Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

-DIA-

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:
-DIA- schreef:
freek schreef:Wij hadden 's morgens een vermoeiende preek van dominee Hoogland. Het ging over de wezenkerk, voor Pinksteren, die uitziet naar een openbaring van de Middelaar.

's Avonds een mooie preek van dominee Van Aalst. Beide diensten waren leesdiensten.

Vorige week hebben wij op kamp ook nog een interessante lezing gehad van dominee W. Visscher over de eindtijd, de tekenen der tijden en de wederkomst. Ik denk dat hij een van de predikanten is binnen de GerGem die er grondig over nagedacht heeft. Hij heeft in ieder geval heel opvallende en verrassende opvattingen..
Dominee HOOGLAND?

Wij hadden gisteren een (lees)preek van ds. A. Hoogerland!
En 2 (lees)preken van Ds. Chr. van der Poel (één in Zuid en één in Noord)
's-Avonds was de preek overigens in Zuid van Ds.G.M.de Leeuw. Het was een duidelijk preek over Rachab, de hoer in Jozua 6. De dominee probeerde het, naar mijn idee, zou eenvoudig mogelijk te zeggen. Het was ook geen lange preek. We stonden om 19.45 uur weer buiten na 10(!) verzen gezongen te hebben.
Deze zondag viel vooral op dat je liefde nodig moet hebben. 's-Avonds las ik iets dat Christus ook liefde geeft. Toen dacht ik het komt, als het goed is, van beide kanten. Dat noemen ze toch: wederliefde? Het was dus weer goede zondag. Zo zie maar weer, dat kan ook met 3 leesdiensten(dat was overigens niet de 1e keer!)
Je hebt gelijk! Ik heb namelijk vier preken gehoord (2 van Noord en 2 van Zuid),
dus 1 van ds. Hoogerland, 2 van ds. van der Poel en idd ook van Ds. de Leeuw.
Een goede preek! En dat geldt ook van de andere 3...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
henriët

Bericht door henriët »

Waar is Hij?
De levende verwachting van Jesaja
1. om zich zien
2. terugzien
3. omhoogzien
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Reformer

Bericht door Reformer »

Zondagmorgen een preek mogen horen vanuit Efeze 4:7-13.

Zondagmiddag was het uitgangspunt van de preek Ezechiel 36:11m.
In de genade wordt: 1. het goede genoten 2. het betere verkregen en 3. het beste verwacht!
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Over Handelingen 2: 4 en dan m.n. het aspect van vervuld zijn met de Heilige Geest. Dat Hij woning maakt in je hart.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Avi

Bericht door Avi »

Luther schreef:Over Handelingen 2: 4 en dan m.n. het aspect van vervuld zijn met de Heilige Geest. Dat Hij woning maakt in je hart.
Nou, daar kan je vast wel wat meer over vertellen.
::bye
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
judith

Bericht door judith »

Bij ons werd er gepreekt uit Romeinen 8 : 9 b (Prachtige preek!!)

Maar zo iemand de Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

Wat vinden jullie van deze tekst?
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

judith schreef:Bij ons werd er gepreekt uit Romeinen 8 : 9 b (Prachtige preek!!)

Ik vind het altijd heel handige steuntjes als je er bij zet wat de dominee als thema had,
en welke punten hij naar voren haalde.
Het is een tekst waar zeker veel uit te zeggen zal zijn, maar verder kan ik het ook niet
beoordelen...
judith

Bericht door judith »

-DIA- schreef:
judith schreef:Bij ons werd er gepreekt uit Romeinen 8 : 9 b (Prachtige preek!!)

Ik vind het altijd heel handige steuntjes als je er bij zet wat de dominee als thema had,
Het is een tekst waar zeker veel uit te zeggen zal zijn, maar verder kan ik het ook niet
beoordelen...
Onze dominee heeft geen punten en ook geen thema. Sorry.
:hum
Hij zegt dat de tekst sowieso moet blijven staan in z'n verband. Dat is al belangrijk.
En, de vraag die die stelde was: Wie is de Heilige Geest voor mij? Welke plaats neemt Hij in godsdienstigleven of gebed. Heb ik de Heilig Geest nodig..?

Hij heeft veel verteld over de Heilige Geest, dat Hij niet te scheiden is van Christus...
En Christus is ook weer niet te scheiden van de Geest.

Toebehoren van Christus kan niet zonder de Heilige Geest....

Ik zet het allemaal misschien een beetje saai neer, maar de preek was absoluut niet saai.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
hmprff

Bericht door hmprff »

judith schreef:
-DIA- schreef:

beoordelen...
Onze dominee heeft geen punten en ook geen thema. Sorry.
:hum
Hij zegt dat de tekst sowieso moet blijven staan in z'n verband. Dat is al belangrijk.
En, de vraag die die stelde was: Wie is de Heilige Geest voor mij? Welke plaats neemt Hij in godsdienstigleven of gebed. Heb ik de Heilig Geest nodig..?

Hij heeft veel verteld over de Heilige Geest, dat Hij niet te scheiden is van Christus...
En Christus is ook weer niet te scheiden van de Geest.

Toebehoren van Christus kan niet zonder de Heilige Geest....

Ik zet het allemaal misschien een beetje saai neer, maar de preek was absoluut niet saai.
bij ons ging het over de hele tekst, we hadden een voorbereidingspreek voor het Heilig Avondmaal.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik zal niet alle preken noemen die ik afgelopen 2 dagen heb gehoord.
Ik noem nu allleen de preek van vanmorgen...

Vanmorgen over:
HEBREEËN 10 vers 15-17
(weer een preek uit een hele reeks uit Hebreeën 10, waar ook Pasen, Hemelvaart, en een overvloedig rijke stof in zit)

De tekst luidt:
En de Heilige Geest getuigt het ons ook.
Want nadat Hij tevoren gezegd had: Dit is het verbond, dat Ik met hen maken zal na die dagen, zegt de Heere:
Ik zal Mijn wetten geven in hun harten, en Ik zal die inschrijven in hun verstanden;
En hun zonden en hun ongerechtigheden zal Ik geenszins meer gedenken
.

Het thema luidde:
HET WERK VAN DE HEILIGE GEEST
1. Het getuigenis van de Geest
2. De inschrijving van de Geest
3. De troost van de Geest
aritha

Bericht door aritha »

bij ons ging het over de hele tekst, we hadden een voorbereidingspreek voor het Heilig Avondmaal.

Op wat voor manier legde je dominee de link naar het Heilig Avondmaal met deze tekst? Wat Judith zegt is waar.Onze ds heeft eigenlijk geen punten of thema's.
Het mooiste gedeelte van de preek vond ik de uitleg over de inwoning van de Geest. Over het eerste komen van de Geest in je hart. De chaos Die Hij naar aantreft. Over het inrichten van je leven, door de Geest, naar Zijn wil. Over het kruisigen van mijn eigen wil.
In het vervolg van hoofdstuk 8 kan je zien wat het is om de Geest van Christus te hebben.
Het ging er ook over dat we niet willekeurig over Zijn gaven kunnen beschikken.

Als de Heilige Geest je gaat leiden heeft dat gevolgen voor je hele bestaan.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

-DIA- schreef:Ik zal niet alle preken noemen die ik afgelopen 2 dagen heb gehoord.
Ik noem nu allleen de preek van vanmorgen...

Vanmorgen over:
HEBREEËN 10 vers 15-17
(weer een preek uit een hele reeks uit Hebreeën 10, waar ook Pasen, Hemelvaart, en een overvloedig rijke stof in zit)

De tekst luidt:
En de Heilige Geest getuigt het ons ook.
Want nadat Hij tevoren gezegd had: Dit is het verbond, dat Ik met hen maken zal na die dagen, zegt de Heere:
Ik zal Mijn wetten geven in hun harten, en Ik zal die inschrijven in hun verstanden;
En hun zonden en hun ongerechtigheden zal Ik geenszins meer gedenken
.

Het thema luidde:
HET WERK VAN DE HEILIGE GEEST
1. Het getuigenis van de Geest
2. De inschrijving van de Geest
3. De troost van de Geest
De predikant ageerde sterk tegen goddeloze-pseudo-godsdienst. Dat is een godsdienst waar het werk van de Heilige Geest verdacht gemaakt en "op de dool geraakte vroomheid" en "buitenbijbels mysticisme" wordt genoemd.

Voorts sprak hij over het plaatsmakend en verlossende/ vertroostende werk van de Geest.

Een bijzondere dienst!

Wij waren overigens op vakantie op een camping waar een zogenaamd pinksterweekend werd gehouden. Op Gods dag werden allerlei activiteiten zoals sumo-worstelen en wat dies meer zij ontplooid. Ook werd er veel gezongen maar ik heb geen psalm gehoord. Erg droevig allemaal.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 02 jun 2009, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik was zondag op Opwekking, 's ochtends in het zonnetje een mooie preek van Ajith Fernando uit Sri Lanka met als thema: De waarheid delen in liefde.

's Middags God geloofd bij de zangdienst met meer dan 50.000 mensen. Dat was wel indrukwekkend om te zien en te horen, met zoveel mensen Hem prijzen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Ik was zondag op Opwekking, 's ochtends in het zonnetje een mooie preek van Ajith Fernando uit Sri Lanka met als thema: De waarheid delen in liefde.

's Middags God geloofd bij de zangdienst met meer dan 50.000 mensen. Dat was wel indrukwekkend om te zien en te horen, met zoveel mensen Hem prijzen.
Luther schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:HeartCry en JijDaar happenings.
Wat klinkt dat weer heerlijk positief...
Wat er zich in de Flevopolder zich afspeelde was zeker nog positiever....

Opwekking trekt meer dan 50.000 bezoekers

BIDDINGHUIZEN (ANP) – Het christelijke evenement Opwekking bij Biddinghuizen heeft dit pinksterweekeinde een recordaantal bezoekers getrokken. Het aantal lag „ver boven de 50.000", aldus directeur Joop Gankema van stichting Opwekking.

Vorig jaar waren er 50.000 bezoekers. Volgens Gankema waren er deze keer misschien wel 60.000 mensen, maar het was zo druk dat de organisatie het tellen op een gegeven moment niet meer kon bijhouden.

Gankema vindt het heel bijzonder dat zoveel christenen uit verschillende kerkgemeenten zijn samengekomen. „Want het is geen popconcert. We gaan met mensen de diepte in. Het is een prachtige belevenis. De eenheid die je als christenen met elkaar beleeft, vind je hier terug".

Opwekking vierde het pinksterfeest met zang, gebed, themadiensten en een afsluitend aanbiddingsconcert. Het evenement duurde van vrijdagavond tot en met maandag. Er bleven ruim 17.000 mensen overnachten op het kampeerterrein bij het evenement, ook een recordaantal.
Ik ben het eens met het gevoelen van DIA, dat ik hier heel verdrietig van word.
~~Soli Deo Gloria~~
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

eh... nou ja. Opwekking valt natuurlijk wel buiten de ger.gez. maar niet buiten het Christelijk geloof.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie