Maatregelen kerk ivm coronavirus

Maanenschijn

Re: RE: Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:
Maanenschijn schreef:
DDD schreef:
Jantje schreef:(...) zijt dan voorzichtig gelijk de slangen, en oprecht gelijk de duiven. (Matthéüs 10: 16b)

Het gaat hier helemaal niet over het woord 'listig'...
Natuurlijk niet. Daarom is het ook zo dom dat zo'n journalist dat opschrijft zonder commentaar. En het kan zelfs zijn dat de dominee het wel goed heeft gezegd, al lijkt die kans me niet zo groot.

In ieder geval: de vergissing laat zien dat je je in de interpretatie van teksten niet kunt onttrekken aan de normale betekenis van een woord. En ik vind het niet erg slim dat beide betrokkenen dit niet hebben gezien.

Als er stond 'voorzichtig als slangen' was dat trouwens ook dom.
Als je het artikel zou lezen, zie je dat de journalist het ook zo heeft opgeschreven.

Blijft alleen over dat het dan volgens jou dom is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Je leest niet goed. Ik vind het tamelijk ongelofelijk dat je dit kan zijn ontgaan. Temeer daar er bij het artikel duidelijk vermeld is dat het is gewijzigd.
Als dit de frase is geweest die is aangepast heb ik niks gezegd. Daarvoor excuses.

Je zult het mogelijk niet geloven, maar dat was me inderdaad niet duidelijk, omdat ik het artikel pas gelezen heb na het tijdstip wat vermeld is bij de aanpassing. Daarom ontging mij dan ook het nut van discussie over iets wat er niet staat.

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Lilian197

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian197 »

Forummer schreef:Het is niet zo dat de overheid ons de samenkomsten verbied. Alleen tijdelijk word er een aangepaste versie van ons gevraagd door bijzondere omstandigheden. Laten we inderdaad voorzichtig zijn, zowel mbt het virus als mbt het beeld richting anderen.
Beeld naar anderen:
Kennelijk is het niet zo belangrijk voor christenen om de diensten zoveel mogelijk elkaar te ontmoeten. Want zelfs als ze onterecht iets in de schoenen wordt gewreven zijn ze bereid vrijwillig een stap terug te doen.

Of

Kennelijk is het aanwezig zijn bij een kerkdienst zo belangrijk en van grote waarde. Dat zij die zoveel als mogelijk door laten gaan. Rekeninghoudend met de gezondheid van ons allen. Dus zoals het al sinds juli was. Dat betekent dat lang niet iedereen iedere zondag naar de kerk kon. Maar wel meer als met de laatste ontwikkelingen.
Isala

Bericht door Isala »

Forummer schreef:Waar gaat het heen dan? Ik ben nieuwsgierig naar je profetie... ( ironisch bedoeld, niet op de persoon)
De ontwikkelingen sinds de jaren 60 vorige eeuw, laten een loslaten van Gods geboden zien, zowel in de regering als landelijk en kerkelijk. Daar hoef je geen profetes voor te zijn, dat zie je toch? Dat zal zich echt niet weer terug gaan ontwikkelen, al geloof ik oprecht dat er voor God niets onmogelijk is.

Verder maakt de post van Herman veel duidelijk.
Van Ewijk schreef:''Er is in dit land gelukkig nog altijd de gang naar de rechter!'' hoorde ik wel eens iemand zeggen in een soortgelijke discussie.
Op zich een punt maar als ik verder denk vraag ik me af of we dan wel kunnen zeggen dat de rechtspraak in NL niet door de politieke tijdsgeest is gekleurd?
Als ik de bijbel lees dan staat daar dat de kerk zich afzijdig moet houden van de wereldse rechtbank.
En ik wilde wel dat dat de afgelopen jaren ook was gedaan, want wat er in het nieuws is geweest gaf een vreselijk negatief beeld van de kerk en de christen. De principes van Gods Koninkrijk zijn volkomen anders.
Hora est!
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Van Ewijk schreef:''Er is in dit land gelukkig nog altijd de gang naar de rechter!'' hoorde ik wel eens iemand zeggen in een soortgelijke discussie.
Op zich een punt maar als ik verder denk vraag ik me af of we dan wel kunnen zeggen dat de rechtspraak in NL niet door de politieke tijdsgeest is gekleurd?
Dat is een positief punt.

Maar de rechter beweegt zich ook gewoon in een maatschappelijk speelveld en heeft ook een eigen overtuiging.

bovendien heeft de rechter weinig meer te vertellen als de wet anders is. Hij spreekt zich uit over de wijze waarop de wet wordt toegepast, niet over de geldigheid ervan. Dat gebeurt eventueel pas bij hogere rechtsorganen.
Forummer

Bericht door Forummer »

Zijn we echt zulke rechthebbende egoïsten geworden in refo land dat we de gang naar de rechter ook maar overwegen?

Natuurlijk is de samenkomst in de kerkdiensten enorm belangrijk. Maar ik denk toch echt dat we breder moeten kijken dan alleen dat!

Wellicht moeten we allemaal beeld uitzending overwegen. Dat komt de concentratie enorm ten goede. Maar dat is weer een andere discussie.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Valcke

Bericht door Valcke »

Groen Links vraagt in het debat over de coronawet waarom een maximum groepsgrootte in de wet wel is opgelegd aan bv. verenigingen, maar niet aan kerken. Temeer omdat door het kabinet is toegelicht dat er geen hiërarchie is in grondrechten. Ze vraagt ook of dit mogelijk gelijk getrokken kan worden in de wet. (Ik ben benieuwd naar het antwoord van het kabinet. Ik weet niet of dit antwoord vandaag komt of morgenochtend.)
Laatst gewijzigd door Valcke op 07 okt 2020, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara

Bericht door Mara »

Isala schreef:
Hollander schreef:Verdrukking of vervolging vind ik ook te grote woorden. Alleen het is wel degelijk zo dat de kerken worden geslachtofferd door het gelijkheidsdenken. Zonder enige medische grond of motivatie, maar enkel door een mediahetze, zijn nu verregaande adhoc beslissingen genomen. Dat is nauwelijks serieus te nemen.
Verdrukking of vervolging is een toenemend proces. Het begint nooit met verbod op samenkomen of het aanpassen van de Bijbel (zoals nu in China het geval is). Echter het begint klein, en het wordt steeds meer zichtbaar. Volgens het principe van "de kikker in de pan".
Zo is ook Jodenvervolging begonnen, zoals Koning Willem Alexander zei in zijn toespraak op 4 mei, op de Dam: "Sobibor begon in het Vondelpark".

Op dit moment kunnen we het nog niet precies duiden, maar achteraf zullen we toch zien dat het een stap is geweest naar een toenemende druk op de kerken. Het is een ontwikkeling, de media heeft een stimulerende rol in de negatieve beeldvorming naar de kerk/christenen. Het virus is er niet voor niets, het moet meewerken naar Gods plan, en wij weten waar dit naar toe gaat, dat is ons niet onbekend.
Dat zou heel goed mogelijk kunnen zijn. Maar dan helpt verkeerde beeldvorming ook niet echt.
Ik vind de argumentatie die ik tot nu toe hoor en lees, niet echt sterk.
En alles wordt weer op 1 hoop geveegd, door de slecht lezende mensheid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:Oké. Ik dacht even dat je een grapje maakte.

Bijzonder hoor.

@Marion, ik begon er trouwens over hoor. Niet @DDD.
De verbetering was te laat voor de papieren versie zoals die bij ons op de deurmat is gevallen...
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:
Jantje schreef:Oké. Ik dacht even dat je een grapje maakte.

Bijzonder hoor.

@Marion, ik begon er trouwens over hoor. Niet @DDD.
De verbetering was te laat voor de papieren versie zoals die bij ons op de deurmat is gevallen...
Morgen staat er vast een rectificatie in de krant. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hollander

Bericht door Hollander »

CDA Kamerlid Van Dam bevraagt Van der Staaij kritisch over wat het verschil is tussen kerkbezoek en bezoek aan theaters of sportwedstrijden. Dan ben je als CDA'er toch aardig vervreemd van die C, of ben ik nu kippig? :quoi
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Dan heb je niet goed gekeken(?). Dit kwam aan de orde toen ik live meekeek. Uit mijn hoofd, maar verbeter me gerust:
Daarvoor al gaf hij aan Van der Staaij volkomen te begrijpen. Maar hij gaf aan zich te verplaatsen in de gemiddelde Nederlander. En die ziet geen verschil tussen kerkbezoek en bezoek aan theaters of sportwedstrijden.
Hollander

Bericht door Hollander »

Erskinees schreef:Dan heb je niet goed gekeken(?). Dit kwam aan de orde toen ik live meekeek. Uit mijn hoofd, maar verbeter me gerust:
Daarvoor al gaf hij aan Van der Staaij volkomen te begrijpen. Maar hij gaf aan zich te verplaatsen in de gemiddelde Nederlander. En die ziet geen verschil tussen kerkbezoek en bezoek aan theaters of sportwedstrijden.
Als dat zo is, dan ben ik dus kippig en heb ik het niet goed begrepen. Mijn verbazing steeg tot zorgwekkend niveau. :slurp
DDD

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:
DDD schreef:
Je leest niet goed. Ik vind het tamelijk ongelofelijk dat je dit kan zijn ontgaan. Temeer daar er bij het artikel duidelijk vermeld is dat het is gewijzigd.
Als dit de frase is geweest die is aangepast heb ik niks gezegd. Daarvoor excuses.

Je zult het mogelijk niet geloven, maar dat was me inderdaad niet duidelijk, omdat ik het artikel pas gelezen heb na het tijdstip wat vermeld is bij de aanpassing. Daarom ontging mij dan ook het nut van discussie over iets wat er niet staat.

Ik geloof dat best. Dan heb je dus meer vertrouwen in de krant dan in mij :D Maar los daarvan, stond hierover een hele serie berichten in dit draadje, dus zou ik zeggen: kijk voortaan even het hele gesprek door.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Maanenschijn schreef:
DDD schreef:

Ik geloof dat best. Dan heb je dus meer vertrouwen in de krant dan in mij :D Maar los daarvan, stond hierover een hele serie berichten in dit draadje, dus zou ik zeggen: kijk voortaan even het hele gesprek door.
Oftewel: wees voorzichtig gelijk de slangen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Precies. Maar in communicatie met de krant (al is het het RD) kun je de vergelijking met slangen beter achterwege laten.
Plaats reactie