Belijdenis doen

Fjodor

Re: Belijdenis doen

Bericht door Fjodor »

huisman schreef:32 pagina's lang gaat het over de BdG mijn bescheiden mening is dat hier zo verschillend over gedacht wordt is dat er weinig tot geen Bijbelteksten zijn waar je het afleggen van BdG aan kunt toetsen.
Misschien zit ik er wel helemaal naast maar ik zou graag vanuit de Schrift een onderbouwing krijgen voor de praktijk van BdG.
Ik zou denken dat dat voortkomt uit het idee dat er niet zomaar aan het avondmaal gegaan kan worden. Dat men het avondmaal vanuit het oude testament enkel open stelt voor mensen die een bepaalde mate van volwassenheid hebben bereikt. En dat mensen daarom zelfstandig de belijdenisvragen moeten kunnen beamen.
Maar de belijdenis is natuurlijk geen sacrament en moet dat ook niet worden. Maar toch is er wel bijbelse grond om waar geloof en belijden op een lijn te zetten.
Luk 12:8 En Ik zeg u: Een iegelijk, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal ook de Zoon des mensen belijden voor de engelen Gods.
9 Maar wie Mij verloochenen zal voor de mensen, die zal verloochend worden voor de engelen Gods.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:
huisman schreef:32 pagina's lang gaat het over de BdG mijn bescheiden mening is dat hier zo verschillend over gedacht wordt is dat er weinig tot geen Bijbelteksten zijn waar je het afleggen van BdG aan kunt toetsen.
Misschien zit ik er wel helemaal naast maar ik zou graag vanuit de Schrift een onderbouwing krijgen voor de praktijk van BdG.
Ik zou denken dat dat voortkomt uit het idee dat er niet zomaar aan het avondmaal gegaan kan worden. Dat men het avondmaal vanuit het oude testament enkel open stelt voor mensen die een bepaalde mate van volwassenheid hebben bereikt. En dat mensen daarom zelfstandig de belijdenisvragen moeten kunnen beamen.
Maar de belijdenis is natuurlijk geen sacrament en moet dat ook niet worden. Maar toch is er wel bijbelse grond om waar geloof en belijden op een lijn te zetten.
Luk 12:8 En Ik zeg u: Een iegelijk, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal ook de Zoon des mensen belijden voor de engelen Gods.
9 Maar wie Mij verloochenen zal voor de mensen, die zal verloochend worden voor de engelen Gods.
Ik denk toch, heel simpel, dat het doen van openbare geloofsbelijdenis een aanvullende 'rite' bij de kinderdoop is. Omdat bij de kinderdoop het kind niet van tevoren belijdenis van zijn/haar geloof kan afleggen, werd dat in de oude kerk door anderen gedaan en later moest het kind dan alsnog zelf belijdenis afleggen. Zo is het volgens mij historisch gegaan (correct me if I'm wrong). Maar een Bijbelse onderbouwing voor deze gang van zaken is er niet echt.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:
Ik denk toch, heel simpel, dat het doen van openbare geloofsbelijdenis een aanvullende 'rite' bij de kinderdoop is. Omdat bij de kinderdoop het kind niet van tevoren belijdenis van zijn/haar geloof kan afleggen, werd dat in de oude kerk door anderen gedaan en later moest het kind dan alsnog zelf belijdenis afleggen. Zo is het volgens mij historisch gegaan (correct me if I'm wrong). Maar een Bijbelse onderbouwing voor deze gang van zaken is er niet echt.
Jij weet altijd te prikkelen (rite), Maar BdG heeft in de historie veel meer te maken met het Heilg Avondmaal dan met de doop.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:
Jij weet altijd te prikkelen (rite), Maar BdG heeft in de historie veel meer te maken met het Heilg Avondmaal dan met de doop.
Het is er een soort schakel tussen.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:
Nu ga je zelf ook verder zonder de bijbel te laten spreken.. En jij laat je ook altijd prikkelen :)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
learsi

Bericht door learsi »

Vanuit of bij het belijdenis doen, is er eerst een terugkijken naar de doop. Door ouderlijk en kerkelijk onderwijs onstaat er een nadenken over gedoopt zijn, wat de doop inhoudt. Dat schreef ik al eerder. Uiteraard is er aan het belijdenis doen een aspect dat zich richt op het Heilig Avondmaal. Hierbij teken ik aan, dat er in eerste instantie bij het belijdenis doen een inzicht nodig is over wat de doop betekent. In tweede instantie komt het H.Avondmaal in beeld. Ik ben het met Afgewezen eens, dat belijdenis doop en Avondmaal in zekere zin bij elkaar brengt.
Ik heb net even kort gegoogeld. Er is een duidelijk verband tussen doop en belijdenis.
Hoe het kerkhistorisch zit vind ik minder interessant. Het gaat mij om het belijdenis doen en dat kan niet zonder begrip over de doop.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper. Hij doopte mensen nadat zij belijdenis deden van hun zonden (Markus 1 vers 4-5). Zij die zich lieten dopen beleden daarmee, metterdaad, dat zij geloof hechtten aan zijn verkondiging, namelijk de Messias en Zijn werk.
In de eerste christelijke gemeenten werd een heiden die christen wilde worden, eerst drie jaren doopleerling, waarin je leven / gedrag werd geobserveerd. Vervolgens kreeg je aan het einsde een tijd van intensieve catechisatie (35 lessen van drie uur), vervolgens deed je belijdenis, werd je gedoopt en nam je deel aan het avondmaal.

Belijdenis doen heeft ook te maken met het avondmaal, zoals het opschrift boven 'Het Kort Begrip der christelijke religie, voor hen die zich willen begeven tot des Heeren heilig avondmaal' duidelijk maakt. Het is toegang tot het avondmaal vragen. Zo is het afleggen van geloofsbelijdenis in de kerk der Reformatie ontstaan. In Genève was voor elke avondmaalsviering gelegenheid belijdenis af te leggen en zo toegang te vragen om aan te gaan - gewoonlijk op de leeftijd van ongeveer vijftien jaar.

(ds Pieters)

De belijdenis neemt in de ecclesiologie (leer van de kerk) een belangrijke plaats in. Ze bepaalt de identiteit van de kerk. Ze is de keerzijde van het verbond als grondleggende notie in het kerk zijn. In het verbond gaat het erom dat God zijn heil aan mensen belooft. In de belijdenis gaat het om het antwoord van mensen op die belofte. Daarbij gaat het erom dat niet het verbond afhankelijk is van de belijdenis, maar de belijdenis van het verbond.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
huisman

Bericht door huisman »

vogeltje schreef:In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper. Hij doopte mensen nadat zij belijdenis deden van hun zonden (Markus 1 vers 4-5). Zij die zich lieten dopen beleden daarmee, metterdaad, dat zij geloof hechtten aan zijn verkondiging, namelijk de Messias en Zijn werk.
In de eerste christelijke gemeenten werd een heiden die christen wilde worden, eerst drie jaren doopleerling, waarin je leven / gedrag werd geobserveerd. Vervolgens kreeg je aan het einsde een tijd van intensieve catechisatie (35 lessen van drie uur), vervolgens deed je belijdenis, werd je gedoopt en nam je deel aan het avondmaal.

Belijdenis doen heeft ook te maken met het avondmaal, zoals het opschrift boven 'Het Kort Begrip der christelijke religie, voor hen die zich willen begeven tot des Heeren heilig avondmaal' duidelijk maakt. Het is toegang tot het avondmaal vragen. Zo is het afleggen van geloofsbelijdenis in de kerk der Reformatie ontstaan. In Genève was voor elke avondmaalsviering gelegenheid belijdenis af te leggen en zo toegang te vragen om aan te gaan - gewoonlijk op de leeftijd van ongeveer vijftien jaar.

(ds Pieters)

De belijdenis neemt in de ecclesiologie (leer van de kerk) een belangrijke plaats in. Ze bepaalt de identiteit van de kerk. Ze is de keerzijde van het verbond als grondleggende notie in het kerk zijn. In het verbond gaat het erom dat God zijn heil aan mensen belooft. In de belijdenis gaat het om het antwoord van mensen op die belofte. Daarbij gaat het erom dat niet het verbond afhankelijk is van de belijdenis, maar de belijdenis van het verbond.
Op zich een leerzame posting maar is BdG nu terug te leiden op de Schrift of "alleen"op de traditie van de kerk?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Matthéüs 3:6
En werden van hem gedoopt in de Jordaan, belijdende hun zonden.

Matthéüs 10:32
Een iegelijk dan die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is .

Markus 1:5
En al het Joodse land ging tot hem uit en die van Jeruzalem; en werden allen van hem gedoopt in de rivier de Jordaan, belijdende hun zonden.

Lukas 12:8
En Ik zeg u: Een iegelijk die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal ook de Zoon des mensen belijden voor de engelen Gods.

Handelingen 19:18
En velen dergenen die geloofden, kwamen, belijdende en verkondigende hun daden.

Romeinen 10:9
Namelijk , indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven dat Hem God uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.

duidelijke Bijbelse basis dus.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
huisman

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:

Een iegelijk dan die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is .

En al het Joodse land ging tot hem uit en die van Jeruzalem; en werden allen van hem gedoopt in de rivier de Jordaan, belijdende hun zonden.

En Ik zeg u: Een iegelijk die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal ook de Zoon des mensen belijden voor de engelen Gods.

Namelijk , indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven dat Hem God uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.

Met alle respekt bert maar dit kan ik ook het woord "belijden" in de concordantie opzoeken en een paar teksten gebruiken om BdG Schriftuurlijk te verklaren.
Dit belijden uit deze teksten zie ik niet zo terug in onze belijdenisvragen.Kortom deze posting overtuigd mij nog niet.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Op zich een leerzame posting maar is BdG nu terug te leiden op de Schrift of "alleen"op de traditie van de kerk?
Wat denk je zelf inmiddels?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

huisman schreef:
Bert Mulder schreef:

Met alle respekt bert maar dit kan ik ook het woord "belijden" in de concordantie opzoeken en een paar teksten gebruiken om BdG Schriftuurlijk te verklaren.
Dit belijden uit deze teksten zie ik niet zo terug in onze belijdenisvragen.Kortom deze posting overtuigd mij nog niet.
In de heilige Doop wordt ons betuigd en verzegeld, dat wij in Gods genadeverbond opgenomen zijn. Daarom behoren wij als leden van Christus' Gemeente gedoopt te wezen, daarmede zijn merk- en veldteken dragende. In het Heilig Avondmaal,waar Christus ons brood en wijn geeft als tekenen en zegelen van zijn gekruisigd lichaam en zijn vergoten bloed, verbindt Hij ons telkens opnieuw tot de waarachtige gemeenschap met Zich zelf en met elkander. Aldus verenigd met Christus, zijn wij geroepen met woord en daad Hem te belijden als Heer en Heiland, en Gods Koninkrijk te verkondigen en te verwachten. De kerkenraad heeft, na gevraagd te hebben naar uw geloof en kennis der waarheid, met vertrouwen en blijdschap in uw voornemen toegestemd.

Daarom verzoek ik u, broeders en zusters, die thans belijdenis des geloofs wilt afleggen, op te staan en in dankbare gehoorzaamheid aan de heilige Schrift en in gemeenschap met de belijdenis der vaderen te antwoorden op de volgende vragen:

1: Belijdt gij te geloven in God, de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde en in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Heer, en in de Heilige Geest?
2: Aanvaardt gij de roeping om, als lidmaat van de Gemeente, die God zich in Christus ten eeuwigen leven verkoren heeft, door zijn genade tegen de zonde en de duivel te strijden, uw Heiland te volgen in leven en in sterven, Hem te belijden voor de mensen en met blijdschap te arbeiden in zijn Koninkrijk?
3: Wilt gij, in de gemeenschap der Protestantse Kerk in Nederland als deel van de wereldwijde Kerk van Christus, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en van de sacramenten, volharden in het gebed en in het lezen van de heilige Schriften, en naar de u geschonken gaven meewerken aan de opbouw van de gemeente van Christus.

Wat is daarop uw antwoord?
Antwoord: Ja.

Volgens mij komt dit zeer zeker overeen met de schriftgedeelten van Bert.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:Volgens mij komt dit zeer zeker overeen met de schriftgedeelten van Bert.
Als aparte 'gebeurtenis' in de kerk? En dat 'tussen doop en avondmaal in'?
vogeltje

Bericht door vogeltje »

In wat voor verband zien jullie deze tekst uit de brief van Paulus aan Timotheüs staan?

'Strijd de goede strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt, en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen.'
Laatst gewijzigd door vogeltje op 12 apr 2010, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:Volgens mij komt dit zeer zeker overeen met de schriftgedeelten van Bert.
Als aparte 'gebeurtenis' in de kerk? En dat 'tussen doop en avondmaal in'?
Zo apart is het niet. Helemaal niet als je kijkt hoe het gaat bij volwassenen. Bij ons is het tenminste zo dat die eerst belijdenis doen en dan gedoopt worden.
Bij ons staat belijdenis ook niet op zichzelf. Leden die belijdenis hebben gedaan gaan over het algemeen de zondag erna ook aan het Heilig Avondmaal.
Ik zou belijdenis zien als een stap naar het zelfstandig geloven, los van het geloof van de ouders.

Maar een kerk zou wat mij betreft best zonder belijdenis kunnen. Als er dan maar op een andere manier duidelijk gemaakt wordt langs welke weg mensen de toegang krijgen tot het Heilig Avondmaal. Ik denk wel dat doop, belijdenis en avondmaal zo dicht mogelijk bij elkaar gehouden moeten worden.
Plaats reactie