Gelezen, gedacht, gehoord...

DDD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ik drukte mij inderdaad niet juist uit. Ik reageerde oorspronkelijk hierop. Ik vond en vind deze reactie van Eilander niet gereformeerd.
eilander schreef:
FlyingEagle schreef:Waarom lopen nu zo vaak oprecht gemaakte mensen, die door Gods genade met een oprecht verbroken en nederig gemaakt hart gezegend zijn, toch nog zónder die hoop dat de zonden vergeven zijn? Wat zou dat nu zijn?
Omdat het zo moeilijk is om te geloven wat de Heere in Zijn Woord zegt. Wij zeggen: ‘Ik wil het eerst ervaren en dan zal ik het geloven.’ Nu, dat is de omgedraaide wereld. De Heere zegt: ‘Je moet het eerst geloven, want Ik heb het beloofd in Mijn Woord. En daarna zult u het ervaren.’ Dat is moeilijk; dat weet ik bij ondervinding. Je durft het niet te geloven. Maar zo moet het wel.

Gehoord tijdens een leespreek afgelopen zondag bij familie.
Dit roept bij mij wel de vraag op:wat wordt er bedoeld met: je moet het eerst geloven? Wat is 'het'? Toch niet dat mijn zonden vergeven zijn? Dat is echt niet bijbels in elk geval. (Natuurlijk is dat wel de vrucht, dat we zeker mogen weten dat onze zonden vergeven zijn, maar daar begint het niet mee).
De uitwerking in de latere berichten is wel gereformeerd, maar blijft staan dat ik het onterecht vind om het preekcitaat onbijbels te noemen. Het preekcitaat is volkomen in lijn met de belijdenis, zondag 7:
Wat is een waar geloof?
Een waar geloof is (...) ook een vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
Laatst gewijzigd door DDD op 30 jul 2019, 09:08, 2 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Nathanaël schreef:Ik vind de discussie wat lastig te volgen. Naar mijn idee zeggen jullie regelmatig hetzelfde, maar doet DDD toch net alsof Eilander hele rare dingen zegt.
Volgens mij zeggen jullie allebei: door het geloof alleen. Dus niets daarbij.
Eilander zegt daarbij (verbeter me maar als mijn weergave niet juist is) dat je wel zekerheid van dat geloof moet hebben.
Als ik het goed lees is dat het hele punt, al worden er soms verschillende termen voor gebruikt.
Is dat werkelijk zo ongereformeerd, DDD? ;-) (Ik heb namelijk de indruk dat je dat zelf ook vindt, maar dat je nu vooral in wilt gaan tegen 'bevindelijke' uitdrukkingen.)
Misschien is bij nader inzien het probleem dat ik het idee heb dat Eilander zich zo gereformeerd mogelijk uitdrukt maar ondertussen toch ook ongereformeerde gedachten over wedergeboorte-ervaringen wil handhaven. Ik heb geen probleem met bevindelijke uitdrukkingen, zolang de gebruikers zelf begrijpen wat zij schrijven en ik het ook kan volgen. Eilander drukt zich ook heel duidelijk uit. Hij laat een ruimte open die de DL zo niet zo expliciet open laten voor zover ik nu weet, maar past daarmee absoluut in de gereformeerde traditie. Het zou onzinnig zijn om dat te ontkennen.

Waar ik bezwaar tegen heb, is dat hij een volkomen bijbels standpunt, namelijk dat geloof in de beloften van God -voor eigen waarneming- voldoende is om geloofszekerheid te krijgen, en dat de werking van de Geest verborgen is en dat je die ook niet hoeft te ontleden, bekritiseerde. Terwijl het citaat óók een volkomen gereformeerd standpunt is, geheel in lijn met de DL.

En dat je daarbij existentieel betrokken bent, en dat je dat merkt in de vruchten, en allerlei andere dingen meer die over het leven van het geloof te zeggen zijn, doet daar niets aan af.

Overigens is het mijn standpunt dat de Nadere Reformatie ontspoort als de kenmerkenprediking zich gaat richten op de ontleding van de ontkiemende zaden van geloof. De bijbelse kenmerkenprediking richt zich op de vruchten, zonder de ontkiemende zaden uit de grond te trekken.

De DL houden het erop dat de wedergeboorte verborgen is. Dat lijkt mij een heel gereformeerd standpunt, uit onverdachte hoek.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik heb wel voldoende gezegd, denk ik, om mijn standpunt toe te lichten. Lees het prachtige boek van dr. De Reuver ('Bedelen bij de Bron') om over deze aspecten bij Kohlbrugge, afgezet tegen Reformatie en Nadere Reformatie, meer te weten te komen.

Hoewel daarin gesteld wordt dat Kohlbrugge dicht bij de Reformatie zat, en op gespannen voet staat met een deel van de vertegenwoordigers van de Nadere Reformatie, voel ik me bij de Nadere Reformatie over het algemeen goed thuis. Sterker nog: ik denk dat dit geluid in deze tijd noodzakelijk is.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, ik vind persoonlijk dat je nog wel even mag toelichten of je het eigenlijk wel met antwoord 21 van de catechismus eens bent. Want je schreef toch uitdrukkelijk dat je je daar niet in kon vinden:
eilander schreef: Dit roept bij mij wel de vraag op: wat wordt er bedoeld met: je moet het eerst geloven? Wat is 'het'? Toch niet dat mijn zonden vergeven zijn? Dat is echt niet bijbels in elk geval. (Natuurlijk is dat wel de vrucht, dat we zeker mogen weten dat onze zonden vergeven zijn, maar daar begint het niet mee).
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:Nou, ik vind persoonlijk dat je nog wel even mag toelichten of je het eigenlijk wel met antwoord 21 van de catechismus eens bent. Want je schreef toch uitdrukkelijk dat je je daar niet in kon vinden:
eilander schreef: Dit roept bij mij wel de vraag op: wat wordt er bedoeld met: je moet het eerst geloven? Wat is 'het'? Toch niet dat mijn zonden vergeven zijn? Dat is echt niet bijbels in elk geval. (Natuurlijk is dat wel de vrucht, dat we zeker mogen weten dat onze zonden vergeven zijn, maar daar begint het niet mee).
Je hebt me kennelijk na deze hele discussie nog niet begrepen. Ik twijfel nu of ik dit nog ga toelichten.
Een dominee moet elke hoorder oproepen tot geloof. Wat moet die hoorder dan geloven? Dat zijn zonden vergeven zijn? Nee, dat lees je in de Bijbel echt nergens. Hij moet geloven in de Heere Jezus als Zaligmaker van zondaren, en zijn toevlucht nemen tot Hem.

Dus niet: 'mensen, geloof toch dat je zonden vergeven zijn en ervaar daarna de troost ervan.'
Maar wel: 'mensen, vlucht tot de Heere Jezus Die zondaren redt, Die de vergeving van zonden schenkt. En rust niet totdat je de vrijspraak in je hart hoort.' Dat is het vertrouwen dat de Heilige Geest in het hart werkt.

Prachtig antwoord, in HC antwoord 21. Het geloof is niet alleen kennis, maar bestaat juist ook uit het vertrouwen dat de Heilige Geest in het hart werkt.
Juist dat laatste is m.i. vaak onderbelicht, en daarvoor heb ik aandacht willen vragen. Kennen we dat getuigenis van de Heilige Geest in ons hart? Of vinden we het voldoende om 'voor waarachtig te houden wat God in Zijn Woord geopenbaard heeft?'
DDD

Bericht door DDD »

Daar ben ik het dan wel weer mee eens, behalve dan dat er geen stem nodig is om dat te horen, omdat de vergeving onverbrekelijk aan het geloof verbonden is.

Misschien zijn het dan toch inderdaad vooral de formuleringen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:Daar ben ik het dan wel weer mee eens, behalve dan dat er geen stem nodig is om dat te horen, omdat de vergeving onverbrekelijk aan het geloof verbonden is.

Geen hoorbare stem bedoel je?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Johannes 5 vers 25:

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:Daar ben ik het dan wel weer mee eens, behalve dan dat er geen stem nodig is om dat te horen, omdat de vergeving onverbrekelijk aan het geloof verbonden is.

Nee. Je moet sowieso niet spreken over het horen van vrijspraak in het hart. Dat is geen bijbelse uitdrukking, voor zover ik weet.
liz boer

Bericht door liz boer »

pierre27 schreef:Johannes 5 vers 25:

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.
De kanttekeningen zeggen door de predikatie des evangelies
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:

Nee. Je moet sowieso niet spreken over het horen van vrijspraak in het hart. Dat is geen bijbelse uitdrukking, voor zover ik weet.
Ik zou het voor de eeuwigheid niet durven wagen zonder deze stem in het hart. En ja Liz, dat gebeurt door middel van de prediking. Gelukkig maar.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Het citaat van Kohlbrugge is inderdaad mooi.

Wat Eilander zegt, is misschien wel bevindelijk, maar niet gereformeerd. Wij hoeven niets bijzonders uit Gods mond te horen. Wij moeten geloven. En dat kan alleen uit genade en door de heilige Geest. Maar daar hoeft niets extra bij te komen.
Daar hoeft wel iets extra's bij te komen. Namelijk dat de Heilige Geest ons hart en onze ogen opent. Zodat wij de stem van het Evangelie verstaan. Wat in de gereformeerde theologie 'de inwendige roeping' wordt genoemd. Wat Calvijn 'de verlichting' noemt. Wat het bewijs is van onze zaligheid, ook volgens Calvijn.
Niet het horen van het Woord maakt ons zalig. Maar het geloven van het Woord. Dat zul jij ook niet ontkennen. Maar wat jij wel lijkt te ontkennen, is dat het geloof een bovennatuurlijke zaak is, die van buiten ons in ons gewerkt moet worden.
liz boer

Bericht door liz boer »

Posthoorn schreef:

Wat Eilander zegt, is misschien wel bevindelijk, maar niet gereformeerd. Wij hoeven niets bijzonders uit Gods mond te horen. Wij moeten geloven. En dat kan alleen uit genade en door de heilige Geest. Maar daar hoeft niets extra bij te komen.
Daar hoeft wel iets extra's bij te komen. Namelijk dat de Heilige Geest ons hart en onze ogen opent. Zodat wij de stem van het Evangelie verstaan. Wat in de gereformeerde theologie 'de inwendige roeping' wordt genoemd. Wat Calvijn 'de verlichting' noemt. Wat het bewijs is van onze zaligheid, ook volgens Calvijn.
Niet het horen van het Woord maakt ons zalig. Maar het geloven van het Woord. Dat zul jij ook niet ontkennen. Maar wat jij wel lijkt te ontkennen, is dat het geloof een bovennatuurlijke zaak is, die van buiten ons in ons gewerkt moet worden.
De Heere werkt de zaigheid door het Woord, de Heere deeldt het uit door de vermaning DL,

Dat de Heilige Geest het Woord moet toepassen is de enige waarheid, maar zeker wel uit het Woord, daar zijn wij op aangewezen. Wat een vreugde en wat eenn geschenk
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

liz boer schreef:De Heere werkt de zaigheid door het Woord, de Heere deeldt het uit door de vermaning DL,

Dat de Heilige Geest het Woord moet toepassen is de enige waarheid, maar zeker wel uit het Woord, daar zijn wij op aangewezen. Wat een vreugde en wat eenn geschenk
Wat wil je daarmee nu zeggen?
DDD

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:

Je citeert mij nota bene goed en ik heb het daarna nog drie keer uitgelegd. Het geloof is door de heilige Geest. Maar daar hoeft niets extra's bij te komen. Het openen van het hart hoort wezenlijk bij het geloof.

Ik heb ook helemaal niets gezegd wat de indruk zou kunnen wekken dat het geloof niet bovennatuurlijk is, of dat geloof uit de mens voortkomt. Maar de manier waarop dat bovennatuurlijk in ons gebeurt, is voor de gelovige verborgen. De DL zijn daar heel duidelijk over. Dat is ook helemaal niet van belang.
Plaats reactie