Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Geplaatst: 11 sep 2008, 12:01
Wat is er mis met het citeren van gezangen?refo schreef:Geen gezangen citeren!
Wat is er mis met het citeren van gezangen?refo schreef:Geen gezangen citeren!
Ach, wat was God toch dom toen Hij al die oproepen in gebiedende wijs in de Schrift liet optekenen. Gelukkig hebben we nu dominees die wijzer zijn, die het beter weten...Gijs83 schreef:De grote vraag is natuurlijk: hoe snel moet je je 'erbij' rekenen. Wanneer kun je op grond van de Bijbel jezelf 'erbij' rekenen?
Zal iedereen zeggen: daar geeft Gods Geest zelf getuigenis van in het hart. Mensen denken: dat staat er, dus je moet niet twijfelen. Ik hoorde pas nog een dominee zeggen: als je tegen iemand die oprecht bekeerd wil worden zegt dit of dit moet je aangrijpen, dat je dat helemaal niet moet zeggen, want dat kan zo iemand helemaal niet. Dan is het maar een arm Evangelie. Dat zegt men blijkbaar nogal te gauw.
Dat ze moeten zoeken en afwachten?freek schreef:Ik vind dat juist een heel rijk Evangelie. Wat wil jij anders zeggen tegen mensen die graag bekeerd willen worden?Gijs83 schreef:De grote vraag is natuurlijk: hoe snel moet je je 'erbij' rekenen. Wanneer kun je op grond van de Bijbel jezelf 'erbij' rekenen?
Zal iedereen zeggen: daar geeft Gods Geest zelf getuigenis van in het hart. Mensen denken: dat staat er, dus je moet niet twijfelen. Ik hoorde pas nog een dominee zeggen: als je tegen iemand die oprecht bekeerd wil worden zegt dit of dit moet je aangrijpen, dat je dat helemaal niet moet zeggen, want dat kan zo iemand helemaal niet. Dan is het maar een arm Evangelie. Dat zegt men blijkbaar nogal te gauw.
Het is bovendien een psalm.J.C. Philpot schreef:Wat is er mis met het citeren van gezangen?refo schreef:Geen gezangen citeren!
Nee, ik snap je niet helemaal. Je doelt waarschijnlijk op een tekst als: 'Zoekt en gij zult vinden' of toch niet? Zou het 'wijzer willen zijn' van een dominee zijn? Ik geloof dat niet echt. Misschien heeft iemand als bv.Tiberius hierop nog een 'wijs' antwoord!memento schreef:Ach, wat was God toch dom toen Hij al die oproepen in gebiedende wijs in de Schrift liet optekenen. Gelukkig hebben we nu dominees die wijzer zijn, die het beter weten...Gijs83 schreef:De grote vraag is natuurlijk: hoe snel moet je je 'erbij' rekenen. Wanneer kun je op grond van de Bijbel jezelf 'erbij' rekenen?
Zal iedereen zeggen: daar geeft Gods Geest zelf getuigenis van in het hart. Mensen denken: dat staat er, dus je moet niet twijfelen. Ik hoorde pas nog een dominee zeggen: als je tegen iemand die oprecht bekeerd wil worden zegt dit of dit moet je aangrijpen, dat je dat helemaal niet moet zeggen, want dat kan zo iemand helemaal niet. Dan is het maar een arm Evangelie. Dat zegt men blijkbaar nogal te gauw.
Misschien toch een idee om de Bijbel zelf eens ter hand te nemen?Gijs83 schreef:Nee, ik snap je niet helemaal. Je doelt waarschijnlijk op een tekst als: 'Zoekt en gij zult vinden' of toch niet? Zou het 'wijzer willen zijn' van een dominee zijn? Ik geloof dat niet echt. Misschien heeft iemand als bv.Tiberius hierop nog een 'wijs' antwoord!memento schreef:Ach, wat was God toch dom toen Hij al die oproepen in gebiedende wijs in de Schrift liet optekenen. Gelukkig hebben we nu dominees die wijzer zijn, die het beter weten...Gijs83 schreef:De grote vraag is natuurlijk: hoe snel moet je je 'erbij' rekenen. Wanneer kun je op grond van de Bijbel jezelf 'erbij' rekenen?
Zal iedereen zeggen: daar geeft Gods Geest zelf getuigenis van in het hart. Mensen denken: dat staat er, dus je moet niet twijfelen. Ik hoorde pas nog een dominee zeggen: als je tegen iemand die oprecht bekeerd wil worden zegt dit of dit moet je aangrijpen, dat je dat helemaal niet moet zeggen, want dat kan zo iemand helemaal niet. Dan is het maar een arm Evangelie. Dat zegt men blijkbaar nogal te gauw.
Refo bedoelt waarschijnlijk dat "Woord en Geest" niet in de onberijmde psalm voorkomt. Dat het daarom niet als een bewijs aangehaald kan worden klopt, maar daarom kan het wel als illustratie worden geciteerd. We zijn genoeg plekken in de bijbel waar dit wel voorkomt, en ik heb niets tegen bijbelse gezangen.Tiberius schreef:Het is bovendien een psalm.J.C. Philpot schreef:Wat is er mis met het citeren van gezangen?refo schreef:Geen gezangen citeren!
Dat is zeker waar: het ontstaan van alle genoemde stichtingen is geen toonbeeld van liefde waarvan ze het gebrek ervan de kerken verwijten. Dat is voor mij ook een zwaarwegend punt.Wilhelm schreef:Het enige steekhoudende argument van gefundeerde en inhoudelijke kritiek op stichtingen als deze, zou kunnen zijn dat ze niet kerkelijk gebonden zijn , maar daar ben ik voor me zelf nog niet helemaal uit, hoewel ik voor dit argument wel meer en meer begrip krijg.
Ik bedoel teksten als Joh 1:15: bekeert u, en gelooft het Evangelie.. Dát is de taal die de Schrift spreekt. Dat de dominee, in zijn wijsheid, meent dat het onverstandig is om dit tegen mensen te zeggen, ja zelfs durft te beweren dat dat een arm evangelie is, is gruwelijk dwaasheid en eigenwijsheid! En de vraag in dezen aan jou is: Wie moet je meerder gehoorzamen: God en Zijn woord, of de mens, een dominee in dit geval?Gijs83 schreef:Nee, ik snap je niet helemaal. Je doelt waarschijnlijk op een tekst als: 'Zoekt en gij zult vinden' of toch niet? Zou het 'wijzer willen zijn' van een dominee zijn? Ik geloof dat niet echt. Misschien heeft iemand als bv.Tiberius hierop nog een 'wijs' antwoord!memento schreef:Ach, wat was God toch dom toen Hij al die oproepen in gebiedende wijs in de Schrift liet optekenen. Gelukkig hebben we nu dominees die wijzer zijn, die het beter weten...Gijs83 schreef:De grote vraag is natuurlijk: hoe snel moet je je 'erbij' rekenen. Wanneer kun je op grond van de Bijbel jezelf 'erbij' rekenen?
Zal iedereen zeggen: daar geeft Gods Geest zelf getuigenis van in het hart. Mensen denken: dat staat er, dus je moet niet twijfelen. Ik hoorde pas nog een dominee zeggen: als je tegen iemand die oprecht bekeerd wil worden zegt dit of dit moet je aangrijpen, dat je dat helemaal niet moet zeggen, want dat kan zo iemand helemaal niet. Dan is het maar een arm Evangelie. Dat zegt men blijkbaar nogal te gauw.
Ik snap die dominee niet en toch wel. Een zondaar die vast loopt moet gezegt worden: bekeert u en geloof het evangelie. Maar als het recht ligt zal zo'n zondaar zeggen; ik wil wel maar ik kan het niet, ik ben verloren en ik moet wel geloven, dát is de sleutel maar ik ben zo ongelovig. HEERE geeft u mij geloof!memento schreef:Ik bedoel teksten als Joh 1:15: bekeert u, en gelooft het Evangelie.. Dát is de taal die de Schrift spreekt. Dat de dominee, in zijn wijsheid, meent dat het onverstandig is om dit tegen mensen te zeggen, ja zelfs durft te beweren dat dat een arm evangelie is, is gruwelijk dwaasheid en eigenwijsheid! En de vraag in dezen aan jou is: Wie moet je meerder gehoorzamen: God en Zijn woord, of de mens, een dominee in dit geval?Gijs83 schreef:Nee, ik snap je niet helemaal. Je doelt waarschijnlijk op een tekst als: 'Zoekt en gij zult vinden' of toch niet? Zou het 'wijzer willen zijn' van een dominee zijn? Ik geloof dat niet echt. Misschien heeft iemand als bv.Tiberius hierop nog een 'wijs' antwoord!memento schreef:Ach, wat was God toch dom toen Hij al die oproepen in gebiedende wijs in de Schrift liet optekenen. Gelukkig hebben we nu dominees die wijzer zijn, die het beter weten...
Geloof en bekering moet geen nieuwe wet worden. Maar daarom moet die oproep nog wel tot een ieder, en in het bijzonder tot de ontdekte zondaar, gezegd worden. Want wat moeten we anders zeggen, als we de bijbel niet meer na mogen spreken? Ja, als je er over nadenkt: Hoe kan je eigenlijk zeggen dat het niet wijs is om de Schrift na te spreken? Dat is toch niets dan gruwelijke hoogmoed en eigenwijsheid?Erasmiaan schreef:Ik snap die dominee niet en toch wel. Een zondaar die vast loopt moet gezegt worden: bekeert u en geloof het evangelie. Maar als het recht ligt zal zo'n zondaar zeggen; ik wil wel maar ik kan het niet, ik ben verloren en ik moet wel geloven, dát is de sleutel maar ik ben zo ongelovig. HEERE geeft u mij geloof!
Het is een arm evangelie als het aannemen van Jezus en het geloven een nieuwe wet is geworden.
Dit vind ik de mooie verhouding:Erasmiaan schreef:Het is een arm evangelie als het aannemen van Jezus en het geloven een nieuwe wet is geworden.
Ik denk dat je niet al te veel over Gijs' woorden moet vallen. Hij citeert ook niet letterlijk.memento schreef:Geloof en bekering moet geen nieuwe wet worden. Maar daarom moet die oproep nog wel tot een ieder, en in het bijzonder tot de ontdekte zondaar, gezegd worden. Want wat moeten we anders zeggen, als we de bijbel niet meer na mogen spreken? Ja, als je er over nadenkt: Hoe kan je eigenlijk zeggen dat het niet wijs is om de Schrift na te spreken? Dat is toch niets dan gruwelijke hoogmoed en eigenwijsheid?Erasmiaan schreef:Ik snap die dominee niet en toch wel. Een zondaar die vast loopt moet gezegt worden: bekeert u en geloof het evangelie. Maar als het recht ligt zal zo'n zondaar zeggen; ik wil wel maar ik kan het niet, ik ben verloren en ik moet wel geloven, dát is de sleutel maar ik ben zo ongelovig. HEERE geeft u mij geloof!
Het is een arm evangelie als het aannemen van Jezus en het geloven een nieuwe wet is geworden.
Ja, hoeverre zijn we van de Reformatie met haar Sola Scriptura verwijderd als we zulke onzinnigheid gaan toestaan. Ja, de Schrift zelf laat het ons zien: Elke bekering begint met gehoorzaamheid aan Gods woord. Van Abraham tot Paulus. En een ieder die dat woord ongehoorzaam is, ook al is hij predikant, gaat verloren!