Ander schreef:Luther schreef:
Ik heb geen idee wat Rouwendal op het oog heeft; maar als je het mij vraagt, wil hij aantonen dat de GG en de GGiN vooral gescheiden zijn op grond van kopstukken en niet op grond van leerstukken.
Ik geloof daar niet veel van. 't Zou wel een heel vreemde manier zijn om zijn doel te bereiken. Ik denk dat het niets meer is dan het willen begrijpen van de persoon Steenblok. Hij had dit alleen voor zichzelf moeten houden en dat niet in een boek moeten schrijven. (ik verdenk mensen ook wel eens van iets)
Ik denk het toch wel. Mensen met Asperger kunnen moeilijk omgaan met verschillen; zijn doorgaans wat minder tactisch, denken in schema's, zijn niet flexibel, alles moet logisch en kloppend zijn. (Ik ben nu te zwart-wit waarschijnlijk, maar hier komt wel ongeveer op neer.) Als zo iemand een heel belangrijke positie krijgt in een kerkverband waarin rond verbond en belofte altijd ruimte is geweest voor verschillen, dan gaat de andere partij zich ook profileren. Deze man had met een dergelijke stoornis nooit deze positie mogen krijgen, omdat hij alles kloppend wilde krijgen. En de Bijbelse boodschap van verkiezing, verbond, belofte en prediking is nu eenmaal niet kloppend te krijgen, tenzij je links of rechts van de dijk rijdt.
Ander schreef:@caprice:Ik vermoed dat Rouwendal heeft willen aantonen, dat we juist niet terug moeten naar 1907, omdat hij stelt dat de scheuring is ontstaan door de persoonlijkheid van Steenblok. Ds. Kersten vond dat ds. R. Kok binnen de bandbreedte van de gemeenten bleef, hoewel af en toe onzorgvuldig formulerend en bij dr. Steenblok paste ds. Kok niet in zijn denkschema's, waarvan hij geen afstand kon doen.
Dit is wel erg kort door de bocht. Hoezo paste ds. Kok niet in dr. Steenbloks denkschema? Wat is een denkschema eigenlijk en hoe waren dr. Steenbloks denkschema's?
Denkschema:
- Iemand die verworpen is, zal nooit zalig worden.
- God doet wat Hij belooft.
- Als de Heere in Zijn Woord een algemene oproep tot het heil doet, kan dat dus alleen maar gericht zijn aan de uitverkorenen; want anders zou Hij welmenend roepen tot degenen die Hij heeft besloten verloren te laten gaan en dat strijdt met het God-zijn.
- De prediking van het Evangelie moet gebeuren aan de uitverkorenen.
- De aanbieding van het heil is niet algemeen en onvoorwaardelijk.
Ander schreef:Verder denk ik dat we voor een oplossing voor alle vragen uit dit topic toch echt zullen moeten wachten op het proefschrift van ds. M. Golverdingen. Maar dat duurt nog wel een paar jaar.
Ik ben benieuwd. Eén ding weet ik zeker. Ik acht hem zo hoog dat hij zich niet zal laten verleiden om stoornissen toe te schrijven aan hoofdrolspelers in deze kleine kerkgeschiedenis om het leergeschil te deformeren tot een eergeschil.
Het ging wel degelijk om een verschillende interpretatie van de leer; maar tegelijkertijd was er altijd met tact en wijsheid omgegaan met de verschillen die er waren. Steenblok kon dat niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)