theoloog schreef:Zie het stuk dat Wilhelm quote. Ik weet van welke predikant het afkomstig is en zo voel ik het nu juist precies. Ik ga even niet in op de andere argumenten die je gebruikt. Ik denk dat dat nl. niet heeft te maken met vernieuwing van de vorm, als er overigens al iets op is aan te merken. Ik ken de precieze situatie niet. Ik kan je nl. ook voorbeelden van gemeenten opnoemen waar vernieuwing juist groei heeft gebracht. Waar weer mensen tot geloof komen, waar Gods Woord weer inhoud heeft gekregen ipv een sociaal verhaaltje voor die enkele oude vrouw met grijs haar, die nog trouw is gebleven aan het instituut.huisman schreef:Dan ben ik niet duidelijk genoeg geweest, ik ben wel tegen het zingen van het vrije lied in de eredienst. Of positief gezegd: Ik ben voor het zingen van de Psalmen in de eredienst,In de werkplek van De Geest zingen wij de liederen van de Heilige Geest.theoloog schreef:Ik begrijp dat hier niemand erop tegen is om gewoon gezangen en andere geestelijke liederen in een dienst te zingen. Dat er alleen Psalmen uit het berijmde psalmboek worden gezongen is een overblijfsel van de discussie tussen Calvijn, Luther en Zwingli en puur traditie. Gezangen en liederen moeten dan nog wel getoetst worden op hun Bijbels en gereformeerd theologisch gehalte. Ik zou zeggen aan de slag dan maar
theoloog schreef:Dan nog iets over de muziekinstrumenten die worden gebruikt. De vorm zeg maar. Die vraag blijft voor mij ook open. Waarom zingen we zo? Ik bedoel dus bij een orgel op hele noten. En niet bij gitaar of piano of met cymbalen, fluiten enz. Picant detail is dat de vertalers van de SV in psalm 150 even via de achterdeur het orgel invoeren. Terwijl natuurlijk duidelijk een holle fluit/rietfluit met gaatjes is bedoeld. Een duidelijk anachronisme. Dat geeft natuurlijk niets, maar welke redenen zijn er om in de dienst geen andere instrumenten toe te laten? Kan iemand mij dat uitleggen?
eigenlijk ben jij erg ouderwets, ik ben CGK ,in sommige gemeenten van mijn kerkverband zijn ze al in de zeventiger jaren van de vorige eeuw begonnen met muziekinstrumenten en liederen in de eredienst. Dat zijn naar 30 jaar over het algemeen niet zulke bloeiende gemeenten, slechte bezetting van de tweede dienst,preekjes van 20 minuten enz.
Apart dat jij het blijkbaar verwacht van vernieuwingen van de liturgie terwijl de afgelopen 50 jaar bewezen heeft dat dat niet helpt. De leegloop in die gemeenten is eerder toegenomen dan gestopt.
Jammer dat mensen nooit van de geschiedenis willen leren, juist in deze tijd moeten wij weer terug naar het Woord en het niet in nieuwe vormen zoeken. Ik ben wel benieuwd naar jouw voorbeelden want ik ken ze in mijn kerkverband niet.