Ambtenaar schreef:Valcke schreef:
Denk ook aan de ommezwaai van minister De Jonge en ruim de helft van de Kamer in een half jaar.
Een half jaar geleden was de Kamer unaniem van mening dat ongevaccineerden nimmer mogen worden uitgesloten als het gaat om toegang tot locaties zoals winkels, werk e.d. Nu een half jaar verder is dat stukje beschaving reeds ingeleverd.
Wat versta je in dit geval onder beschaving? Ik verbind beschaving en ongelimiteerde toegang niet per definitie met elkaar.
Ik verbind beschaving ook niet met ongelimiteerde toegang. Maar ik verbind beschaving wel met het niet uitsluiten van bevolkingsgroepen louter op basis van een vaccinatiestatus - gewoon gezonde mensen - tot werk, winkels en andere publieke voorzieningen. (Dan heb ik het over het eigen woonland. Over reizen heb ik het niet.)
Nogmaals: een half jaar geleden was de hele Kamer het hierover eens. En de minister ook. Nu niet meer. We zitten dus kennelijk in een glijdende schaal wat betreft de opvatting over beschaving.
Verder kan ik mij nauwelijks voorstellen dat het specifiek uitsluiten van groepen (gezonde) mensen tot publieke voorzieningen en het beperken van de inzet tot werk zich verdraagt met de grondwet. Ik heb dat echter niet specifiek onderzocht.