespottelijk. Zo bont heb je het nog nooit gemaakt. Wat een ongelofelijke zware lariekoek. Je maakt ook een karikatuur van 'de weg der bekering'. Je maakt jezelf ook volledig ongeloofwaardig. En je werpt een smet op wat men noemt de gereformeerde gezindte.
In jouw ogen zijn die vragen hier op RF onzinnig. En ik vermoed in de ogen van meerdere forummers. Maar op andere fora zouden dat zinnige vragen kunnen zijn.MGG schreef: ↑Gisteren, 11:02Het lijkt mij onzinnige om te stellen dat onzinnige vragen niet bestaan.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 10:12Onzinnige vragen bestaan niet, alleen onzinnige antwoorden.MGG schreef: ↑Gisteren, 10:07Het was een retorische vraag naar Tiberius, omdat hij begon met onzinnige vragen stellen.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 09:37 Dit is een zinloze opmerking.
Blijkbaar vind je de volgende vragen zinnig:
Stel dat ik een mier was hoe zou ik dan op mijn verjaardag wakker worden?
Wat is het exacte gewicht van de Mount Everest?
Waarom heeft God de aarde rond geschapen?
En uit de reacties op de vraag die ik aan Geeske stelde, blijkt dat mijn vraag juist zeer zinnig is.
Bovendien ga je aan mijn belangrijkste punt voorbij: ik vroeg het aan Geeske, niet aan jou.
Dat geldt trouwens ook voor een baard.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 11:09God legde die heerlijkheid op de mens.huisman schreef:Jij bent wel heel gevaarlijk bezig door God dingen te laten zeggen die niet in Zijn Woord staan. Lees Ezechiël 16 : 12 ( Nog beter het hele hoofdstuk) waar de HEERE zelf zijn opgezocht kind oorsierselen aandoet. Zou mij in de veroordeling wat voorzichtig maken. Verbod om een baard te dragen zie ik ook nergens in Gods Woord. Wel dat Gods kinderen in de Bijbel een baard hadden.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 09:56Ik heb gelezen dat Gods volk het verafschuwt.HHR schreef:Met alle respect mensen maar de tijd dat we dachten dat een oorbel of vrouwenbroek een teken waren van een leven zonder genade ligt toch wel achter ons mag ik hopen?
Dat is niet hetzelfde als je je eigen versierselen koopt en je zelf er mee behangt