Maatregelen kerk ivm coronavirus

DDD

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Valcke schreef:Laatste 2 weken rapporteert het RIVM 0,1% in een kerkelijke setting. Dus 99,9% elders.

Verder is het natuurlijk onzin dat een goede media-actie het tij wel even gekeerd had.
Natuurlijk. Een goede media-actie van de kant van andere belanghebbenden is overduidelijk wel succesvol, maar andersom is dat 'natuurlijk onzin'. :)

@Lilian1975:
Zo werkt het niet in een mediacratie. Maar ik heb best veel ervaring met de pers, en ik denk vrij zeker te weten dat deze hele ophef niet nodig was geweest bij behoorlijk media-optreden.
Valcke

Bericht door Valcke »

Rutte, Grapperhaus en de hele Tweede Kamer weten hoe het zit. Dat hoef je ze niet via de media te vertellen. Maar men wil niet, de maatschappelijke druk van ‘wij niet, dus zij ook niet’ is te groot. Daarvoor wordt nu gebogen. Rutte en Grapperhaus hebben dat al gedaan en de Tweede Kamer volgt.
DDD

Bericht door DDD »

Valcke schreef:Rutte, Grapperhaus en de hele Tweede Kamer weten hoe het zit. Dat hoef je ze niet via de media te vertellen. Maar men wil niet, de maatschappelijke druk van ‘wij niet, dus zij ook niet’ is te groot. Daarvoor wordt nu gebogen. Rutte en Grapperhaus hebben dat al gedaan en de Tweede Kamer volgt.
Als je zelf niet zorgt voor goede beeldvorming, moet je niet van politici verwachten dat zij hun carrière voor jou in de waagschaal stellen. Van grote mensen mag ook gedrag van grote mensen verwacht worden. En je weet, dat politici zeker in de aanloop naar de verkiezingen gedegen rekening moeten houden met beeldvorming.

Overigens zeg je precies wat ik zeg, behalve dat je er niet de juiste conclusie uit trekt. De maatschappelijke druk is te groot. Inderdaad. En dat is duidelijk eigen schuld.

Ds. A. Schot met zijn verhaaltje over Nunspeet uitgezonderd, overigens. Die gaf het goede voorbeeld, maar verder was het stil. En toen waren hier nog mensen -ik zal niet het woord gebruiken wat mij voor in de mond ligt- die mekkerden dat de kern van het evangelie onvoldoende geklonken had. Alsof dat er in dat geval toe deed.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ik dacht dat de overheid er was om te beschermen tegen willekeur en om wetten te handhaven. Maar kennelijk niet en jij vindt dat nog prima ook, DDD.
Forummer

Bericht door Forummer »

Je kunt er van vinden wat je wilt, feit is dat we nu gewoonweg met die beeldvorming te maken hebben. En dan kunnen we beter vrijwillig afschalen, wat met het oog op de fors oplopende besmettingen helemaal zo gek niet is. We hoeven toch niet te wachten tot er wél besmettingen in kerken gaan plaatsvinden? Voorkomen is beter dan genezen. Niks te maken met solidariteit met stadions enz, wel met naastenliefde betonen richting onze ongelovige medemens. Waar mogelijk moeten wij ons best doen om te voorkomen dat het virus verspreid, dat zijn we toch hopelijk wel eens met elkaar ?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD

Bericht door DDD »

Zo is dat, al betwijfel ik of afschalen in kerkdiensten zin heeft om besmettingen te voorkomen. Maar dat is voor zover ik weet, nog niet een keer gezaghebbend in de media geweest, en dus een weinig relevant inzicht.

@Valcke:
Op dat punt zijn we het natuurlijk eens. Maar het gaat nu over de inhoud van die wetten. En zonder dat sprake is van willekeur, is een heel scala aan mogelijke regels denkbaar, van streng tot zeer mild.

En als je dan graag milde wetten wilt, omdat je zelf zorgvuldig en zelfstandig denkt te zijn, dan moet je je ook gedragen als een volwassen en verantwoordelijke groep. Als je dat niet doet, dan is het niet te verkopen dat je als vertrouwd beschouwd wordt. En dan kom je dus in aanmerking voor een strenger regime. Zonder enige willekeur, maar wel strenger. Zo werkt dat bij pubers, en zo werkt dat in een door de media beïnvloede democratie.

Daarmee vind ik overigens goed dat Volkskrant en NRC genuanceerder berichtten, en zal ondanks het slechte media-optreden er nog best een aardige uitkomst zijn, omdat de refotop bestuurlijk wel goed kan meepraten, maar dat doet aan mijn standpunt over de eigen verantwoordelijkheid inzake de beeldvorming niet af.
Christen

Bericht door Christen »

Lilian1975 schreef:
Christen schreef:De besmettingen gaan rap hoor.. ik hoor van hele gezinnen die het virus hebben...

Misschien wel goed om rustig aan te doen in de kerk..
0.3 procent zou in kerk opgelopen zijn. En dat is nog niet eens bewezen in kerkdiensten....
En feiten benoemen is wat anders dan de boze buitenwereld de schuld geven. Nee weet je wat sterk is... . Je neemt besluiten op basis van massa hysterie. Verder houd ik mijn mond. Geloof dat ik een beetje boos begin te worden.
O, ik reageerde niet zo zeer op jouw hoor. Ik dacht het zo na de wetenswaardigheden van vandaag.
Ik was eerst ook boos en ik was nog erger... weg met die regels, dacht ik na maandag. Ik doe er geen een meer. Maar dat lost ook niets op en het voelt niet goed.

Wie weet waar we voor behoed worden..
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:En als je dan graag milde wetten wilt, omdat je zelf zorgvuldig en zelfstandig denkt te zijn, dan moet je je ook gedragen als een volwassen en verantwoordelijke groep. Als je dat niet doet, dan is het niet te verkopen dat je als vertrouwd beschouwd wordt. En dan kom je dus in aanmerking voor een strenger regime. Zonder enige willekeur, maar wel strenger. Zo werkt dat bij pubers, en zo werkt dat in een door de media beïnvloede democratie.
De hele hetze is ontstaan naar aanleiding van een kerkdienst, die helemaal niet verschilde van alle kerkdiensten van de weken daarvóór. Nu kwam kennelijk ineens het sentiment 'wij niet, zij ook niet', naar boven. En dan komt DDD en die gaat even precies vertellen hoe de kerken daar volgens hem op de juiste manier mee om kunnen gaan. En als we niet naar DDD luisteren, zijn we niet volwassen genoeg. :jongle
Valcke

Bericht door Valcke »

Overigens dom (van het RD) om dat zo op te schrijven. Laten we eerst het antwoord van de minister afwachten op de vraag van mevrouw Buitenweg (Groen Links). Daarvan hangt af of een amendement op dit punt door de regering ontraden wordt of niet. Overigens wordt het natuurlijk in de Tweede Kamer niet beslist, maar dat hoef ik jullie niet te vertellen.
DDD

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:En als je dan graag milde wetten wilt, omdat je zelf zorgvuldig en zelfstandig denkt te zijn, dan moet je je ook gedragen als een volwassen en verantwoordelijke groep. Als je dat niet doet, dan is het niet te verkopen dat je als vertrouwd beschouwd wordt. En dan kom je dus in aanmerking voor een strenger regime. Zonder enige willekeur, maar wel strenger. Zo werkt dat bij pubers, en zo werkt dat in een door de media beïnvloede democratie.
De hele hetze is ontstaan naar aanleiding van een kerkdienst, die helemaal niet verschilde van alle kerkdiensten van de weken daarvóór. Nu kwam kennelijk ineens het sentiment 'wij niet, zij ook niet', naar boven. En dan komt DDD en die gaat even precies vertellen hoe de kerken daar volgens hem op de juiste manier mee om kunnen gaan. En als we niet naar DDD luisteren, zijn we niet volwassen genoeg. :jongle
Dit is op de persoon en niet ter zake. Ik geef mijn mening. Mensen hoeven niet naar mij te luisteren. Er zijn genoeg deskundigen die hetzelfde beweren. Ds. Huijser zegt niet echt iets anders, al is hij wat milder in de zelfkritiek.

In ieder geval blijkt jouw methode niet goed te werken.

Als ik een beeldspraak gebruik ontleend aan de opvoeding, moet je niet suggereren dat ik beweer dat mensen die niet kunnen omgaan met de moderne mediacultuur niet volwassen zijn. Maar ze zijn geen volwaardige gesprekspartners meer in onze samenleving. Dat is hoe het in de praktijk is. Ik kan er niets anders van maken.
Forummer

Bericht door Forummer »

We noemen ons christenen, maar blijven maar een beetje zitten mokken en verongelijkt doen. Lekker egoïstisch. Ook echt naar het woord van Jezus. Hoe zei Hij het ook al weer? Indien zij u slaan, keert ook uw andere wang toe.
Dan gaan we toch niet zo rechthebbend zitten doen, ja zelfs over de mogelijkheden van de gang naar de rechter denken.

Als we dit gaan blijven zien als "straf van de overheid" terwijl we ons exact aan de regels hebben gehouden, blijven we hangen in het "ja maar dat is oneerlijk..

Het verandert niets aan de feiten waar we op dit moment mee te maken hebben, en ja dat is voornamelijk beeldvorming. Pak het positief op, ga de uitdaging aan en stel vrijwillig een daad. Dan kun je zelf behoorlijk veel doen aan die beeldvorming. En... Grapperhaus staat daar voor open om daar aan mee te werken. Hij zei zelf dat hij dit deed om imagoschade te voorkomen. Natuurlijk is er scheiding tussen kerk en staat, maar dat belet ons niet om in zulke vreemde tijden als nu met deze pandemie, met de overheid te overleggen en samen te werken. Laat eens een positieve kant zien van het geloven in God. Draag eens wat uit, in plaats van ons weer terug te trekken in onze geïsoleerde zuil.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
refo

Bericht door refo »

Praten met de media en de overige buitenwereld is tegenwoordig een beroep. Er zijn opleidingen en trainingen voor.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Forummer, wel een wat plat verhaal. De pijn zit voor mij veel dieper dan moeten omdat iets oneerlijk is. Op basis van gemor in de media mij onmogelijk maken om naar de kerk te gaan kan ik echt moeilijk meemaken. Niet omdat Grapperhaus dat tegenhoudt maar omdat ik iets beleef van Psalm 42/84. David schreeuwde het ook uit. En dat was echt wel Christelijk. En dat heeft niets, maar dan ook niets te maken met terugtrekken in een zuil.
Forummer

Bericht door Forummer »

Uiteraard is het moeilijk. Ik ervaar Gods nabijheid ook regelmatig in de kerk. En thuis is het echt moeilijk om je te concentreren, zeker zonder beeld.

Maar we hebben nu eenmaal te maken met deze realiteit. Of je het nu leuk vindt of niet. Ja, het doet pijn. Maar als de werkelijkheid zo is als op dit moment, probeer het dan op dit vlak van beeldvorming positief te gebruiken door iets te laten zien van hoe Christus is. Laten wij hierin de eer van God boven ons eigen belang stellen, ook al betekent het dat we daar persoonlijk (tijdelijk!) voor inleveren.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Oké. Ik begrijp je al beter. Toch mag de wereld wel iets zien en voelen van dat verlangen. Van der Staaij heeft daar iets over gezegd in het debat gisteren.
Plaats reactie