Presidentsverkiezingen USA 2024

J.C. Philpot

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door J.C. Philpot »

MGG schreef: 22 jul 2024, 06:27Weet iemand waarom er überhaupt een Commissie van Afro-Amerikaanse Congresleden is? Het klinkt vrij racistisch om afkomst leidend te laten zijn voor een commissie.
Inderdaad, zeg. Als er een commissie van blanke leden opgericht zou worden, zou het congres te klein zijn waarschijnlijk.

Of een commissie van blonde of roodharige congresleden. Het is me een raadsel wat daar de meerwaarde van zou zijn voor het besturen van het land.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

J.C. Philpot schreef: 22 jul 2024, 07:17Inderdaad, zeg. Als er een commissie van blanke leden opgericht zou worden, zou het congres te klein zijn waarschijnlijk.
Commissie is niet de juiste vertaling van het woord "caucus", want commissie veronderstelt dat het om iets officieels gaat, wat het juist niet is. Eigenlijk is een caucus een verzameling van mensen met dezelfde doelstellingen die regelmatig samenkomen om zaken te bespreken. Een christelijke caucus zou dus ook een optie kunnen zijn.
Gezien de complexe geschiedenis van de VS met slavernij en racisme, is het historisch te verklaren dat er een zogenaamde "black caucus" is in het Congres, die opkomt voor de belangen van de zwarte bevolking. Het is wel te hopen dat die uiteindelijk opgeheven wordt en er echt niet meer naar huidskleur gekeken wordt in de VS. Maar ik ben bang dat dat nog even gaat duren.
Laatst gewijzigd door elbert op 22 jul 2024, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
parsifal

Bericht door parsifal »

MGG schreef: 22 jul 2024, 06:03 Helaas voor de republikeinen en gelukkig voor de democraten en hemzelf kan Sleepy Joe eindelijk over een paar maanden van zijn oude dag genieten. Ik hoop op een spectaculaire geweldloze strijd voor de nominatie. Ik denk dat bij gebrek aan betere kandidaten het toch maar Harris wordt. Opvallend dat Obama haar nog niet gesteund heeft. Wie weet komt er een serieuze uitdager.
Ha grappig, naampjes geven.

Harris ligt gewoon voor de hand. Ze is al vice president. En er zijn geen echte primaries geweest. Biden had wat dat betreft beter eerder kunnen opstappen (al waren primaries vast heel lelijk geworden met uiterst verdeelde partij).
De beslissing wordt trouwens pas tijdens congres genomen.

De Republikeinen hebben trouwens een wel heel oude kandidaat gekozen. De oudste ooit begreep ik. Ik vraag me af of ze echt geen jonger talent binnen de partij hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

parsifal schreef: 22 jul 2024, 08:15Harris ligt gewoon voor de hand. Ze is al vice president. En er zijn geen echte primaries geweest. Biden had wat dat betreft beter eerder kunnen opstappen (al waren primaries vast heel lelijk geworden met uiterst verdeelde partij).
Is de partij wel zo verdeeld? De meeste prominente Democraten lijken zich nu achter Harris te scharen en ik zie niet echt een serieuze uitdager voor haar. De kans is dan ook groot dat zij de kandidaat zal worden.
Er is natuurlijk een extreemlinkse vleugel binnen de Democratische partij, maar ik denk niet dat die nu dwars gaat liggen, omdat Harris een linkser profiel heeft dan Biden. Dat linkse profiel kan nog weleens een probleem voor haar zijn tegenover Trump.
MGG

Bericht door MGG »

parsifal schreef: 22 jul 2024, 08:15
MGG schreef: 22 jul 2024, 06:03 Helaas voor de republikeinen en gelukkig voor de democraten en hemzelf kan Sleepy Joe eindelijk over een paar maanden van zijn oude dag genieten. Ik hoop op een spectaculaire geweldloze strijd voor de nominatie. Ik denk dat bij gebrek aan betere kandidaten het toch maar Harris wordt. Opvallend dat Obama haar nog niet gesteund heeft. Wie weet komt er een serieuze uitdager.
Ha grappig, naampjes geven.

Harris ligt gewoon voor de hand. Ze is al vice president. En er zijn geen echte primaries geweest. Biden had wat dat betreft beter eerder kunnen opstappen (al waren primaries vast heel lelijk geworden met uiterst verdeelde partij).

De Republikeinen hebben trouwens een wel heel oude kandidaat gekozen. De oudste ooit begreep ik. Ik vraag me af of ze echt geen jonger talent binnen de partij hebben.
Blijkbaar willen de mensen die bij voorverkiezingen stemmen graag een oude man in het Witte Huis hebben.

Biden had al beter niet met de voorverkiezingen mee kunnen doen.

De Republikeinen zetten in op Trumpisme. Bij de top zeker niet van harte, maar bij de leden is veel steun voor deze koers. Het is niet logisch om een jonge Trumpist naar voren te schuiven als Trump nog krachtig over komt. Ik ben bang dat zijn zoon of een andere familielid mee zal doen voor de nominatie van de volgende verkiezing.
MGG

Bericht door MGG »

elbert schreef: 22 jul 2024, 08:26
parsifal schreef: 22 jul 2024, 08:15Harris ligt gewoon voor de hand. Ze is al vice president. En er zijn geen echte primaries geweest. Biden had wat dat betreft beter eerder kunnen opstappen (al waren primaries vast heel lelijk geworden met uiterst verdeelde partij).
Is de partij wel zo verdeeld? De meeste prominente Democraten lijken zich nu achter Harris te scharen en ik zie niet echt een serieuze uitdager voor haar. De kans is dan ook groot dat zij de kandidaat zal worden.
Er is natuurlijk een extreemlinkse vleugel binnen de Democratische partij, maar ik denk niet dat die nu dwars gaat liggen, omdat Harris een linkser profiel heeft dan Biden. Dat linkse profiel kan nog weleens een probleem voor haar zijn tegenover Trump.
Ik denk dat democraten door de omstandigheden Harris steunen. Gezien de peilingen en de korte periode tot de verkiezingen is het onverstandig om nu geen eenheid uit te stralen.
Job

Bericht door Job »

MGG schreef: 22 jul 2024, 08:53
Blijkbaar willen de mensen die bij voorverkiezingen stemmen graag een oude man in het Witte Huis hebben.

Biden had al beter niet met de voorverkiezingen mee kunnen doen.

De Republikeinen zetten in op Trumpisme. Bij de top zeker niet van harte, maar bij de leden is veel steun voor deze koers. Het is niet logisch om een jonge Trumpist naar voren te schuiven als Trump nog krachtig over komt. Ik ben bang dat zijn zoon of een andere familielid mee zal doen voor de nominatie van de volgende verkiezing.
Hoe radicaal zijn de zoons en de dochters van Trump in hun uitspraken en doen en laten, behalve dat ze pal achter hun pa staan? Ik heb daar nog niet goed een beeld bij. Zijn ze net zulke rouwdouwers of wat gematigder? Het is trouwens wel vrij komisch dat Trump nu ineens de oude man in het spel is. Ik denk dat ze dat niet helemaal hadden voorzien.

Eerlijk gezegd vind ik het tragisch voor Biden als mens. Dit zal je maar voor het oog van de wereld overkomen. Punt is een beetje dat het leek of hij in een tunnelvisie was beland: alleen hij was in staat om Donald Trump te verslaan. Zijn thuisfront steunde hem daarin. Tel daarbij op dat hij een levenlang gediend en geknokt heeft om dit ambt te bereiken. Als dit dan je aftocht wordt, is dat een menselijk drama. Los van het feit dat het vanzelfsprekend onverantwoord was dat hij verder zou gaan. Je ziet hier trouwens wat groepsdruk, o.a. via social media doet. Er was geen keus meer voor de beste man. In het klein zagen we dat in NL bijvoorbeeld bij Ronald Plasterk.

En over Kamala Harris: daar zit men best een beetje mee in de maag hoor, bij de Republikeinen. Zat men al, het werd nooit wat men hoopte. Stiekem was het een excuustruus, zoals men dat onvriendelijk noemt. Maar afserveren van juist deze (1) zwarte (2) vrouw zou niet bij de progressieve denkbeelden passen en bovendien zijn alle donatiegelden al naar het koppel Biden/Harris gegaan. Dat kun je niet zomaar overhevelen naar iemand anders.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik vind het persoonlijk juist heel sterk van Biden om nu af te treden, zeker geen afgang.
Als je echt dienend bent, weet je wanneer je een stap terug doet.
Job

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 22 jul 2024, 09:17 Ik vind het persoonlijk juist heel sterk van Biden om nu af te treden, zeker geen afgang.
Helemaal eens, klasse, maar dat sluit het tragische van de noodzaak ervan niet uit, toch?
parsifal

Bericht door parsifal »

elbert schreef: 22 jul 2024, 08:26
O, ik denk dat alle vleugels in de Democratische partij nu wel achter 1 kandidaat gaan staan. Ik heb alleen het idee dat primaries heel erg vergiftigd hadden kunnen worden door zware beschuldigingen over Israel en racisme. Iets wat nog schade zou achterlaten bij de verkiezingen.

Er is veel te zeggen voor andere kandidaten. Ik zelf heb het wel op Klobuchar die vrij links is, maar altijd er een punt van maakt om Evangelische Christenen serieus te nemen. Pete Buttigieg lijkt ook een fatsoenlijk kandidaat (maar in VS lijkt het me sterk dat een homoseksueel gekozen wordt), Whitmer zal het lastiger maken voor Trump om "de aanslag" voor politiek gewin te gebruiken. Newsom heeft tijdens de pandemie niet bepaald de juiste keuzes gemaakt (en ja dat blijft bij mij iets langer hangen door dat ik daar nogal druk mee bezig ben). Dan zal er vast nog iemand die echt gezicht van links is opstaan. Misschien AOC ofzo. Ik hoop dat we de komende weken hier nog niet veel van zien (en dat denk ik ook niet, juist omdat de meeste van deze mensen wel redelijk fatsoenlijke mensen zijn).
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

Job schreef: 22 jul 2024, 09:13
En over Kamala Harris: daar zit men best een beetje mee in de maag hoor, bij de Republikeinen. Zat men al, het werd nooit wat men hoopte. Stiekem was het een excuustruus, zoals men dat onvriendelijk noemt. Maar afserveren van juist deze (1) zwarte (2) vrouw zou niet bij de progressieve denkbeelden passen en bovendien zijn alle donatiegelden al naar het koppel Biden/Harris gegaan. Dat kun je niet zomaar overhevelen naar iemand anders.
Ik vraag me af of Harris echt een excuus-truus is. Ze heeft gewoon een goed CV en is ook weer niet op veel echte fouten te betrappen. Niet het charisma van Obama. Maar het is op zich al vervelend dat charisma zo belangrijk lijkt te zijn.
MGG

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 22 jul 2024, 09:17 Ik vind het persoonlijk juist heel sterk van Biden om nu af te treden, zeker geen afgang.
Nadat hij keer op keer afging en prominenten aan zijn stoelpoten zaagde. Het is belachelijk dat hij zolang bleef dromen dat hij nog 4 jaar mee kon.
MGG

Bericht door MGG »

parsifal schreef: 22 jul 2024, 09:30
Job schreef: 22 jul 2024, 09:13
Ik vraag me af of Harris echt een excuus-truus is. Ze heeft gewoon een goed CV en is ook weer niet op veel echte fouten te betrappen. Niet het charisma van Obama. Maar het is op zich al vervelend dat charisma zo belangrijk lijkt te zijn.
Op een leugen na. Gelukkig voor haar valt dit in het niet bij Trump die zoveel liegt dat elke leugendetector zou bezwijken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MGG schreef: 22 jul 2024, 09:33
Nadat hij keer op keer afging en prominenten aan zijn stoelpoten zaagde. Het is belachelijk dat hij zolang bleef dromen dat hij nog 4 jaar mee kon.
Ik heb het nu over deze stap, niet over eerdere.
MGG

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 22 jul 2024, 09:42
MGG schreef: 22 jul 2024, 09:33
Ik heb het nu over deze stap, niet over eerdere.
Naar mijn idee weet hij helemaal niet wanneer hij een stap terug moet doen. De omstandigheden dwingen hem. In theorie kon hij wachten op de knock-out van de verkiezingen. Hij was al zovaak geraakt dat hij kansloos in de touwen hing. Ik zie niet in hoe hij nu met een opgeheven hoofd weg kan lopen.
Plaats reactie