Serieus? Wat een onzin-redenatie.DDD schreef:Dat zijn mijns inziens uitzonderingen. En los daarvan: in het licht van de wereldkerk zijn het nog steeds geringe verschillen van inzicht.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeente
Dat laatste lijkt me we waar. Als je de hele breedte van de kerken wereldwijd neemt, bevinden alle GG's zich binnen een zeer klein bandbreedte lijkt me?JCRyle schreef:Serieus? Wat een onzin-redenatie.DDD schreef:Dat zijn mijns inziens uitzonderingen. En los daarvan: in het licht van de wereldkerk zijn het nog steeds geringe verschillen van inzicht.
Nee die bevinden zich qua inhoud niet binnen een zeer kleine bandbreedte. Tussen sommige predikanten zit dag en nacht verschil. Qua vorm bevinden ze inderdaad in een kleine bandbreedte, maar het ging om theologische hoofdzaken. En daarin zit dus verschil, wat ik niet klein kan noemen.ZWP schreef:Dat laatste lijkt me we waar. Als je de hele breedte van de kerken wereldwijd neemt, bevinden alle GG's zich binnen een zeer klein bandbreedte lijkt me?JCRyle schreef:Serieus? Wat een onzin-redenatie.DDD schreef:Dat zijn mijns inziens uitzonderingen. En los daarvan: in het licht van de wereldkerk zijn het nog steeds geringe verschillen van inzicht.
Haha wat een vermakelijk topic. Voor mij is het lekker simpel: alle GG's (en overige reformatorische kerkverbanden) zijn zeer rechts.
Maar ja wat is de definitie van reformatorische kerkverbanden? Wat schaal je er wel onder en wat niet?Vorst schreef:Haha wat een vermakelijk topic. Voor mij is het lekker simpel: alle GG's (en overige reformatorische kerkverbanden) zijn zeer rechts.

Verhip, daar zeg je wat. Tijd voor een nieuw topic!
Dus je vindt de verschillen in de RKK en OKK over de heilige doop kleiner dan in de GG? Ik blijf mij verbazen.JCRyle schreef:Nee die bevinden zich qua inhoud niet binnen een zeer kleine bandbreedte. Tussen sommige predikanten zit dag en nacht verschil. Qua vorm bevinden ze inderdaad in een kleine bandbreedte, maar het ging om theologische hoofdzaken. En daarin zit dus verschil, wat ik niet klein kan noemen.ZWP schreef:Dat laatste lijkt me we waar. Als je de hele breedte van de kerken wereldwijd neemt, bevinden alle GG's zich binnen een zeer klein bandbreedte lijkt me?JCRyle schreef:Serieus? Wat een onzin-redenatie.DDD schreef:Dat zijn mijns inziens uitzonderingen. En los daarvan: in het licht van de wereldkerk zijn het nog steeds geringe verschillen van inzicht.
Dat vind ik geen dag en nacht verschil.
2 of 3 verbonden, aanbod van genade (ggin vs gg), bevinding links vs rechts in de gg, vind ik allen slechts minimale verschillen.
2 of 3 verbonden, aanbod van genade (ggin vs gg), bevinding links vs rechts in de gg, vind ik allen slechts minimale verschillen.
Wat is licht en wat is zwaar? In zware kerken gaat het vanzelf of niet. In lichte moet hard gewerkt worden.Vorst schreef:Haha wat een vermakelijk topic. Voor mij is het lekker simpel: alle GG's (en overige reformatorische kerkverbanden) zijn zeer rechts.
Maar goed: is remonstrants denken werkelijk zo gevaarvol? Als we straks allemaal voor de witte troon staan, hebben we allemaal beschaamde kaken. De remonstranten, omdat we dachten zelf iets gedaan te hebben, wat dus niet zo bleek te zijn. De zware gergemmers, die iedereen uitgesloten hadden met wie ze aanstonds voor eeuwig aan het avondmaal gaan.
Ik huiver van zo'n gedachte. Je zet hiermee elke belijdenis op losse schroeven, en lijkt ook nog van mening te zijn dat zo ongeveer iedereen wel zalig zal worden. Het lijkt alsof je in de eeuwigheid kan zien...refo schreef:Maar goed: is remonstrants denken werkelijk zo gevaarvol? Als we straks allemaal voor de witte troon staan, hebben we allemaal beschaamde kaken. De remonstranten, omdat we dachten zelf iets gedaan te hebben, wat dus niet zo bleek te zijn. De zware gergemmers, die iedereen uitgesloten hadden met wie ze aanstonds voor eeuwig aan het avondmaal gaan.
Waar de RKK en de OKK opeens vandaan komen is mij een raadsel. Het zal wel de manier zijn om het gesprek een bepaalde richting te sturen. In ieder geval weet ik het verschil niet tussen de doopvisie van de RKK en OKK, maar ik zal het voor je nakijken.DDD schreef: Dus je vindt de verschillen in de RKK en OKK over de heilige doop kleiner dan in de GG? Ik blijf mij verbazen.
Maar om maar weer on-topic verder te gaan: Het bagatelliseren van de ogenschijnlijk kleine verschillen verbaast mij juist, want deze verschillen zijn wezenlijk voor het zuiver verstaan van het Evangelie.
Er zal wel een misverstand zijn. Ik zei dat de verschillen in de GG in het licht van de wereldkerk niet zo groot zijn en jij was het daar niet mee eens. Dus ik noemde maar de RKK en de OKK. Niet dat ik daar veel verstand van heb, maar toch wel zoveel dat het mij sterk lijkt dat de verschillen binnen de GG daarover groter zijn.
Overigens zou ik me er in zeker opzicht wel in kunnen vinden als iemand zegt dat het ontbreken van het aanbod van God om genadig te zijn cruciaal is voor de vraag of iemand nog een christen genoemd kan worden. En als je het zo bekijkt, dan zijn er inderdaad misschien wel predikanten in de GG die je niet christelijk meer kunt noemen. Maar ik denk dat zoiets toch te scherp is uitgedrukt.
Overigens zou ik me er in zeker opzicht wel in kunnen vinden als iemand zegt dat het ontbreken van het aanbod van God om genadig te zijn cruciaal is voor de vraag of iemand nog een christen genoemd kan worden. En als je het zo bekijkt, dan zijn er inderdaad misschien wel predikanten in de GG die je niet christelijk meer kunt noemen. Maar ik denk dat zoiets toch te scherp is uitgedrukt.
Mag ik zeggen dat ik het redelijk bizar vindt dat alles zo in hokjes moet worden gestopt. Misschien kunnen veel GG-ers wat van het hervormde gedachtegoed gebruiken door elkaar wat meer vrij te laten.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Wat een goede manier van discussie voeren als je van je eigen argumentatie geen verstand hebtDDD schreef:Er zal wel een misverstand zijn. Ik zei dat de verschillen in de GG in het licht van de wereldkerk niet zo groot zijn en jij was het daar niet mee eens. Dus ik noemde maar de RKK en de OKK. Niet dat ik daar veel verstand van heb, maar toch wel zoveel dat het mij sterk lijkt dat de verschillen binnen de GG daarover groter zijn.

En wat je tweede alinea betreft dat laat ik graag jouw woorden, dat wil ik wel even gezegd hebben. Of je iemand dan geen christen kan noemen is mij een stap te ver, maar dat iemand niet meer staat op het fundament waarop hij zegt te staan is evident. Hoogstens is het een slap aftreksel ergens van. Maar het aanbod van genade vind ik dus een cruciaal verschil tussen de uitersten in de GG (en daar buiten). En in samenhang daarmee ook de plaats van Christus in de prediking en het geestelijke leven. Dan zie ik wezenlijke verschillen die ik niet klein wil en kan noemen.
Om de verschillen weg te werken is de pluriforme kerk niet echt de juiste oplossing mij dunkt.Nasrani schreef:Mag ik zeggen dat ik het redelijk bizar vindt dat alles zo in hokjes moet worden gestopt. Misschien kunnen veel GG-ers wat van het hervormde gedachtegoed gebruiken door elkaar wat meer vrij te laten.