Nathanaël schreef:Ik vind de discussie wat lastig te volgen. Naar mijn idee zeggen jullie regelmatig hetzelfde, maar doet DDD toch net alsof Eilander hele rare dingen zegt.
Volgens mij zeggen jullie allebei: door het geloof alleen. Dus niets daarbij.
Eilander zegt daarbij (verbeter me maar als mijn weergave niet juist is) dat je wel zekerheid van dat geloof moet hebben.
Als ik het goed lees is dat het hele punt, al worden er soms verschillende termen voor gebruikt.
Is dat werkelijk zo ongereformeerd, DDD? ;-) (Ik heb namelijk de indruk dat je dat zelf ook vindt, maar dat je nu vooral in wilt gaan tegen 'bevindelijke' uitdrukkingen.)
Misschien is bij nader inzien het probleem dat ik het idee heb dat Eilander zich zo gereformeerd mogelijk uitdrukt maar ondertussen toch ook ongereformeerde gedachten over wedergeboorte-ervaringen wil handhaven. Ik heb geen probleem met bevindelijke uitdrukkingen, zolang de gebruikers zelf begrijpen wat zij schrijven en ik het ook kan volgen. Eilander drukt zich ook heel duidelijk uit. Hij laat een ruimte open die de DL zo niet zo expliciet open laten voor zover ik nu weet, maar past daarmee absoluut in de gereformeerde traditie. Het zou onzinnig zijn om dat te ontkennen.
Waar ik bezwaar tegen heb, is dat hij een volkomen bijbels standpunt, namelijk dat geloof in de beloften van God -voor eigen waarneming- voldoende is om geloofszekerheid te krijgen, en dat de werking van de Geest verborgen is en dat je die ook niet hoeft te ontleden, bekritiseerde. Terwijl het citaat óók een volkomen gereformeerd standpunt is, geheel in lijn met de DL.
En dat je daarbij existentieel betrokken bent, en dat je dat merkt in de vruchten, en allerlei andere dingen meer die over het leven van het geloof te zeggen zijn, doet daar niets aan af.
Overigens is het mijn standpunt dat de Nadere Reformatie ontspoort als de kenmerkenprediking zich gaat richten op de ontleding van de ontkiemende zaden van geloof. De bijbelse kenmerkenprediking richt zich op de vruchten, zonder de ontkiemende zaden uit de grond te trekken.
De DL houden het erop dat de wedergeboorte verborgen is. Dat lijkt mij een heel gereformeerd standpunt, uit onverdachte hoek.